Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset pukeutuvat niin vaatimattomasti muihin pohjoismaalaisiin verrattuna?

Vierailija
13.05.2020 |

Olin jokin aika sitten Ruotsissa eräässä tilaisuudessa, jossa jokaisen Pohjoismaan edustajille oli aulassa oma ilmoittautumisjono. Kaikissa jonoissa oli parisensataa ihmistä ja tilaisuuteen tultiin siisteissä arkivaatteissa/työvaatteissa.

Valitettavasti ei ollut vaikeaa tunnistaa pelkällä vilkaisulla, mikä jono oli suomalaisten :( Ei ruotsalaisilla, norjalaisilla ja tanskalaisillakaan ykkösiä päällä ollut, mutta yleisilme oli lähes kaikilla viimeistelty. Vaatteet istuivat hyvin ja olivat tyylikkäät, asusteisiin oli kiinnitetty huomiota (kengät, laukut, korut, solmiot), kampaukset olivat kohdillaan jne.

Suomalaiset olivat sitten sen näköisiä, että jostain oli reväisty päälle 15 vuotta vanhat mukavan kiristämättömät farkut, väljähtynyt neule ja käytännölliset löpötinkengät.

Miksi suomalainen ei välitä tällaisista asioista?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole mikään kuningaskunta ja luokkayhteiskunta, joten ei ole perinteitä tuommoisesta. Valtaan on päästy kyvykkyydellä eikä sitä ole siten tarvinnut esitellä hienoilla aatelin ulkoisilla tunnusmerkeillä.

Vierailija
42/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli sitten ihan pakko tehdä tästä oikein avauskin? 

Oletko käynyt muualla kuin lentokentällä? Kokeile vaikka lokakuista Tromssaa.

ihmiset tykkää viljellä tätä stereotypiaa jatkuvasti. Ainakin täälläpäin näkyy kesällä paljon korkoja ja lyhyitä hameita jne. Kyllä niillä norjalaisillakin on päällä perus farkut ja neuleet. Ne venäläiset jotka olen nähnyt suomessa eivät ole olleet kovinkaan laitettuja monesti farkut lättäkengät ja tumma lyhyt tukka pari poikkeusta tietenkin.

Barcelonassa muutama vuosi sitten tuli vastaan paljon parikymppisiä converseissa farkuissa ja nahkatakissa. Vanhemmilla naisilla monilla raitapaidat joillain nuorillakin. Yllättävän vähän näkyi mekkoja ja baarissa ei näkynyt paljoa korkoja.

korkokengät ja hameetko ne sinusta sitten on jotenkin hienon maan mitta, voi luoja.

Onneksi Suomessa sellasta paskaa harvoin näkee. Niin takapajusta vaatetusta että yrjö lentää, kipikopi, olen nainen, hihhih.. tepsutitepsuti, hups, en osaa kävellä, mutta oon niin hieno.. VMP

mINÄ RAKASTAN MUKAVIA KENKIÄ JA PUKEUTUMISTA, VETÄKÖÖT bimbot hameen korviin ihan vapaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutio on muovannut meidät sitkeiksi ja pärjääviksi, kauneusasiat ovat jääneet toissijaisiksi. Esivanhempamme ovat eläneet hyvin karuissa oloissa, ja heitä on kiusattu muiden kansojen toimesta, milloin idästä milloin lännestä.

Vierailija
44/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio on muovannut meidät sitkeiksi ja pärjääviksi, kauneusasiat ovat jääneet toissijaisiksi. Esivanhempamme ovat eläneet hyvin karuissa oloissa, ja heitä on kiusattu muiden kansojen toimesta, milloin idästä milloin lännestä.

Asiallista syväanalyysia :)

Fakta on, että Suomessa on vapaampaa, vähemmän sosiaalista kontrollia.

Vierailija
45/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräillä alkuperäisillä suomalaisilla, saamelaisilla, on hyvin näyttäviä pukuja.

Vierailija
46/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan yleisesti ostovoimalta heikkoja, usein ylipainoisia ja harvoin halutaan herättää mitään huomiota pukeutumisella. 

Vierailija
47/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tarvi Ruotsissakaan siirtyä kuin 10 km pois päin Tukholman keskustasta, niin ihan on kulahtaneita villapaitoja ja linttaan astuttuja lenkkareita näköpiirissä.

Vierailija
48/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tarvi Ruotsissakaan siirtyä kuin 10 km pois päin Tukholman keskustasta, niin ihan on kulahtaneita villapaitoja ja linttaan astuttuja lenkkareita näköpiirissä.

