Koetko olevasi Bosslady?
Kommentit (122)
Olen oman elämäni boss lady, totaali-yh ja omakotitalon omistajana vastuussa myös kaikesta taloon liittyvästä päätöksenteosta. Keski-ikäisellä alkaa olla vastuuta myös ikääntyvistä vanhemmista. Työelämässä ei vastuita ole annettu, ne menevät miehille, joita naisvaltaistella alalla halutaan nostaa esiin. Itsenäinen nainen ei pomoja miellytä
Olen saannut kuulla olevani bossy. Burnout pisti uusiksi, elikkä en enää niin paha kun ennen. Työpaikallani on toinen joka on päättävässä roolissa, kun hän on poissa, otan automaattisesti vetävän roolin. Minua kuunellaan. Koen että tämä on luenteenpiirre, olen myös kova kilpailemaan kaikessa.
Olen. Vaikka en sellaiseksi itseäni kutsukaan. Minussa on luontaista halua ja kykyä ottaa tilanne haltuun ja johtaa. Usein ihmettelen itsekin miten se asiat menee niin, vaikka koitan välttää johtoroolia esim vapaa-ajalla. Arvostan alaisiani, en ajattele että he ovat jotenkin vähemmän kykeneviä, mutta ihmisillä on erilaisia ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä. Olen mielestäni aika sosiaalisesti lahjakas, en siis mikään pomottava ja omaa asemaani korostava johtaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkän uran teollisuuden pörssifirmoissa tehnyt kokenut ”oikea” naisjohtaja. Inhoan bosslady-termiä jolla jokainen blogivaikuttaja luulee olevansa kovakin bisnesnainen. Muitenkin kokemattomien johtajien hehkutus on jotenkin lapsellista, siis esim hallituksen ”johtajat” jotka ei oikein kertaakaan ole olleet missään tulosvastuullisessa hommassa tulos tai ulos - mentaliteetilla.
Mutta olenkin kohta 50 eli vanha :) mun aikakautena on ollut aikalailla vaikeampi juttu kiivetä johtotehtäviin kuin mitä nykynuorilla.Joten EN ole bosslady. Yök.
Tuo huomiosi on lähes oikea että jokainen some-vaikuttaja kokee olevansa bosslady. Lähes tulee siitä että läheskään kaikki some-vaikuttajat eivät koe sitä olevan. Miinukset sinulle siitä ettet ole tajunnut bosslady-nimikettä oikein. Se ei tarkoita että ihminen olisi jokin iso johtaja tai tavoittelisi sellaista asemaa vaan tarkoittaa sitä että henkilö hallitsee itseään ja omaa elämäänsä ja tekee jotain omaa pientä uraansa tai yritystä itsenäisestä ja hallitusti mutta tavoittelemattakaan mitään isoa johtajan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
En. Kuvittelen bossladyn olevan sellainen tiukkapipoinen ja ylimielinen diiva.
No ei ole vaan on leikkisä nimitys omaa elämäänsä hallitsevalle naiselle, joka työskentelee jossain itsenäisessä ammatissa kuten toimittajana tai jonkin alan yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Bosslady oon kun oon johtajaluonne
Bosslady ei mielestäni ole johtajatyyppi vaan nimike boostaa vähemmän johtajatyyppiä itsenäisemmäksi ja vahvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen saannut kuulla olevani bossy. Burnout pisti uusiksi, elikkä en enää niin paha kun ennen. Työpaikallani on toinen joka on päättävässä roolissa, kun hän on poissa, otan automaattisesti vetävän roolin. Minua kuunellaan. Koen että tämä on luenteenpiirre, olen myös kova kilpailemaan kaikessa.
En tiedä johtuuko tämä automaattinen vastuunotto siintä että jo lapsesta sai tulkata ja hoitaa vanhempien asioita. Ei meillä koskaan käytetty tulkkia. Äitini myös oli kova kiukuttelemaan minulle jos asiat ei sitten mennyt kuten oli kuvitellut. Olemme ruotsinsuomalaisia. Vanhimmat sisarukset ovat useasti luonollisia johtajia. Isosiskoni on luonnollinen johtajia.
No olen hyvin vaativalla alalla erityisasiantuntijana, eli olen omasta mielestä aika bosslady.
Ja on akateeminen koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkän uran teollisuuden pörssifirmoissa tehnyt kokenut ”oikea” naisjohtaja. Inhoan bosslady-termiä jolla jokainen blogivaikuttaja luulee olevansa kovakin bisnesnainen. Muitenkin kokemattomien johtajien hehkutus on jotenkin lapsellista, siis esim hallituksen ”johtajat” jotka ei oikein kertaakaan ole olleet missään tulosvastuullisessa hommassa tulos tai ulos - mentaliteetilla.
