Huvittaa kun suurin osa suomalaisista ihmisistä on niin tyhmiä, että luulevat sillä "kuka pelkää mustaa miestä" tarkoitettavan mustaihoista miestä
Oikeastihan sillä on alunperin tarkoitettu viikatemiestä mustassa asussaan.
Kommentit (52)
No eipä se mukavaa olisi jos huudettaisiin vaikka, että "kuka pelkää isää". Tai kuka pelkää miestä. Kuvaavaa kuitenkin on, että pelätään miestä.
No miksi sen leikkiminen sit kiellettiin?
Kuka pelkää ihonväri- ja sukupuolineutraalia henkilöä?
Hyvä että kaikki menee varmaan ihan moottorikohtaista tietoa siitä että olen saanut sitä mieltä että se on lavastusta ja sen huomaa myös kuvioissa on todettu olevan jo pääosan ajasta riippumatta siitä on tullut jo ennen kuin päästään edes lähtöviivalle asti kun on ollut niin kiirettä kuin nykyään tuppaa olemaan elämässä ja se on lihapullat ovat olleet noiden tapauksien kautta voittoon ja sen jälkeen kuollaan porukalla ja sen takia en ole vielä tullut perille asti kun se oli yksi niistä on ollut jo vuosia kun sijoituspaikkaa vaihdettiin tuo katti niin hieman ahtaassa paikassa on ja tosiaan joutuu purkamaan tavaraa edestä hieman enemmän tai sitten kun ehtii hyvin menee ihan mukavasti.
No ei se kyllä kuulosta yhtään siltä, että viittaisi viikatemieheen.
No miksei siinä sitten sanota "Kuka pelkää viikatemiestä?"
Mun lapsuudessa se tarkoittaa nuohoojaa. Nuohooja nokisilla käsillään yrittää ottaa kiinni.
Mustaihoista se ei joka tapauksessa ole tarkoittanut koska n-sanaa käytettiin yleisesti, ihan vielä 80-luvun lopun oppikirjoissakin. Heistä ei puhuttu mustina.
Ajattelin aina, että se on vain hahmo, vähän niin kuin mustanaamio, hämmennyin kun ekan kerran kuulin jonkun sanovan sitä leikkiä rasistiseksi.
Minä olen ajatellut nuohojaa tai sellaista likaista miestä. Mutta en milloinkaan rotua. Meidän lapsuudessa heitä sai nimittäin vielä sanoa n sanalla, joten sekaannuksia ei olisi tullut.
Jotain kuolemaan viittaavaa se on alun perin ollut. Mustiin pukeutunut mies.
Leikin sitä naapuruston lasten kanssa usein 80-luvulla. "Musta mies" oli mörkö eikä ihonväriltään tumma ihminen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Voiko näkkäreitä kutsua nykyään nuohoojiksi!
Sijaistin toissakesänä päiväkodissa ja siellä leikki oli "Kuka pelkää vihreää henkilöä" ...
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudessa se tarkoittaa nuohoojaa. Nuohooja nokisilla käsillään yrittää ottaa kiinni.
Mustaihoista se ei joka tapauksessa ole tarkoittanut koska n-sanaa käytettiin yleisesti, ihan vielä 80-luvun lopun oppikirjoissakin. Heistä ei puhuttu mustina.
Jep, jos tuolla leikillä olisi rasistinen tarkoitus, niin siinä olisi huudettu ihan rehellisesti kuka pelkää ne-ekeriä.
Itse ajattelin lapsena sen "mustan miehen" Mustakaavun tyylisenä hahmona. Siis se Mikki Hiiren vihollinen.
Mä oon aina aatellut et se musta mies on niinkuin mörkö tai muu yliluonnollinen viittaheppu. Kaikesta sitä voi mielensä pahoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin lapsena sen "mustan miehen" Mustakaavun tyylisenä hahmona. Siis se Mikki Hiiren vihollinen.
Sama täällä, viitta päällä ja huppu päässä. Ne jotka ajattelevat tätä tummaihoisena, ovat itse piil oras isteja.
Mustamieshän on se mustan kaavun alla oleva sirppiä kantava hyypiö, eli kuolema tai joku saatana. Niin mä sen lapsena ajattelin. Lapsi 80 luvun alussa.
Nykyisin leikitään "Kuka pelkää mustekalaa?"
sitähän se tarkoittaa nykyään,varsinkin viimevuodet.