Ovatkohan niitä ruotsinsuomalaisia?

Vierailija
49/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset pukeutuvat todella tyylikkpäästi verrattuna ainakin ruotsalaisiin. Tanskalaisetkaan eivät juuri panosta, paitsi purjehdusvaatteisiin

Norjalaiset näyttävät aina siltä, luon olisivat lähdössä patikoimaan. Ruotsalaisten pissislookista ei kannata edes aloittaa. Halvan ja hutsahtavan näköistä.

Suomalaiset osaavat pukeutua sään ja tilanteen vaatimalla tavalla.

Mutta nää nyt on taas tän yhden palstaj:n aloituksia. Missäs yleisötapahtumissa sitä on koronaan aikaan oltu? Niinpä.

Vierailija
50/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löpötinkengät ❤️

Vierailija
51/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska katsotaan kieroon, jos pukeutuu näyttävästi. Minä haluaisin käyttää korkoja, nättejä mekkoja joiden alla on tyllihame tekemässä helmasta muhkeamman, laittaa hiuksia ja meikata, mutta en kehtaa. Pukeudun mustiin farkkuihin, t-pautaan ja huppariin, koska erottuisi muuten niin paljon massasta ja saisin kuitenkin paskaa niskaan, koska koetan olla jotenkin hienompi kuin olen.

Nössö mikä nössö. Syytät omasta epävarmuudestasi muita ihmisiä. Hanki itsetunto ja pidä sellaisia vaatteita mistä tykkäät. 

Vierailija
52/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut monta vuotta elämästäni Tukholmassa ja siellä puolestaan ruotsalaiset soimasivat itseään siitä, että kaikkien on "pakko" näyttää tietynlaisilta ja pukeutua viimeisimmän massamuodin mukaisesti.

Siellä olisi kaivattu juuri suomalaistyylisempää vapautta pukeutua erikoisemminkin tai ns. "huonosti". Suomalaisissa ja ruotsalaisissa yhteistä on itsensä moittiminen ja jopa "ruoskiminen" tietyissä jutuissa, tosin molemmat moittivat itseään hieman eri jutuista.

Vierailija
53/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monta vuotta elämästäni Tukholmassa ja siellä puolestaan ruotsalaiset soimasivat itseään siitä, että kaikkien on "pakko" näyttää tietynlaisilta ja pukeutua viimeisimmän massamuodin mukaisesti.

Siellä olisi kaivattu juuri suomalaistyylisempää vapautta pukeutua erikoisemminkin tai ns. "huonosti". Suomalaisissa ja ruotsalaisissa yhteistä on itsensä moittiminen ja jopa "ruoskiminen" tietyissä jutuissa, tosin molemmat moittivat itseään hieman eri jutuista.

Mä kans kerran tutustuin yhteen ruotsalaiseen naiseen, joka sanoi muuttaneensa nuorena ulkomaille muutamaksi vuodeksi sen takia, ettei jaksanut Ruotsin ulkonäköpaineita. Teki kuulemma henkisesti hyvää. 

Vierailija
54/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt heinäkuussa Tromsassa. Siitä etelään en ole käynyt, mutta Tromssan pohjouspuolella olen matkustellut. Olen myös viettänyt Ruotsissa aikaa leirintäalueella, jonka muista vieraista yli 90 % oli norjalaisia. Ne norjalaiset, joita minä olen nähnyt, pukeutuvat tosi rennosti. Ulkoilu- ja urheiluvaatteet ovat tavallinen asu. Mun mielestä myös tanskalaiset ja ruotsalaiset pukeutuvat maaseudulla ihan samoin kuin suomalaisetkin.

Viime kesänä Tanskassa kyllä huomio kiinnityi siihen, että ihmiset pukeutuu hyvin vaatimattomasti. Esim t-paidat oli miehillä ja naisilla ihan perusmallia siinä missä suomalaisilla on yleensä jotain kuvioita, pitsejä, painatuksia ym yksityiskohtia. Alaosat enemmän mukavia kuin muodikkaita. Ajettiin maan halki siellä täällä pysähtyen. En tiedä olisiko Kööpenhaminan keskustassa näky ollut erilainen.

Vierailija
55/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rumat ne vaatteilla koreilee, sano Männistön muori.

Tulihan se klassikkomurjaisu sieltä.

