Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyly tutkimustulos: suomalaisten älykkyysosamäärä on laskenut huomattavasti

Vierailija
12.05.2020 |

Tyly tutkimustulos: suomalaisten älykkyysosamäärä on laskenut huomattavasti 1990-luvun puolivälin jälkeen

Tunnetun älykkyystutkijan James Flynnin mukaan älykkyysosamäärä on laskenut myös Norjassa ja Tanskassa.

Flynn esitti jo vuonna 2012 tutkimuksen, jonka mukaan älykkyyden kasvu olisi hiipumassa. Hänen mukaansa sama ilmiö on havaittu Skandinavian lisäksi esimerkiksi Saksassa, Alankomaissa ja Britanniassa.

- Jos katsoo Britannian 14-vuotiaita, vain viisi prosenttia pystyy samaan kuin mihin joka neljäs pystyi vuonna 1994, Shayer sanoo Euro Newsille.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201801022200639098

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellinen älykkyyshän on toisen voittamista. Eli se lihasvoima ja käytännön fysiikan haltuun otto. Näin ne älykkäät hiljenee voiman edessä.

...tuskin.

Vierailija
42/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä tutkimus ollut osin plagioitu ja osin tekaistu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä tutkimus ollut osin plagioitu ja osin tekaistu?

Ai gradusi?

Vierailija
44/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys periytyy, mutta ÄO hon vaikuttaa myös koulutus ja muut sellaiset seikat, viimeiset vuosikymmenet teoreettiset ja älylliset jutut eivät ole ollut muodissa vaan enemmänkin on keskitytty kehon kehittämiseen.

Koulutus auttaa siinä mielessä että se kehittää omaa ajattelukykyä. Omaa ajattelukykyään voi kehittää myös itsenäisesti. Ei lisää älykkyyttä että tietää jonkun asian tai teorian tieteellisen nimen. Itse nimeämäsi asiat ovat sinulle ihan yhtä hyödyllisiä kuin jonkun toisen nimeämät. Täytyy erottaa älykkyys ja älyllisyys toisistaan, ne eivät ole synonyymejä. Pohdiskelua tapahtuu jatkuvasti ilman että sen kirjoittaa ylös, julkaisee ja paukuttelee henkseleitään elitistisessä yhteisössä. 

Vierailija
45/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on liian helppo. Ei tarvitse ratkaista ongelmia. Lelut ovat valmiina ja legoilla ei tarvitse hirveästi ratkaista ongelmia, sen kun rakentaa ja käyttää luovuutta. Minun nuoruudessa piti keksiä, mistä saisi legoja tai niiden korvaajat. Itse muistan kuinka rakensin pyykkipojilla rakennelmia. Ja niitä ei saanut lisää, niin piti tehdä lisäosia itse.

Vierailija
46/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmisen geenit ole muutenkin rappeutumassa? Mm. Ihmisen kyky lisääntyä on vaikeutunut huomattavasti ja geneettiset sairaudet lisääntyneet. Ei olisi yhtään yllätys, jos älykkyyskin laskisi. Näyttäisi kyllä, että esim. muinaiset egyptiläiset ja antiikin kreikkalaiset olivat huomattavasti älykkäämpiä kuin me nyt :D

Vierailija
47/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys periytyy, mutta ÄO hon vaikuttaa myös koulutus ja muut sellaiset seikat, viimeiset vuosikymmenet teoreettiset ja älylliset jutut eivät ole ollut muodissa vaan enemmänkin on keskitytty kehon kehittämiseen.

Koulutus auttaa siinä mielessä että se kehittää omaa ajattelukykyä. Omaa ajattelukykyään voi kehittää myös itsenäisesti. Ei lisää älykkyyttä että tietää jonkun asian tai teorian tieteellisen nimen. Itse nimeämäsi asiat ovat sinulle ihan yhtä hyödyllisiä kuin jonkun toisen nimeämät. Täytyy erottaa älykkyys ja älyllisyys toisistaan, ne eivät ole synonyymejä. Pohdiskelua tapahtuu jatkuvasti ilman että sen kirjoittaa ylös, julkaisee ja paukuttelee henkseleitään elitistisessä yhteisössä. 

