Olen entinen les tadi olainen. Kysy mitä vaan!
En tiedä, onko tämä kielletty aihe täällä, siksi laitoin otsikon noin. Tarkemmin siis vanhoillisles tadi olainen. Vanhempani ja jotkut sisarukseni ovat edelleen. Vastaan asiallisiin kysymyksiin.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös ex-vl, kotoisin Oulun seudulta. Kielsin uskoni n.2005-2006 kun olin 15-16-vuotias.
Oliko ap teillä niin että et saanut hengailla hirveästi "epäuskosten" kanssa?
Minun vanhempani olivat tosi tiukkoja siitä keiden kanssa kaveerasin ja en mm.päässyt ei-lestojen kavereiden luokse yökylään, paitsi yhden joka oli minun ja muutaman vl-kaverini todella hyvä ystävä.
En sanoisi, että vanhempani olivat hirveän tiukkoja. Sen kyllä muistan, kun menin yläasteelle ja aloin ensimmäistä kertaa elämässäni saada kunnolla kavereita (jotka olivat siis ei-lestadiolaisia), äiti sanoi, että minun kannattaisi hankkia myös "uskovaisia" ystäviä. Ongelma oli se, että lähiseudun lestadiolaiset olivat syrjineet/kiusanneet minua koko ala-asteen, etenkin pojat, joten ei ihan hirveästi huvittanut olla heidän kanssaan. Mutta kyllä äiti ne ei-lestadiolaiset kaverini hyväksyi ja sain käydä heillä yötä ihan vapaasti, mutta kaverini olivatkin kaikki aika kilttejä ja lestamaisia. Jos olisin kaveerannut jonkun lävistetyn emoporukan kanssa, olisi äiti voinut olla tiukempi.
Ap
koulussa huomannut kirjoitti:
Miksi lestalapset eivät saa n. 10vuotiaasta eteenpäin enää leikkiä muiden lapsien kanssa?
Miksi he vieläpä kiusaavat normaaleja luterilaisia lapsia esim. koulussa?
Onko muuten sana lesta hyväksytty vai haukkanimi? (Olisiko pitänyt sanoa lestadiolaislapset?)
Olen kyllä omasta kokemuksesta huomannut, että moni lestadiolaislapsi on aika ylimielinen ja huonosti kasvatettu. Luulen sen johtuvan siitä, että monet lestadiolaisperheet ovat aika rikkaita yrityksineen, joten heillä on varaa nostaa kusi hattuun. Oma perheeni ei ollut rikas, mikä saattoi olla osasyynä siihen että muut lestadiolaiset syrjivät minua. Ja minä kyllä sain leikkiä kaikkien lasten kanssa 10-vuotiaan jälkeenkin, mutta muissa perheissä voi olla tiukempia sääntöjä. Lisäksi saattoi olla niin, että lestadiolaiset eivät edes halunneet leikkiä muiden lasten kanssa.
Itseäni ei lesta-nimitys ole koskaan haitannut, mutta monet sitä karsastavat.
Ap
Miten tuo parannuksen tekeminen, miten se mitataan, kuka on tehnyt parannusta tarpeeksi.
Mitä miehesi sanoi, kun erositte yhteisöstä?
Miksi lestadiolaisten säännöt muuttuu niin paljon: kilpaurheilu on kielletty, ei olekaan kielletty, Telkkaria ei saa katsoa, no tottakai nyt netin kautta saa katsoa. Meikkaaminen on kielletty, no kyllä vähän voi meikata.
Olen myös itse saanut vanhoillislestadiolaisen kasvatuksen. Minulle meni "maku" tuohon tuohuun teini-iässä kun tajusin että en saanut rippikoulussa järkeviä vastauksia kysymyksiini vaan katsottiin pahalla jos esitin vastakysymyksiä. Tämä jäi mieleen erityisesti. Lestadiolaiset sanovat että omatunto on jumalan puhuttelua siitä mikä on oikein. Jäin miettimään että omatuntohan voi olla myös "kierossa" eli sallii tässä tapauksessa "pahoja" asioita.
Erosin riparilla yhteisöstä, söin ns "viimeisen ehtoollisen" eli en ole sen jälkeen käynyt tekopyhänä ottamassa leipää ja viiniä kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Naapurini on vanh.lestaliodailen ja hän tuli käymään kylässä.
