Voiko kutsua itseään kirjailijaksi jos omakustanne
Jokainenhan voi tehdä niin jos vain pätäkkää on.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakustanteen julkaiseminen tarkoittaa yleensä sitä että osaa kirjoittamisen lisäksi aika paljon muutakin.
Niin...omasta mielestään.
Myös todistettavasti. Kuten nyt esim. keskustelupalstan lainausten laittaminen oikein. XD
Kirjailijan tarvitsee osata luoda se teoksen käsikirjoitus ja reagoida kustannustoimittajan punakynään. Se on suunnilleen samaa hommaa kuin ala-asteen ainekirjoitus, vain isommassa mittakaavassa. Kustantamo hoitaa kaiken muun, myös sen kustannustoimittajan palkkaamisen.
Omakustannuskirjailija joutuu itse hankkimaan kustannustoimittajansa. Sekä taittajan. Sekä kansien suunnittelijan. Tilaamaan painatuksen. Markkinoimaan kirjansa maksaville asiakkaille ja lukijoille. Hoitamaan jakelun. Laskuttamaan. Sopimaan promotilaisuudet, haastattelut, what not. Kaikki tämä sen varsinaisen kirjoittamistyön lisäksi.
Palkkakirjoittajana on toki helppoa kun iso firma hoitaa muut työt ammattimaisesti. Se on kuin ison firman toimistossa palkollisena omaa suppeaa erikoisalaansa tekevä rivityöntekijä. Pelkkä sisällöntuottaja. Omakustannekirjailija taas on kuin, tai onkin, yrittäjä. Yritysjohtaja. Hänen pitää jonglöörata kaikilla palloilla. Totta kai se on paljon monialaisempaa ja vaativampaa.
Sinulla on kyllä todella omituinen ja mielikuvituksellinen käsitys kirjailijan ja kustannustoimittajan työstä.
Tai ehkä vain harmittaa, kun kässärisi eivät vieläkään kelpaa yhdellekään kustantamolle.
Myyntimäärä olisi ihan hyvä kriteeri. Todellinen myynti siis, ei lähipiirille, tuttaville, medioille yms jaetut ilmaiset promokopiot ja lahjat jotka kirjailija tai kustantaja käytännössä ostaa itse itseltään.
Tuhat myytyä nidettä voisi olla sopiva raja kirjailijan tittelin oikeuttamiseksi. Se tarkoittaa sitä että kirjaa on ostaneet muutkin kuin säälistä ja myötätunnosta sukulaiset ja kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakustanteen julkaiseminen tarkoittaa yleensä sitä että osaa kirjoittamisen lisäksi aika paljon muutakin.
Niin...omasta mielestään.
Myös todistettavasti. Kuten nyt esim. keskustelupalstan lainausten laittaminen oikein. XD
Kirjailijan tarvitsee osata luoda se teoksen käsikirjoitus ja reagoida kustannustoimittajan punakynään. Se on suunnilleen samaa hommaa kuin ala-asteen ainekirjoitus, vain isommassa mittakaavassa. Kustantamo hoitaa kaiken muun, myös sen kustannustoimittajan palkkaamisen.
Omakustannuskirjailija joutuu itse hankkimaan kustannustoimittajansa. Sekä taittajan. Sekä kansien suunnittelijan. Tilaamaan painatuksen. Markkinoimaan kirjansa maksaville asiakkaille ja lukijoille. Hoitamaan jakelun. Laskuttamaan. Sopimaan promotilaisuudet, haastattelut, what not. Kaikki tämä sen varsinaisen kirjoittamistyön lisäksi.
Palkkakirjoittajana on toki helppoa kun iso firma hoitaa muut työt ammattimaisesti. Se on kuin ison firman toimistossa palkollisena omaa suppeaa erikoisalaansa tekevä rivityöntekijä. Pelkkä sisällöntuottaja. Omakustannekirjailija taas on kuin, tai onkin, yrittäjä. Yritysjohtaja. Hänen pitää jonglöörata kaikilla palloilla. Totta kai se on paljon monialaisempaa ja vaativampaa.