Älykkyysosamäärä on vain mittari jolla mitataan tietynlaista älykkyyttä ja kuten toteat kouluissa voidaan opettaa ajattelukykyä joka auttaa testeissä pärjäämisessä ja kuten jo aikaisemmin kirjoitin on kehon palvonta mennyt itsensä älyllisen kehittämisen ohi nykyään on maratooni, kun ennen oli shakki noin niin kuin karrikoiden.

Vierailija
48/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmisen geenit ole muutenkin rappeutumassa? Mm. Ihmisen kyky lisääntyä on vaikeutunut huomattavasti ja geneettiset sairaudet lisääntyneet. Ei olisi yhtään yllätys, jos älykkyyskin laskisi. Näyttäisi kyllä, että esim. muinaiset egyptiläiset ja antiikin kreikkalaiset olivat huomattavasti älykkäämpiä kuin me nyt :D

Vanhat kirjat tuntuvat kirjoitetun nykyistä älykkäämmille ihmisille. Raamatun mukaan on tapahtunut syntiinlankeemus ja ihmiskunnan rappeutuminen johtuu siitä. Me emme pärjäisi enää samalla tavalla ilman huipputeknologiaa kuin menneiden aikojen ihmiset alkeellisissa oloissaan.

Vierailija
49/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä menee älykkyys ja viisaus sekaisin.

Vierailija
50/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai kun koulutetut ja fiksut ei lisäännyt, mutta sen sijaan työttömät kotihoidontuella elävät itseään lihottavat palstamammat tuuppaavat kakaran jokaisen vastaantulevan ukon kanssa.

Miksi koulutetut ja fiksut eivät lisäänny?

Koska tiedämme kuinka surkeaan tilaan yhteinen maapallomme on ajettu, mitä vielä ikävämpää on vielä edessä ja miten tämä kaikki tulee vaikuttamaan myös suomalaisiin. Koronan myötä saimme ensisävelet tästä mollivoittoisesta joutsenlaulusta.

Vierailija
51/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabis tyhmentää.

Asiahan ei niin ole. Muuuutta jos nyt tälle valitsemallesi linjalle huvin vuoksi lähdetään niin viina sen sijaan ei paljoa tyhmennä sillä pitää olla valmiiksi todella vajaa jotta sellaista solumyrkkyä vapaaehtoisesti kiskoo.

Vierailija
52/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos älykkyydeksi käsitetään kyky hyötyä muista ilman että siihen olisi eloonjäämisen kannalta välttämätöntä tarvetta, niin se on kyllä lisääntynyt.  Suurin haaste ajassamme on säilyä itse rehellisenä, empaattisena ja palkita hyvä hyvällä, vaikka muut ympärillä toimisivat toisin oman etunsa nimissä. 

Vierailija
53/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jostain mensan testistä ei saa yli 125 pojoa? Kuinka helkutin tolloja te olette

Keskihajonta on 15, mieti siltä pohjalta. Väki on enimmäkseen vaihteluvälillä 85-115.

Karseeta miten jollain voi olla 85...

Ajattele, noin puolet suomalaisista on äo:ltaan alle keskiarvon! Kamalaa!

Vierailija
54/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ylioppilaaksi 1997. Kuulun siihen ikäpolveen, jolla oli huipputulokset, ja vaikka itse sanonkin, minä ja mieheni emme olleet sieltä tyhmemmästä päästä.