Sammutin television, kun käsitykseni mukaan uskonto kieltää telkkarin katsomisen.
Hän sanoi, ettei olisi tarvinnut, mutta en kehdannut alkaa kyselemään tarkemmin.
Siis onko sallittu katsoa vai ei? Entä kyläpaikassa? Entä radio, jos se on päällä vaikka Novalla, tai Radiorockilla?
Viime aikoina lestadiolaiset ovat löyhentäneet telkkarisääntöä. Tällä hetkellä omassa lapsuudenkodissani on pleikkari, jonka saa helposti yhdistettyä tv-kanaville ja josta perheemme katsoo esim. jääkiekkoa. Radiota ei varmaan kannata pitää kanavalla, josta tulee "maallista" musiikkia, klassinen käy. Mutta lestadiolaisissa on kyllä eroja ja toiset hyväksyvät jotain, mitä toiset eivät.
Ap
Mitä mieltä olet naisten oikeuksien toteutumisesta lestadiolaisessa yhteisössä ja perheessä?
Vierailija kirjoitti:
Olen myös itse saanut vanhoillislestadiolaisen kasvatuksen. Minulle meni "maku" tuohon tuohuun teini-iässä kun tajusin että en saanut rippikoulussa järkeviä vastauksia kysymyksiini vaan katsottiin pahalla jos esitin vastakysymyksiä. Tämä jäi mieleen erityisesti. Lestadiolaiset sanovat että omatunto on jumalan puhuttelua siitä mikä on oikein. Jäin miettimään että omatuntohan voi olla myös "kierossa" eli sallii tässä tapauksessa "pahoja" asioita.
Erosin riparilla yhteisöstä, söin ns "viimeisen ehtoollisen" eli en ole sen jälkeen käynyt tekopyhänä ottamassa leipää ja viiniä kirkossa.
Jos olet kristitty, sinulle kuuluu ehtoollinen. Kristus ei ole yksinoikeudella lestadiolaisille.
t. luterilainen
Onko totta, että lestadiolaisten naisten on vaikeaa löytää uskovaa puolisoa? Olen kuullut, että pojat lähtee useammin liikkeestä kuin tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Onko lasten hyväksikäyttö yleistä?
Entä vaimojen väkisin makaaminen?
En ole koskaan tiennyt lestadiolaista, joka olisi hyväksikäyttänyt lapsia. En kiellä, etteikö sellaista tapahtuisi, mutta lestadiolaisten yleinen mielipide tuomitsee hyväksikäyttäjät. Muistan nuoruudesta, kun keskustelimme perheen kanssa ja äiti sanoi, että vaikka se olisi hänen oma veljensä tai meidän isämme, joka paljastuisi hyväksikäyttäjäksi, hän kävisi hänet ilmiantamassa.
Vaimojen väkisin makaamisesta en tiedä, koska en juuri tiedä tuntemieni lestadiolaispariskuntien seksielämästä. Uskon, että suurin osa ei pakota vaimojaan seksiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ootko korkeakoulutettu? Oliko teillä telkkaria? Kuinka vanha olit kun kuulit ekaa kertaa Guns'n'Rosesista?
Olen korkeakoulutettu. Periaatteessa pleikkarin voi yhdistää tv-kanaviin, mutta sitä ei ihan hirveästi katsota, pääasiassa jääkiekkopelejä ja joskus jotain elokuvia, joita sattuu tulemaan. En ole tähän päivään asti kuullut Guns N' Rosesista.
Ap
Koetko, että vl-yhteisössä naisella on yhteisöstään tulevia paineita
A) pysyä hoikkana tai jopa alipainoisena
B) näyttää hyvältä (samalla kun meikkaus on kielletty, pitäisi olla kauniit pitkät hiukset, hyvä iho, hyvä kroppa ja kalliit muodinmukaisesti merkkivaatteet)
C) toimia kodinhengettärenä (en puhu nyt lastenhoidosta vaan vaikkapa sisustamisesta ja siitä, että monet tuntemani vl-naiset suhtautuvat naureskellen ”ostomakeaan” eli sääli niitä jotka syövät jotain ei-itsetehtyä herkkua 😝)
D) kieltäytyä liiasta kouluttamisesta (pätee osin varmaan myös poikiinkin, reippaasti vaan kotiäidiksi tai jonkun uskovaisen omistamaan firmaan töihin)? Tämähän tuntuu olevan hyvin sosiaaliseen statukseen liittyvää. ”Kymppilessujen” (anteeksi ilmaus, en keksinyt parempaa) suorastaan oletetaan opiskelevan, tavisneitojen taas avioituvan 19-vuotiaina.
