Miksi suomalaiset pukeutuvat niin vaatimattomasti muihin pohjoismaalaisiin verrattuna?
Olin jokin aika sitten Ruotsissa eräässä tilaisuudessa, jossa jokaisen Pohjoismaan edustajille oli aulassa oma ilmoittautumisjono. Kaikissa jonoissa oli parisensataa ihmistä ja tilaisuuteen tultiin siisteissä arkivaatteissa/työvaatteissa.
Valitettavasti ei ollut vaikeaa tunnistaa pelkällä vilkaisulla, mikä jono oli suomalaisten :( Ei ruotsalaisilla, norjalaisilla ja tanskalaisillakaan ykkösiä päällä ollut, mutta yleisilme oli lähes kaikilla viimeistelty. Vaatteet istuivat hyvin ja olivat tyylikkäät, asusteisiin oli kiinnitetty huomiota (kengät, laukut, korut, solmiot), kampaukset olivat kohdillaan jne.
Suomalaiset olivat sitten sen näköisiä, että jostain oli reväisty päälle 15 vuotta vanhat mukavan kiristämättömät farkut, väljähtynyt neule ja käytännölliset löpötinkengät.
Miksi suomalainen ei välitä tällaisista asioista?
Kommentit (69)
Ei Ruotsissa landella pukeuduta erityisen hyvin, mutta Tukholman ja Helsingin välillä on kyllä ihan valtava ero....
Mulla on sama ongelma kuin ylempänä. Arkeen kuuluu villatakki t-paita ja farkut. Mulla on kaapissa ns. "arkihame", jota en kuitenkaan ole käyttänyt kertaakaan, koska en kehtaa. Ostin sen sellaisessa "nyt alan panostaa pukeutumiseeni" mielenhäiriössä, mutta kaappiinhan se jäi. Hame on mielestäni jotenkin niin vahvasti juhlavaate, että en osaa lähteä sillä vaikka kauppaan tai töihin. Juhlavaatteina mulla on yleensä kesällä musta hame, musta paita ja neulottu hartiahuivi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä salainen vapaa-ajan tapahtuma oli?
Se oli tietyn harrastuksen ympärille rakentunut iso tapahtuma.
ap
Mielikuvitustapahtuma.
Suomessa on just se hyvä puoli, ettei ole mitään väliä, miten pukeutuu ja miltä näyttää. Jokainen saa olla juuri niinkuin itse haluaa. Toivottavasti näin on jatkossakin.
Olisiko jotakin tekemistä vaatetarjonnan kanssa? Vaikea uskoa, että Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa olisi ostovoimaan suhteutettuna samaan hintaan samat vaatteet myynnissä ja niistä sitten suomalainen ainoana valikoisi ne huonosti istuva rytkyt ja lumput päälleen.
Kävin puoli vuotta sitten Ruotsissa Göteborgin lähellä ja ihmeteltiin kaverin kanssa, kun kaikki pukeutuivat tuulipukuihin. Oltiin ihan kummajaisia korkosaappaissa ja villakangastakeissa. :D
olen saanut sen käsityksen ettei norjalaisetkaan ole hirveän tyylikkäitä. Ainakin kerran sielä käydessä tuli vastaan tyttöjä kauhtuneissa leggareissa ja mustiksi värjätyissä hiuksissä
Jos jokaisessa jonossa oli parisataa ihmistä niin miten hemmetin huonosti tuolla oli ilmoittautuminen järjestetty?? Tuhat ihmistä parveili jossain aulassa; miten tuollaisen määrän saa edes mahtumaan ilman että jonot kiemurtelevat älyttömästi sinne tänne?
Vierailija kirjoitti:
Oli sitten ihan pakko tehdä tästä oikein avauskin?
Oletko käynyt muualla kuin lentokentällä? Kokeile vaikka lokakuista Tromssaa.
ihmiset tykkää viljellä tätä stereotypiaa jatkuvasti. Ainakin täälläpäin näkyy kesällä paljon korkoja ja lyhyitä hameita jne. Kyllä niillä norjalaisillakin on päällä perus farkut ja neuleet. Ne venäläiset jotka olen nähnyt suomessa eivät ole olleet kovinkaan laitettuja monesti farkut lättäkengät ja tumma lyhyt tukka pari poikkeusta tietenkin.
Barcelonassa muutama vuosi sitten tuli vastaan paljon parikymppisiä converseissa farkuissa ja nahkatakissa. Vanhemmilla naisilla monilla raitapaidat joillain nuorillakin. Yllättävän vähän näkyi mekkoja ja baarissa ei näkynyt paljoa korkoja.
