Putoaako paino lenkkeilyllä ?
Olen nyt reilu 1,5 kuukautta juossut 5 km - 8km lenkkejä n. 2-3 kertaa viikossa. Aiemmin harrastin salia, mutta nyt koronan takia siirtynyt lenkkeilyyn. Vauhtini on ihan peruslenkki vauhtia. Tuntuu, että ehkä hieman olisin hoikistunut. Oletteko te onnistuneet laihtumaan, kun olette aloittaneet juoksemaan säännöllisesti? Olen normaalipainon ylärajoilla ja haluaisin hoikistua 5-10 kg.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kuukauden olen nyt noin neljästi viikossa mennyt noin 9km lenkkiä ja syönyt kuin sika. Silti painoa lähtenyt 7kg.
Eli kyllä liikunnalla on merkitystä, jos painoa haluaa pudottaa.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kuukauden olen nyt noin neljästi viikossa mennyt noin 9km lenkkiä ja syönyt kuin sika. Silti painoa lähtenyt 7kg.
Eli kyllä liikunnalla on merkitystä, jos painoa haluaa pudottaa.
Ei ole.
Jankuttaja on taas linjoilla... :( Menisit jankkaaja nukkumaan, ei sua jaksa kukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei putoa. Liikunta ei ole laihdutuskeino.
Eli pelkkä lepokulutus+ruokavalio on parempi? :D
Laihtuvuuden kannalta kyllä. Kunnon kannalta ei.
Eli jos muutat ruokavalion paremmaksi, laihdut, vaikka makaisit sohvalla.
Jos taas olet tähän asti vain lihonut, etkä muuta ruokavaliotasi/tottumuksiasi, ei lenkkeilemällä paino putoa.
Nyt kun olet tämän sanonut, niin odotettavissa on vaan paskaa niskaasi :-(
Voi olla, että lihakset kutistunut-> paino 'tippuu' tai vaatteet ei niin isosti un lihakset ei ole tiukoilla
Noi vitosen lenkit ei paljon kuluta mutta 3 - 4 kympin lenkkiä viikossa saa kyllä rasvan palamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos taas olet tähän asti vain lihonut, etkä muuta ruokavaliotasi/tottumuksiasi, ei lenkkeilemällä paino putoa.
Nyt kun olet tämän sanonut, niin odotettavissa on vaan paskaa niskaasi :-(
Ei se ole paskaa niskaan, jos joku huomauttaa, että tuo on täysin vanhentunut käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Noi vitosen lenkit ei paljon kuluta mutta 3 - 4 kympin lenkkiä viikossa saa kyllä rasvan palamaan.
Joo oon täs ajatellu just nostaa juoksukunnon tuohon, että jaksan juosta 10 km lenkkejä. Jospa se siitä sitten. Herkut jätän myös minimiin ja roskaruuan pois. Perusterveellisesti syön muuten. Eikä itsellä ole onneksi taipumus ahmia lenkin jälkeen vaan päinvastoin tekee mieli aina jotai terveellistä lenkin päätteeksi. Ap
5kg lähti itsestään humahtaen kun lopetti hiilarien syönnin. Jatkoin muuten normaalia syömistä mutta karsin viljatuotteet perunat riisin hedelmät.
Liikunnassa olellista ei ole kalorien kulutus, vaan hormonaaliset vaikutukset. Teholiikunnalla saa kasvuhormonitasot nousuun ja se tukee laihtumista vielä päiviä suorituksen jälkeen. Toisaalta liian kuormittava liikunta voi nostaa kortisolitasoja ja se haittaa laihtumista. Kannattaa mieluummin juosta vetoja kuin junnaavaa lenkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ruokavalio, jolla laihtuu, vaikka makaisi sohvalla, on useimmille todella epäterveellinen.
Laihtuvuuden kannalta on parempi liikkua. Liikunnalla on energia-aineenvaihdunnan ja kehonkoostumuksen kannalta suotuisia vaikutuksia, jotka eivät pelkisty sen aikana kulutettuun energiaan.
Älä turhaan rääkkää itseäsi.
Kävelet n.15km/vko ja jätät sokerin ja alkoholin. Siinä se.
Ei naisen tarvi ruikuli olla. Oma terveys toki on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap painaa 60 kg, vitosen lenkki kuluttaa noin 300 kcal.
Laihduin itse ihan yrittämättä kolmessa kuukaudessa 3 kg, kun aloitin juoksuharrastuksen. Juoksin 20-30 km viikossa.
Kävelen päivittäin 10 km, mutta ei se vaikuta painooni mitenkään. Ainoastaan ruokatottumukset vaikuttavat ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen päivittäin 10 km, mutta ei se vaikuta painooni mitenkään. Ainoastaan ruokatottumukset vaikuttavat ainakin minulla.
Kävely ei ole teholiikuntaa. Pyöräily saattaa olla, jos on kunnon ylämäkiä. Jos valitsee aina rappuset hissin sijaan, niin silläkin voi olla merkitystä.
Ruokavalio on tärkeämpi. Toki liikunta tukee laihtumista
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on tärkeämpi. Toki liikunta tukee laihtumista
mies52v[/quote
Roskaruuan olen jättänyt pois ja herkut minimissä. Alkoholia en juuri käytä. Sitten lisäks nää lenkit. Toivottavasti alkais kiloja tippuu vaikka olen normaalipainon rajoissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?? Olen syönyt tänään 2300 kcal ja kuluttanut 2700 kcal, kerro millä perusteella lihon?? Kalorimäärästä voit päätellä etten ole muuttanut ruokavaliota kevyemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lopetat kävelemisen vuodeksi säilyttäen nykyisen ruokavaliosi, lihotko tulevan vuoden aikana?
Mulla on tippunut normaalipainon sisällä pari kiloa, kun lisäsin syksyllä lenkkien pituutta. Kerran viikossa sellainen pidempi lenkki, enimmillään 2 h juoksua, muut alle tunnin lenkkejä, 3-4 lenkkiä per viikko. Olen myös vähentänyt hiilareiden saantiakin, eli sekin toki vaikuttaa. Juoksupäivinä ruuassa on hiilareita noin 100 g, mutta muina päivinä noin puolet vähemmän. Mulle ei tule lenkin tai minkään fyysisen treenin jälkeen ahmimishimoa, oikeastaan päin vastoin, vaan tekee mieli syödä kohtuudella ja terveellisesti.
Eli kyllä liikunnalla on merkitystä, jos painoa haluaa pudottaa. Toki pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa ja just tuo hiilareiden vähentäminen tuntuu monella tepsivän - ei välttämättä kaikilla, eikä kaikki halua hiilareista luopuakaan. Niin ja mulla on jo ikääkin yli 40 vuotta, mikä tuo oman haasteensa painon vähentämiseen :(