Johtuuko vaikeuksi kokeneen raivokas lyttäys defenssistä? Av:n käytös hirveää
Olen seuraillut ketjuja pitkään ja AINA kun joku vaikeassa tilanteessa oleva hädissään ja sydän rikki avautuu, tulee aivan hirveitä raivovastauksia jossa haukutaan, raivotaan ja lytätään.
Usein aiheina esim huonot vanhemmat, huono lapsuus, vaikea kaltoinkohtelu parisuhteessa, kiusaamistausta. Kaikki asioita jotka kyllä rikkovat ihmisen ja jolloin ihmisellä on oikeus olla pettynyt ja surullinen, ja katkerakin.
Olen melko varma että hirveä raivo ja aloittajan syyttäminen asiasta (jopa pikkulapsena hakattuja syytetty että oma syysl, olit varmaan hirveä lapsi) on sitä, että koska asia on hirveä, niin syyttämällä aloittajaa tulee itselle hyvä omanarvontunto ja tunne siitä että MINULLA on elämä hallinnassani ja minulle ei ikinä voi sattua tuollaista. Tai että MINÄ osaan hoitaa asiat niin hyvin että minulle ei koskaan käy näin.
Onko kyse siis (valheellisen) turvan tunteen luomisesta itselle? Vai itsensä ylentäminen muuta polkien?
Tämä mietityttää js kummastuttaa, sillä empatia ja ystävällisyys ei maksa mitään. Samalla vaivalla (tai vähemmälläkin kuin riehumisvastaus) voi kirjoittaa kauniisti ja ystävällisestk. Kannustavasti ja tsemppavasti.
Mitäpä luulet että miltä siitä vaikeassa tilateessa olevasta tuntuu kun saa ilkeilyä vielä lisää? Monet oikeasti itkee ja ahdistuu kun täältä tulee kasa jaskaa niskaan.
Kommentit (54)
Niin moni on täällä vain trollatakseen, moniko noista nyyhkytarinoista oikeasti onkaan keksittyjä. Kyynistyy täällä ruudun takana, eikä saa tarvittavaa empatiaa aikaiseksi.
Kukaan ei osaa enää näköjään kirjoittaa oikein. Ei näistä aloituksista saa mitään selvää.
Ihan oikeassa olet. Ehkäpä alkoi riehujia hävettää oma käytöksensä!
Vierailija kirjoitti:
Niin moni on täällä vain trollatakseen, moniko noista nyyhkytarinoista oikeasti onkaan keksittyjä. Kyynistyy täällä ruudun takana, eikä saa tarvittavaa empatiaa aikaiseksi.
Tämä on todella paska peruste ilkeilylle. Sillä todennäköisesti se nyyhkytarina on tosi, ja henkilö kirjoittanut sen hätähuutona tai onnettomana sydänverellään toivoen saavansa edes vähän myötätuntoa.
Todella v-mäinen tapa toimia jos ilkeilee siksi että ”jospa se on keksitty trolli”.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei osaa enää näköjään kirjoittaa oikein. Ei näistä aloituksista saa mitään selvää.
Löysin pari kirjoitusvirhettä (näppäilyvirhe) joten jos et ymmärrä lukemaasi niin syy on jossain muussa kuin tekstissä :)
Jotain tuollaista se varmasti on. Ehkä ei niin empaattisten ihmisten ajatuskuvio on tuo
Ei sillä pitäisi olla merkitystä, onko joku aloitus provo vai ei. Ne keskustelut, joissa tätä jatkuvasti huudellaan, ovat useimmiten täysin mahdollisia, ja joku kirjoituksia lukeva samassa tilanteessa oleva voi saada siitä ajatuksia ja voimaa tehdä päätös. Ne typerät välihuutelut voi jättää omaan arvoonsa.
