Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko masentuneen velvollisuus käyttää lääkkeitä

Vierailija
09.05.2020 |

Vaikea elämäntilanne laukaisi masennuksen. En olisi halunnut aloittaa lääkitystä sivuvaikutusten pelossa. En pärjännyt töissä ja perhe pitää elättää, joten koin velvollisuudekseni kokeilla lääkitystä. Se toimii kohtalaisesti, mutta sivuvaikutuksiakin on.

Ystävä joka on myös masentunut ei lääkitystä suostu kokeilemaan. Hänestä minä olen hölmö kun olen ryhtynyt itseäni myrkyttämään.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaisia lääkkeitä ja pitäisi olla itselle sopiva ja turvallinen lääke jos lääke ei sovi voi vaihtaa ja kokeilla seuraavaa. Myös annostus vaikuttaa. On myös muitakin hoitokeinoja kuin lääkitys.

2/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos masennus johtuu vaikeasta elämäntapahtumasta eikä aivojen välittäjäaineiden epätasapainosta, mielestäni on kyseenalaista tai jopa väärin, että lääkärit kirjoittavat siihen masennuslääkereseptin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi kirjoitettukin, ei sitä tarvitse hakea.

Vierailija
4/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin käsittelemässä asioitani ilman lääkitystä ja se toimi.

Vierailija
5/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla ainakaan ole mitään velvollisuutta syödä yhtään mitään mitä en halua.

Masennus ei parane lääkkeillä, kuten ei kipulääkkeetkään paranna murtunutta jalkaa.

Jokaisen oma valinta syövätkö masennukseen lääkkeitä vai eivät

Vierailija
6/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko, mutta kyllä jotain ehdottomasti kannattaa oman itsensä takia kokeilla. Kannattaa kokeilla terapiaa, terveellistä ruokavaliota, liikuntaa, luonnossa liikkumista, meditointia, luontaistuotteita lääkkeiden sijaan, jos nämä eivät auta sitten voisi olla aika kokeilla lääkitystä.

Vierailija
7/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko, mutta kyllä jotain ehdottomasti kannattaa oman itsensä takia kokeilla. Kannattaa kokeilla terapiaa, terveellistä ruokavaliota, liikuntaa, luonnosska liikkumista, meditointia, luontaistuotteita lääkkeiden sijaan, jos nämä eivät auta sitten voisi olla aika kokeilla lääkitystä.

Kyllä, luontaistuotteita ensin, ainakaan ne rahat eivät mene ylilääkärin lapsukaisten leivänpäällisiksi.

Vierailija
8/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrkyttäminen on vähän keskenkasvuinen ilmaisu.

Minusta kyllä, jos niistä toimintakyvyn ja mielekkään arjen näkökulmasta hyötyy lääkkeistä ilman kohtuutonta haittaa. Olen samalla kannalla että elättämisvelvollisuus on pätevä syy kokeilla.

Sinulla tietysti on ollut ajateltavissa, että on jotakin mitä menettää, ellet kokeile. Olet kenties luottanut siihen, että mikäli hyödyt lääkkeestä, saat sitä myös tulevaisuudessa. Sivuvaikutukset ovat pelottaneet, mutta eivät kohtuuttomasti.

Temperamenttihan on myös mukana vaikuttamassa siinä, miten uusia ja pelottavia asioita uskaltaa kokeilla.

Tilanne on hankala joillekin siinä mielessä, että ihmisen kokemusta lääkkeen hyödyistä ja haitoista ei oteta aina todesta. Vaan hoitotaho päättää potilaan puolesta hänen hyötyvän lääkkeistä niin hyvin, etteivät haitat ole esteenä. Sama lääkekokemus tuottaa erilaisen lopputuloksen riippuen siitä, kuka siitä kertoo ja kuka kuuntelee. Paitsi ammatti, niin myös se tapahtuuko keskustelu julkisella puolella vai työnantajan maksamana yksityisessä lääkärikeskuksessa.

Jos on huonoja kokemuksia terveydenhuollosta, voi olla ihan aiheellista pelätä että lääketielle lähtiessään kohtelu on mielivaltaista.

Huonosti toimiva lääkehän voi vaikuttaa niin, ettei voi ilmaista omaa tahtoaan täsmällisesti. Lääkkeettömänä voi olla varmempi siitä, että reaktiot ja toimintamallit ovat todennäköisesti tuttuja. Ne on koettu aiemminkin ja niiden kanssa voi toimia kuten aiemmin on toiminut. Vaikkei se hyvä tapa olisikaan.

