Voiko asunto-osakkeen myyjä perua sovitun kaupan, jota ei ole vielä tehty?
Kaupasta on sovittu VAIN suullisesti, siis ilman mitään ehtoja. Yksityishenkilöiden välinen kauppa ilman palkattua välittäjää kyseessä. Asunnossa ilmeni mahdollinen kosteusvaurio, enkä myyjänä enää haluakaan myydä.
Kommentit (265)
Selvisi, että kph:ssa saattaa olla kosteusvaurio. Jos on, saattaa olla, että taloyhtiö joutuu uusimaan kylpyhuoneen. Silloin minun ei tarvitsisi myydä asuntoa.
Ap
Mitenköhän pahasti ostaja pahoittaisi mielensä..? 🤔
No mitä se ostaja on sanonut tästä kosteusvauriosta? Vieläkö muka haluaa ostaa?
Jaa tämä sama keissi toisenlaisella lähestysmistavalla nyt sitten.
Haluaa joo. Tai siis haluaa tietää varmaan laajuuden yms. Ja ettei joudu itse maksamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä sama keissi toisenlaisella lähestysmistavalla nyt sitten.
Niin, koska jos saa ilmaisen kylppärin, en mielelläni anna sitä muille
Ap
Suullinen tarjous ei ole sitova, joten voi perua. (Sitova tarjous täytyy aina tehdä samassa ”muodossa” kuin virallinen kauppa eli asunto-osakkeen tapauksessa kirjallisena).
Lain mukaan suullinen kauppa on asunto-osakkeessa yhtä sitova kuin kirjallinen, et voi perua.
Vierailija kirjoitti:
Selvisi, että kph:ssa saattaa olla kosteusvaurio. Jos on, saattaa olla, että taloyhtiö joutuu uusimaan kylpyhuoneen. Silloin minun ei tarvitsisi myydä asuntoa.
Ap
Kuka on taloyhtiö? Sinä itse ja pari muuta, joilla sama vika.
Tässä tapauksessa voi vielä perua. Nimiä ei ole paperissa.
Kyllä se on mahdollista, että ap:n tapauksessa kylppärin korjaus kuuluu taloyhtiölle. Mutta vain niiltä osin, mitkä kosteusvaurion korjaamisen takia on välttämättömiä ja taloyhtiö saa määrätä mitä materiaalia käytetään, jos ap haluaa paremmat, hän maksaa erotuksen itse. Ap ei voi laitattaa kallista marmorilaattaa taloyhtiön kustannuksella. Tiedän minä tapauksia (olen töissä LVI-alalla), että kosteusvaurio on johtunut rakenteellisesta virheestä tai taloyhtiön toimesta ja taloyhtiö on maksanut viulut, mutta omistajaa on kiukuttanut, kun ei olekaan saanut kustannuttaa mieleisiään materiaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä ap mt-potilas?
Äitihulluhan hän on. Miljonääri ja hienoston jäsen, joka yrittää hyväksikäyttää av-palstaa juristina, psykiatrina, perheterapeuttina, maistraattina ja eläinlääkärinä.
Sanot että myytävä kohde ei olekaan sellaisessa kunnossa kuin sovittu, joten kauppaa ei voi tehdä. Vetoa myös vastuukysymyksiin että olet myyjänä vastuussa etkä halua myydä siksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on mahdollista, että ap:n tapauksessa kylppärin korjaus kuuluu taloyhtiölle. Mutta vain niiltä osin, mitkä kosteusvaurion korjaamisen takia on välttämättömiä ja taloyhtiö saa määrätä mitä materiaalia käytetään, jos ap haluaa paremmat, hän maksaa erotuksen itse. Ap ei voi laitattaa kallista marmorilaattaa taloyhtiön kustannuksella. Tiedän minä tapauksia (olen töissä LVI-alalla), että kosteusvaurio on johtunut rakenteellisesta virheestä tai taloyhtiön toimesta ja taloyhtiö on maksanut viulut, mutta omistajaa on kiukuttanut, kun ei olekaan saanut kustannuttaa mieleisiään materiaaleja.
Miksi minun pitäisi saada taloyhtiön lukuun jotkin ihme materiaalit? Nykyinen kph on vuodelta 1962, en todellakaan menetä mitään, olivat materiaalit ihan mitä tahansa. Se, että itse maksaa erotuksen kalliimpaan on ihan ok, koska asunnossa pitäisi tehdä toi kph jokatapauksessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuka on taloyhtiö? Sinä itse ja pari muuta, joilla sama vika.
Taloyhtiö ovat sen kaikki osakkaat.
Ap
Pistät ostajalla 5 kiloa käteen, niin homma on ok.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan suullinen kauppa on asunto-osakkeessa yhtä sitova kuin kirjallinen, et voi perua.
Voihan kirjallisestikin sovitun kaupan perua. Joudun korvaamaan ostajalle näiden kuluja, mutta ne ovat enintään muutamia saturaisia. Se eniten mietityttää, että sovimme, että ostaja maksaa toukokuun vastikkeen ja saa vastineeksi asunnon hallinnan. Mutta kai senkin voi purkaa.
Ap
Mitään käsirahaa ei myöskään ole maksettu.
Ap