Suuri lannoitusaiheinen ketju-OFFICIAL
Olen koko viikonlopun yrittänyt Googlesta selvittää, että miten puutarhaani voisi lannoittaa järkevästi! Enkä vttu saa mitään selvää!!! Eli auttakaa! Laitetaanko esim kompostia kaikille kasveille ja jos laittaa keväällä kompostia niin laitetaanko samalla tai sen jälkeen jotain muutakin lannoitetta???
Kaikki lannoitukseen liittyvä keskustelu on sallittua! Kaikkiin kasveihin saa antaa täsmälannoitusvinkkejä!
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komposti ja kahvinpurut sopii lähinnä pensaiden juurelle maanparannukseen, mutta lannoitusvaikutus saadaan joko kaupasta ostettavalla yleislannoitteella tai palaneella eläimen lannalla.
Kompostimulta ei esimerkiksi sovi kasvimaalle suoraan, koska siinä ei edes idä siemenet.
On yleinen virhe luulla, että se siinä kompostissa olisi paljon voimaa lannoittaa.
Tai riippuu tietysti mitä sinne on laitettu eli jos kompostoidaan hevosenpatskua, niin tietysti on hyvä lannoite, mutta perunsnkuret ja kahvinpurut ei ole ravinteikasta.
Kahvinporot sopii happamanmaan tarvitsijoille.Kiitos! Voiko vielä tarkentaa eli milloin laitan kahvinpuruja, kuinka paljon ja kuinka usein? Ja laitanko kahvinpuruja siis pensasmustikoille ja hortensiakasveille?
Jos laitan kompostia kaikille pensaille niin laitanko siitä huolimatta kaupan lannoitetta vaikka samaan aikaan keväällä?
Voit laittaa milloin puruja on eli ei väliä.
Kyllä voit laittaa yhtäaikaa ja kannattaa kysyä puutsrhamyymälästä opastusta lannoitetta valitessa tai googlaa puutarhan lannoitusSehän se just on kun olen googlannut koko viikonlopun, muttei siitä tule mitään kun joka sivulla on omat ohjeet. Eikä tuosta kompostin käytöstä ja yhdistämisestä toisen lannoitteen kanssa puhuta juuri missään.
Ja ajattelit saada lannoittamisen haltuun aamun varhaisina tunteina:)
1) Mitä kasvatat.
Lähde siitä.
Se on nyt saatava haltuun. Ei tätä epätietoisuutta kestä kukaan!!
Kasvatan todella paljon kaikkea. Hedelmäpuita, Koristepensaita ja -puita, hortensioita, ruusuja, perennoja, herneitä, marjapensaita........
Vierailija kirjoitti:
Hevosenpaskaa vaan kaikille
Samoin sulle täältä!
Assburger kirjoitti:
Eri kasvien ravinnetarve on erilainen.
Niin on myös pH-vaatimus.Ravintokasvien ravinnetarpeesta saat tietoa googlella.
Typpi-fosfori-kalium ovat perusravinteet.
Typpi ravintokasveissa se tärkein.Kompostointi vähentää mm. eläin/ihmislannasta typpeä.
Lehtikompostissa ei ole typpeä juuri ollenkaan.Liika typpilannoituskin voi olla haitallista, vahvojen keinolannoittriden kanssa ylilannoituskin käy kädenkäänteessä.
Eli ap: mitä kasvatat puurarhassasi millaisin tavoittein ja onko tiettyä filosofiaa, esim. ehdoton keinolannoitteiden välttäminen tms.
On nenetelmiä, joissa hyödynnetään typensitojakasveja, mutta vähän myöhäistä tässä vaiheessa ja vaatii perehtymistä.
Voi apua!! Tätä mä just pelkään, et menee liian korkealentoiseksi. Mulla ei ole mitään filosofiaa. Hyvä kun saan pidettyä kasvini elossa. Eli pienetkin vinkit tarpeen. Kasvini ovat kohta vaarassa!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Niin on myös pH-vaatimus.Ravintokasvien ravinnetarpeesta saat tietoa googlella.
Typpi ravintokasveissa se tärkein.Kompostointi vähentää mm. eläin/ihmislannasta typpeä.
Lehtikompostissa ei ole typpeä juuri ollenkaan.Liika typpilannoituskin voi olla haitallista, vahvojen keinolannoittriden kanssa ylilannoituskin käy kädenkäänteessä.
Eli ap: mitä kasvatat puurarhassasi millaisin tavoittein ja onko tiettyä filosofiaa, esim. ehdoton keinolannoitteiden välttäminen tms.
On nenetelmiä, joissa hyödynnetään typensitojakasveja, mutta vähän myöhäistä tässä vaiheessa ja vaatii perehtymistä.
