Nyt on taas surmattu vauva Suomessa, nyt 4kk ikäinen
Kamala lukea tällaisia uutisia kun itsellänikin on alle vuoden ikäinen rakas tyttövauva jolle en koskaan vois kuvitellakaan tekeväni mitään vaikka välillä jaksaminen olisikin piipussa.
Voi pientä. 😢
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cc5f82d3-8898-42e6-8f0d-95864f00406d
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa sinä siitä saat, että huudatat omaa vauvaasi ihan turhaan? 10 minuuttia on pitkä aika vauvalle huutaa yksinään, normaali ihminen kyllä yrittää saada itkun loppumaan. Imettävän äidin rinnat alkavat erittää maitoa vauvan itkun alkaessa, tosi kiva siinä suihkutella ihan kirjaimellisesti. Oletko sinä sitä sukupolvea, jonka mielestä vauvan keuhkot vahvistuvat huutaessa?
Ei siitä kuulu saada iloa vaan päästä suihkuun :D ja se mitään turhaan huutamista ole jos pääset suihkuun. Tyypillinen esimerkki juuri tästä vanhempien pihalla olemisesta.
Luuletko oikeasti, että vauvalle tulee jotain haittaa siitä, että se huutaa sitterissä 10min kun sinä peset itsesi. Ei helvetti. Varmaan olet juuri näitä "meidän pikkuvauva 2v ei voi olla äidistä erossa edes kauppareissun ajan kun alkaa ahdistaa"
Olen sitä sukupolvea joka katselee hämmästyneenä kun vanhemmat päivittävät instaa ja huutavat lapsilleen kun eivät saa tehdä sitä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo äiti on - 98 ja tämä murhaaja mies - 83 ?
Äiti on muistaakseni -91. Max -92 syntynyt. Varma tieto.
Ennen kuin äiti laittoi instansa yksityiseksi, ehdin nähdä että vanhin lapsi syntynyt 2011. Eli ei tuo nyt mikään ihan parikymppinen voi enää olla.
Olen käynyt hänen kanssaan samaan aikaan peruskoulun ja on minua vuoden tai kaksi vanhempi.
Vauvaa ei voi jättää 10 minuutiksi yksin itkemään, jos ei halua aiheuttaa hänelle psyykkistä vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa sinä siitä saat, että huudatat omaa vauvaasi ihan turhaan? 10 minuuttia on pitkä aika vauvalle huutaa yksinään, normaali ihminen kyllä yrittää saada itkun loppumaan. Imettävän äidin rinnat alkavat erittää maitoa vauvan itkun alkaessa, tosi kiva siinä suihkutella ihan kirjaimellisesti. Oletko sinä sitä sukupolvea, jonka mielestä vauvan keuhkot vahvistuvat huutaessa?
Ei siitä kuulu saada iloa vaan päästä suihkuun :D ja se mitään turhaan huutamista ole jos pääset suihkuun. Tyypillinen esimerkki juuri tästä vanhempien pihalla olemisesta.
Luuletko oikeasti, että vauvalle tulee jotain haittaa siitä, että se huutaa sitterissä 10min kun sinä peset itsesi. Ei helvetti. Varmaan olet juuri näitä "meidän pikkuvauva 2v ei voi olla äidistä erossa edes kauppareissun ajan kun alkaa ahdistaa"
Olen sitä sukupolvea joka katselee hämmästyneenä kun vanhemmat päivittävät instaa ja huutavat lapsilleen kun eivät saa tehdä sitä rauhassa.
Kyllä taatusti tulee haittaa jos vauvan annetaan huutaa niin että se melkeen tukehtuu itkuun.
Pohdiskelija1900 kirjoitti:
Te, ketkä syyllistätte uupuneita äitejä siitä, että he tarvitsisivat omaa aikaa edes suihkussa käymiseen tai pieneen hetkeen ilman vauvaa. En tiedä oletteko huomanneet, mutta suomalainen yhteiskunta on muuttunut melkoisesti niistä ajoista, joihin itse viittaatte.
