Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko laihduttanut kotiruualla?

Vierailija
12.05.2020 |

Hei sinä, joka olet laihduttanut pelkällä kotiruualla, kertoisitko kokemuksiasi ja tuloksiasi. Se jää minulle ainoaksi vaihtoehdoksi. Olen kokeillut karppaukset, rahkat jne. En pysty erityisiin ruokavalioihin, sillä kaipaan tavallista ruokaa ja karpatessa erityisesti leipää. Miten onnistuit pelkällä kotiruualla? Millaisia ruokia söit?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua mitään ruokavaliota noudattaa, niin sitten jää ainoaksi vaihtoehdoksi annoskokojen tarkkailu ja kalorien seuranta. Syö mitä tykkäät, kunhan et syö liikaa.

Vierailija
2/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus kanaa, perunaa, jauhelihaa, kalaa, salaattia, tomaattia, kurkkua, fetajuustoa. Ja mausteet mutta niissä ei hirveästi kaloreita ole.

Lasken summittaisesti että tulee n. 1300-1500kcal per päivä aterioista. Näin on lähtenyt jo 17 kiloa vuoden 2019 alusta lähtien. En liiku ollenkaan eli ei vaadi rääkkäystäkään.

Välillä kyllä vaadin nollausta, ja syön esim. 3000kcal päivässä. Se sisältää kotiruokien lisäksi suklaata, kakkua, sipsiä yms. herkkuja. Sen jälkeen palaan normaaliin ruokarytmiin. Nollauspäivän vaikutuksen mitätöinti kestää n. 6 päivää mutta on sen arvoista kun psyykkinen olotila paranee ja jaksaa taas laihduttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut korona-aikana 7 kg. Olen ollut etätöissä ja työpaikkalounaat ovat jääneet väliin. Olen myös liikkunut enemmän. Teen paljon keittoja, laatikoita ym. Tänään on ruokana makaronilaatikkoa. Yleensä teen isomman määrän kerralla, että voimme mieheni kanssa syödä samaa ruokaa 2-3 päivää. Syön lautasmallin mukaan eli puolet kasviksia/vihanneksia. Olen syönyt myös joka päivä kahvin kanssa palan suklaata, keksin tms. Kun lisää runsaasti kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä ruokavalioon, niin tavallisella kotiruualla laihtuu helposti. Ruuan kanssa juon yleensä lasillisen piimää ja keittojen kanssa syön myös leipää. Annoskoot kannattaa pitää maltillisena, eikä ruokaa kannata tankata lisää. Myös proteiinin saannista tulee huolehtia, ettei tule nälkä esimerkiksi keittopäivinä. Silloin voi syödä välipalaksi esimerkiksi kananmunan ja hedelmän.

Vierailija
4/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, mikä karppauksessa ei ole kotiruokaa.

Vierailija
5/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kotiruoalla, milläs muulla? Syön kolmesti päivässä, aamupäivällä yleensä leivän päällisillä+ joko jogurtti tai hedelmäsmoothie.

Alkuillasta perusruokaa ja salaattia.

Illalla mitä tekee mieli, sämpylä, suolaista piirakkaa tai vaikkapa hedelmäsalaattia tai munakasta.

Koko pointti on annoskoot, ei viittä palaa leipää vaan yksi. Ruokaa pienelle lautaselle, ei isolle jne.

-6kg/2kk normaalipainon sisällä.

Vierailija
6/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien karppaus on tarkoittanut, ettei syödä kotiruokaa? Itse en hysteerisesti välttele hiilareita mutta käytännössä syön niitä melko vähän, koska helpoin tapa vähentää kaloreita, on vähentää niitä tyhjistä hiilareista. Syön lähinnä erilaisia marjoja, kasvislisukkeita ja eläinproteiinia. En kuitenkaan varo kasvisten hiilareita ja saatan syödä joskus ruisleivänkin. Välillä on päiviä, joina herkuttelen esimerkiksi viinillä, suklaalla ja sushilla eli ketoosissa en ole. Rasvaa syön liki kaksi kertaa suosituksia enemmän. Näin on pudonnut 12 kg.

Vierailija
7/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä -5kg kotiruokaa popsimalla.

Jätin ylimääräiset välipalat pois tai vaihdoin ne hedelmiin, tms.

Syön myös sen verran, että jää kalorivajetta. Lisäksi lisäsin liikuntaa, tunti per päivä.

Vierailija
8/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin huomiota annoskokoihin. Otin itselleni käyttöön pienemmät lautaset: vaikka otan täyden lautasellisen ruokaa (suunnilleen lautasmallin mukaan), syön kerralla vähemmän kuin ennen. Sallin itselleni myös santsaamisen, jos lautasen tyhjennyttyä on vielä nälkä - usein ei ole.

Lisäsin kasviksia. Jokaisella aterialla vähintään puolet lautasesta on kasviksia, joko salaattina tai kypsennettynä. Santsilautasellekin otan kasviksia samassa suhteessa. Aamupalalla syön puuroa marjoilla, jugurttia siemenillä ja marjoilla, ruisleipää juustolla ja vihanneksilla ja aina jonkun vihanneksen (esim. porkkana) ja hedelmän (omena, banaani, sitrus tms).

Lisäsin juomista - juon työpäivän aikana puolen litran vesipullon tyhjäksi vähintään kerran, lisäksi kahvia/teetä ilman maitoa tai makeutusta. Ruokajuomana minulla on aina vesi, juomalla kerää yllättävän paljon kaloreita.

Kiinnitin huomiota välipaloihin: kahvin kanssa mieluummin hedelmä kuin pulla. Muutaman kerran viikossa sallin itselleni myös herkkuvälipalan, koska totaalikieltäytyminen ei sovi mulle. Tulen vain kiukkuiseksi ja lopulta lankean sitten mässäilemään.

Vähensin iltasyömistä: iltapalan sijaan juon teetä ja sen kanssa ehkä hedelmä tai vaikka hapankorppua, jos tekee mieli syödä. Monesti nukkumaan mennessä mulla on pieni näläntunne, mutta ei häiritsevä. Olen oppinut pitämään sitä hyvänä tunteena, ajattelen sen kertovan, että päivän aikana syödyt kalorit on kulutettu. Ei varmana ihan tieteellinen näkökulma, mutta toimii mulla mielikuvatasolla.

En varsinaisesti laske kaloreita, mutta tällä menetelmällä olen onnistunut pudottamaan noin 10 kg painoa tämän vuoden aikana. Nyt olen suunnilleen tavoitepainossani, ja jatkan näitä tapojani ylläpitomielessä. Koska olen nautiskelija, aion lisätä mieluummin herkkuhetkiä kuin perusruuan määrää.

Vierailija
9/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain oli malli, minkä mukaan kun syö niin ei syö liikaa.

Eli kuperra kätesi osin päällekkäin niin se on oikea mitta mikä kuperrukseen kuin kouralliseen sopii. Se ei ole paljon. Varsinkin kun on pieni käsi.

Vierailija
10/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karppauksessa voi olla jonkinlaista kotiruokaa, mutta leipää, perunaa ja pastaa ei saa syödä, ja niitä juuri kaipaan ruokavaliooni. En myöskään tykkkää ylettömästä rasvan syömisestä. Se alkoi oksettaa.

Ap

Vierailija
11/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karppauksessa voi olla jonkinlaista kotiruokaa, mutta leipää, perunaa ja pastaa ei saa syödä, ja niitä juuri kaipaan ruokavaliooni. En myöskään tykkkää ylettömästä rasvan syömisestä. Se alkoi oksettaa.

Ap

Kyllä karppauksessa nimenomaan syödään kotiruokaa.

Vierailija
12/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin jäin tuota miettimään. Olen vhh-ruokavaliolla ja syön juurikin kotiruokaa.

Vierailija
13/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Laske vaan kalorit, kolarit vai mitä ne on. Määrää raja minkä yli ei saa päivässä mennä ja lopeta syöminen kun kalorimäärä tulee vastaan. Laihdut varmasti.

Vierailija
14/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni olet oikeilla jäljillä. Jos jonkun tietyn ruokavalion noudattaminen on joko vastenmielistä tai hankalaa muuten, eivät tuloksetkaan ole pysyviä. On hyvä laihduttaa juuri niillä ruoilla joita syöt normaalistikin ja myös laihtumisen jälkeen.

Minä olen nyt laihtunut kolmessa kuukaudessa 17 kiloa kotiruoalla. Minulle on helppoa ja jotenkin luontevaa punnita ruoka ja laskea kalorit. Ymmärrän, että kaikki eivät niin jaksa tehdä, mutta minulle se sopii ja on auttanut kovasti oikeiden annoskokojen kasaamisessa. Ruokapäiväkirja/kalorilaskuri helpottaa koko päivän syömismäärän suunnittelussa. Tämä toimii myös viikkotasolla, eli jos on juhlat tiedossa, voi nipistää energiamäärää jo ennen ja tietysti myös jälkeenpäin. Näin ei tarvitse juhlissa tehdä numeroa laihduttamisessa ja "nirsoilla" tai jättää voileipäkakkupalaa syömättä.

Niin, ne ruoat. Ihan tavallisia: spagettia jauhelihakastikkeella, broileria uunissa riisipedillä, karjalanpaistia perunamuhennoksella jne. Salaattia alkupalaksi tai kylkeen. Aamupalalla ruisleipää päällisillä tai kaurapuuro mehukeitolla. Keitettyä kananmunaa. Ihan kertakaikkiaan tavallista ruokaa.

Kunhan vaan pidät huolen, että kalorivaje on riittävä.

Vierailija
15/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on se juttu, että opettelee syömään oikein niin että laihtuu pysyvästi. Ei millään muulla kuin kotiruoalla kannata edes yrittää. Itse voin syödä rennosti ja monipuolisesti mitä tahansa ruokia, kunhan muistan oikeat annoskoot. Ja sillä oli varmasti isoin merkitys, että lopetin välipalojen napostelun. Tämän vaikutus oli varmaan 300-500 kcal vähemmän päivässä. Syön kolme kertaa päivässä. Aamulla kahvi, ruisleipää, kasviksia, ehkä jogurttia tai marjapirtelö. Lounaalla ja päivällisellä lihaa, kalaa, kanaa, perunaa, pastaa, kasviksia salaattina tai keitettynä/paistettuna. Kerran viikossa olen herkutellut karkeilla, sipseillä tai pizzalla. Ja laihtunut nyt 14 kg vuoden aikana.

Vierailija
16/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kasviksia et siis juurikaan syö? Onnea vaan laihtumiseen.

Vierailija
17/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ap on syönyt, kun on "kokeillut" karppausta?  Jos ei se ole ollut kotiruokaa.

Vierailija
18/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mä en voi sietää näitä vhh ja karppaususkovaisia. Miksi tyrkytätte sitä, vaikka sitä ei kysytty. Jokainen laihtuu omalla tavallaan itselleen sopivilla ruokavalinnoilla. Ku aloittaja sanoo, että karppaus ei käy, niin ei käy.

Vierailija
19/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mä en voi sietää näitä vhh ja karppaususkovaisia. Miksi tyrkytätte sitä, vaikka sitä ei kysytty. Jokainen laihtuu omalla tavallaan itselleen sopivilla ruokavalinnoilla. Ku aloittaja sanoo, että karppaus ei käy, niin ei käy.

En minäkään oikein teitä matalaälyisiä minään pidä, mutta pakko on sietää.

Vierailija
20/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kukaan ole tyrkyttänyt. Ap itse otti sen puheeksi kun sanoi haluavansa syödä kotiruokaa. Hänelle vain sanottiin, että karppauksessa syödään kotiruokaa. Se ei ole tyrkyttämistä, vaan väärinymmärryksen oikaisemista.