Mutta olenkin kohta 50 eli vanha :) mun aikakautena on ollut aikalailla vaikeampi juttu kiivetä johtotehtäviin kuin mitä nykynuorilla.Joten EN ole bosslady. Yök.
No hallituksen johtajat ovat johtamassa maata pandemian ja maailmanlaajuisen laman läpi, että siinä on varmaan vähän enemmän haastetta kuin sun tulos tai ulos putiikissa...
Kai ymmärrät että ministerit eivät itse tee yhtään mitään. He lukevat ministeriöisen virkamiesten tekemät valmistellut päätökset.
Päätökset tekevät ne jotka ovat valtuutettuja päätöksen tekoon. Virkamies sitten soveltaa tekstin, vastaanottajasta riippuen.
Termi tarkoittaa naista, joka pitää pään kylmänä vaativissakin tilanteissa ja seisoo tukevan rauhallisesti, vaikka vene keikkuisi. Ei liity johtamiseen vaan auktoriteettiin ja uskottavuuteen. Mikä on ongelma ihmisellä, jonka pitää tällaisestakin ärsyyntyä. Adjektiivi muiden joukossa.
Tietämäni "bossladyt" ovat jatkuvasti terapissa laukkaavia ja heillä on ongelmia syömisen kanssa. Burn-outit alle 30-v kuuluvat myös tyypillisiin ominaisuuksiin. Samoin Instan luuluu olla täynnä omia pärstäkuvia, esimerkkinä mainittakoon BS:n kanta-äiti Veitola. Tyypillisinä ammatteina bloggari, sisällöntuottaja, kynsiteknikko, tanssinopettaja, life coach, kampaaja, personal trainer. Eli bossladyn oltava yksityisyrittäjä. Yleensäkin elämä pyörii oman navan ympärillä, yhteiskunnasta, taloudesta tai politiikasta he eivät ymmärrä.
Ihan oikeisiin firmoihin heitä ei voi ottaa töihin.
Kyllä se boss sieltä herää itse kustakin silloin kun miehet alkavat alistaa ja arvostella turhasta, vaikka muuten ei mikään boss olisikaan.
Bosslady? No ehkä viimeinen sana, jota itsestäni käyttäisin....
Maria Veitola on ilmoittanut olevansa sellainen. Voisin tituleerata esim. Armi Ratiaa tai Emmi Jurkkaa bossladyksi. Ehkä Aira Samulin nuorempana oli sellainen?
Syysmarja kirjoitti:
Jos Brianna K. on bosslady ja myy ko. tuotteita, niin koen olevani samanlainen bosslady.
Mullekin tuli heti Brianna mieleen Bossladystä! Hän on ihana!
Maria Veitola voisi ihan hyvin painua sinne missä pippuri kasvaa epävarmuuksineen ja korostaa bosslaydyittään siellä minkä palkeiltaan jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Minua tottelee mies, lapset, koira ja naapurin kakarat. Kaikki järjestyksessä. Äijä saa iltaisin makkarissa piiskaa jos päivä ei ollut sujunut mieleni mukaan.
♡♡♡
Hauska!
Voin kuvitella, että boosladyiksi kutsuvat itseään sellaiset ihmiset, jotka eivät ole saavuttaneet oikeasti niitä tavoitteita, joita ovat itselleen asettaneet ja sitten alemmuudentunnossaan pomottelevat muita mennen tullen, saaden siitä pönkitystä heikolle itsetunnolleen. Arvostan vahvoja naisia, jotka vievät eteenpäin oikeasti tärkeitä asioita eivätkö keskity itseensä ja imagoonsa joka käänteessä.
Vierailija kirjoitti:
En, olen vain nalkuttava ä.m.m.ä
Tämän kommenttini takia rikoin eilen muka palstan sääntöjä ja minut estettiin kokonaan 😅
Ei tuossa ole lähteenä Iltalehteä vaan ihan uutisessa siteerattu Tilastokeskuksen tutkimus, valtion viranomainen.
Mutta sovitaan sitten että miehiä sorretaan ja heille maksetaan epäreilusti liian vähän palkkaa ja naisia suorastaan heitetään johtaviin asemiin ettei sinulle ja muille miehille tule paha mieli. Vaikka todellisuus ja tilastot kertoisivatkin toista totuutta.