Ei ole välttämättä isovanhempia pihapiirissä paimentamassa lapsia tai yhteisöllistä pientä kylää, jossa kaikki tuntevat toisensa ja ovat yhtä isoa perhettä, joille lapsensa voisi luottaa. Tuohon aikaan äiti sai pieniä hetkiä omaa rauhaa kun joku perheenjäsenistä hoiti lasta, jolloin äiti pystyi nukkumaan tai muutoin vaan rentoutumaan, jotta voisi taas olla paras äiti lapselleen.
Nykyisin asiat ovat toisin. Toiset äidit ovat täysin yksin vailla minkäänlaista tukiverkostoa. Niinkuin joku kirjoitti, on täysin eri asia saada hengähtää ja tehdä jotain itselleen tärkeää kuin vatvoa loputtomiin jo muutoin ikäviä, arkisia asioita. Minulla ei ole lapsia, mutta ymmärrän paremmin kuin hyvin näiden äitien tunnetiloja.
Olisi hienoa, jos voisimme perustaa vaikka jonkinlaisen yhdistyksen, joka voisi auttaa äitejä arjessaan. Tämän voisi yhdistää esimerkiksi siihen uudenlaiseen siviilipalveluksen muotoon, jota ollaan suunniteltu suomalaisille naisille intin tasa-arvoiseksi vaihtoehdoksi. Kuin Lotta-toimintaa, mutta modernissa muodossa ja sellaista apua, joka todella tulee tarpeeseen.
Olen täysin tukiverkoton, mitään lastenhoitoapua en ole saanut koskaan mistään vaikka on ollut koliikkivauvoja, phaa uupumusta, vaikeita tlanteiga, paha kriisi, ja yksin pitänyt pärjätä hädän ja uupumuksen hetkellä.
Ja silti - kertaakaan ei ole tullut edes mieleen sellaista että vahingoittaisi omaa lasta. Jos joku on vaikeuksissa ”ottanut osumaa” niin minä itse, olen viimeisellä sijalla tarpeiden täyttämisen suhteen. Rakastan lapsiani ja hoidan ne hyvin, vaikka uupuneena ja suuressa hädässä.
Mä oon ollu totaali-yh raskausajasta lähtien, ei ollut turvaverkkoja. Suihkussa kävin niin että otin vauvan sitteriin siihen suihkun viereen, että näki mut koko ajan. Eri huoneeseen en ois jättänyt yksin itkemään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä jättäisi 4kk vauvaa isälle jos asuisin eri osoitteessa. En edes ”hyvälle” isälle.
Todennäköisesti et antaisi edes samassa osoitteessa asuvan isän katsoa 4kk vauvasi perään, koska "kyllä äiti tietää". Tuttu äiti on juuri tuollainen ja voi pojat kuinka sekaisin on sekä äiti, että lapset ja varmaan vähän isäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaus on hyvin surullinen. Annetaan Viranomaisille työskentelyrauha. Asian vatvominen ja spekulointi tällä palstalla on täysin turhaa.
Miten se viranomaisten työrauhaa rikkoo, jos me täällä asiaa vatvomme? Luuletko, että poliisi roikkuu palstalla päivät pitkät?
Luulen. Joku poliisi saa palkkaa juuri siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kamala lukea tällaisia uutisia kun itsellänikin on alle vuoden ikäinen rakas tyttövauva jolle en koskaan vois kuvitellakaan tekeväni mitään vaikka välillä jaksaminen olisikin piipussa.
Voi pientä. 😢
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cc5f82d3-8898-42e6-8f0d-95864f00406d
Kannattaa järkytyksen kourissakin muistaa, että tällaiset tapaukset ovat ylen harvinaisia nykypäivän Suomessa. Vanhoina pahoina aikoina pieniä (ja isoja) murjottiin hengiltä paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on todella väsynyt niin se suihkussakäynti sitten vaan lisäsi sitä väsymyskuormaa. Tuli toivottavasti puhdasta, mutta uupumus ja ahdistus lisääntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vauvaa ei voi jättää 10 minuutiksi yksin itkemään, jos ei halua aiheuttaa hänelle psyykkistä vahinkoa.