Vierailija
56/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaisilla ja muilla pohjoismaisilla on suurempi ostovoima ja kulttuuri on myönteinen itsestään huolehtimiselle ja siisteille vaatteille. Suomessa ei niin katsota pintaa. Mielestäni se on joskus hyväkin mutta kyllähän se antaa business-ihmisestä omituisen kuvan kun suomalainen lähtökohtaisesti on aina se roikkuvassa puvussa ja ylikasvaneessa timosoinitukassa röntöstävä setä ja ruotsalaiskollega on pukeutunut siististi istuviin vaatteisiin ja tukka on viimeisen päälle.

Olen itse tehnyt töitä pohjoismaisissa yhteyksissä paljon ja tämän näkee kyllä. Poikkeuksia toki on, ihan toimialaankin liittyen. 

Suomi oli vaatimaton maalaisvaltio savutorppineen kun tukholmalaiset jo liitelivät kivikaduillaan. Ehkä 50 vuoden päästä tilanne Suomessakin on erinäköinen. En koe tätä silti ongelmaksi, Suomi on rönttäfarkkuihmistä huolimatta menestynyt maa.

Kyllä sitä ruotsalaisten on kelvannut liudellä kun on kupattu väkeä ja varallisuutta lahden täktä puolen.

Vierailija
57/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Norjalaiset on ihan yhtä metsäläisiä kuin suomalaisetkin.

Norjassa on hauska reissata, kun paikalliset erottaa turisteista siitä, että niillä on kaupungin keskustassakin kunnolliset ulkoiluvaatteet päällä. Sää on niin arvaamatonta suurimassa osassa Norjaa, ettei kukaan edes yritä pärjätä missään söpöissä tiukoissa "ulkoiluvaatteissa".

Ainakin pikkukaupungeissa, jostain Oslosta nyt en tiedä.

Vierailija
58/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on niin huono itsetunto, että en pukeudu niinkuin oikeasti haluisin eli näyttävästi ja tosi naisellisesti. En halua herättää huomiota, mua katsottas niin paljon. Olen nimittäin pari kertaa kokeillut ja se oli ahdistavaa. Pitää olla itsevarmuutta että kehtaa. Tämän takia pukeudun aina mustiin tai harmaisiin tavallisiin vaatteisiin ja vihaan sitä

Vierailija
59/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt heinäkuussa Tromsassa. Siitä etelään en ole käynyt, mutta Tromssan pohjouspuolella olen matkustellut. Olen myös viettänyt Ruotsissa aikaa leirintäalueella, jonka muista vieraista yli 90 % oli norjalaisia. Ne norjalaiset, joita minä olen nähnyt, pukeutuvat tosi rennosti. Ulkoilu- ja urheiluvaatteet ovat tavallinen asu. Mun mielestä myös tanskalaiset ja ruotsalaiset pukeutuvat maaseudulla ihan samoin kuin suomalaisetkin.

Viime kesänä Tanskassa kyllä huomio kiinnityi siihen, että ihmiset pukeutuu hyvin vaatimattomasti. Esim t-paidat oli miehillä ja naisilla ihan perusmallia siinä missä suomalaisilla on yleensä jotain kuvioita, pitsejä, painatuksia ym yksityiskohtia. Alaosat enemmän mukavia kuin muodikkaita. Ajettiin maan halki siellä täällä pysähtyen. En tiedä olisiko Kööpenhaminan keskustassa näky ollut erilainen.

Et taida ymmärtää laadusta ja tyylistä mitään?

Suomessa juuri käytetään jotain kaameita halpistrikoorättejä, joissa on ties mitä perhoskukkaa ja paljettia. Viittä euroa enempää ei t-paita saa maksaa.

Kun taas muissa Pohjoismaissa ostetaan laadukkaita perusvaatteita jotka istuu. "Vaatimattomia", ehkä, mutta merkittävästi tyylikkäämpiä.

Sama niiden housujen kanssa. Tuskinpa näit kovin montaa naista joka kuvitteli riemunkirjavien treenitrikoiden olevan ihan kelpo kaupunkivaate vaikka ne verhoaisikin jalkoja, jotka eivät ole koskaan treenanneet? Väljät, rennot, hyvää kangasta olevat housut ovat paljon siistimmät ja tyylikkäämmät.

Vierailija
60/69 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Ruotsissa landella pukeuduta erityisen hyvin, mutta Tukholman ja Helsingin välillä on kyllä ihan valtava ero....

musta tuntuu että jo Turussa nuoret miehet pukeutuu siistimmin kuin stadissa osa. Enemmän täällä näkee sellasta nykyajan trendiä tai  hipsteriyttä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme