Putoaako paino lenkkeilyllä ?
Olen nyt reilu 1,5 kuukautta juossut 5 km - 8km lenkkejä n. 2-3 kertaa viikossa. Aiemmin harrastin salia, mutta nyt koronan takia siirtynyt lenkkeilyyn. Vauhtini on ihan peruslenkki vauhtia. Tuntuu, että ehkä hieman olisin hoikistunut. Oletteko te onnistuneet laihtumaan, kun olette aloittaneet juoksemaan säännöllisesti? Olen normaalipainon ylärajoilla ja haluaisin hoikistua 5-10 kg.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen harrastanut lenkkeilyä noin 20 vuotta, suurin osa lenkeistä menee kävellen, mutta välillä myös juosta kipaisen pienen matkan. Ei se kyllä painoon ole vaikuttanut mitenkään koskaan. Toisaalta, jos lopettaisin lenkkeilyn, saattaisi paino alkaa nousta.
Mutta en jaksaisi ihan perusarkea, ellei kunto olisi hyvä. Eli sanoisin, ettei laihduta, mutta on tärkeää lihaskunnon vuoksi. Ja kun kohta on jo 50v. mittarissa, täytyy oikeasti pitää omasta lihaskunnosta huolta ihan eri tavalla kuin nuorempana, ettei ole ihan nosteltavassa kunnossa sitten siellä hoivakodissa.
Juuri näin. Kunto nousee, mutta ei se paino tipu, ellei tarkista syömistään.
Miten nämä aivopestyt lenkkeilijät saisi ymmärtämään totuuden?
Liikunnalla on merkitystä ihmisen hyvinvoinnille. Liikunta auttaa painon hallinnassa, koska elimistö kuluttaa enemmän. Minulla liikunta vähentää ruokahalua... Tekee vähemmän mieli herkkuja.
Jos syö roimasti liikaa, niin liikunta ei pakosti auta tuomaan kulutusta suuremmaksi kuin syömisellä saa kaloreita. Vaikka söisi vähemmäm voi olla, että kulutus ei tipu niin paljoa syömistä alemmaksi, että eroa huomaisi ainekan nopeasti. Luultavasti moni päättä aloittaa/lisätä liikuntaa nyt, koska haluan tuloksia nopeasti. Mikäli muutostahti on 5kg/vuosi, niin harva painoaan pudottava on tyytyväinen.
Lisäksi paljonko kukin liikkuu. Toinen käy 5km lenkillä 2-3 kertaa viikossa ja toinen treenaa 2-3 tuntia päivittäin.
Kikka on juosta vähintään 40 minuuttia yhteen putkeen. Silloin kehon sokerivarastot on kulutettu loppuun ja elimistö alkaa polttaa rasvaa. Sen takia 5 kilometrin juoksut tai reippaat kävelyt ei auta laihtumisessa juuri mitään. Siinä ne auttaa kyllä, että ne vahvistaa lihaksia ja keuhkoja ja valmistaa elimistöä kestämään sen todellisen harjoittelun.
Ps. Mistä tunnistaa toisen juoksijan?
Se ei kysy lenkkeilijältä miten menee vaan miltä tuntuu.
Kerron oman kokemukseni. Kokeilin uintia, ryhmäliikuntatunteja ja kuntosalia. Mikään niistä ei auttanut hoikistumaan vaikka kunto kohenikin, mutta lenkkeily sen teki. Rupesin käymään kuusi kertaa viikossa reilun tunnin lenkillä (en hölkkää koko aikaa, välillä kävelen). Kilometrejä tulee n.8+/kerta. Syön ihan samoin kuin ennenkin, tosin koska täydellä vatsalla ei jaksa hölkätä+ lenkkeilyaika on poissa sohvalla makaamisesta ja/tai syömisestä, ruokailujen välit venyivät pidemmiksi.
Paino tippui kahdessa kuukaudessa 63--> 56. Ei todellakaan tee lenkin jälkeen mieli mitään herkkuja, vaan vettä ja suihkua.
Eli kyllä, lenkkeily laihduttaa kun sitä tekee riittävästi.
Niin, ja siis muun arkiliikunnan säilytin ihan ennallaan, ulkoilutan koiraa, kävelen kauppaan jne. Ei niin, että vaan käyn lenkillä ja makailen loppupäivän.
Edelleen. Lenkkeily ei laihduta. Kiinteyttää kyllä, mikä on hyvä asia. Mutta se laihtuminen tapahtuu ruokavaliolla. Kulutat enemmän, mitä syöt. Vaikka sitten "makaisit siellä sohvalla."