Miksi ihmisten ruokavaliot aiheuttavat joissakin hysterian?
Mikä joitakin ihmisiä vaivaa, kun toisten ruokavaliot saattavat aiheuttaa kohtauksen? Karppaajat eivät kestä sitä, jos sanoo, ettei pysty elämään ilman leipää, perunaa tai pastaa. Fitnessiin kallistuneet eivät kestä ajatusta siitä, että joku ihminen ei pidä rahkasta. Jos taas sanot noudattavasi lautasmallia, niin siitä tulee hirveä älämölö, miten siitä tulee diabetes ja blaa blaa blaa. Olen väsynyt tähän ruokahysteriaan. Jokainen syököön kuten tahtoo ja antaa muiden elää omien ruokiensa kanssa. Joskus ärsyttää sekin, että ylipainoinen ihminen tulee ohjeistamaan, miten minun tulisi syödä. Itse en ole ylipainoinen. Eikö se yleensä näy päältä päin, syökö liikaa. Sairaudet on sitten asia erikseen, ja niiden aiheuttamalle ylipainolle ei useinkaan voi mitään.
Mitä mieltä olette tästä ruokahysteriasta?
Kommentit (32)
Itse olen ollut karppaaja jo 18 vuotta ja kokemukseni toisen ihmisen ruokavalioon ja syömiseen puuttumisesta on kyllä juuri tasan toisen suuntainen. Minä en ole koskaan tuputtanut tätä kenellekään, mutta ilmeisesti kaikilla on oikeus kommentoida minun syömisiäni. Uskonto tosiaan. En kuulu kirkkoon, en myöskään ruokakirkkoon.
Tuollaisten ihmisten kanssa ei kannata keskustella, eivät he kestä sitä että joku on eri mieltä.
Älä sano mitään. Jos joku vaahtoaa ruokavaliostaan, nyökkäile kohteliaasti ja vaihda aihetta. Jos hän yrittää väkisin tyrkyttää jotain rahkaa, niin sano vain selkeästi ei kiitos. Jos hän siitä suuttuu niin sitten on paska tyyppi ja voit sanoa hänelle suoraan, että et ole mun ravitsemusterapeuttini ja teen valintani itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttajan ruokavalioon sitä vasta puututaankin. Ilmeisestikään laihduttaja ei saa syödä lautasmallin mukaan, tai yleensäkään hiilihydraatteja, saati sitten mitään herkkuja. Yleistäen karppaajat ja vegaanit ovat pahimpia toisten ruokavalioon puuttujia.
Itsekin laihduttajana olen törmännyt tähän. Syön "väärin", kun syön lautasmallin mukaan. Minun pitäisi kuulemma karpata, jos meinaan laihtua. Ihmettelen vaan, että miten sitten sain ne 7 kiloa pois, kun en karpannut. Noudatin vain lautasmallia ja liikuin. Tämän tein ihan senkin vuoksi, että nyt minulla on ruokavalio, mitä pystyn noudattamaan lopun elämääni. Mikään ei ole kiellettyä, kunhan pysyy kohtuudessa. Karppaus ei sopisi minulle rasvaisuutensa ja vähähiilihydraattisuutensa vuoksi.
Karppaajat ja varsinkin ketokarppaajat vihaavat hiilihydraatteja täysin epärationaalisesti. Mitään terveellistäkään ei saisi syödä, koska hiilarit. Ja kukaan ei voi laihtua jos syö hiilareita, ja hiilareista saa heti diabeteksen jne.
Ei tuo pidä ollenkaan paikkaansa, mutta tosiaan joillekin se on se uskonto. Uskotaan niitä omia asiantuntijoita jotka ovat samaa mieltä, ja asiantuntijat jotka kannattavat kasvispohjaista ruokavaliota ovat sitten väärässä. Muistan kun UKK-instituutin Mikael Fogelholm sanoi että sokerin saantisuositus on niin pieni että se on länsimaissa epärealistinen, ja ettei sokeri ole suomalaisten isoin ongelma. Siihen oli joku karppi heti kommentoinut, että omistaako Fogelholm jotain sokeritehtaan osakkeita vai, sokerihan on myrkky joka tappaa meidät kaikki. Maallikot luulevat olevansa asiantuntijaa fiksumpia, kun ovat lukeneet pari artikkelia netistä.
Ei aiheuta hysteriaa, mutta ärsyttää kyllä, varsinkin juhlissa. Kun on päänsä puhki miettinyt, mitä tarjota sille, tälle ja tuolle, niille yksittäisille henkilöille, joilla on allergian vuoksi erityisruokavalioita. Ja sitten kun sen on kalliilla ostanut tai vaivalla tehnyt, se jääkin kokonaan syömättä, koska henkilö haluaakin syödä samaa kuin muut tai ei se syöminen niin haittaakaan, vaikka sisältää allergisoivaa ruoka-ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan liittyvät valinnat ovat joillekin olennainen osa identiteettiä. Eri mieltä oleminen nähdään hyökkäyksenä itseä kohtaan.