Monta kertaa olemme puhuneet siitä, miten paljon helpompaa olisi ollut jos meillä olisi ollut teini-iässä edes murto-osa nykypäivän mahdollisuuksista. Vaikka YouTuben musatutoriaalit sen sijaan että veivasimme omilla tahoillamme c-kasetteja ja yritimme selvittää miten kukakin soitti jollakin tietyllä levyllä. Sama pätee melkein jokaiseen harrastukseen, ne jotka ovat eläneet ajan, muistavat.

Mutta näin jälkikäteen tuntuu, että ehkä se oli juuri sitä mitä nuori ihminen tarvitsee älynsä kehittymiseen. Rajalliset ulkoiset virikkeet ja rajaton oma into. Nykyään näyttää monella olevan toisinpäin.

Vierailija
55/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti, kännykät, some...

Vierailija
56/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai kun koulutetut ja fiksut ei lisäännyt, mutta sen sijaan työttömät kotihoidontuella elävät itseään lihottavat palstamammat tuuppaavat kakaran jokaisen vastaantulevan ukon kanssa.

Koulutetut lisääntyy kouluttamartomia enemmän. Näin tutkimusten mukaan.

Vierailija
57/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyysosamäärä on vain mittari jolla mitataan tietynlaista älykkyyttä ja kuten toteat kouluissa voidaan opettaa ajattelukykyä joka auttaa testeissä pärjäämisessä ja kuten jo aikaisemmin kirjoitin on kehon palvonta mennyt itsensä älyllisen kehittämisen ohi nykyään on maratooni, kun ennen oli shakki noin niin kuin karrikoiden.

Synnynnäisesti älykäs pääsee samaan opiskelutulokseen vähemmillä ponnistuksilla. Hän osaa poimia olennaisen tiedosta, eikä jää vatuloimaan turhuuksien kanssa. Tietenkin voi josssain määrin oppia varsinkin suppealla alalla vaikka ihan loistavaksi asiantuntijaksi, vaikkei erityisen älykäs olisikaan.

Moni sekoittaa älykkyyden ja lahjakkuuden.

Vierailija
58/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyshän ei ole mikään takuu jostain koulumenestyksestä tai yleensäkään pärjäämisestä elämässä, mutta  jos osaa käyttää sitä, niin on siitä apua.

Vierailija
59/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mä enkä minkään nirppanokkanaisen viihdyttäjä.

Olisi kiva kuulla miehiltä kommentteja, mitä he ovat tehneet ollakseen varteenotettavampia isäehdokkaita koulutetun ja fiksun mamman lapselle?

Oletko kouluttautunut? Kohteletko naisia ja lapsia hyvin? Onko elämänhallinta kunnossa? Teetkö kotitöitä? Oletko kiinnostunut maailman menosta? Oletko tarpeeksi nuori isäksi (keski-ikäisenä parasta ennen päivä -meni jo)?

Aika harvalla vastaantulevalla ukolla on isäehdokas/elämänkumppani-cv kunnossa ja yhä suurempi osa ei edes lähde liikkeelle vaan jää peräkylin pohjille mököttämään.

Mä olen mä enkä minkään nirppanokkanaisen viihdyttäjä.

Imekää niitä cv:eitä keskenänne vaan, ei kiinnosta meikäläistä.

Vierailija
60/119 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla vastaantulevalla ukolla on isäehdokas/elämänkumppani-cv kunnossa ja yhä suurempi osa ei edes lähde liikkeelle vaan jää peräkylin pohjille mököttämään.

Jospa naiset lähtisivät liikkeelle peräkylille hakemaan miehiä itselleen? Miehet osaavat hakea vaimoja Thaimaastakin asti.

Naiselle lapsen hankkiminen on millä tahansa mittarilla mitattuna paljon kuluttavampaa kuin miehelle. Jos mies haluaa lisääntyä, niin hänen täytyy suostutella nainen siihen, ei toistepäin.

Niinhän se eläinmaailmassakin menee. Urokset esittelevät taitojaan soitimella jne. ja naaraat valitsevat parhaat. Peräkylille jäänyt mies saa hautoa ainoastaan omia muniaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi