mielenkiintoista...
Naiset Koraanissa ja naiset Raamatussa
Alun perin kirjoittanut Sultana Yusuf Ali (17-vuotias lukio-opiskelija; Julkaistu Toronto Star Young Peoples Press-lehdessä)
Suomennos Amina Laitila. Suomennoksessa on käytetty Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottamaa Raamatun suomennosta, sekä Koraanin suomenkielistä käännöstä*.
Koraani 9:71
¿Uskovaiset, miehet ja naiset, ovat toinen toistensa liittolaisia; he rohkaisevat hyvän tekemiseen ja kieltävät tekemästä pahaa; ja he harjoittavat hartautta sekä antavat säädettyjä almuja, ja he tottelevat Jumalaa ja Hänen lähettilästään. He ovat niitä, joille Jumala osoittaa laupeutensa. Katso, Jumala on väkevä, viisas.¿
Koraani 2:228
¿Naisilla on sama oikeus miehiin nähden kuin miehillä heihin, kuten on kohtuullista; kuitenkin ovat miehet naisiin verrattuina korkeammassa asemassa. Niin, Jumala on mahtava ja viisas.¿
Koraani 40:40
¿Se, joka tekee pahan teon, saa sen mukaisen palkan; mutta ne, jotka tekevät hyvää ja uskovat, olkoot he sitten miehiä tai naisia, pääsevät paratiisiin, jossa heitä yltäkyllin ravitaan.¿
Raamattu 1 Tim. 2:11-14
¿Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti. Ensinhän luotiin Aadam ja sitten Eeva, eikä petetyksi joutunut Aadam, vaan nainen antoi pettää itsensä ja rikkoi käskyn.¿
Raamattu 1 Kor. 14:34
¿¿naisen tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.¿
Raamattu Ef. 5:22-24
¿Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon, sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa pelastaja. Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon.¿
Koraani 30:21
¿Eräs Hänen merkeistään on myös se, että Hän on teistä itsestänne luonut teille puolisot, jotta löytäisitte heistä tyydytyksen, ja Hän on antanut teille keskinäistä rakkautta ja laupeutta. Totisesti, tässä on merkkejä niille, jotka ajattelevat.¿
Profeetta Muhammed (sallallaahu ' alayhi wa sallam) sanoi: ¿Kaikkein parhaita uskovaisia ovat ne, joilla on paras käytös, ja parhaita teistä ovat he, jotka ovat parhaita vaimoilleen." (Tirmidhi) kertonut Abû Hurayrah
________________________________________________________________________________
Siirakin kirja 25:19-26**
¿Kaikki häijyys on vähäistä naisen häijyyden rinnalla. Kohdatkoon häntä syntisen kohtalo!¿ ¿¿Alakuloisen mielen ja synkeät kasvot ja sydämen kivun saa aikaan vaimo, joka ei tee miestänsä onnelliseksi. Naisesta on synnin alku, ja hänen tähtensä me kaikki kuolemme. Älä päästä vettä valloillensa äläkä pahaa vaimoa valtaan. Ellei hän seuraa sinun kätesi johtoa, leikkaa hänet irti ruumiistasi. ¿
Koraani 4:19
¿Jos tunnette vastenmielisyyttä heitä(naisia) kohtaan, niin voi olla, että vastenmielisyytenne kohdistuukin sellaiseen henkilöön, johon Jumala on kätkenyt paljon hyvää.¿
Raamatun mukaan, jos isä tai aviomies kieltää hänen tyttärensä/vaimonsa valan, kaikki lupaukset ja sitoumuksen tulevat epäpäteviksi; toisin sanoen nainen ei voi tehdä mitään sopimusta itsenäisesti ilman hänen miehensä tai isänsä lupaa.
Raamattu 4. Moos. 30:2-15
¿Jos nainen, joka on vielä nuori ja asuu vielä isänsä kodissa, antaa Herralle lupauksen tai sitoutuu kieltämään itseltään jotakin, hänen on pidettävä kaikki lupauksensa ja sitoumuksensa, ellei hänen isänsä puutu asiaan. Mutta jos tytön isä sinä päivänä, jona saa tietää asiasta, kieltää häntä, mitkään tytön antamat lupaukset tai hänen tekemänsä päätökset, joilla hän on sitoutunut kieltämään itseltään jotakin, eivät enää päde.¿ ¿¿Mutta mitkään vaimojen antamat lupaukset tai hänen tekemänsä sitoumukset eivät päde, jos hänen miehensä kumoaa ne sinä päivänä, jona saa tietää asiasta.¿
Islamin mukaan naisen omaisuus on hänen omaansa, eikä miehellä ole oikeuksia siihen:
Koraani 4:32
¿Älkää himoitko sellaista, johon nähden Jumala on asettanut jotkut toisten suhteen korkeampaan asemaan. Miehille riittäköön rikkautta siitä, mitä he ovat ansaitsemalla hankkineet, ja naisille siitä, mitä he ovat ansainneet. (Kadehtimatta toisianne) rukoilkaa (lahjoja) Jumalalta Hänen runsaudestaan. Katso, Jumala on totisesti kaikkitietävä.
Raamattu 5. Moos. 22:28-30
¿Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan.¿
Koraani 24:4
Jotka syyttävät aviovaimoja haureellisesta elämästä eivätkä tuo neljää todistajaa, heille annettakoon kahdeksankymmentä raipaniskua, älköönkä heidän todistustaan milloinkaan vast' edes kuunneltako, sillä he ovat jumalattomia ihmisiä.
Raamattu 1. Moos. 3:12-16
¿ Mies vastasi: ¿Nainen, jonka Sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin.¿ Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: ¿Mitä oletkaan tehnyt!¿ Nainen vastasi: ¿Käärme petti minut, ja minä söin.¿ Herra Jumala sanoi käärmeelle: - Koska tämän teit, olet kirottu. Toisin kuin muut eläimet, karja ja pedot, sinun on madeltava vatsallasi ja syötävä maan tomua niin kauan kuin elät. Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän. Naiselle hän sanoi: - Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan.
Koraanissa sekä Aatami että Eeva jakavat syyllisyyden puusta syömisestä. Tämä on nähtävissä Koraanin jakeissa 2:36 ja 7:22-24. Kaikkivaltias Jumala myös antoi tämän synnin anteeksi molemmille.
Koraani 7:19-23
¿Mutta Sinä, ihminen (Aadam), asusta itse paratiisissa vaimosi kanssa! Ja syökää mistä haluatte, mutta älkää lähestykö tätä puuta, ettette tule väärintekijöiksi!»
Silloin Saatana vihjaili heille, että hän voi ilmaista heille sen, mikä heidän alastomuudestaan oli heiltä salattu, ja sanoi: »Teidän Herranne ei ole minkään muun vuoksi kieltänyt teitä nauttimasta tästä puusta kuin ainoastaan siksi, ettette muuttuisi kahdeksi enkeliksi tai kuolemattomiksi.»
Ja hän vannoi heidän edessään sanoen: »Olen toden totta teidän oikea neuvonantajanne.»
Niin vietteli hän heidät viekkaudellaan, ja kun he maistoivat puusta, tulivat ilmi heidän hävettävät ominaisuutensa ja he alkoivat verhota itseään paratiisin lehvillä. Mutta heidän Herransa huusi heille: »Enkö ole kieltänyt teiltä sitä puuta ja sanonut teille Saatanan olevan ilmeisen vihollisenne?»¿
________________________________________________________________________________
Raamattu sanoo, että tyttölapsen synnyttäminen tekee naisen epäpuhtaammaksi kuin poikalapsen synnyttäminen.
Raamattu 3. Moos 12:2-5
¿Sano israelilaisille: Kun nainen on synnyttänyt pojan, hän on sen jälkeen seitsemän päivää epäpuhdas, samalla tavoin kuin kuukautisvuodon aikana. Kahdeksantena päivänä pojan esinahka on leikattava. Nainen pysyköön kotonaan vielä kolmekymmentäkolme päivää puhdistuakseen verenvuodosta. Hän ei saa koskea mihinkään, mikä on pyhää, eikä tulla pyhäkköön, ennen kuin hänen puhdistumisaikansa on kulunut umpeen. Kun nainen synnyttää tytön, hän on kaksi viikkoa epäpuhdas samoin kuin kuukautisvuodon aikana. Sen lisäksi hänen on odotettava verenvuodostaan epäpuhtaana vielä kuusikymmentäkuusi päivää, ja vasta sitten hän on puhdas.¿
Raamattu Saarn. 7:26-28***
¿Minä ryhdyin sydämessäni oppimaan, miettimään ja etsimään viisautta ja tutkistelun tuloksia, tullakseni tuntemaan jumalattomuuden typeryydeksi ja tyhmyyden mielettömyydeksi. Ja minä löysin sen, mikä on kuolemaa katkerampi: naisen, joka on verkko, jonka sydän on paula ja jonka kädet ovat kahleet. Se, joka on otollinen Jumalan edessä, pelastuu hänestä, mutta synnintekijä häneen takertuu.
Katso, tämän minä olen löytänyt, sanoi saarnaaja, pyrkiessäni asia asialta löytämään tutkistelun tulosta; mitä sieluni on yhäti etsinyt, mutta mitä en ole löytänyt, on tämä: olen löytänyt tuhannesta yhden miehen, mutta koko siitä luvusta en ole löytänyt yhtäkään naista.¿
Koraani 3:194
¿Niin kuuli heidän Herransa heitä (ja sanoi): »Minä en anna tekijän työn mennä hukkaan teidän keskuudessanne, olkoon hän mies tai nainen, toinen toisestannehan te polveudutte.¿
Koraani 4:124
¿Mutta ne, jotka tekevät hyviä töitä, olkoonpa miehiä tai naisia, ja jotka ovat uskovaisia, nämä astuvat Paratiisiin eivätkä kärsi hitustakaan vääryyttä.¿
Koraani 16:97
¿Ken tahansa tekee hyvää, olkoon hän mies tai nainen, kun hän samalla on uskovainen, hänen Me totisesti annamme viettää onnellista elämää, ja sellaisille Me maksamme palkan parhaasta, mitä ovat tehneet.¿
Mies tuli profeetta Muhammadin luo kysyen: Oi Allahin Lähettiläs, kuka ihmisten joukosta eniten ansaitsee minun hyvää seuraani. Profeetta sanoi: Sinun äitisi. Mies sanoi: Kuka muu? Profeetta sanoi: Sinun äitisi. Mies sanoi: Kuka sitten? Profeetta sanoi: Sinun äitisi. Mies kysyi jälleen: Kuka sitten? Ja vasta sitten profeetta vastasi. Sinun isäsi. " (Bukhari ja Muslim)
Raamattu sanoo, että naisen täytyy peittää päänsä merkkinä miehen vallasta häneen.
Raamattu 1. Kor 11:5-10
¿Sen sijaan, jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on sama, kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois. Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä. Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, eikä miestä ole luotu naisen takia, vaan nainen miehen takia. Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia.¿
Raamattu 1. Kor. 11:13
¿Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin.¿
Koraani opettaa, että naisen tulee peittää itsensä siveyden tähden, ja suojatakseen itseään ahdistelulta:
Koraani 24:30-31
¿Sano uskovaisille miehille, että he luovat katseensa maahan ja hillitsevät halujaan. Tämä on heille säädyllisintä, ja Jumala tietää mitä he tekevät.
Sano myös uskovaisille vaimoille, että luovat silmänsä maahan ja hillitsevät halujaan eivätkä näyttele sulouttaan tavallisuudesta poiketen ja että huntu verhoaa heidän povensakin. Älkööt he näyttäkö sulouttaan muille kuin miehilleen tai isilleen tai apilleen tai pojalleen tai poikapuolilleen tai veljilleen tai veljiensä pojille tai sisariensa pojille tai palvelusnaisilleen tai orjattarilleen tai sellaisille palvelijoille, joilla ei ole vetoa naisiin, tai poikasille, jotka eivät ole tietoisia naisten salaisuuksista. Älkööt he siten astuko kulkiessaan, että heidän kätketyt sulonsa havaittaisiin.
Koraani 33:59
¿Profeetta, sano vaimoillesi ja tyttärillesi ja uskovaisille naisille, että heidän tulee hunnuttaa kasvonsa; näin on sopivinta, jotta heidät kunniallisiksi naisiksi huomataan, niin ettei heitä tunkeilevasti lähestytä; Jumala on kaikessa viisas ja laupias.¿
¿Miehiset perijät saakoot osan siitä, mitä vanhemmat ja lähimmät omaiset ovat jälkeensä jättäneet, ja naispuolisetkin perilliset saakoot osan siitä, mitä vanhemmat ja lähimmät omaiset ovat jättäneet, olkoon perintö vähäinen tai suuri - laki määrää siitä kullekin hänen osuutensa.¿
Raamattu 3. Moos. 15:19-30
¿Kun naisella on kuukautisvuoto, hän on epäpuhdas seitsemän päivää, ja se, joka sinä aikana koskettaa häntä, on epäpuhdas iltaan saakka. Kaikki, minkä päällä nainen kuukautistilansa aikana makaa tai istuu, tulee epäpuhtaaksi. Jokainen, joka koskettaa hänen makuusijaansa, pesköön vaatteensa ja peseytyköön; hän on epäpuhdas iltaan saakka. Jokainen, joka koskettaa mitä tahansa, minkä päällä nainen on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön: hän on epäpuhdas iltaan saakka. Myös se, joka koskettaa jotakin hänen makuusijallaan tai istuimellaan olevaa esinettä, on epäpuhdas iltaan saakka¿jne¿
*) Muistakaa, että KAIKKI Koraanin käännökset (tulkinnat) väistämättä sisältävät virheitä. Alkuperäisellä kielellään (arabiaksi) Koraani on suoraa Allahin (JUMALAn) Puhetta ihmiskunnalle profeetta Muhammedin (rauha hänelle) välityksellä. Millään Koraanin käännöksellä ei enää ole tätä " virallista" ja täydellistä asemaa, vaikkakin se voi olla valtavan hyödyllinen aloittelevalle opiskelijalle, joka haluaa tietää lisää islamista.
Koraanin käännös löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta http://www.islamopas.com/koraani/sisallys.htm
**)
Vanhan testamentin apokryfikirjoilla(nimitys tulee kreikan kielen ' kätkettyä' , ' salaista' tai ' hämärää' merkitsevästä sanasta), tarkoitetaan Septuagintaan sisältyviä mutta heprealaisesta Raamatusta puuttuvia kirjoja.
Lutherin antaman esikuvan mukaan Vanhan testamentin apokryfikirjat sisältyvät vuoden 1642 suomalaiseen Raamattuun sekä vuoden 1938 Kirkkoraamattuun seuraavassa järjestyksessä:
1. Juuditin kirja,
2. Viisauden kirja (Salomon viisaus),
3. Tobiaan kirja,
4. Siirakin kirja,
5. Barukin kirja,
6. 1-2 Makk.,
7. Lisäyksiä Esterin kirjaan,
8. Lisäyksiä Danielin kirjaan (Susanna, Kelkiaan tytär; Bel ja Lohikäärme; Asariaan rukous; Kolmen miehen kiitosvirsi; Manassen rukous)
Tavallisesti Vanhan testamentin apokryfikirjojen joukkoon luetaan lisäksi 3. ja 4. Esra.
***)
Jakeiden suomennoksessa on käytetty vuoden 1938 Kirkkoraamattua, joka kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta http://www.phoenixseven.org/online/bible/finnish_1938/index.html
Kommentit (9)
Siinä paljon syitä, miksi minusta tuli muslimi. Tärkein syy tosin se, että uskon Jumalan olevan yksi.
Mutta kuka tahansa luki edellä olevan, voi varmaan päätellä kumpi opetus kuulostaa oikeudenmukaisemmalta.
Nyt kun olen itse raskaana, niin erityisesti kummastutti tuo raamatun näkemys että raskaus ja synnytys olisi ikään kuin kosto Jumalalta koska nainen, Eeva houkutteli Aatamin syntiin...Islamissa nainen saa syntejä anteeksi koska kärsii kivusta synnytyksessä.
Raamatun mukaan myös jokainen vastasyntynyt vauva on syntinen-hullulta kuulostaa ainakin minusta. Islamin mukaan jokainen vauva on syntyessään täysin viaton, ja muslimi! Lapsi voi sitten kasvaa pois Islamista esim.sen takia että vanhemmat ovat kristittyjä tms.
Siksi juuri puhutaankin että " palaa Islamiin" koska uskotaan että jokainen on syntyessään ollut Islamissa.
Vaikken kristitty olekaan, niin muistelen, että nuo tässä lainatut raamatunkohdat ovat vanhasta testamentista, joka siis on vanha, Moosekselle annettu laki. Jeesus itse oli uusi laki, joka korvasi vanhan ja näin ollen kristityille Uusi Testamentti on SE sana. Jeesushan oli tunnetusti radikaali, joka piti ihmisiä sukupuoleen, rotuun ja uskontoon katsomatta samanarvoisina, eikä hän antanut erityisiä, sukupuoleen sidottuja ohjeita, kunhan käski rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.
Jos kuitenkin ajatellaan naisen asemaa (perusturvallisuutta, mahdollisuuksia vaikuttaa esim. yhteiskunnallisena toimijana) niin jostain syystä nämä oikeudet ovat toteutuneet kristityissa maissa aavistuksen paremmin kuin muslimimaissa. Kaikkihan on tietysti kiinni koulutuksesta ja yhteiskunnallisesta tilanteesta viime kädessä, mutta siitä huolimatta muslimienemmistöisillä mailla on tässä asiassa vielä kirittävää. Huolimatta siitä, että ainakin paperilla naisille on niitä oikeuksia " annettu" . Mikä sekin on omituista. Eikö niiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä?
Kristittynä voinen kommentoida vain Raamatun kohtia. Vastauksesta tulee pitkä, sillä käyn kaikki kohdat läpi yksi kerrallaan. Toivottavasti lapset antavat tähän aikaa:)
Ensinnäkin raamatusta ei kannata napata vain joitain pieniä kohtia ja lukea siitä käsin. Raamatusta täytyy ottaa suurempia kokonaisuuksia, jotta asiayhteys ei rikkoutuisi.
Tässä siis ensimmäinen kohta:
2. tim 1:
8 Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä;
9 niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla,
10 vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.
11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.
Tässä on oma käsitykseni tästä kirjoituksesta. Myönnän, että monet kristityt ajattelevat tästä eri tavalla, koska idea on omani ja en ole sitä saarnoissa kuullut. Olen vain kokenut, että saan ymmärtää asian näin niin kauan kuin toisin todistetaan, joten kirjoitan sen jälleen tähän.
Ensinnäkin Paavali mainitsee tässä pariinkiin otteeseen sanan " minä" . Eli nämä ovat hänen opetuksiaan ja mielipiteitään. Varmasti hänessä vaikutti Jumalan Pyhä Henki, joka antoi ohjeita, mitä kirjoittaa. Mutta toisinaan hän korostaa kuitenkin sitä, että " näin sanoo Herra" . Silloin koen, että hän kokee voimakkaampana sen, että Jumala on hänen ohjeissaan mukana.
Toisaalta olen kuullut paljon, että tämä on annettu ohjeeksi, kun eräässä seurakunnassa oli yleinen kaaos ja riitaa. Tämän tarkoitus oli saada rauha siihen seurakuntaan. Mielestäni joskus meidänkin perheessä toimii riidan rauhoittajana se, että minä olen hiljaa ja odotan, että tilanne rauhoittuu. Sen jälkeen juttelemme asiasta rauhallisemmin mielin asiat kuntoon. Riidalla ei voita mitään ja joskus on osattava olla kärsivällinen, jotta asiat saataisiin ratkaistuksi.
Tämähän ei ole miehen ja naisen tasa-arvoa vastaan vaan sitä vastaan, että roolit eivät menisi täysin toisinpäin. Eli telaktjufeminismihän on alkanut kuulostaa siltä, että naisen täytyisi olla johtaja ja mies nynnerö kuuntelija. Mielestäni tämä ei ole tasa-arvoa vaan sitä, että nainen on diktaattori ja mies alistuja. Mielestäni Paavali kirjoitti juuri tätä asennetta vastaan, vaikka silloin ei tunnettu sanaa telaketjufeminismi. Naisen on siis kuunneltava myös miestä, eikä ajateltava, että hän on ainoa, joka osaa ja tietää asioista.
26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
27 Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
30 mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
32 Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37 Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
38 Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.
39 Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
40 Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.
Tämä kohta se taisikin olla, missä seurakunnassa oli kaaos ja siksi Paavalin täytyi antaa ohjeita siihen, miten käyttäytyä seurakunnassa. Nyt haluaisin tietää, missä järjestyksessä kirjeet on kirjoitettu. Jos tämä kirje on kirjoitettu ennen kuin kirje Timoteukselle, niin ymmärrän, että Paavali on jakanut hänellekin sitä sanaa, minkä hän on korinttolaisten seurakunnan tilanntta pohtiessaan löytänyt. Minä ainakin olen sellainen, että kun tulee jokin ajatus, niin sitä jaan sitten muillekin, vaikka he eivät asiaa suoraan kysyisikään.
Tähän ei toisaalta ole mitään lisättävää vaan viittaan vain siihen, mitä kirjoitin tuossa edellisessä kohdassa. Kuten jo kirjoitin Paavali jakaa siis opetustaan eri kirjeissä, joten ajatus on varmasti molemmissa sama.
21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
31 " Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
Tässä mielestäni lähtökohta on hieman toinen. Tässäkin Paavali antaa ohjeita seurakunnalle, mutta tässä kohtaa keskitytään miesten ja naisten suhteeseen. Paavali kirjoittaa ensin siitä, että yleensä seurakunnan jäsenten on oltava alamaisia toisilleen. (Kuinkahan moni seurakuntalainen nykymaailmassa tätä ohjetta muuten seuraa?) Meidän seurakuntalaisten pitäisi siis olla toinen toistemme palvelijoita ja auttaa toista ihmistä aina ja joka tilanteessa. Kyse ei ole vain miehestä ja naisesta, vaan jokaisesta seurakunnan jäsenestä.
Tästä hän siirtyy opettamaan perhe-elämää ja sitä, miten miehen ja naisen täytyisi toisiaan kohdella. Varsinkin jae 25 kertoo siitä, miten miehen pitäisi kohdella vaimojaan. Aika kova vaatimus eikö totta? Edellisissä jakeissa kerrotaan, miten Jeesus rakasti meitä ihmisiä: antoi oman henkensä meidän syntien tähden. Siten miehenkin olisi rakastettava vaimojaan eli tehdä kaikkensa, jotta vaimolla olisi hyvä olla. Mies ei saisi ajatella omaa hyvinvointiaan enempää kuin vaimonsa. Ensin tulee se, miten vaimon on voitava ja sen jälkeen vasta oma hyvinvointi.
Toisaalta vaimon tulisi sitten auttaa miestään kaikessa nurisematta. Ajattelehan, että mies on ollut pellolla töissä koko päivän ja tulee kotiin, missä ei ole ruokaa laitettu pöytään. Tai vaimo alkaa heti valituskuoron, että hän on tehnyt niin raskasta työtä koko päivän, jotta miehen pitäisi olla hänelle kiitollinen ja kunnnioitettava häntä. Paavalin mielestä kun mies on tehnyt oman osuutensa, niin vaimonkin täytyisi tehdä perhe-elämässä oman osuutensa.
Kuten sanottua, aikaa ei ole ihan niin paljon kuin ennen, joten tässä en lähde niitä sen pahemmin kommentoimaan. Olen ymmärtänyt, että VT:n apokryfikirjat on hyväksytty ortodoksien ja katolisten Raamattuun. Muutenkin niihin viitataan usein muidenkin seurakuntien puheissa. Itse olen juuri lainannut aiheesta kirjan ja aion sen lukea. Ehkä kerron enemmän, kun olen saanut sen kirjan luettua.
Vanha Testamentti kertoo ajasta ennen kristinuskoa eli ennen Jeesuksen syntymistä maailmaan. Se sisältää mm. juutalaisten tooran.
Jeesus viittaa puheissaan kymmeneen käskyyn ja sanoo, että tämä on se laki, jota kaikkien on noudatettava. Seuraava raamatunkohta kertoo tästä:
Matt. 5:
17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ' Älä tapa' , ja: ' Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion' .
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ' Sinä tyhjänpäiväinen' , on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ' Sinä hullu' , on ansainnut helvetin tulen.
23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
27 Te olette kuulleet sanotuksi: ' Älä tee huorin' .
28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
31 On sanottu: ' Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan' .
32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ' Älä vanno väärin' , ja: ' Täytä Herralle valasi' .
34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
35 Älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
36 Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
37 vaan olkoon teidän puheenne: ' On, on' , tahi: ' ei, ei' . Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
38 Te olette kuulleet sanotuksi: ' Silmä silmästä ja hammas hampaasta' .
39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
43 Te olette kuulleet sanotuksi: ' Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi' .
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Tässä Jeesus sanoo, että se laki, mitä ihmisten on seurattava, on kymmenen käskyä.