Voi apua!! Tätä mä just pelkään, et menee liian korkealentoiseksi. Mulla ei ole mitään filosofiaa. Hyvä kun saan pidettyä kasvini elossa. Eli pienetkin vinkit tarpeen. Kasvini ovat kohta vaarassa!!!!!!
Teen susta kasun eli kasvinsuojeluilmoituksen.
Suomessa maaperä on melkein kaikkialla hapanta (pl kalkkikivialueet), joten lannoitusta tärkeämpää on kalkita. Kalkitseminen nostaa pH:ta. Jos esim. nurmikollasi kasvaa sammal olisi sitä kannattanut kalkita.
Lue peruskalkitus ja ylläpitokalkitus. Myös puutarhakalkkipussien kyljessä kerrotaan tästä. Kun maan pH on optimaalinen, kasvit saavat siitä paremmin ravinteita irti, jolloin lannoittamisen tarve vähenee. Tietenkään happaman maan kasvien, kuten alppiruusujen, kasvualustaa ei pidä kalkita. Liika lannoitus päätyy vesistöihin.
Kahvinporot on happamia, eli niitä voi laittaa happaman maan kasveille, kuten havut, alppiruusut ja hortensiat. Myös pioni tykkää happamasta, mutta se ei tarvitse paljoa lannoitusta. En ole kokeillut itse noita kahvinporoja, niin en tiedä kuinka hyviä ne on lannoitteena.
Yleensä Suomessa maa on vähän liian hapanta suurimmalle osalle puutarhakasveista, ja näille kannattaa sitten laittaa kalkkia nostamaan maan PH:ta. Tällöin kasvit pystyy paremmin hyödyntämään ravinteet maasta. Oon itse laittanut kalkin aina lumien sulamisen jälkeen, ja samalla myös lannoittanut. Puuntuhkaa voi käyttää samaan tarkoitukseen, mutta sitä pitää laittaa vähän maltillisemmin, dolomiittikalkkia ei niin helposti voi laittaa liikaa.
Keväällä oon laittanut kompostia tai kanankakkaa kaikille paitsi noille happaman maan kasveille. Niille oon laittanut jotain havu-rodolannoitetta. Kesällä oon laittanut ainoastaan ruusuille joko kanankakkaa tai kastelulannoitetta. Alkusyksystä sitten kaikille syyslannoite, jossa ei ole typpeä.
Onko sulla jotain tiettyjä kasveja joihin kaipaat täsmäneuvoja? Ja jos siis laitat nyt keväällä kompostia, niin ei tarvi muuta lannoitusta.
Kuulostavat sellaisilta kasveilta, että esim. typpeä ei välttämättä ole tarpeen lisätä, ainakaan jos ovat
apilanurmen ympäröimänä.
Apila kerää typpeä.
Myös herne on typen suhteen omavarainen.
Marjapensaista: älä kumoa tuhkaa, kompostia, ruohonlrikkuujätettä tms. Pensaiden päälle, saat vain aikaan multapatin pensaiden tyveen.
Pensaiden ympärillä ne juuret ovat.
Kannattaa kierrättää kaikki eloperäinen aines puutarhassaan ja niin suosia kastematoja, jotka ovat parhaita maanparantajia. Biologiset lannoitteet ovat parhaita kastemadoille.
AP on oikeassa, lannoitus on välillä suuri mysteeri. Ehkä parhaiten pärjää pussin kyljestä lukemalla. Avomaalla kasvattaessa mahdollinen ylilannoitus ei tapahdu niin herkästi kuin rajatussa kasvualustassa. En usko että kompostin käytössä voi tehdä isoja virheitä jos kyseessä on normaali kotitalousjäte . Se on hyväksi, muhevoittaa maata mutta tuskin lannoittaa kovin paljoa. Lisäksi kalkkia ja ohjeen mukaan lannoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanina haluan tuoda esiin, että eläinperäisten lannoitteiden käyttäminen on eläinten hyväksikäyttöä. Se tulisi kieltää lailla, jos maalaiset eivät muuten tajua sitä lopettaa.
Järkevämpäähän se toki onkin kaataa tuotantoeläinten jätökset vesistöön, maahan tai viemäriin, eikä missään nimessä käyttää lannoitteena. "Vegaanisten" lannotteiden louhiminen maaperästä taas onkin tosi kannatettavaa kaivostoimintaa, jossa ei tule rikastamisesta, louhinnasta, eikä kaikesta muusta asiaan käytettävästä kemikaalista yhtään päästöjä, ja täten se on todella ympäristöystävällistä!!
Rasittaa tuo vegaanihömpötys siksi, koska heitä ei kiinnosta ympäristö eikä eliöstö kokonaisuutena, ainoastaan se,ettei vahingossakaan syö unissaan yhtään naamalle tunkevaa hyttystä.
Tuossa meidän puutarhassa ovat marjapensaat ja omenapuut tehneet ihan hyvää satoa ilman sen kummempaa lannoitusta vuosikausiin.
Apila tekee typpeä ilmeisesti riittämiin. Kalkita kyllä taas voisi.
Tosiaan sillä kompostilla saa ylilannoitettua mitään jos se kompostisi ei mikään sontatunkio ole.
Parannan maan huokoisemmaksi hiekalla, turpeella ja kahvinporoilla. Minulla on kova savimaa. Lisään hevosenkakkaa ja multaa istutusvaiheessa kaikille kasveille kasvimaalla. Kastelen hyvin siemenvaot ja taimet sekä liotan vedessä kukkasipuleita, herneitä, papuja ennen kylvöä. Kastelen taimia ahkeraan ja istuttamiani pensaita myös. Juurtuvat paremmin. Kasvun jo ollessa käynnissä annan nokkosvettä.Ohjeen googlaat. Viimekesänä tein myös banaanivettä. Eli Leikkasin banaaninkuoret tehosekoittimeen ja lisäsin vettä. Surautus ja lisäsin tätä seosta sitten reilusti kastelukannuun. Banaanninkuorissa paljon ilmaisia ravinteita. Kananmunankuoret muserran kalkiksi puutarhaan. Kahvinporoja laitan sitten ihan pinnalle kasvinympärille. Voit katsella hyötykasviyhdistyksen sivuja ja oppia sieltä. Muistaakseni siellä on kysymyssivujakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanina haluan tuoda esiin, että eläinperäisten lannoitteiden käyttäminen on eläinten hyväksikäyttöä. Se tulisi kieltää lailla, jos maalaiset eivät muuten tajua sitä lopettaa.
Järkevämpäähän se toki onkin kaataa tuotantoeläinten jätökset vesistöön, maahan tai viemäriin, eikä missään nimessä käyttää lannoitteena. "Vegaanisten" lannotteiden louhiminen maaperästä taas onkin tosi kannatettavaa kaivostoimintaa, jossa ei tule rikastamisesta, louhinnasta, eikä kaikesta muusta asiaan käytettävästä kemikaalista yhtään päästöjä, ja täten se on todella ympäristöystävällistä!!
Rasittaa tuo vegaanihömpötys siksi, koska heitä ei kiinnosta ympäristö eikä eliöstö kokonaisuutena, ainoastaan se,ettei vahingossakaan syö unissaan yhtään naamalle tunkevaa hyttystä.
Tuotantoeläinten pitäminen on orjuuttamista. Nykyiset pitäisi syödä pois eikä uusia enää hankkia. Näin poistuisi myös lantaongelma.
Miten te siis muhevoitatte sitä maata kompostilla? Siis laitatteko sen vaan siihen kasvin juurelle vai pitääkö alkaa kaivelemaan sitä maata ja möyhiä? Mä en tajua!?!
Helpompaa kun laitat ne kahvinporot kompostiin ja viet sitä kompostia happaman maan kasveille, jos käytät turvepohjaista kuiviketta niin lisää kompostitavaraan kalkkia muille kasveille. Ei sen lannoituksen kanssa ole niin nuukaa. Hevosenlanta on hyvää, parantaa maata ja tuo siihen pieneliöitä mitkä pitää maan elävänä. Keinotekoiset lannoitteet pitkään käytettynä köyhdyttää maata.
Tämä mä just pelkäsin! Tulee niin paljon Erilaisia ohjeita, että on mahdoton saada tätä lannoitusasiaa haltuun :( Eli se on sitten herran haltuun!
Vierailija kirjoitti:
Miten te siis muhevoitatte sitä maata kompostilla? Siis laitatteko sen vaan siihen kasvin juurelle vai pitääkö alkaa kaivelemaan sitä maata ja möyhiä? Mä en tajua!?!
Laitan aikaisin keväällä ennen kuin kasvit nousevat ohuen kerroksen kukkamaiden päälle ja pensaiden ja puiden juurelle. Jos tyhjennän kompostia loppukesästä, sekoitan kasvimaahan (sellaisiin joista sato on jo korjattu).
Syyslannoite ei ole kuin nimeltään syys. Se pitää antaa loppukesästä ennen kasvien tuleentumista. Heinäkuun lopulla tai elokuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kaltaiset idiootit pitäisi kieltää lailla.
Veganisminvastaista vihapuhetta, ilmoitettu asiattomaksi ja nettivinkattu.
Niin on myös pH-vaatimus.
Ravintokasvien ravinnetarpeesta saat tietoa googlella.
Typpi ravintokasveissa se tärkein.
Kompostointi vähentää mm. eläin/ihmislannasta typpeä.
Lehtikompostissa ei ole typpeä juuri ollenkaan.
Liika typpilannoituskin voi olla haitallista, vahvojen keinolannoittriden kanssa ylilannoituskin käy kädenkäänteessä.