Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko laihduttanut kotiruualla?

Vierailija
12.05.2020 |

Hei sinä, joka olet laihduttanut pelkällä kotiruualla, kertoisitko kokemuksiasi ja tuloksiasi. Se jää minulle ainoaksi vaihtoehdoksi. Olen kokeillut karppaukset, rahkat jne. En pysty erityisiin ruokavalioihin, sillä kaipaan tavallista ruokaa ja karpatessa erityisesti leipää. Miten onnistuit pelkällä kotiruualla? Millaisia ruokia söit?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kenellekin on kotiruokaa. Ei kenenkään laihtuakseen tarvitse syödä rahkaa tai kerma-voi-pekoni-kananmuna sötkötyksiä. Jostain kuitenkin täytyy kaloreita vähentää, että päästään miinukselle. Yleensä se on helpointa ottaa hiilareista, koska niissä on paljon tyhjiä kaloreita. Rasvassa on toki myös kaloreita paljon, mutta mieluummin hyvää rasvaa kuin tyhjiä hiilareita.

Minä en noudata mitään ruokavaliota. Sovellan itse. Olen laihtunut 1,5 vuodessa nyt 52 kiloa.

Aamu- ja iltapalalla vaihdellen kaurapuuroa, leipää (esim real) tai munakkaita. Leivän päällä kalkkunaa ja kasviksia. Puuron päällä marjoja ja mehukeittoa / marjahedelmäsosetta (sokeriton).

Ruuassa syön harvemmin pastaa/perunaa/riisiä. Joskus toki. Silloin jos syön hiilaripitoista ruokaa (esim makaronilaatikko), otan sitä 1/4 lautasellisen, 1/4 lämpimiä kasviksia ja 2/4 salaattia. Salaatin päälle laitan jotai lisäproteiinia (esim kananmuna, feta, raejuusto). Lisäksi teen oliiviöljystä salaatinkastikkeen tai ripottelen pähkinöitä salaatin päälle.

Pääsääntöisesti syön kuitenkin ilman noita lisähiilareita. Viime aikoina olen syönyt mm tulista kanakeittoa (ilman perunaa), grillipihvin + grillikasviksia + salaattia, kesäkurpitsalasagnea, naudanlihawokkia, kalakeittoa, lohisalaattia, täytettyjä paprikoita.. mielestäni tämä on ihan normaalia kotiruokaa vaikka ei olekaan pastaa joukossa.

Vierailija
22/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimenomaan itse tehdyllä ruualla laihduin, kun ei ollut varaa käydä ravintolassa syömässä. Lautasannoksen noudattaminen on oikeasti toimiva ratkaisu. Ainoa, mitä vältä on laatikot, koska niissä hiilareiden ja proteiinin suhde on aivan surkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse laihduttaa. Omat ruoat on niin pahoja että olen laihtunut jo viisi kiloa. Hyvä keino on joditon dieetti. Ruokaa saa syödä mielin määrin mutta kaikessa on jodia joten ihan kaiken joutuu tekemänä itse ja kaikki maistuu samalta + kokonaisia ruokaryhmiä puuttuu. Laihduin tuolloin 10 kiloa

Vierailija
24/32 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nimenomaan itse tehdyllä ruualla laihduin, kun ei ollut varaa käydä ravintolassa syömässä. Lautasannoksen noudattaminen on oikeasti toimiva ratkaisu. Ainoa, mitä vältä on laatikot, koska niissä hiilareiden ja proteiinin suhde on aivan surkea.

Itsehän sä voit vaikuttaa niihin suhteisiin.

Vierailija
25/32 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, mikä karppauksessa ei ole kotiruokaa.

Karppauksessa voi olla jonkinlaista kotiruokaa, mutta leipää, perunaa ja pastaa ei saa syödä, ja niitä juuri kaipaan ruokavaliooni. En myöskään tykkkää ylettömästä rasvan syömisestä. Se alkoi oksettaa.

Ap

No älä sitten karppaa jos et tykkää. En minäkään. Eilen viimeksi söin pastasalaattia, tänä aamuna ruisleivän. Ja laihdun koko ajan. Annoskoot, annoskoot ja vielä kerran annoskoot. Olen tilannut pizzaa dieetillä ollessani, se kesti lähes kolme päivää. Vain pari siivua kerralla ja salaattia kylkeen. Ei hiilarit ole mikään mörkö, pääasia on ne kalorit.

-4kg/kk normaalipainon sisällä.

Vierailija
26/32 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruokaa vain, mutta puolet entisistä annoksista. Kaikkea puolet vähemmän. Viisi kiloa kahdessa kuukaudessa normaalipainon ylärajalta tullut alaspäin. En liiku yhtään.

Vierailija
27/32 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaillaan kevennän muutamaa kiloa normaalipainon rajalla. 

Syön 2 annosta kotiruokaa päivässä aamupalan ja iltapalan lisäksi. Koomakulutukseni verran ja liikun tällä hetkellä paljon. Paino putoaa n 200g/vko, 2,5 kiloa mennyt jo:) 

Kaverini pudotti 30kg karppaamalla ja se on hänellä ollut elämäntapana jo 6v, ei luovu siitä koskaan. Mieheni pudotti 14 kg hyväkarppaamalla sairastuttuaan db 2:een. 4 kuukaudessa saatiin lääkitys pois ja sokerit on pysyneet hyvänä, paino poissa myös

Vierailija
28/32 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto!

Mä olen pariin otteeseen laihduttanut (2. ja 3. raskauden jälkeen ja siis imetyksen jo loputtua) sillä, että korvasin aamupalan ja usein myös lounaan arkipäivinä pelkällä teellä. Välipalalla, päivällisellä ja iltapalalla söin sitä, mitä muukin perhe.

Vierailija
29/32 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/32 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen ruoka on parasta. Vaihda vaan pienempään lautaseen ja suosi kotiruuista niitä kevyempiä. Jätä kaikki herkut pois ja lisää liikuntaa sopivasti.

Vierailija
31/32 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 18 kg lähti ihan normaalia "sekaruokaa" syömällä. Ei karppausta, paleota, atkinsia tms.

Tässä painossa vuodesta 2010.

Vierailija
32/32 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut neljän vuoden aikana 18kg syömällä tavallista kotiruokaa. Muutos on ollut todella hidasta, sillä en ole missään vaiheessa tavoitteellisesti laihduttanut, vaan paino on pudonnut elämäntapamuutoksen ja ahmimistaipumuksen helpottumisen sivussa. Avainjuttuja mulle on ollut kasvisten, juuresten, palkokasvien, hedelmien ja marjojen syömisen opettelu, puuron ja maustamattomien maitotuotteiden syömisen opettelu, sopivien annoskokojen hahmottaminen sekä aamiaisen syömisen opetteleminen.

Kotiruokien muokkaaminen kevyemmiksi on suhteellisen helppoa. Esim. laatikoihin voi pistää perunan lisäksi kasvis/juuressekoitusta, osan ruokakermasta korvaa tomaattimurskalla ja proteiinina on kokolihaa/kalaa/palkokasveja. Eli lisäämällä ruokaan kasviksia tai juureksia sekä olemalla tarkka kerman, voin, öljyn ja juuston suhteen kotiruuasta on mahdollista tehdä vähemmän raskasta.

Herkkujakin voi syödä, mutta niidenkin kanssa tulee löytää kohtuus. Joillakin toimii viikottainen herkkupäivä, jollakin jokapäiväinen pikkupulla päiväkahvin kanssa. Itselleni on sopinut "pikkupulla päiväkahvin kanssa"-tyyli. Sillon himo ei ylly suureksi ja ahmimistaipumus pysyy poissa.

Tällä hetkellä olen alle 5kg päässä normaalipainon ylärajasta. Viimeksi kun painoin näin vähän taisin olla ala-asteella. Voiton puolella ollaan!