Nyt on taas surmattu vauva Suomessa, nyt 4kk ikäinen
Kamala lukea tällaisia uutisia kun itsellänikin on alle vuoden ikäinen rakas tyttövauva jolle en koskaan vois kuvitellakaan tekeväni mitään vaikka välillä jaksaminen olisikin piipussa.
Voi pientä. 😢
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cc5f82d3-8898-42e6-8f0d-95864f00406d
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Pohdiskelija1900 kirjoitti:
Te, ketkä syyllistätte uupuneita äitejä siitä, että he tarvitsisivat omaa aikaa edes suihkussa käymiseen tai pieneen hetkeen ilman vauvaa. En tiedä oletteko huomanneet, mutta suomalainen yhteiskunta on muuttunut melkoisesti niistä ajoista, joihin itse viittaatte.
Ei ole välttämättä isovanhempia pihapiirissä paimentamassa lapsia tai yhteisöllistä pientä kylää, jossa kaikki tuntevat toisensa ja ovat yhtä isoa perhettä, joille lapsensa voisi luottaa. Tuohon aikaan äiti sai pieniä hetkiä omaa rauhaa kun joku perheenjäsenistä hoiti lasta, jolloin äiti pystyi nukkumaan tai muutoin vaan rentoutumaan, jotta voisi taas olla paras äiti lapselleen.
Nykyisin asiat ovat toisin. Toiset äidit ovat täysin yksin vailla minkäänlaista tukiverkostoa. Niinkuin joku kirjoitti, on täysin eri asia saada hengähtää ja tehdä jotain itselleen tärkeää kuin vatvoa loputtomiin jo muutoin ikäviä, arkisia asioita. Minulla ei ole lapsia, mutta ymmärrän paremmin kuin hyvin näiden äitien tunnetiloja.
Olisi hienoa, jos voisimme perustaa vaikka jonkinlaisen yhdistyksen, joka voisi auttaa äitejä arjessaan. Tämän voisi yhdistää esimerkiksi siihen uudenlaiseen siviilipalveluksen muotoon, jota ollaan suunniteltu suomalaisille naisille intin tasa-arvoiseksi vaihtoehdoksi. Kuin Lotta-toimintaa, mutta modernissa muodossa ja sellaista apua, joka todella tulee tarpeeseen.
Olen täysin tukiverkoton, mitään lastenhoitoapua en ole saanut koskaan mistään vaikka on ollut koliikkivauvoja, phaa uupumusta, vaikeita tlanteiga, paha kriisi, ja yksin pitänyt pärjätä hädän ja uupumuksen hetkellä.
Ja silti - kertaakaan ei ole tullut edes mieleen sellaista että vahingoittaisi omaa lasta. Jos joku on vaikeuksissa ”ottanut osumaa” niin minä itse, olen viimeisellä sijalla tarpeiden täyttämisen suhteen. Rakastan lapsiani ja hoidan ne hyvin, vaikka uupuneena ja suuressa hädässä.
Hyvä. Kai kuitenkin ymmärrät, että tunnereaktiot eivät ole tahdonalaisia asioita.
Toki se, kuinka niihin reagoi, on.
Suosittelen (jos on isä tai mummo kuvioissa) että ottaa välillä, vaikka päivittäin 15 min oman hetken. Korvatulpat/kuulokkeet korviin ja toiseen huoneeseen tai vaikka saunaan, ja ei ole saatavissa hetkeen, se rentouttaa kummasti :) äitiydessä on raskasta usein se, että on koko ajan saatavilla, aina joku tarvii jotain, hirveä meteli, ja ei ehdi olemaan hetkeäkään yksin. Ja tämä tunne on ihan normaali vaikka lapset ovat haluttuja ja rakastettuja, ja minusta jokaisella on oikeus olla silloin tällöin hetki omissa ajatuksissaan, jaksaa taas paremmin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvaa ei voi jättää 10 minuutiksi yksin itkemään, jos ei halua aiheuttaa hänelle psyykkistä vahinkoa.
Eli jos vauva itkee yöllä etkä uupumukseltasi herää siihen vaikkapa 5 minuuttiin niin vahinkoa ei vielä tule mutta 10min kohdalla tulee? :D ok
Kerro vielä tarkemmin minkälaista psyykkistä vahinkoa syntyy?
Olen eri, mutta kyllä se on ihan yleinen ohjeistus ihan neuvolankin taholta, että pientä vauvaa ei saa jättää YKSIN huutamaan vaan hänen tarpeisiinsa tulee vastata suht nopeasti. Huudattaminen voi vaikuttaa lapsen turvallisuuden tunteen kehittymiseen. Toki tätä voi olla hankala hyväksyä, jos on itse kasvattanut lapsensa aikana, jolloin lasten nukuttaminenkin on hoidettu huudattamalla.
