Vuokramökkien siivous
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa otetaan kaikesta ylihintaa ja ulkoistetaan palvelu asiakkaalle. Muissa maissa palvelu kuuluu hintaan, oli kyse ruokailusta tai yöpymisestä, ja siksi en Suomessa halua lomaani viettää.
Etkö voi valita sellaista mökkiä missä siivous kuuluu hintaan jos se on sulle tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa otetaan kaikesta ylihintaa ja ulkoistetaan palvelu asiakkaalle. Muissa maissa palvelu kuuluu hintaan, oli kyse ruokailusta tai yöpymisestä, ja siksi en Suomessa halua lomaani viettää.
Etkö voi valita sellaista mökkiä missä siivous kuuluu hintaan jos se on sulle tärkeää?
Kyllä voin ja mieluiten vuokraankin sen ulkomailta. On halvempaakin niin.
Meillä on kolme kesäkaudella käytössä olevaa vuokramökkiä. Maaliskuussa päätimme, että tulevalle kesälle otamme vain minimissään viiden vuorokauden mittaisia varauksia ja loppusiivouksen teemme aina me. Aiemmin meilläkin on loppusiivous ollut lisämaksusta saatavilla oleva palvelu ja useimmat majoittujat siivonneet itse, usein vähän sinnepäin. Majoittujien välissä olen sitten käynyt pikaisesti tarkistamassa paikat ja viimeistelemässä siivouksen. On ihan selvää, että tulevana kesänä se ei riitä, vaan on tehtävä ihan perusteellinen siivous aina porukoiden vaihtuessa. Siksi tuo minimiöiden vaatimuskin. Jos olisi koko ajan yhden-lahden yön majoittujia, niin muuta en tänä kesänä ehtisikään, kuin heilua rätin ja mopin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ymmärrettävää, jos mökkiläisten tulee tehdä perussiivous mökissä. Mutta ei voi olettaa että mökkiläiset olisi mitään siivouksen ammattilaisia, eli jokaisella on sitten sellainen kädenjälki kuin on.
Mökkiläisen kuuluu lisäksi mielestäni siivota vain omat jälkensä, ei pestä esim. kuukauden ryöniä jääkaapista, pestä ikkunoita, imuroida piirun tarkkaan joka mutkasta jne.
Vessassakin riittää, että katsoo ettei pönttöön jää jarrujälkeä (jos on vesivessa ollut käytössä). Huussin tyhjennyskin kuuluu yrittäjälle jne.
Oli uusi vuokramökki, jossa kävimme ja siivosimme aina ilolla.
Pari vuotta, paskaisuus oli jäänyt asumaan nurkkiin. Viimeisellä vuokrajaksolla pesin lusikkalaatikon hiirenpapanoista.
Mökki kului lyhyessä ajassa kuin omakotitalo kahdessakymmenessä vuodessa.
Itse asiassa se ei ollut mökki, vaan pieni omakotitalo.
Olen a i n a 'ottanut mökin haltuuni' siivoamalla sen heti alussa. Vapaampi olo, ei tarvitse miettiä, onko tuo vain kulunut osa tuossa vai kenties spermaa. Valitettavasti näin on. Kaikista kauheinta on aina mennä mökkiin, jossa pääeväs on ollut kalja.
Yksi juttu mikä minua pännii, ovat kuvat mökistä, jotka ovat kauan, kauan sitten otettuja. Juuri kuluneisuus on vastassa perillä, vaikka kuvat kertovat kauniista maalipinnasta tms. Kuluneisuuskaan ei haittaa sinällään, mutta jos se on ylläpitämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ymmärrettävää, jos mökkiläisten tulee tehdä perussiivous mökissä. Mutta ei voi olettaa että mökkiläiset olisi mitään siivouksen ammattilaisia, eli jokaisella on sitten sellainen kädenjälki kuin on.
Mökkiläisen kuuluu lisäksi mielestäni siivota vain omat jälkensä, ei pestä esim. kuukauden ryöniä jääkaapista, pestä ikkunoita, imuroida piirun tarkkaan joka mutkasta jne.
Vessassakin riittää, että katsoo ettei pönttöön jää jarrujälkeä (jos on vesivessa ollut käytössä). Huussin tyhjennyskin kuuluu yrittäjälle jne.
Sinun jäljiltä olenkin sitten likaiseen mökkiin mennyt. Eipä tulisi mieleenkään asua likaisessa mökissä, mutta näyttää toisilta onnistuvan.
Jokainen sivistynyt ihminen osaa siivota kunnolla. Mukaan a i n a omat siivousvälineet, kertakäyttösiivousliinarulla, kymmenen sienen pakkaus, kertakäyttöhanskoja, omia astiapyyhkeitä, jne.