Ruotsalaisilla ja muilla pohjoismaisilla on suurempi ostovoima ja kulttuuri on myönteinen itsestään huolehtimiselle ja siisteille vaatteille. Suomessa ei niin katsota pintaa. Mielestäni se on joskus hyväkin mutta kyllähän se antaa business-ihmisestä omituisen kuvan kun suomalainen lähtökohtaisesti on aina se roikkuvassa puvussa ja ylikasvaneessa timosoinitukassa röntöstävä setä ja ruotsalaiskollega on pukeutunut siististi istuviin vaatteisiin ja tukka on viimeisen päälle.
Olen itse tehnyt töitä pohjoismaisissa yhteyksissä paljon ja tämän näkee kyllä. Poikkeuksia toki on, ihan toimialaankin liittyen.
Suomi oli vaatimaton maalaisvaltio savutorppineen kun tukholmalaiset jo liitelivät kivikaduillaan. Ehkä 50 vuoden päästä tilanne Suomessakin on erinäköinen. En koe tätä silti ongelmaksi, Suomi on rönttäfarkkuihmistä huolimatta menestynyt maa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Ruotsissa landella pukeuduta erityisen hyvin, mutta Tukholman ja Helsingin välillä on kyllä ihan valtava ero....
Vai perustuuko sinun näkemyksesi Tukholmasta vain Tukholman keskustaan? Hyvin yleistä suomalaisilla, käydään risteilyllä Tukholmassa ja ollaan muutama tunti keskustassa ja kuvitellaan että kaikki tukholmalaiset on yhtä tyylikkäitä.
Omasta mielestäni tukholmalaisten pukeutuminen ei mitenkään eroa helsinkiläisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siellä mikään tavallinen kansa jonossa seissyt, kuulostaa konttorirottien tapahtumalta.
Se ei ollut työhön, vaan vapaa-aikana liittyvä tapahtuma.
No sitten siellä ei ainakaan tavallinen kansa seissyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai perustuuko sinun näkemyksesi Tukholmasta vain Tukholman keskustaan? Hyvin yleistä suomalaisilla, käydään risteilyllä Tukholmassa ja ollaan muutama tunti keskustassa ja kuvitellaan että kaikki tukholmalaiset on yhtä tyylikkäitä.
Omasta mielestäni tukholmalaisten pukeutuminen ei mitenkään eroa helsinkiläisistä.
Niin ja kannattaa muistaa, ettei kaikki pohjoismaalaiset asu isoissa kaupungeissa saati ole kiinnostuneet rättien ostamisesta päälleen. Ihan tavallisia juntteja on pikkupaikkakunnat täynnä Ruotsissa, Norjassa siinä kuin täälläkin.
t.yksi niistä
Minä ostan vähät vaatteeni cellbesiltä, taitaa olla ruotsalainen firma. Olenpa tyylikäs.
t. lihava juntti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä salainen vapaa-ajan tapahtuma oli?
ap
varmaan joku bättre folk harrastus, kuten purjehtiminen?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on just se hyvä puoli, ettei ole mitään väliä, miten pukeutuu ja miltä näyttää. Jokainen saa olla juuri niinkuin itse haluaa. Toivottavasti näin on jatkossakin.
Tämä on totta, mutta tulee harvemmin esiin, kun puhutaan suomalaisuudesta. Suomessa saa olla vapaammin, kylähulluja suvaitaan paremmin, eikä ulkoisen pärjäämisen merkkejä korosteta niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli sitten ihan pakko tehdä tästä oikein avauskin?
Oletko käynyt muualla kuin lentokentällä? Kokeile vaikka lokakuista Tromssaa.
Mä oon käynyt heinäkuussa Tromsassa. Siitä etelään en ole käynyt, mutta Tromssan pohjouspuolella olen matkustellut. Olen myös viettänyt Ruotsissa aikaa leirintäalueella, jonka muista vieraista yli 90 % oli norjalaisia. Ne norjalaiset, joita minä olen nähnyt, pukeutuvat tosi rennosti. Ulkoilu- ja urheiluvaatteet ovat tavallinen asu. Mun mielestä myös tanskalaiset ja ruotsalaiset pukeutuvat maaseudulla ihan samoin kuin suomalaisetkin.
Tanskassa varsinkin ollaan iloisesti variksenpelättimiä.
Mitä väliä sillä lopulta on, että miten toiset pukeutuvat?
Itse olen tyytyväinen siihen, että Suomessa voin pukeutua miten haluan. Välillä puen kauniisti ja välillä kuljen vaatteissa, jotka ovat ensimmäisinä tulleet vaatekaapista käsiin. Eikä ole koskaan katsottu pahasti.
ap