Harvoin taitaa alle puoli vuotiaat enää nukkua öitään niin kaukana omista vanhemmistaan, että hätäitkuun ei heräisi alle viiden minuutin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa. Tulee paha olo kun ajattelen pientä vauva parkaa. Mistä näitä peto ihmisiä sikiää???
Tässä tapauksessa kulttuurissa, missä tyttölapsen arvo on nolla. Oikeudenkäynnistä otetussa kuvassa näkyvät sormet, jotka eivät ole valkoihoisen miehen. Isä löytynyt lähimmästä vokista, oliko Punkalaitumella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa. Tulee paha olo kun ajattelen pientä vauva parkaa. Mistä näitä peto ihmisiä sikiää???
Tässä tapauksessa kulttuurissa, missä tyttölapsen arvo on nolla. Oikeudenkäynnistä otetussa kuvassa näkyvät sormet, jotka eivät ole valkoihoisen miehen. Isä löytynyt lähimmästä vokista, oliko Punkalaitumella?
Johan tuon ”isän” suomalainen nimi oli kertaalleen ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on kuule suomalainen 😂 näet omias.
Juha Heikkinen on nimi.Epäilen suuresti. Vai onko se työntänyt paskaan molemmat kätensä?
Kyseisen herran facebook-profiilia on jaettu esim murfa.infon keskustelussa. Sieltä voit käydä tarkistamassa.
No minäkin ihmettelin sormia. Mies on suomalainen ja noin tummat kädet. Kuvakin oli jo M#&*rhainfossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvaa ei voi jättää 10 minuutiksi yksin itkemään, jos ei halua aiheuttaa hänelle psyykkistä vahinkoa.
Eli jos vauva itkee yöllä etkä uupumukseltasi herää siihen vaikkapa 5 minuuttiin niin vahinkoa ei vielä tule mutta 10min kohdalla tulee? :D ok
Kerro vielä tarkemmin minkälaista psyykkistä vahinkoa syntyy?
Olen eri, mutta kyllä se on ihan yleinen ohjeistus ihan neuvolankin taholta, että pientä vauvaa ei saa jättää YKSIN huutamaan vaan hänen tarpeisiinsa tulee vastata suht nopeasti. Huudattaminen voi vaikuttaa lapsen turvallisuuden tunteen kehittymiseen. Toki tätä voi olla hankala hyväksyä, jos on itse kasvattanut lapsensa aikana, jolloin lasten nukuttaminenkin on hoidettu huudattamalla.
Harvoin taitaa alle puoli vuotiaat enää nukkua öitään niin kaukana omista vanhemmistaan, että hätäitkuun ei heräisi alle viiden minuutin sisällä.
Samaa mieltä!
Minua on itseäni pienten vauvojen hoidossa auttanut ajatus, että vauva ei yleensä itke turhaan, toki koliikki ym. on erikseen. Eli jos vauva itkee, niin kyseessä on useimminten 1) nälkä 2) väsymys 3) kipu 4) turvattomuus, haluaa syliin 5) kakat vaipassa. Muitakin vaihtoehtoja tietysti on, mutta usein terveellä lapsella näillä viidellä pystyy jo karsimaan yleisimmät syyt (nämä eivät ole järjestyksessä).
Ja kun noita vaihtoehtoja katselee, niin huomaa, että aikuisillahan on usein ihan samoja syitä. Kyllä sitä aikuistakin harmittaa, jos on kova nälkä, väsyttää, sattuu päähän ja on yksin koronakaranteenissa kakat housussa :) vauvan ainoa tapa purkaa tämä harmitus on itku, koska muuta ei osaa, aikuinen voi vaikka somessa avautua tai soittaa kaverilleen.
Minusta tätä voisi korostaa neuvoloissa enemmän, että mistä lapsen itku johtuu, niin vanhemmat voisivat ehkä toimia poissulkutekniikalla vähän raskaisukeskeisemmin. Ennen vanhaan tosiaan lapsia vaan huudatettiin, ja jos sattuu kysymään apua isovanhemmalta, voi tämä sukupolvien välinen ero paistaa läpi neuvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli synnytyksen jälkeinen psykoottinen masennus. Tai siksi se luokiteltiin, vaikka tunnistin harhoiksi ne näkö-, kuulo- ja tuntoharhat. Olin totaalisen väsynyt, vaikka vauva rupesi nukkumaan kokonaisia öitä heräämättä jo parin kuukauden ikäisenä. Siitä huolimatta en itse saanut nukutuksi. En jaksanut mitään kotitöitä, tiskikoneen juuri sain tyhjätyksi ja täytetyksi sinä aikana kun mies oli töissä. Lastensuojelu tuli mukaan kuvioihin, mutta mitään muuta apua ei tarjottu, kuin että joku tulee juttelemaan. En minä keskusteluapua tarvinnut, kävin kuitenkin terapiassa, olisin halunnut, että joku hoitaa vauvaa hetken tai tekee kotitöitä. Sellainen ei käynyt laatuun.
Olisiko kannattanut miettiä etukäteen kannattaako tehdä lapsia jos ei sitten jaksa niitä? *Mutku mä haluuuuun lapsen!*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli synnytyksen jälkeinen psykoottinen masennus. Tai siksi se luokiteltiin, vaikka tunnistin harhoiksi ne näkö-, kuulo- ja tuntoharhat. Olin totaalisen väsynyt, vaikka vauva rupesi nukkumaan kokonaisia öitä heräämättä jo parin kuukauden ikäisenä. Siitä huolimatta en itse saanut nukutuksi. En jaksanut mitään kotitöitä, tiskikoneen juuri sain tyhjätyksi ja täytetyksi sinä aikana kun mies oli töissä. Lastensuojelu tuli mukaan kuvioihin, mutta mitään muuta apua ei tarjottu, kuin että joku tulee juttelemaan. En minä keskusteluapua tarvinnut, kävin kuitenkin terapiassa, olisin halunnut, että joku hoitaa vauvaa hetken tai tekee kotitöitä. Sellainen ei käynyt laatuun.
Olisiko kannattanut miettiä etukäteen kannattaako tehdä lapsia jos ei sitten jaksa niitä? *Mutku mä haluuuuun lapsen!*
Väsynyt trolli.
Vierailija kirjoitti:
No minäkin ihmettelin sormia. Mies on suomalainen ja noin tummat kädet. Kuvakin oli jo M#&*rhainfossa.
V*ttu te hullut jaksatte. Kyllä on kyseessä ihan valkoinen suomalainen mies. Nimikin ihan tyyliä Matti Meikäläinen ja samoin ulkonäkö.
Näitä värianalyytikkoja taitaa nyt oikein kismittää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisille on tällainen "vauvan surmaaminen" helpotus laissa? Suurin osa vauvojen murhaajista on naisia
Vakava synntyksen jälkeinen masennus tai lapsivuodepsykoosi. Myös muille surmaajille on "helpotuksia", jos he ovat alentuneesti syyntakeisia.
Itse pelkäsin tekeväni vauvalle jotain, kun sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen vuosia sitten. Pakkoajatuksia asiasta.
Olipas syytetyn sormet likaisen väriset.
Aika hyvännäköisiä FB-kavereita tuolla tekijällä. Nam. :)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tummat kädet? Ihan saman väriset kuin tuon vieressä pönöttävän tyypin naama
https://img.ilcdn.fi/Vq7elMGijMnLA1KIMFqs7bH9aS4=/full-fit-in/612x0/img…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tummat kädet? Ihan saman väriset kuin tuon vieressä pönöttävän tyypin naama
https://img.ilcdn.fi/Vq7elMGijMnLA1KIMFqs7bH9aS4=/full-fit-in/612x0/img…
Asianajaja taitaa kuulua värianalyytikoiden mukaan myös samaan "porukkaan". Kannattaisi kalibroida sitä näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Noin pientä lasta ei kannata antaa kenellekään muulle kuin lähivanhemmalle hoitoon, ellei ole ihan pakko (esim. vanhemman sairaus, raju jaksamisongelma tms). Pieni vauva ei tunne oloaan turvalliseksi ja ei jaksa ylläpitää mielikuvaa lähivanhemmastaan kuin lyhyitä aikoja (tunteja) ja varmasti hätääntyy. Ei siis mikään ihme jos on itkenyt vaikka koko yön, kamalaa :(
Ei se aina ole omasta tahdosta kiinni voit saada oikeudesta uhkasakon (joka ei ole mitään 20 eur)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V*ttu te hullut jaksatte. Kyllä on kyseessä ihan valkoinen suomalainen mies. Nimikin ihan tyyliä Matti Meikäläinen ja samoin ulkonäkö.
Ulkonäkö - hah, mikä luikku ja ruikku.
Siis minä otin vauvan aina sitteriin tai vaunuihin mukaan suihkuun. Ei ole niin hankalaa. Tämä siis niille jotka valittaa miten ei voi suihkussa käydä.