Tuttavamme ovat toisenpolven majoitusalan yrittäjiä. Aiemmasta maatilamatkailusta ovat siirtyneet mökkien vuokraukseen.
Heillä on sivuillaankin ilmoitus siitä, että mökeissä on 10 vuorokauden tyhjänä olo-takuu, siivousta on tehostettu entisestään ( vaikka esim.bookingissa mökkejään on kehuttu monesti juuri siisteydestä), avaimet saa ilman kontaktia majoituksen järjestävään jne.
Jos epäilee joutuvansa suursiivouksen maksumieheksi niin kannattaa ottaa kuvia heti mökille saapuessaan. Tosin itselleni ei ole koskaan käynyt niin että olisi syytetty siivoamattomuudesta. Siivousvälineet mökeissä ovat kyllä yleensä surkeat. Jos asiakkaan oletetaan siivoavan itse niin vuokraaja voisi hiukan panostaa välineisiin. Kerran lattiaharja hajosi käteen heti alkuun. Kävimme ostamassa uuden jonka jätimme mökille lähtiessämme. Koko mökin pyyhkiminen yhdellä ja samalla likaisella tiskirätillä ei myöskään hyödytä mitään. Itse tuonkin mukanani puhdistussuihkeen ja kertakäyttöisiä siivouspyyhkeitä, joilla pyyhin omia jälkiä sitä mukaa kuin niitä ilmaantuu.
Siten on itselläkin mukavampi olla, eikä tarvitse käyttää viimeistä päivää siivoukseen.
Mökkien siisteystasossa on toki eroja. Pahin kokemani on ollut yksinäisen vanhan miehen vuokraama mökki, jossa kaikki oli lian peitossa. Pariskuntien vuokraamat mökit ovat siistimpiä. Samoin jos omistaja asuu itse lähellä.
Itse en tosin ole vaativa asiakas. Mökille mennessä tarkoitus on olla mahdollisimman paljon ulkona, joten en ole turhan tarkka sisätiloista. Jos kaikki ei ole viimeisen päälle, on itselläkin rennompi olla. Ja vaikka itse siivoaa, niin vuokraajalle jää joka tapauksessa tehtävää, juurikin huussin tyhjennys, polttopuiden hankinta, vessapaperit jne. Mä ajattelen maksavani siitä että saan käyttää mökkiä. Jos haluaisin täyden palvelun niin menisin hotelliin.
Sitten muille vuokraajille vielä sellainen toive, että jos mahdollista, laittakaa tarkkoja ja rehellisiä arvosteluja nettiin, niin muut tietävät pysyä poissa paikoista joissa hinta ja laatu eivät kohtaa.
Vähän skeptisesti suhtaudun mökin vuokraamiseen. Oma anoppi jonkun verran vuokraa mökkiään ulkopuolisille, ja siellä on jo omistajan jäljiltä sentin kerros koirankarvaa. Ei ole nöpönuuka kotonakaan, suursiivous on hänelle sitä, että on ihan lattiakin pesty. Itse en ilkeäisi siellä olla yötä, vaikka päästäisiin sinne ilmaiseksi.
29 vielä, siitä koronasta piti sanoa, että ensi kesänä vuokramökillä noudatan alkuun samaa varovaisuutta kuin muuallakin, eli käsihygienia, ja varmaan pyyhkäisen tärkeimmät kosketuspinnat heti saapuessani. Tosin ei ole näyttöä että koronavirus säilyisi pinnoilla pitkään, mutta kun ei ole tietoa kuka mökissä on liikkunut hetki ennen saapumistani. Toki oletan että vuokraaja on huomioinut hygienian itsekin, ainakin lomarenkaalla sanotaan että vuokraajille on annettu ohjeet koronatilanteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten muille vuokraajille vielä sellainen toive, että jos mahdollista, laittakaa tarkkoja ja rehellisiä arvosteluja nettiin, niin muut tietävät pysyä poissa paikoista joissa hinta ja laatu eivät kohtaa.
Vielä korjaus: toivon siis että asiakkaat kirjoittaisivat niitä kokemuksia nettiin.
En millään ymmärrä, miksi mökkiyrittäjä edes puhuu maksavalle asiakkaalle mitään siivouksesta, saati että vaatii asiakasta hoitamaan siivouksen.
Asiakkaan tehtävä on olla asiakkaana ja maksaa lasku.
Yrittäjän tehtävä on siivous ja kunnossapito.
