Miksi suomalaiset pukeutuvat niin vaatimattomasti muihin pohjoismaalaisiin verrattuna?
Olin jokin aika sitten Ruotsissa eräässä tilaisuudessa, jossa jokaisen Pohjoismaan edustajille oli aulassa oma ilmoittautumisjono. Kaikissa jonoissa oli parisensataa ihmistä ja tilaisuuteen tultiin siisteissä arkivaatteissa/työvaatteissa.
Valitettavasti ei ollut vaikeaa tunnistaa pelkällä vilkaisulla, mikä jono oli suomalaisten :( Ei ruotsalaisilla, norjalaisilla ja tanskalaisillakaan ykkösiä päällä ollut, mutta yleisilme oli lähes kaikilla viimeistelty. Vaatteet istuivat hyvin ja olivat tyylikkäät, asusteisiin oli kiinnitetty huomiota (kengät, laukut, korut, solmiot), kampaukset olivat kohdillaan jne.
Suomalaiset olivat sitten sen näköisiä, että jostain oli reväisty päälle 15 vuotta vanhat mukavan kiristämättömät farkut, väljähtynyt neule ja käytännölliset löpötinkengät.
Miksi suomalainen ei välitä tällaisista asioista?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on niin huono itsetunto, että en pukeudu niinkuin oikeasti haluisin eli näyttävästi ja tosi naisellisesti. En halua herättää huomiota, mua katsottas niin paljon. Olen nimittäin pari kertaa kokeillut ja se oli ahdistavaa. Pitää olla itsevarmuutta että kehtaa. Tämän takia pukeudun aina mustiin tai harmaisiin tavallisiin vaatteisiin ja vihaan sitä
Voi hitsit. Mä sanoin aina tyttärelle, joka myös paini itsetunto-ongelmien kanssa, että hän on vapaa nainen, vapaassa maassa, ja se on asia, jota voi juhlistaa olemalla juuri sellainen, kuin itse -ja vain itse- haluaa. Meillä on ehkä vain tämä yksi elämä, joten otetaan siitä kaikki irti, vaikka pienikin askel kerrallaan. Olet joka tapauksessa ainutkertainen, ja monesti vuodet taitavat helpottaa näitäkin harmeja. Suotuisia tuulia matkallesi.
Se hippitäti
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on niin huono itsetunto, että en pukeudu niinkuin oikeasti haluisin eli näyttävästi ja tosi naisellisesti. En halua herättää huomiota, mua katsottas niin paljon. Olen nimittäin pari kertaa kokeillut ja se oli ahdistavaa. Pitää olla itsevarmuutta että kehtaa. Tämän takia pukeudun aina mustiin tai harmaisiin tavallisiin vaatteisiin ja vihaan sitä
Kokeile vähitellen lisätä väriä ja naisellisuutta asuun.
Harmaista tavisvaatteista suora hyppy supernaisellisuuteen saa varmaan tuntumaan siltä, että kaikki tuijottavat vaikkeivat tuijottaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli sitten ihan pakko tehdä tästä oikein avauskin?
Oletko käynyt muualla kuin lentokentällä? Kokeile vaikka lokakuista Tromssaa.
Mä oon käynyt heinäkuussa Tromsassa. Siitä etelään en ole käynyt, mutta Tromssan pohjouspuolella olen matkustellut. Olen myös viettänyt Ruotsissa aikaa leirintäalueella, jonka muista vieraista yli 90 % oli norjalaisia. Ne norjalaiset, joita minä olen nähnyt, pukeutuvat tosi rennosti. Ulkoilu- ja urheiluvaatteet ovat tavallinen asu. Mun mielestä myös tanskalaiset ja ruotsalaiset pukeutuvat maaseudulla ihan samoin kuin suomalaisetkin.
Viime kesänä Tanskassa kyllä huomio kiinnityi siihen, että ihmiset pukeutuu hyvin vaatimattomasti. Esim t-paidat oli miehillä ja naisilla ihan perusmallia siinä missä suomalaisilla on yleensä jotain kuvioita, pitsejä, painatuksia ym yksityiskohtia. Alaosat enemmän mukavia kuin muodikkaita. Ajettiin maan halki siellä täällä pysähtyen. En tiedä olisiko Kööpenhaminan keskustassa näky ollut erilainen.
Tanskassa on rentoa meininkiä.
Saan katseita pikkukaupungissa kun pukeudun klassisesti. En pukeudu hyvin miellyttääkseni ketään vaan omaksi iloksi - tykkään kauniista, hyvin laskeutuvista ja laadukkaista vaatteista.
Koska suomalaiset ovat p*rsaukisia juntteja.
Eihän Suomi pärjää jalkapallossakaan
Ruotsin Keskinen eli Ullared. Katsokaa ja ihailkaa tätä tyylikästä kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hitsit. Mä sanoin aina tyttärelle, joka myös paini itsetunto-ongelmien kanssa, että hän on vapaa nainen, vapaassa maassa, ja se on asia, jota voi juhlistaa olemalla juuri sellainen, kuin itse -ja vain itse- haluaa. Meillä on ehkä vain tämä yksi elämä, joten otetaan siitä kaikki irti, vaikka pienikin askel kerrallaan. Olet joka tapauksessa ainutkertainen, ja monesti vuodet taitavat helpottaa näitäkin harmeja. Suotuisia tuulia matkallesi.
Se hippitäti
Kiitos tästä :) tämä rohkaisi minua. Ehkä hiljalleen kerään sitä itsevarmuutta, onhan minun saatava olla sellainen kuin olen.
Rumat ne vaatteilla koreilee.