Kokoajan tuputetaan vegaaniutta ja mollataan lihansyöjiä ihan kuin lihansyöjät olisivat pahoja ihmisiä.
Ymmärrän kyllä että kasvissyönti on monille elämäntapa mutta miksi lihaa ei saisi syödä jos sitä tahtoo syödä? Eihän sen pitäisi kuulua kenellekkään syökö henkilö x lihaa vai kasviksia. Syö mitä syö kunhan edes syö. Sama juttu monien muiden asioiden kanssa. Maailmamme olisi kyllä huomattavasti parempi paikka elää jos antaisimme muiden olla sellaisia kuin ovat emmekkä puuttuisi heidän elämäänsä.
Tämä on juuri se lihansyönnin ongelma, kun se ei ole enää henkilökohtainen valinta. Se, että maksat muille siitä, että eläimiä pidetään ahtaissa häkeissä omissa ulosteissaan ja tapetaan vastoin tahtoaan, hätääntyneenä, on väärin eläimen kannalta kuin myös sen kannalta, että lihantuotanto on yksi isoimmista syistä ilmastonmuutoksen kiihtymiseen ja luonnonvarojen häviämiseen.
Jopa 60% suomalaisesta kaurasta esimerkiksi menee rehuksi eläimille.
Ulkomailta tuotujen linssien ympäristövaikutus on huomattavasti pienempi kuin suomalaisen lihan , esimerkiksi. Suomessa voidaan myös tuottaa kasviproteiineja.
Lihan tehotuotannossa pääsee myös syntymään suberbakteereja ja virusten muuntumista pandemioiksi, joista me kaikki sitten kärsimme .
On hyvä että ihmiset ovat heränneet eläinten oikeuksiin. Ja mikä oikeus meillä on arvostella sitä että muualla syödään koiria? Ihan sama se on eettisesti possu tai koira. Molemmat tuntevat kipua, pelkoa, ahdistusta. Tykkäävät rapsutuksesta.
Tiivistit viestiisi koko ongelman tästä aiheesta. Et syyttele lihataloja vaan lihansyöjiä siitä että eläimillä menee huonosti. Lihansyöjän pitäisi siis muuttua vegaaniksi sen takia että jotkut kohtelevat eläimiä huonosti. Pitäisikö minun kulkea myös alasti siksi että vaatteeni ovat todennäköisesti tehneet jotkut orjapalkalla? Lihansyöjien haukkuminen ei auta tässä asiassa. Enemmän pitäisi kritisoida niitä jotka kasvattavat lehmiä, sikoja, kanoja jne. huonosti eikä lihaa syöviä. Joten jos tästä lähin kaikki vegaanit jättäis ne lihansyöjien arvostelut pois ja keskittyisivät siihen että lihansyöjät söisivät mahdollisimman kotimaista ja hyvin kasvatettua lihaa jos niin tahtovat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaajaystäväni on juuri tällainen ylipainoinen ihminen, joka kommentoi syömisiäni. Hän mainostaa, miten voi syödä voita suoraan paketista ja hämmästelee minun leivänsyöntiäni. Välillä ärsyttää, sillä minä en ole ainakaan sillä leivällä itseäni lihottanut. Ystäväni syö myös aina kakkuja käydessään kahvilassa, vaikka omien sanojensa mukaan "elää terveellisesti". Joiltakin menee täysin käytöstavat, kun ruokafanaattisuus astuu kehiin.
Muuten samaa mieltä, mutta eikö kahvilassa käydessä nyt ole ihan ok syödä kakkua, vaikka eläisikin terveellisesti ja yleensä se on sen pointtikin? Eri asia sitten, jos se on joka toisen päivän harrastus.
Pointti onkin se, että karppaajan ruokavalioon eivät kahvilan kakut kuulu. Jos karppaa ja vetelee samaan aikaan kakkuja, niin lihominen on takuuvarmaa. Siksi huvittaa tämän henkilön elämän "terveellisyys", kun näitä kakkupäivityksiä on Facessa vähintään kerran viikossa.
Ai ei ikinä ikinä? Mielestäni itse syyllistyt nyt toisen ruokavalion kyttäämiseen. Ei se lihominen mitään takuuvarmaa ole, sehän riippuu ihan mitä muuta tuolloinkin syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttajan ruokavalioon sitä vasta puututaankin. Ilmeisestikään laihduttaja ei saa syödä lautasmallin mukaan, tai yleensäkään hiilihydraatteja, saati sitten mitään herkkuja. Yleistäen karppaajat ja vegaanit ovat pahimpia toisten ruokavalioon puuttujia.
Itsekin laihduttajana olen törmännyt tähän. Syön "väärin", kun syön lautasmallin mukaan. Minun pitäisi kuulemma karpata, jos meinaan laihtua. Ihmettelen vaan, että miten sitten sain ne 7 kiloa pois, kun en karpannut. Noudatin vain lautasmallia ja liikuin. Tämän tein ihan senkin vuoksi, että nyt minulla on ruokavalio, mitä pystyn noudattamaan lopun elämääni. Mikään ei ole kiellettyä, kunhan pysyy kohtuudessa. Karppaus ei sopisi minulle rasvaisuutensa ja vähähiilihydraattisuutensa vuoksi.