Sinulla on kyllä todella omituinen ja mielikuvituksellinen käsitys kirjailijan ja kustannustoimittajan työstä.
Tai ehkä vain harmittaa, kun kässärisi eivät vieläkään kelpaa yhdellekään kustantamolle.
Sinä se et vaan osaa puhia aiheesta ollenkaan. Olen kai sohaissut johonkin arkaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kiellettyä ole. Nykyäänhän myös harrastemaalarit kutsuvat itseään taiteilijoiksi. Itse en pidä heitä tai omakustanteita julkaisevia ammattilaisina, vaan he ovat harrastelijoita. Omakustanteita julkaisevana nimittäisin itseäni omakustannekirjailijaksi. Kuten jo moni sanoikin, niin on naurettavaa sanoa olevan kirjailija tai taitelija, vaikka ei sitä ole.
”Parempien” kirjailijoiden elitismiähän se vaan on luokitella toisarvoisia kirjailijoita vähemmän oikeiksi. Sitä samaa huokuu esim. kirjailijaliiton kriteerit jäsenyydelle. Väärät voidaan poissulkea vetoamalla mielivaltaisiin ja subjektiivisiin taiteellisiin tekosyihin. Taputellaan pikku ringissä toisia selkään ja jaetaan apurahatiedot keskenään.
Tuskinpa kirjailijat täällä sinulle vastailevat ja mitä se heitä haittaa, vaikka sanoisit olevasi kirjailija. Se nyt on vain niin, että omakustannekirjailija ei ole kirjailija yleisen käsityksen mukaan.
Tarkoitat siis kirjailijaliiton yleisen käsityksen mukaan.
En tiedä mitään kirjailijaliiton käsityksistä, mutta minusta se on kirjailijan kriteeri, että kustantamo julkaisee kirjan.
No se on sitten sinun käsityksesi. Ei mikään yleistotuus. Kuinka arrogantti pitää olla välttääkseen omaa käsitystään yleiseksi käsityksesi?
Omakustanteen julkaiseminen tarkoittaa yleensä sitä että osaa kirjoittamisen lisäksi aika paljon muutakin. Myös bisnespuoli ja projektin johtaminen on silloin hallussa. Se ei tietenkään vähennä kirjailijan kirjailijuutta mitenkään, että on monitaitoisempi ja yritteliäämpi.
Kustantamot julkaisevat paljon ns. laatukirjallisuutta, jolla on ns. taiteellisia arvoja. Ei niitä välttämättä juurikaan myydä. Kirjailijat elävät apurahoilla ja julkaisupalkkioilla, eivätkä esim myyntiprovisioilla. Nämä paremmat kirjailijat satojen kopioiden (jotka menevät lähinnä kirjastoihin ja promojakeluun) painosmäärillä täyttävät muodollisen kriteerisi, mutta ovat mielestäni ihan samalla viivalla yhtä suuria painosmääriä myyvän omakustannekirjailijan kanssa. Itse arvostan enemmän kirjailijaa, jonka kirjoja myös luetaan, siis maksavien asiakkaiden toimesta, eikä vain taidekriitikoiden, joille kirjoja tuputetaan mainepisteiden toivossa.
Mulle on ihan sama miksi itseäsi kutsut, mutta jos otat kadulta 50 ihmistä ja kysyt onko omakustanteita julkaiseva kirjailija, niin lähes kaikki vastaavat, että ei ole. Oikeiden kirjailijoiden haukkuminen on myös todella epäammatillista.
Mitenkäs niiden muiden haukkuminen? Onko se ammattimaista?
Mä en oo haukkunut ketään. Sinä olet.
Olen kirjoittanut vain oman mielipiteeni eli sen, että omakustanteita kirjoittavat ovat harrastelijoita. Se ei ole haukkumista, vaan vallalla oleva käsitys.
"Vain oma mielipiteeni" = "vallalla oleva käsitys."
Me Suomen Kansa olemme puhunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kiellettyä ole. Nykyäänhän myös harrastemaalarit kutsuvat itseään taiteilijoiksi. Itse en pidä heitä tai omakustanteita julkaisevia ammattilaisina, vaan he ovat harrastelijoita. Omakustanteita julkaisevana nimittäisin itseäni omakustannekirjailijaksi. Kuten jo moni sanoikin, niin on naurettavaa sanoa olevan kirjailija tai taitelija, vaikka ei sitä ole.
”Parempien” kirjailijoiden elitismiähän se vaan on luokitella toisarvoisia kirjailijoita vähemmän oikeiksi. Sitä samaa huokuu esim. kirjailijaliiton kriteerit jäsenyydelle. Väärät voidaan poissulkea vetoamalla mielivaltaisiin ja subjektiivisiin taiteellisiin tekosyihin. Taputellaan pikku ringissä toisia selkään ja jaetaan apurahatiedot keskenään.
Tuskinpa kirjailijat täällä sinulle vastailevat ja mitä se heitä haittaa, vaikka sanoisit olevasi kirjailija. Se nyt on vain niin, että omakustannekirjailija ei ole kirjailija yleisen käsityksen mukaan.
Tarkoitat siis kirjailijaliiton yleisen käsityksen mukaan.
En tiedä mitään kirjailijaliiton käsityksistä, mutta minusta se on kirjailijan kriteeri, että kustantamo julkaisee kirjan.
No se on sitten sinun käsityksesi. Ei mikään yleistotuus. Kuinka arrogantti pitää olla välttääkseen omaa käsitystään yleiseksi käsityksesi?
Omakustanteen julkaiseminen tarkoittaa yleensä sitä että osaa kirjoittamisen lisäksi aika paljon muutakin. Myös bisnespuoli ja projektin johtaminen on silloin hallussa. Se ei tietenkään vähennä kirjailijan kirjailijuutta mitenkään, että on monitaitoisempi ja yritteliäämpi.
Kustantamot julkaisevat paljon ns. laatukirjallisuutta, jolla on ns. taiteellisia arvoja. Ei niitä välttämättä juurikaan myydä. Kirjailijat elävät apurahoilla ja julkaisupalkkioilla, eivätkä esim myyntiprovisioilla. Nämä paremmat kirjailijat satojen kopioiden (jotka menevät lähinnä kirjastoihin ja promojakeluun) painosmäärillä täyttävät muodollisen kriteerisi, mutta ovat mielestäni ihan samalla viivalla yhtä suuria painosmääriä myyvän omakustannekirjailijan kanssa. Itse arvostan enemmän kirjailijaa, jonka kirjoja myös luetaan, siis maksavien asiakkaiden toimesta, eikä vain taidekriitikoiden, joille kirjoja tuputetaan mainepisteiden toivossa.
Mulle on ihan sama miksi itseäsi kutsut, mutta jos otat kadulta 50 ihmistä ja kysyt onko omakustanteita julkaiseva kirjailija, niin lähes kaikki vastaavat, että ei ole. Oikeiden kirjailijoiden haukkuminen on myös todella epäammatillista.
Mitenkäs niiden muiden haukkuminen? Onko se ammattimaista?
Mä en oo haukkunut ketään. Sinä olet.
Sekoitat ilmeisesti minut johonkin toiseen kirjoittajaan tässä ketjussa. Olen kirjoittanut vain oman mielipiteeni eli sen, että omakustanteita kirjoittavat ovat harrastelijoita. Se ei ole haukkumista, vaan vallalla oleva käsitys. Nyt tästä keskustelusta voi päätellä, että osa omakustanteita julkaisevista on myös katkeria ja kateellisia oikeille kirjailijoille. Miksi muuten heitä olisi tarvis haukkua.
Edelleenkään sinun oma yksityinen käsityksesi ei ole mikään yleinen käsitys. Ei se jankuttamalla muuksi muutu.
Kyllähän se nyt haukkumista on, jos leimaat harrastelijaksi. Vaikka tienaisi leipänsä omakustanteilla, niin sinä haukut harrastelijaksi. Vaikka ns. ”Oikeissa kirjailijoissa” on laumoittain sivutoimisia kirjailijoita jotka itsekin toteavat sen olevan lähinnä harrastus, kun leipä tulee oikeista töistä. Sinun agendallasi on vain ja ainoastaan pöyhkeilevä taidekirjailijoiden elitismi, ei mitään muuta.
Miksi muuten kysyt muilta, voiko omakustannekirjailija nimittää itseään kirjailijaksi, kun kerran vastaus ei kelpaa? Ihan oikeastiko luulet, että täällä sinua vastustavat oikeat kirjailijat, jotka yrittävät estää sinua kutsumasta itseäsi kirjailijaksi :D Ei voi olla totta! Nimitä itseäsi miksi haluat, ei se ketään kiinnosta kuin hymähdyksen verran.
Ennen tätä en ajatellut omakustannekirjailijoista juuri mitään, nyt sinun ansiostasi heistä on negatiivinen kuva. Vaikka osa varmasti on ihan toisenlaisia, omaksi ilokseen julkaisevia vailla mitään halua dissata kirjailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten kysyt muilta, voiko omakustannekirjailija nimittää itseään kirjailijaksi, kun kerran vastaus ei kelpaa? Ihan oikeastiko luulet, että täällä sinua vastustavat oikeat kirjailijat, jotka yrittävät estää sinua kutsumasta itseäsi kirjailijaksi :D Ei voi olla totta! Nimitä itseäsi miksi haluat, ei se ketään kiinnosta kuin hymähdyksen verran.
Ennen tätä en ajatellut omakustannekirjailijoista juuri mitään, nyt sinun ansiostasi heistä on negatiivinen kuva. Vaikka osa varmasti on ihan toisenlaisia, omaksi ilokseen julkaisevia vailla mitään halua dissata kirjailijoita.
Höpön löpöt. Tämä avaus on jonkun omakustannekirjailijoita halveksivan ”oikean” kirjailijan provo. Ilmeisesti luovuus tyrehtynyt ja hakee kiukulleen kohdetta trollaamalla. Luovan työn ja mielen riesoja.
Nythän sen joku kommentoija keksikin. Kateus julkaistuihin kirjailijoihin huokuu vahvana.
Onko itsetuntosi riippuvainen muiden mielipiteistä?
Vierailija kirjoitti:
Voitko kutsua itseäsi laulajaksi, koska käyt kuorossa tai karaokessa? Entä tanssijaksi, koska käyt kesäisin lavoilla? Joo, toki voit, jos haluat ihmisten nauravan sinulle selän takana. Normaalia on sanoa, että harrastaa kirjoittamista tms. Kirjailijaksi yleensä ymmärretään ihminen, jolle maksetaan kirjoittamisesta.
Minä kirjoitan ja saan työmarkkinatukea. Olen siis kirjailija. Mutta olenko julkaissut kirjailija? En vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpöt. Tämä avaus on jonkun omakustannekirjailijoita halveksivan ”oikean” kirjailijan provo. Ilmeisesti luovuus tyrehtynyt ja hakee kiukulleen kohdetta trollaamalla. Luovan työn ja mielen riesoja.
Ap haluaisi itse salaa olla kirjoittanut, mutta ei saa aikaiseksi aloittaa. Ja nyt kismittää niin vietävästi kun toinen on saanut jotain kansiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, vähän niin kuin muusikko, joka on äänittänyt omakustanteena levyn epävireistä jollotusta.