Eli jos vauva itkee yöllä etkä uupumukseltasi herää siihen vaikkapa 5 minuuttiin niin vahinkoa ei vielä tule mutta 10min kohdalla tulee? :D ok
Kerro vielä tarkemmin minkälaista psyykkistä vahinkoa syntyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä jättäisi 4kk vauvaa isälle jos asuisin eri osoitteessa. En edes ”hyvälle” isälle.
Todennäköisesti et antaisi edes samassa osoitteessa asuvan isän katsoa 4kk vauvasi perään, koska "kyllä äiti tietää". Tuttu äiti on juuri tuollainen ja voi pojat kuinka sekaisin on sekä äiti, että lapset ja varmaan vähän isäkin.
No kyllä annan jos on ns puoliso. Mutta jos ex, en ikinä antaisi. Ex kun ei välitä mitä sulle tai vauvalle tapahtuu.
Pitäisi olla joku laki että alle 2v:tä ei saa antaa viikonlopuksi etävanhemmalle yksin.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo äiti on - 98 ja tämä murhaaja mies - 83 ?
Kylläpä on nuorena ekan penskan pyöräyttäny kun ikää ollut se 14-15v. HUHHUH ei oo kaikki palikat mutsillakaan koossa..
On puhuttu palstan keskustelutaidoista.
Ajattelen, että olisi hyvä palata omaan kirjoitettuun mielipiteeseen kun tuomio ja jonkunlainen selonteko on asiasta annettu (jotakuinkin painaa mieleen milläkohtaa oma kommentti on).
Menikö oma mieli ihan hakoteille (arvailuja motiivista ja tekijästä) vai kirjoitinko kestävää asiaa.
Ite olen toisinaan käynyt poistamassa kommenttini.
Ihan kamalaa. Tulee paha olo kun ajattelen pientä vauva parkaa. Mistä näitä peto ihmisiä sikiää???
Noin pientä lasta ei kannata antaa kenellekään muulle kuin lähivanhemmalle hoitoon, ellei ole ihan pakko (esim. vanhemman sairaus, raju jaksamisongelma tms). Pieni vauva ei tunne oloaan turvalliseksi ja ei jaksa ylläpitää mielikuvaa lähivanhemmastaan kuin lyhyitä aikoja (tunteja) ja varmasti hätääntyy. Ei siis mikään ihme jos on itkenyt vaikka koko yön, kamalaa :(
Voi kun edes sanottaisiin, että oli vahinko. Tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
On puhuttu palstan keskustelutaidoista.
Ajattelen, että olisi hyvä palata omaan kirjoitettuun mielipiteeseen kun tuomio ja jonkunlainen selonteko on asiasta annettu (jotakuinkin painaa mieleen milläkohtaa oma kommentti on).
Menikö oma mieli ihan hakoteille (arvailuja motiivista ja tekijästä) vai kirjoitinko kestävää asiaa.
Ite olen toisinaan käynyt poistamassa kommenttini.
Vain rekisteröitynenä kirjoitetut kommenttinsa voi itse poistaa. Suurin osa kirjoittaa ilman rekisteröitymistä.
Vierailija kirjoitti:
Noin pientä lasta ei kannata antaa kenellekään muulle kuin lähivanhemmalle hoitoon, ellei ole ihan pakko (esim. vanhemman sairaus, raju jaksamisongelma tms). Pieni vauva ei tunne oloaan turvalliseksi ja ei jaksa ylläpitää mielikuvaa lähivanhemmastaan kuin lyhyitä aikoja (tunteja) ja varmasti hätääntyy. Ei siis mikään ihme jos on itkenyt vaikka koko yön, kamalaa :(
Tarkoitin tällä siis yön yli hoitoon, toki nyt päivällä tai illalla voi olla muutamia tunteja hoidossa.
Se voi olla ihan kumpi vaan. Juuri oli hetki sitten yksi ravistelijaisä. Eli aika sairasta on heti tuomita äidit.