Vierailija
9/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päänsärkylääkettäkään ole pakko käyttää. Tosin se saattaa viedä sen päänsäryn pois.

Vierailija
10/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut pitkään ahdistunut ja masentunut mutta en ole syönyt lääkkeitä. Nyt lääkäri vähän väläytteli sitäkin mahdollisuutta mutta mua pelottaa sivuvaikutukset.

Olen esim. normaalipainoinen mutta sen verran syömishäiriöinen, että vaikka 5kg painonnousu suistaisi minut ihan raiteiltani.... Olen myös kuullut, että koska ahdistus poistuu, niin ajatus itsensä tappamisesta ei enää ahdista ja TADAA :D

Vierailija
11/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun neuvoni on, että älkää koskeko masennuslääkkeisiin, vaikka mikä olisi.

Vierailija
12/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erilaisia lääkkeitä ja pitäisi olla itselle sopiva ja turvallinen lääke jos lääke ei sovi voi vaihtaa ja kokeilla seuraavaa. Myös annostus vaikuttaa. On myös muitakin hoitokeinoja kuin lääkitys.

Kas kun oikein asiantuntija vastaa. Syöttäisitkö hänelle raamatun?

Vierailija
13/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko, mutta kyllä jotain ehdottomasti kannattaa oman itsensä takia kokeilla. Kannattaa kokeilla terapiaa, terveellistä ruokavaliota, liikuntaa, luonnosska liikkumista, meditointia, luontaistuotteita lääkkeiden sijaan, jos nämä eivät auta sitten voisi olla aika kokeilla lääkitystä.

Kyllä, luontaistuotteita ensin, ainakaan ne rahat eivät mene ylilääkärin lapsukaisten leivänpäällisiksi.

On siis parempi että rahat menee humpuukkimyyjille leivänpäälliseksi?

Vierailija
14/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on arpapeliä, että ketä mikäkin lääke auttaa ja kenen elämän luhistaa, eli 40 kg ylipainoa, työkyvyttömyys, seksihaluttomuus, syrjäytyminen. Pysykää erossa tästä!

Vierailija
15/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole mitään velvollisuutta.

Vierailija
16/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei maksa etkä ole oikeuttettu terapiaan jos et syö

Ei pidä paikkaansa.

Kävin kelan terapian ilman lääkkeitä.

Lääkkeet tukkii ihmisen, tunteista ei saa kiinni eikä asiat etene.

Sitä on vain zombie.

Vierailija
17/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokeilin kahta. Niistä ei ollut mitään hyötyä, oikeastaan pelkkää haittaa. Enää en kokeile. Pärjäilen lievästi masentuneenakin ihan riittävän hyvin, kun kerran olen vaikeatkin masennusjaksot selättänyt ilman puoskareiden käärmeöljyjä.

Tee niin kuin itse haluat. Ymmärrän ystäväsi kannan, mutta ei minusta ainakaan ole neuvomaan muita, että mitä pitää tehdä ja mikä juuri sinulle toimii. Tää on sellainen sairaus, että vain aika näyttää sinulle, mikä toimii hyvin ja mikä ei. En itsekään kadu sitä, että kokeilin lääkitystä, vaikka valitsin lopulta täysin eri polun.

Vierailija
18/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole pakko, mutta jos vointi on huono, on koko lailla tyhmää jättää itsensä hoitamatta. Jos lääkitys pitää sinut toimintakykyisenä, niin se kannattaa.

Ehdottomasti kannattaa hakeutua myös terapiaan ja tehdä tarvittaessa elämänmuutoksia, jos huono tilanne ylläpitää masennusta.

Vierailija
19/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä on "velvollisuus", ettei muuten saa terapiatukea. Pakotetaan käyttämään lääkkeitä, eli ottamaan iso riski siitä että koko elämä ja terveys tuhoutuu.

Vierailija
20/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri sanoi, ettei paria viikkoa pidempää sairaslomaa voida kirjoittaa, jos ei aloita lääkitystä. Ja kuten joku sanoikin, niin eihän niitä lääkkeitä ole pakko syödä. Lääkkeitäkin on niin monenlaisia, itselläni oli eka lääke Venlaflex ja sain ekasta pilleristä sairaskohtauksen. Onneksi, olen lukenut, että siitä vieroittuminen on tosi vaikeaa. Silti jostain syystä lääkärit suosii juuri tätä lääkettä (tai ainakin  joitakin vuosia sitten suosi). Sain tilalle jonkun toisen, joka oli mielestäni miedompi, mutta auttoi ja siitä pääsi helposti irti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän