Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko nyt kerrostalo asukeille alkais omakotitalo isolla pihalla maistumaan?

Vierailija
12.05.2020 |

Saattaa olla uusi aalto tulossa, jolloin etätyöskentelyä jatketaan vuoden loppuun ja niiden lasten koulu saattaa olla myöskin syyslukukauden kiinni.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/etatyoajan-pitkittyminen-saa-ihmiset…

Kommentit (257)

Vierailija
141/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se omakotitalo on uusi ja keskustassa niin sitten se kelpaa minulle. Mutta ei taida ainakaan täällä sellaisia olla. Joten asumme keskustassa pienkerrostalossa onnellisina. Helppo elämä. Emme asu vuokralla tai ole köyhiä. Tämä asunto nyt vaan sopii meille kahdelle aikuiselle mainiosti. Meillä on oma terassi ja talon piha on kiva sisäpiha. Talonmies hoitaa lumityöt ja nurmikon ja pensaat. Puutarhahommia saa halutessaan tehdä tai olla tekemättä. Laitan aina naapurin kanssa kesäkukkia ja terassilla kasvatan yrttejä ym hyötykasveja. Kesällä naapurit ovat paljon pois mökeillä ja purjehtimassa niin piha tuntuu melkein omalta. Ainut asia mitä tähän pihaan en saa on palju tai uima-allas mutta en nyt niiden takia lähde taloa ostamaan.

Muille en toki ole tämä minulle sopivaa asumismuotoa tyrkyttämässä. Jokainen kai asuu missä tahtoo ja viihtyy jos suinkin vaan voi. Mutta en ymmärrä miksi jotkut omakotiasujat luulevat olevansa jotenkin "parempi" ihmisiä vaan sen takia että asuvat omakotitalossa.

Vierailija
142/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jollekin voi olla ongelma se, ettei toista kiinnosta asua jossain lähiössä/maalla? Minä pääsen suoraan ulko-ovesta merenrantaan, miksi ihmeessä haluaisin asua jossain köyhälistön keskellä? 

Taitaa kunkin olla niin, että ”köyhälistö” asuu kerrostaloissa, joissa vuokra-asunnot suurimmaksi osaksi ovat, ja joihin asumistuet maksetaan. Jotenkin jännä tuo merenranta, tuossahan tuota on, ei tuo niin ihmeellistä ole, meidän piha vain loppuu siihen.

Taitaapa kutenkin olla niin ettei keskustassa merenrannassa asuta pahemmin vuokralla. Ja merinäköalakin on vähän eri näköinen ja hintainen kuin siellä teillä maalla. 

Ja loppujen lopuksi on niin, ei pelkästään taida olla, että ne jotka asuvat keskustassa merenrannalla, tuskin lorkkivat tällä palstalla oloaan todistelemassa.

Ja lisäksi on niin, että Helsingissä asuvista ne asujat on erittäin pieni vähemmistö.

Minua nauratti kun luin jutun Halla-ahon asumisesta luksusasunnossa, joka taisi olla kooltaan n. 63 neliötä, olen opiskeluaikaan viimeksi asunut noin ahtaasti. Halla-Ahoille näytti olevan luksusta pyykinkuivausteline sohvan vieressä.

Mikäs siinä, minulle luksus on tilaa, avaruutta, omaa rauhaa, isoa pihaa. En kuivaa pyykkejäni olohuoneessa.

Mutta kukin toki tyylillään.

Sinä viihdyt yksikössäsi, jossa asumisen me veronmaksajan mahdollistamme asumistuen muodossa. Hyvä niin.

Ohis

Mitä sinä kuvittelet parempituloisten tekevän jos ei ihan samoja asioita kuin muutkin? Mitä minun kuuluu tehdä jos en saa hillua keskustelupalstalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä se aina olisi maistunut. Mutta näin pienipalkkaisena en saa siihen tarvittavaa asuntolainaa

Tuliko ap. sulle nyt parempi mieli?

Vierailija
144/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se omakotitalo on uusi ja keskustassa niin sitten se kelpaa minulle. Mutta ei taida ainakaan täällä sellaisia olla. Joten asumme keskustassa pienkerrostalossa onnellisina. Helppo elämä. Emme asu vuokralla tai ole köyhiä. Tämä asunto nyt vaan sopii meille kahdelle aikuiselle mainiosti. Meillä on oma terassi ja talon piha on kiva sisäpiha. Talonmies hoitaa lumityöt ja nurmikon ja pensaat. Puutarhahommia saa halutessaan tehdä tai olla tekemättä. Laitan aina naapurin kanssa kesäkukkia ja terassilla kasvatan yrttejä ym hyötykasveja. Kesällä naapurit ovat paljon pois mökeillä ja purjehtimassa niin piha tuntuu melkein omalta. Ainut asia mitä tähän pihaan en saa on palju tai uima-allas mutta en nyt niiden takia lähde taloa ostamaan.

Muille en toki ole tämä minulle sopivaa asumismuotoa tyrkyttämässä. Jokainen kai asuu missä tahtoo ja viihtyy jos suinkin vaan voi. Mutta en ymmärrä miksi jotkut omakotiasujat luulevat olevansa jotenkin "parempi" ihmisiä vaan sen takia että asuvat omakotitalossa.

Kerrostaloasukkaana, kyllä luen tätä niin, että kerrostalossa asuvat haukkuvat omakotiasujia maalaiseksi, köyhiksi, homeloukossa asuviksi jne.

Miten voi jollekin olka noin kova paikka jonkun asuminen omakotitalossa hiukan keskustassa syrjässä.

Kyllä minua inhottaa katupöly, melu ja mölinä, sekä talossa että ulkona. Rappukäytävä ja hissi aina, etenkin nyt. Kuitenkin minä asun kalliisti mk. arvotalissa. Parveke on postimerkin kokoinen ja siihen on näkymä likipitäen kaikilla naapureilla. Jippii! Tätä kannattaa kyllä mainostaa.

Vierailija
145/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jollekin voi olla ongelma se, ettei toista kiinnosta asua jossain lähiössä/maalla? Minä pääsen suoraan ulko-ovesta merenrantaan, miksi ihmeessä haluaisin asua jossain köyhälistön keskellä? 

Taitaa kunkin olla niin, että ”köyhälistö” asuu kerrostaloissa, joissa vuokra-asunnot suurimmaksi osaksi ovat, ja joihin asumistuet maksetaan. Jotenkin jännä tuo merenranta, tuossahan tuota on, ei tuo niin ihmeellistä ole, meidän piha vain loppuu siihen.

Taitaapa kutenkin olla niin ettei keskustassa merenrannassa asuta pahemmin vuokralla. Ja merinäköalakin on vähän eri näköinen ja hintainen kuin siellä teillä maalla. 

Ja loppujen lopuksi on niin, ei pelkästään taida olla, että ne jotka asuvat keskustassa merenrannalla, tuskin lorkkivat tällä palstalla oloaan todistelemassa.

Ja lisäksi on niin, että Helsingissä asuvista ne asujat on erittäin pieni vähemmistö.

Minua nauratti kun luin jutun Halla-ahon asumisesta luksusasunnossa, joka taisi olla kooltaan n. 63 neliötä, olen opiskeluaikaan viimeksi asunut noin ahtaasti. Halla-Ahoille näytti olevan luksusta pyykinkuivausteline sohvan vieressä.

Mikäs siinä, minulle luksus on tilaa, avaruutta, omaa rauhaa, isoa pihaa. En kuivaa pyykkejäni olohuoneessa.

Sinä viihdyt yksikössäsi, jossa asumisen me veronmaksajan mahdollistamme asumistuen muodossa. Hyvä niin.

Ohis

Mitä sinä kuvittelet parempituloisten tekevän jos ei ihan samoja asioita kuin muutkin? Mitä minun kuuluu tehdä jos en saa hillua keskustelupalstalla?

Ei millään pahana, mutta ohesta seuranneena voin kertoa ettei kukaan usko sinua ”parempituloiseksi”. Se vaan näkyy tyylistäsi kirjoittaa.

Ohis

Vierailija
146/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ei millään pahana, mutta ohesta seuranneena voin kertoa ettei kukaan usko sinua ”parempituloiseksi”. Se vaan näkyy tyylistäsi kirjoittaa.

Ohis

Sinun ei tarvitse uskoa mitään, mutta tiedoksesi se ettei tilin saldo näy kirjoitustyylistä. Äidinkieleni ei muuten ole suomi, voisikohan johtua siitä... Nyt voitkin vihata minua sen vuoksi vielä lisää. Säälin sinua. 

Vierailija
147/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täytyy dissata toisten valintoja? Tai no, toisaalta mielipideasioista voi kiistellä, koska faktoista ei voi. Mutta ehkä kiistelynkin voisi hoitaa vähän asiallisemmin, kuin mitä tässäkin ketjussa näkee :)

Itse asun omakotitalossa. Tykkään siitä että on oma piha. Kesällä siellä on mukava viettää aikaa. Olemme kasvattaneet pensasaidat näköesteeksi, sillä naapurit tosiaan ovat näköetäisyydellä. Sehän olisikin täydellistä, jos saisi omakotitalon isolla pihalla, pelto-, metsä- ja järvinäkymällä, kävelymatkan päästä keskustasta, niin että lähimmät naaput ovat 300m päässä. Tuo olisi oikein kiva, mutta taitaa olla likimain mahdotonta todellisuudessa :) Siksi lähes aina täytyy tehdä kompromisseja, ja jokainen valitsee sellaisen asunnon, joka on paras vaihtoehto itselle. Kun ostimme tämän talon, teimme kompromissin siinä, että emme saaneet täyttä omaa rauhaa ja 5000m2 tonttia, vaan vähän pienempi tontti, naapurit näköetäisyydellä mutta lähellä kaupungin keskustaa ja moottoritietä.

Ja löytyy varmasti niitäkin, jotka ovat 100% tyytyväisiä asuntoonsa, vaikka siihen parvekkeettomaan kaksioon ydinkeskustasta, tai siihen mummonmökkiin keskellä skutsia.

Vierailija
148/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä häiritsee monien omakotitalojen pihoissa se, että niissä ei voi olla rauhassa yksityisesti, vaan naapurin piha on siinä ihan vieressä. Eihän siellä voi olla rennosti! Mitä sellaisella pihalla edes tekee? Minusta siinä häviää koko pihan pointti, lasitettu parvekekin on yksityisempi. Sitten taas jos talon piha on oikeasti yksityinen, on koko talo jossain peräkylillä, minne en ainakaan itse kaihoa kuin kesäisin, ja sitä varten on mökki.

Palstalaisten tontit tietenkin ovat hehtaarin kokoisia ja sijaitsevat Eirassa tai Kulosaaressa omalla rannalla, joten en nyt tietenkään tarkoittanut palstalaisten pihoja tässä.

Istut lasitetulla parvekkeella ulkona? Aha!

Ja se on etelään, onko siellä kiuas? Pätsihän se on joka tapauksessa.

En istu lasitella parvekkeella ulkona vaan lasitetulla parvekkeella. Olet oikeassa, toisinaan siellä on kuuma. Sellaisina päivinä, jolloin on todella kova helle. Tällaiset päivät eivät kyllä ole kyllä mitenkään hirveän tavallisia Suomessa. Viime kesänä oli ehkä tavallista enemmän kuumia päiviä. Tällöin lasit voi toki avata ja verhotkin tietty on. Lasitus on kuitenkin todella kätevä etenkin syksyllä, keväällä ja talvella. Ei näy tai kuulu naapureita ja saa olla omassa rauhassa piilossa, mikä on minulle asumisessa tärkeää.

Lasitettu terassi on kiva, meillä on iso toila lasitettu, lisäksi avoterassi. Lämmittimien ansiosta lasiterassilla on pidetty talvella jopa pippaloita, tanssilattia tehtiin avoterassille. Kivoja juhlia, ystäviä, naurua ja musiikkia aamuun. Mikä sen parempaa. Kun asuin kerrostalossa klo 22 alkoi hiljaisuus.

Vierailija
149/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 143...minä en ole ainakaan ketään haukkunut. Ja voin todellakin mainostaa yhä tätä pienkerrostaloa. Meillä ei ole rappukäytäviä eikä hissiä. Kaikissa asunnoissa on oma sisäänkäynti. Ja meillä ei ole postimerkin kokoista parveketta vaan oma terassi. Kerrostaloasumista on niin monenlaista. Sisäpiha takaa oman rauhan.

Ihme jankkaamista muutenkin. Ihan kuin jokaisen pitäisi nyt myöntää että oma koti on paska oli se sitten kerrostalo, omakotitalo tai mikä lie.

Vierailija
150/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ohis

Sinun ei tarvitse uskoa mitään, mutta tiedoksesi se ettei tilin saldo näy kirjoitustyylistä. Äidinkieleni ei muuten ole suomi, voisikohan johtua siitä... Nyt voitkin vihata minua sen vuoksi vielä lisää. Säälin sinua. 

Tilin saldo ja ”äidinkieleni ei ole suomi” bongattu!

Ja joku jo luulee olevansa vihattu, taisi mennä kovasti tunteisiin. Jäikö kiinni höpön puhumisesta.

Jatkakaa, jään seuraamaan.

Ootte te outoja!

Ohis

Vierailija
151/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ohis

Samaa naureskelin.

Tässä keskustelussa näyttää olevan joukko ahdistuneita kerrostaloasujia raivokkaasti tekemässä jotain, todistamassa jotain.

Vierailija
152/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen ot ja rt rakentaminen tullut tiensä päähän. ne ovat slummeja jos mitkä. nyt kiinteistö loiset yrittää purku kuntoisia kaupitella ja niiden ihanuutta kehuskella. 50% hinnoita pois vois ees lähtee katsomaan

Vierailija
153/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ohis

Samaa naureskelin.

Tässä keskustelussa näyttää olevan joukko ahdistuneita kerrostaloasujia raivokkaasti tekemässä jotain, todistamassa jotain.

Minä ainakin voin ihan ohi teidän väittelyn sanoa, että en ole koskaan kotitutunut kerrostaloon. Mutta se on valitettava pakko minulla tällä hetkellä. Toivottavasti se , että täällä on myös kerrostaloasumisesta vähän pitäviä, tuo teille naureskelijoille parempaa fiilistä päivään .

Vierailija
154/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasumisessa ehdottomasti parhaana puolena on se helppous. Kun ei ole omaa pihaa, ei tarvitse tehdä pihatöitä ja huolehtia pihasta. Eikä tarvitse muutenkaan huolehtia talon kunnosta. Kerrostalo on myös varmaan ainut asumismuoto, jossa pääsee asumaan aivan ydinkeskustaan.

Omakotitalossa mielestäni parasta on se rauha, että ei ole seinänaapureita, varmuus siis siitä että ei ole melua tai tule ääniä muista asunnoista. Lisäksi se oma piha jonka voi laittaa mieleisekseen ja viettää siellä (lähinnä kesällä) aikaa.

Molemmissa olen asunut, molempia olen omistanut, ja minun valintani tällä hetkellä on omakotitalo. Tällä hetkellä arvostan sitä omaa rauhaa ja nautin pihapuuhastelusta. Tykkään asua täällä puoliksi landella. Ikkunasta näkyy peltoa ja järvi, lähellä on paljon lenkkeilymaastoa ja metsää. Tästä tykkään nyt. Voi olla, että mieli joskus muuttuu.

Vierailija
155/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalosta on hirveästi vaivaa ja sen ylläpitäminen maksaa paljon! Ei jää rahaa mihinkään muuhun.

Lisäksi kun kesätkin vaan lyhenee ja ja lyhenee, niin pihan käyttöastekin on niin vähäinen.

Kerrostalossa on kivaa ja huoletonta. Lasitettu parveke aamuaurinkoon on ihana! Kukat viihtyy ja minä myös.

En kaipaa yhtään mihinkään työleirille johonkin rämeikköön.