Mielelläni kuulisin muutenkin ajatuksiasi näistä aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Hei. Kasvissyönnillä tarkoitin vegetarismia/veganismia. Tuli mieleen kun itsekin olen kasvissyöjä ja se on yleistä nykyään. Joskus olen kuullut, että uskovaiset voivat pitää kasvissyöntiä tienä pahuuteen, joka tuo mukanaan muitakin epäuskonnollisia aatteita. Omistautunutta veganismia voidaan pitää jopa kilpailijana uskonnolle.
En näe syytä, miksi kumpikaan noista olisi kielletty. Myönnän, että ei ole kovin yleistä lestadiolaiselle olla kasvissyöjä tai vegaani, mutta eivät he sitä tietääkseni tuomitsekaan. Tuota sanomaasi juttua en ole koskaan kuullut.
Ap
Mihin hävisi usko Jehovaan, iltapuvut, mummonutturat, pintaliito ja teennäinen kuva perhe-elämästä. Varsinaista ulkokullaisuutta. Kerro, niin innostavaa kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Saavatko lestadiolaiset juoda viiniä ruuan kanssa? Kyllähän Jeesuskin joi.
Eivät. Ainoa poikkeus absolutismista on ehtoollisviini.
Ap
Vierailija kirjoitti:
B) näyttää hyvältä (samalla kun meikkaus on kielletty, pitäisi olla kauniit pitkät hiukset, hyvä iho, hyvä kroppa ja kalliit muodinmukaisesti merkkivaatteet)
C) toimia kodinhengettärenä (en puhu nyt lastenhoidosta vaan vaikkapa sisustamisesta ja siitä, että monet tuntemani vl-naiset suhtautuvat naureskellen ”ostomakeaan” eli sääli niitä jotka syövät jotain ei-itsetehtyä herkkua 😝)
D) kieltäytyä liiasta kouluttamisesta (pätee osin varmaan myös poikiinkin, reippaasti vaan kotiäidiksi tai jonkun uskovaisen omistamaan firmaan töihin)? Tämähän tuntuu olevan hyvin sosiaaliseen statukseen liittyvää. ”Kymppilessujen” (anteeksi ilmaus, en keksinyt parempaa) suorastaan oletetaan opiskelevan, tavisneitojen taas avioituvan 19-vuotiaina.
En ole ap mutta tunnen lestadiolaisia. Koskaan en ole kuullut heidän rajoittavan kouluttautumista, päinvastoin he ovat usein korkeasti koulutettuja ja lapsilta odotetaan hyvää koulumenestystä. Aikainen naimisiinmeno ei estä opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta tunnen lestadiolaisia. Koskaan en ole kuullut heidän rajoittavan kouluttautumista, päinvastoin he ovat usein korkeasti koulutettuja ja lapsilta odotetaan hyvää koulumenestystä. Aikainen naimisiinmeno ei estä opiskelua.
Puhut varmaan opiskelusta poikien kohdalla.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Miksi Marian piti olla neitsyt?
Ovatko kristityt naiset jotain saastaisia ,jos eivät ole neitsyitä?
Lestadiolaiset eivät kirjoittaneet Raamattua, en tiedä. Varmaan siksi, että Marian neitsyys todisti sen, että Jeesuksen sikiäminen oli ihme.
Lestadiolaiset eivät hyväksy esiaviollista seksiä, mutta en sanoisi, että he ovat silloin "saastaisia". Myöskään pojilla ei esiaviollinen seksi ole sallittua, joten tämä ei ole mikään pelkkien tyttöjen siveyssääntö.
Ap
Se muuttui, että ahdistus lähti. Hiljalleen en tuntenut enää syyllisyyttä, kun meikkasin, menin elokuviin tai teatteriin. Sain tehdä haluamiani asioita ilman, että omatunto alkoi soimata. Yhtäkkiä pystyin myös seurustella suuremman ihmisjoukon kanssa kuin aiemmin, koska nuoria lestadiolaispoikia on yllättävän vähän (moni eroaa). Oloni on nyt vapaampi ja itsevarmempi.
Ap