Joskus mielipiteet ovat rajunpuoleisiakin, enkä näe mitään suunnatonta vääryyttä siinä, koska joskus se huonossa tilanteessa vellova tarvii ns napakan potkun persuksille nähdäkseen kuplansa ulkopuolelle. Esim. sellaiset keskustelut, joissa aloittaja valittaa väkivaltaisesta puolisostaan ovat juuri näitä. Aloittaja pohtii, kuinka joskus on mukavaakin, mutta onko normaalia kuitenkaan lyödä. Jos aloittaja sitten painokkaita mielipiteitä ja lähtökehotuksia saatuaan jatkaa niinmutkuenmäpysty-linjalla, on ihan inhimillistä ärsyyntyä. Miten se pitäisi sanoa, että kukaan ei pahoita mieltään?
Täällä käy todella paljon moniongelmaisia ihmisiä... tämä ei ole enää vauvapalsta.
Juu en kirjoita enää mitään ongelmiani ainakaan tänne.
Ihmisethän syyllistävät vastaavien defenssien takia myös raiskattuja. Kamalaa. Minä en ainakaan näe tällaisia ihmisiä kovin hyvässä valossa.
Sinä olet aloittanut todella monta ketjua siitä hirveästä äidistäsi, mutta ne eivät koskaan johda tilanteen kehittymiseen. Sitä ei vaan jaksa enää lukea. Jos voisit siirtyä eteenpäin lapsuudestasi ja unohtaa menneet vihdoinkin. Tekisi hyvää sinulle, elämäsi voisi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet aloittanut todella monta ketjua siitä hirveästä äidistäsi, mutta ne eivät koskaan johda tilanteen kehittymiseen. Sitä ei vaan jaksa enää lukea. Jos voisit siirtyä eteenpäin lapsuudestasi ja unohtaa menneet vihdoinkin. Tekisi hyvää sinulle, elämäsi voisi jatkua.
Mikä syy sinulla on lukea noita ketjuja?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisethän syyllistävät vastaavien defenssien takia myös raiskattuja. Kamalaa. Minä en ainakaan näe tällaisia ihmisiä kovin hyvässä valossa.
Halutaan ajatella että syy jonkun kokemiin vaikeuksiin on aina ihmisessä itsessään eikä itselle voi sattua mitään pahaa jos toimii ns. oikein.
Ne hirveät vaikeudet on usein sellaisia, että "mies käyttäytyy huonosti" tai "naapurin koira katsoo" tai "työkaveri ei tee asioita kuten minun mielestäni kuuluisi". Sitten kun asiallisia neuvoja annetaan, niin niitä ei edes harkita, koska pääasia on se ruikuttaminen, ei ongelman ratkaisu. Ei voi erota, ei voi tutustua koiraan, ei voi antaa ihmisten tehdä kuten parhaaksi näkee. Koska ei vaan voi. Mutta empatiaa pitäisi saada ja suututaan, jos saadaankin järkeviä toimintaehdotuksia päänsilitysten sijasta.
Mä olen ainakin keksinyt tänne aika monta hyvin purrutta ns. nyyhkytarinaa. Ihan vaan, koska osaan ja voin. Miettikääpä sitä hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella paska peruste ilkeilylle. Sillä todennäköisesti se nyyhkytarina on tosi, ja henkilö kirjoittanut sen hätähuutona tai onnettomana sydänverellään toivoen saavansa edes vähän myötätuntoa.
Todella v-mäinen tapa toimia jos ilkeilee siksi että ”jospa se on keksitty trolli”."todennäköisesti"? Sulla, v|tun pers.läpi on varmaan sitten lyödä pöytään ihan tutkittua faktaa asiasta?
Kaikki täällä eivät trolleja, vaikka sinä oletkin.
Ei voi tietää vastausta aloittajan kysymykseen, mutta hyviä veikkauksia täällä on.
Onko kukaan löytänyt sellaista keskustelupalstaa, jossa todella keskusteltaisiin ilman trolleja ja syyttelyjä, siis asiallisesti, totuudessa pysyen?
Nämä milloin mitäkin ilmasto- sekä korona-ahdistusta tai "vaikeaa tilannetta" ja "ihmiset on ihan paskoja ja joutaa kuolla" hyypiöt voisivat mennä vaikka sinne nuppilääkärille.
Jos se turha määkinä ja parku loppuisi vaikka sopivalla lääkityksellä?
Eikö muka ketään jolla olisi asiasta näkemys?