Miksi epävireistä? Omakustanteen voi tehdä myös hyvin. Musiikissa sekä kirjallisuudessa. Eikä se kustantamon perustaminen mikään mahdottomuus ole. Musiikin saralla on monia esimerkkejä siitä, kun artistit ovat perustaneet oman levy-yhtiön julkaistakseen teoksiaan.
Totta tämäkin.
Tarkoitin, että kuka tahansa voi julkaista omakustanteena mitä tahansa.
Kyllä niitä jollottajiakin on kuultu...
Ja nähty kotikutoisia koko fysiikan mullistavia "teorioita", jotka alkavat: "Einstein sanoo, että e=mc2, mutta minun mielestäni..."
Mitä vikaa omakustanteisessa? Ainii... alle 50 kirjaa myytynä. Kun jälleenmyyjiä ei kiinnosta eikä itsellä ole yhteyksiä sinne. Toisaalta ei Se Frank Herbertinkaan kirja kiinnostanu mutta sai sentään autojen korjausmanuaaleista tunnetun firman kautta kustannettua ja on nykyään kirja jolla on maailman laajin ja kallein ip-kokoelma kaikesta peleistä alkaen.
Kirjoittaminenhan on terapeuttista. Moni kynäilee ihan omaksi ilokseenkin. Mikä on motiivisi? Saada arvostusta muilta? Into lakkaa, jos ei saa tunnustusta? Kyllä yliyrittäminen huokuu teksteistä. Ehkä siksi kustannussopimusta ei ole syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Jos on kirjoittanut kirjan, on kirjailija. Simple as that.
Minä tein muovailuvahasta kissan. Olen siis kuvanveistäjä!
MInä olen julkaissut 9 kirjaa, kaikki suurten kustannustalojen julkaisemina, enkä ole itse maksanut niistä yhdenkään julkaisemisesta. En silti nimitä itseäni kirjailijaksi - ihan vain siksi, että mielestäni minulle on parempikin nimike (olen tutkija).
MInu puoletani omakustanteen julkaisija saa nimittää itseään kirjailijaksi, jos se on (siinä yhteydessä) paras tapa kuvata itseään. Voin kuvitella, että aina ei ole, mutta joskus joissain tilanteissa voi olla.
Mun puolestani myös kuorolaulajat, kuntosuunnistajat, lavatanssiharrastajat, jne saavat kutsua itseään laulajiksi, suunnistajiksi ja tanssijoiksi ja on varmasti monta sellaista tilannetta, joissa se on aiheellista. Esimerkiksi kun puhutaan harrastuksista ja pyrkimyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kirjoittanut kirjan, on kirjailija. Simple as that.
Minä tein muovailuvahasta kissan. Olen siis kuvanveistäjä!
Ja minä tein juutuupiin videon, olen siis elokuvaohjaaja!
Vierailija kirjoitti:
No niinpä tietysti, täällä 'oikeat kirjailijat' pelkäävät asemansa puolesta ja kyseenalaistavat aloittajaa. Mistähän ap:n kirja kertoo? Väärinymmärretyistä taiteilijoista?
Voit kutsua itseäsi ihan miksi haluat. Muiden näkemykseen itsestäsi et voi vaikuttaa, ainakaan anonyymilla keskustelupalstalla.
Aloittaja vaikuttaa vähän mulkulta kommentoinnin perusteella.
Sekoitat ilmeisesti minut johonkin toiseen kirjoittajaan tässä ketjussa. Olen kirjoittanut vain oman mielipiteeni eli sen, että omakustanteita kirjoittavat ovat harrastelijoita. Se ei ole haukkumista, vaan vallalla oleva käsitys. Nyt tästä keskustelusta voi päätellä, että osa omakustanteita julkaisevista on myös katkeria ja kateellisia oikeille kirjailijoille. Miksi muuten heitä olisi tarvis haukkua.