Joo laihduttajalle vaikuttaa olevan suorastaan PAKKO jättää hiilihydraatit pois tai sitten ei tule yhtään mitään. Aina joku tulee paasaamaan tästä, kuinka ne on turhia höttökaloreita jaada jaada.
Mitä tahansa syötkin, se on jollekin ongelma. Tällä palstalla olen saanut jopa haukkuja osakseni keskusteluissa gluteenittomasta ja maidottomasta ruokavaliosta (minulla on keliakia ja maitoallergia), ja joidenkin mielestä korvaavat gluteenittomat ja maidottomat tuotteet (esim. gluteeniton pasta, gluteeniton leipä, kaurakerma tai -maito, jne.) ovat ihan saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tahansa syötkin, se on jollekin ongelma. Tällä palstalla olen saanut jopa haukkuja osakseni keskusteluissa gluteenittomasta ja maidottomasta ruokavaliosta (minulla on keliakia ja maitoallergia), ja joidenkin mielestä korvaavat gluteenittomat ja maidottomat tuotteet (esim. gluteeniton pasta, gluteeniton leipä, kaurakerma tai -maito, jne.) ovat ihan saatanasta.
Tuo on oikeasti todella yleistä ja itsekin olen ihan hämmästynyt tuosta asenteesta. Ja odotahan jos yhtään koskaan kehtaa harmitella gluteenittomien tuotteiden korkeita hintoja, joku tulee ripittämään kuinka idioottimaista ja väärin on ylipäätään syödä mitään sellaista, kun on olemassa perunaa, lihaa ja pähkinöitä. Ne riittävän gluteenittomaksi ruuaksi. Juupsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikeasti todella yleistä ja itsekin olen ihan hämmästynyt tuosta asenteesta. Ja odotahan jos yhtään koskaan kehtaa harmitella gluteenittomien tuotteiden korkeita hintoja, joku tulee ripittämään kuinka idioottimaista ja väärin on ylipäätään syödä mitään sellaista, kun on olemassa perunaa, lihaa ja pähkinöitä. Ne riittävän gluteenittomaksi ruuaksi. Juupsista.
Joo, tätä olen nähnyt todella paljon. Itse syön kyllä todella monipuolista ruokaa mistä vain vain pieni osa on mitään "korvaavia", mutta ei ymmärretä sitä, että esimerkiksi keskivertoperheessä missä syödään keskivertoruokia kuten makaronilaatikkoa (mikä on näissä keskusteluissa saatanasta seuraava, eihän sitä kukaan järjellinen ihminen voi syödä - ja kuitenkin se on yksi Suomen suosituimmista ruuista) ja välipalaksi leipää, keliakiapotilaan ruokinta tulee kuin tuleekin kalliimmaksi. Ja suurin osa niistä terveellisimmistä vaihtoehdoista on kalliita tai hankalampia. Jos mitään korvaavia tuotteita ei "saisi" syödä, keskiverto keliakiapotilas skippaa muiden perheenjäsenten syömät salaatti-tomaatti-leikkele-juustovoileivät ja syö sen sijaan välipalaksi vaikka jotain sokeripitoista jugurttia. Olen nähnyt todella monesti, että vaikeista ruokarajoitteista kärsivät vain rajaavat ruokavaliosta tuotteita pois eivätkä keksi mitään vaihtoehtoja tilalle, ja ruokavaliosta tulee todella askeettinen. Itsekin olen joskus sortunut tähän, kun tulee sellainen tunne, ettei mikään ruoka sovi.
Gluteenittomissa tuotteissa sormenheristelijät moittivat hintaa ja terveellisyyden puutetta ("kenenkään ei pitäisi syödä makaronia ja leipää" jne.), mutta maitoa korvaavissa monille tuntuu menevän tunteisiin se, että maitoa ylipäätään yritetään korvata. Otetaan henkilökohtaisena loukkauksena, ettei joku juo maitoa vaan käyttää jotain kaurapohjaista korviketta. Kun kerran täällä palstalla kerroin, että jotkut meistä eivät VOI juoda maitoa kun on allerginen maitoproteiinille, minulle intettiin, että laktoosittomia tuotteita on vaikka kuinka (huoh), ja joku väitti että teeskentelen koko allergiani. XD
Osa ihmisistä äärimmäisen kiinnostuneita muiden tekemisistä, joilla ei todellisuudessa ole mitään vaikutusta kiinnostuneen omaan elämään. Oli sitten kyse ruuasta, harrastuksista, makuuhuonepuuhista tai muusta. Minusta on kiinnostava keskustella ihmisten valinnoista, mutta itse valinnalla ei ole minulle mitään väliä.
Tämän alaluokka on erilaiset facen ryhmät, missä ihmiset voivat esitellä esimerkiksi omia rakennelmiaan. Osa ihmisistä ei kykene katsomaan työtä miettimättä ottaisivatko sen omaan kotiinsa.