Lentomatkustaminen on vanhanaikaista, miksei Suomeen hankita suurnopeusjunia?
Monissa maissa matkustetaan jo 300km/h junalla. Eihän tuossa enää lentomatkustamisessa ole mitään järkeä jos pääsee keskustasta keskustaan tuolla nopeudella. Lentomatkustaminen sopii siihen jos matkustetaan jotain todella pitkiä matkoja.
Kommentit (13)
Salpausselän pohjoispuolella olevan Suomen väkiluku pienenee koko ajan. Onko tuo taloudellisesti mitenkään kannattavaa?
Koska suurnopeusjunan rata on käsittämättömän kallis ja jos sellainen olisi Turusta Helsinkiin, maksaisit yhdensuuntaisesta matkasta vähän yli 100 e. Ja tietty tämä supernopeus onnistuu vain Paimiosta Espooseen, ei Turusta Helsinkiin.
Tunneli Helsingistä Tallinnaan ja siihen luotijunarata. Pääsisi helposti sieltä eteenpäin junalla lomailemaan Eurooppaan. Menisin mielelläni, koska en pidä lentämisestä.
Sillä suurnopeusjunallako hoidetaan lentorahti ja kaukomatkatkin?
Koska se suurnopeusjuna seisoo talvella heti ensimmäisen lumihiutaleen ilmestyttyä.
Olisi kyllä mahtavaa, jos pääsisi suoraan Suomenlahden yli (ei ali) junalla!
Tai jos Venäjä olisi järjestäytynyt demokratia ja Pietari vapaa ja luonteva välietappi.
Mihin sillä luotijunalla pitäisi muka matkustaa?
Tuollainen nopea juna pitäisi saada Suomesta Keski-Eurooppaan. Jos junalla pääsisi verrattain edullisesti vuorokaudessa Helsingistä Välimeren rannalle voisin hyvin harkita sitä lentämisen sijaan. Ehkä tämä on joskus tulevaisuudessa totta.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen nopea juna pitäisi saada Suomesta Keski-Eurooppaan. Jos junalla pääsisi verrattain edullisesti vuorokaudessa Helsingistä Välimeren rannalle voisin hyvin harkita sitä lentämisen sijaan. Ehkä tämä on joskus tulevaisuudessa totta.
Olispa aika unelma! Illalla Helsingissä yöjunaan ja aamulla avaisi hytin verhot ja olisikin jossain Italiassa! Kelpaisi.
Luotijuna edellyttää todella vakaata rataa, joillaista Suomessa tuskin osataan rakentaa. Ja kuten joku jo kirjoitti, niin ensimmäinen lumihiutale tai jopa syksyinen lehti kiskoilla ja junan matka pysähtyy siihen.
Nykyiselläkin kalustolla pääsee 220 km/h, mutta
se edellyttää että rataosuudet rakennetaan uusiksi, vahvemmiksi
Nyt keskinopeus jää 100 km/h koska koko ajan juna joutuu madaltamaan vauhtia huonon rataosuuden takia
Ei niitä Suomen sisälle tarvita vaan tosiaan Tallinnan kautta Keski-Eurooppaan.
Suomalaisia on yhteensä yhden keskikokoisen kaupungin verran, tarvitseeko meitä varten rakentaa suurvaltojen tasoista infraa?