Suomalaiset maksavat kamalia hintoja mökistä ja sitten vielä siivoavat kuuliaisesti. Tähän on ihan turha kommentoida, että itse siivoaminen alentaisi mökin hintaa mitenkään. Vertailun vuoksi voi miettiä myös ABC-kuppiloiden annosten hintoja ja ruokasalin siivoamisvaatimuksia.
Jätän vuokraamatta mökin, jos on pienintäkin puhetta, että joutuisin lomallani sen siivoamaan. Pidän ellaista suoranaisena loukkauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vähän skeptisesti suhtaudun mökin vuokraamiseen. Oma anoppi jonkun verran vuokraa mökkiään ulkopuolisille, ja siellä on jo omistajan jäljiltä sentin kerros koirankarvaa. Ei ole nöpönuuka kotonakaan, suursiivous on hänelle sitä, että on ihan lattiakin pesty. Itse en ilkeäisi siellä olla yötä, vaikka päästäisiin sinne ilmaiseksi.
Tässä erottuu ammattimaisesti Y-tunnuksella vuokraavat ja nämä suhnurat joilta jää verotkin hoitamatta eli miettikää vuokraavat, että tuleeko lasku ym tiedot etukäteen vai toimitaanko "vähän sinne päin".
Yleensä nämä pettymykset ovat tietämättömyyttä mitä pitäisi olla ja mistä maksettu.
Suosikaa näitä ammattilaisia.
Kelan tulee hoitaa mökkisiivoukset.
Vierailija kirjoitti:
En millään ymmärrä, miksi mökkiyrittäjä edes puhuu maksavalle asiakkaalle mitään siivouksesta, saati että vaatii asiakasta hoitamaan siivouksen.
Asiakkaan tehtävä on olla asiakkaana ja maksaa lasku.
Yrittäjän tehtävä on siivous ja kunnossapito.
Suomalaiset maksavat kamalia hintoja mökistä ja sitten vielä siivoavat kuuliaisesti. Tähän on ihan turha kommentoida, että itse siivoaminen alentaisi mökin hintaa mitenkään. Vertailun vuoksi voi miettiä myös ABC-kuppiloiden annosten hintoja ja ruokasalin siivoamisvaatimuksia.
Jätän vuokraamatta mökin, jos on pienintäkin puhetta, että joutuisin lomallani sen siivoamaan. Pidän ellaista suoranaisena loukkauksena.
Minä taas pidän loukkauksena, että asiakas jättää mökin siivoamatta mikäli se ei kuulu hintaan.
Meille on moni yrittänyt tulla uudelle joka jättänyt siivoamatta edellisen kerran, niin en ole ottanut.
Onneksi näitä on vähän jotka eivät ymmärrä sopimusta ja mitä siihen kuuluu.
Ei tietenkään ikkunapesut sun muut ylläpito kuulu vuokraajalle, mutta omat sotkut siivotaan, mikäli ei muuta ole sovittu.
Irtisanoin pitkäaikaisella vuokralla olevan mökin, enkä todellakaan pohtinut miten hygieeniseksi se pitäisi jättää. Normaali lähtösiivous ja omat rojut pihalle, niin se riitti .Ulkohuussin tyhjensin mettään ja siivotkoon seuraavat asukkaat. Oli jo aivan ällöttävää, miten mökkiä esiteltiin vielä silloin kun olin itse siellä. Miettiä kaappeja käpälöiviä katsastajia ja yskeekö joku suoraan naamalle. Hrrrr!
Kun loppusiivous kuulunut vuokralaiselle, niin näkyvä lika ja tahrat pois. Ei sen huolellisempaa putsausta.
Me vuokrattiin pari vuotta sitten luksusmökki tuttavaperheen kanssa. Hinta oli kyllä suolainen - samoin kuin loppusiivouksen hinta ostettuna, joten ajateltiin siivota itse säästösyistä.
Omistaja oli kertonut siivonneensa mökin ennen meidän tuloa ja paikat olivatkin ihan siistit. Loppusiivoukseen menikin sitten viimeinen päivä lähes kokonaan, otettiin kaikki tosi tarkasti. Sohvan alta löytyi vaikka mitä saastaa, ei ollut meidän jäljiltä, hieman ihmetytti omistajan tekemä siivous.
Oltiin kyllä paikkaan tyytyväisiä ja kelit olivat hyvät. Joissakin paikoissa on harmittanut kaikenlaiset pienet puutteet, jotka saattaa omistajasta tuntua vähäpätöisiltä, vaikka esim. tikkataulu on ihan risa ja tikkoja on kaksi. Tuontyyppisiin asioihin toivoisin vuokraajien kiinnittävän huomiota.
Juu en minäkään Suomessa lomaa vietä, lennän katsos omalla koneella nyt tähän aikaan vaikka höpö höpö saarelle.