Toisaalta tämä kaikki sisältyy rakkauden kaksoiskäskyyn:
Matt 22:
36 " Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: " ' Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi' .
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: ' Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi' .
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Samalla hän siis sekä tiukentaa käskyjä, että tekee niistä vapaamman. Hän sanoo, että kun katsomme toisiamme ja itseämme rakkauden silmin me myös tiedämme, mikä on oikein ja väärin. Toisaalta koska emme aina osaa mitata asioita rakkaudella, niin voimme mitata käytöstämme kymmenellä käskyllä. Tämä on siis oravanpyörä: kun rakastamme, teemme luontaisesti kymmenen käskyn mukaan ja kun haluamme rakastaa, niin etsimme vastauksia kymmenestä käskystä.
Mutta tämä teksti taisi mennä vähän sivuun. Johtuu siis siitä, että yritin olla nopea ja kirjoittaa nopeasti, jotta pääsen tekemään kotitöitä. Yritän toisella kertaa vastata paremmin tuohon VT:n puoleen, jotta siihen tulisi suorempikin vastaus.
Tuossa ap:ssa oli mielestäni otettu taas Raamatun jakeita irralleen asiayhteydestään ja koottu niitä sitten palvelemaan omia tarkoituksiaan. Esim. luomiskertomuksessa myös mies sai rangaistuksen rikkomuksesta, joka oli jätetty " sopivasti" pois. Paavalin suhtautumisesta naisiin saa myös omituisen, jos tekee edellä mainitusti. Paavalin suhtautumisesta naisiin on seuraavassa linkissä kattava esitys:
http://www.ilosanomapiiri.fi/mailis/index.htm
Sieltä ' Opetuksia' ja sieltä ' Naisen paikka seurakunnassa' .
Raamattu Ef. 5:22-24
¿Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon, sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa pelastaja. Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon.¿
Otin nyt tämän yhden, vaikka kaikista kohdista voisi tietysti kirjoittaa pitkät pätkät, mutta menisi liian pitkäksi. Tämän kohdan voisi äkkiseltään tulkita tarkoittamaan eriarvoisuutta ja alistumista negatiivisessa mielessä. Raamattu vertaa avioliittoa Kristuksen ja seurakunnan suhteeseen ja se kertoo vähän mistä on kysymys. Jae 25 jatkaa: " Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakunta ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä..." Miten Kristus rakasti seurakuntaa ja millaisen esimerkin hän antoi? Jeesushan pesi opetuslastensa likaiset ja hikiset jalat. Hän kumartui heidän edessään ja teki sen likaisen työn, mikä oli tarkoitettu kaikkein alempiarvoisille. Hän sanoi, että pienimmät ovat suurimpia. Hän ei määräillyt eikä pakottanut. Nytkään hän ei pakota ketään rakkautensa kohteeksi. Jeesus suostui pilkattavaksi, syljettäväksi, ruoskittavaksi, hylkiöksi. Hän suostui kuolemaan rikollisen tuskallisen kuoleman seurakunnan puolesta. Raamattu edellyttää miehiltä tällaista rakkautta vaimojansa kohtaan. Se ei ole väärää vallankäyttöä, eikä alistamista. Siinä vaimo ja mies suorastaan kilpailevat toinen toisensa kunnioittamisesta ja rakastamisesta.
Minua on koskettanut viime aikoina se mitä Jeesus sanoi Jerusalemille Matt: 23:37: " Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette tahtoneet." Tässäkin Jeesus samaistaa itsensä Jumalaan, joka on tahtonut koota Jerusalemilaiset suojaansa, vaikka he ovat tappaneet hänen lähettämänsä profeetat. Vaikka ihmiset ovat torjuneet hänet kautta aikojen, on hän halunnut koota heidät, niinkuin kanaemo kokoaa poikasensa siipiensä alle. Ja tämän hän sanoo ollessaan matkalla teloitettavaksi näiden samojen ihmisten pelastumiseksi. Tällaista rakkautta meistä ihmisistä ei löydy. Silti siinä on esimerkkiä miehelle, miten hänen tulisi rakastaa vaimoaan. Sellaisessa rakkaussuhteessa ei alisteta, eikä alistuta väärällä tavalla.
Mielenkiintoista ettei kristityt ole vastannut tähän viestiin mitään.
Olisi voinut luulla että tekstit olisivat vaihtuneet päittäin.