Vierailija
156/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se omakotitalon työleiri ole tässä koronan aikana tainnut miksikään muuttua. Vai eikö koronan takia sada enää koskaan lunta? Tai lopettaako ruoho kasvamisen? Eikö taloa pidä enää huoltaa mitenkään? jne. Edelleenkin asun mielummin kerrostalossa ja käännän aamulla kylkeä kun ap lähtee kolaamaan pihaa. Töihin lähtiessä ajan lämpimästä parkkihallista pihalle ja siltä pihalta on huoltoyhtiö käynyt tekemässä lumityöt.

Mikä ihmeen työleiri jollain on mielessä omakotitalosta puhuttaessa? Viime talvena sai tehdä tasan kaksi kertaa lumityöt ja nekin tekee 15 minsassa ja ottaa hyötyliikuntana. Robotti ajaa nurmikon. Kukat kasvaa penkissä itsekseen, kun on kerran laittanut, samoin hedelmäpuu. Salaatti kasvaa helposti, kun vähän kastelee. Muuta ei paljon uudessa talossa tarvitsekaan tehdä. Kaivot katsoo pari kertaa vuodessa ja räystäät samoin. Rennompaa tää on kuin kerrostalossa, eikä kukaan valita yhtiökokouksessa tai muutenkaan.

Ei ole tainnut kovin montaa vuotta vielä kulua? Talvet on erilaisia, joinain talvina lumityöt pitää tehdä useasti päivässä. Ei ne kukat ja hedelmäpuut ihan itsekseen kasva, hoitoa välillä vaativat kuten salaattikin. 

Kymmenessä vuodessa on ollut yksi kunnon lumitalvi, että piti tehdä joka toinen päivä. Mutta menee tosiaan kuntoilusta, jota useammankin kannattaisi harrastaa.

2009-2013 on ollut putkeen neljä lumista talvea Etelä-Suomessa.

No en asu siellä. 😊

Vierailija
157/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi varaa.

Vierailija
158/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika ohi kirjoitti:

suomen ot ja rt rakentaminen tullut tiensä päähän. ne ovat slummeja jos mitkä. nyt kiinteistö loiset yrittää purku kuntoisia kaupitella ja niiden ihanuutta kehuskella. 50% hinnoita pois vois ees lähtee katsomaan

Häh? Tänne kyllä nousee koko ajan omakotitaloja ja rivitaloja missä itse asun. Ja muutama kerrostalokin. Mutta huomattavasti enemmän kyllä ot ja rt. En ihan ymmärtänyt.

Vierailija
159/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ala. Olen viihtynyt koko ikäni kerrostalossa palveluiden lähellä. Kaupat, terveyskeskus yms. ovat kävelymatkan päässä.

Minulla on kilometrin säteellä uimahalli, liikuntahalli, kirjasto, teatteri, alko, kauppoja joka lähtöön, elokuvateatteri, apteekki, TK ja sairaala, 2 yksityistä kuntosalia, yksityinen lääkärikeskus, jossa likipitäen kaikki palvelut, rautatie- ja linja-autoasema, kentälle on hiukan matkaa, matkustan 2-6 kertaa/vuosi, taksilla pääsee kentälle sujuvasti. Listaa voisi jatkaa, mutta ymmärrätte kyllä jo pointin.

Asun omakotitalossa sen verran isolla tontilla, ettei naapurin äänet kuulu, jos ei nyt aivan urku auki huuda, silloin täytyy jo mennä katsomaan, jos niin käy.

Näitä erilaisia löytyy, minua ei saa kerrostaloon millään, ei meren rantaan eikä jugendiin sisämaahan. Mutta ei minua haittaa jos joku sellaiseen haluaa.

Vierailija
160/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenessä vuodessa on ollut yksi kunnon lumitalvi, että piti tehdä joka toinen päivä. Mutta menee tosiaan kuntoilusta, jota useammankin kannattaisi harrastaa.

Kuntoilun ajankohdan saa yleensä itse valita. Lumitöiden ei, jos vaikka aamulla haluaa töihin lähteä.

Ei ole kertaakaan ollut aamulla niin paljon lunta, ettei töihin ois päässy, töistä tullessa tehnyt lumityöt. Eipäs nyt liiotella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi