Olen entinen les tadi olainen. Kysy mitä vaan!
En tiedä, onko tämä kielletty aihe täällä, siksi laitoin otsikon noin. Tarkemmin siis vanhoillisles tadi olainen. Vanhempani ja jotkut sisarukseni ovat edelleen. Vastaan asiallisiin kysymyksiin.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet naisten oikeuksien toteutumisesta lestadiolaisessa yhteisössä ja perheessä?
Minusta ehkäisysääntö on epäreilu naisten kannalta, jotka uhraavat kehonsa, mielenterveytensä ja elämänsä lapsilleen. Mies voi käydä töissä melkein koko sen ajan, kun vaimo hoitaa lapsia kotona, ja he ovatkin harvemmin niitä, jotka uupuvat. Omassa perheessäni on 13 lasta ja vanhimman ja nuorimman lapsen ikäero on 24 vuotta, joten tuosta voi laskea kuinka monta vuotta äiti joutui hoitamaan meitä pentuja kotona ja uhraamaan meille kaiken. Itseäni ajatus koko aikuisiän mittaisesta kotiäitiydestä ei miellyttänyt, sekin oli yksi eroamiseni syistä.
Ap
Ihmettelen miten tuossa voi oikeasti opiskella tai tehdä mitään muuta todella. Kun täällä väitettiin että tytöt on korkeakoulutettuja. Ei siinä ainakaan mitään uraa tehdä.
Minä en tiennyt, että lestadiolaisilla on jotain lihavia vastaan, ennenkuin tässä ketjussa joku asiasta kysyi?
Nyt kun mietin, niin kaikki tuntemani lessut ovat laihoja. Ihan kaikki. Usein naiset harrastavat juoksemista.
Eli mitä mieltä lessut on lihomisesta ja lihavista ihmisisitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet naisten oikeuksien toteutumisesta lestadiolaisessa yhteisössä ja perheessä?
Minusta ehkäisysääntö on epäreilu naisten kannalta, jotka uhraavat kehonsa, mielenterveytensä ja elämänsä lapsilleen. Mies voi käydä töissä melkein koko sen ajan, kun vaimo hoitaa lapsia kotona, ja he ovatkin harvemmin niitä, jotka uupuvat. Omassa perheessäni on 13 lasta ja vanhimman ja nuorimman lapsen ikäero on 24 vuotta, joten tuosta voi laskea kuinka monta vuotta äiti joutui hoitamaan meitä pentuja kotona ja uhraamaan meille kaiken. Itseäni ajatus koko aikuisiän mittaisesta kotiäitiydestä ei miellyttänyt, sekin oli yksi eroamiseni syistä.
Ap
Ihmettelen miten tuossa voi oikeasti opiskella tai tehdä mitään muuta todella. Kun täällä väitettiin että tytöt on korkeakoulutettuja. Ei siinä ainakaan mitään uraa tehdä.
Tiedän esim. aika monta suurperheellistä opettajaa. Myös hoitoalalla on töitä ja lääkäreillä. Moni on kotiäiti pitkään, toiset käy töissä aina äitiyslomien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiedän esim. aika monta suurperheellistä opettajaa. Myös hoitoalalla on töitä ja lääkäreillä. Moni on kotiäiti pitkään, toiset käy töissä aina äitiyslomien välissä.
Aika pitkään saakin tosiaan kotiäiti olla, jos 24 vuotta kestää pikkulapsirumba.
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi usko Jehovaan, iltapuvut, mummonutturat, pintaliito ja teennäinen kuva perhe-elämästä. Varsinaista ulkokullaisuutta. Kerro, niin innostavaa kuulla.
En ihan ymmärtänyt kysymystä. Voisitko selventää?
Ap
Miksi lestadiolaiset ovat niin kovia koulukiusaajia?
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiennyt, että lestadiolaisilla on jotain lihavia vastaan, ennenkuin tässä ketjussa joku asiasta kysyi?
Nyt kun mietin, niin kaikki tuntemani lessut ovat laihoja. Ihan kaikki. Usein naiset harrastavat juoksemista.
Eli mitä mieltä lessut on lihomisesta ja lihavista ihmisisitä.
En ole ap, vastaan silti. Ei heillä ole mitään lihavuutta tai lihavia vastaan. Mutta heilläkin on oma alakulttuurinsa tai muotinsa niin kuin meillä kaikilla. Siihen kulttuuriin kuuluu yhtenä osana hoikkuuden ihannointi. Jotenkin oudommaksi sen tekee myös se, että samaan kulttuuriin kuuluu ihailla naisen leipomisharrastetta ja varsinkin sitä, että leipoo kaikki leivätkin itse (suur)perheelleen.
Laihuus on myös ainakin aikanaan ollut keino siirtää seuraavan raskauden alkamista myöhemmäksi ilman, että tarvitsee ehkäisyn syntiin turvautua.
Vierailija kirjoitti:
Onko itsetyydytys kielletty?
On.
Ap
Mitä ahattelet siitä kun joku entinem lestadiolainen paljasti kuinka he huijaavaat vanhuksilta rahaa remonttiyrityksissään? Hänellä oli alkanut omatunto kolkuttamaan mutta muita lestoja ei ollut haitannut. Onko yleistäkin tuollainen moraalittomuus ja rahanahneus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aika pitkään saakin tosiaan kotiäiti olla, jos 24 vuotta kestää pikkulapsirumba.
Mun tietämistä lestadiolaisista kukaan ei ole ollut vuosikymmeniä vain kotiäiti vaikka heitäkin varmasti on. He ovat käyneet töissä äitiyslomien välissä. Opiskelut on hoitaneet samalla tyylillä. Joukossa on tosiaan lääkäri, opettajia, farmaseutti jne.
Oletko lukenut lestadiolaisuudesta kertovia romaaneja (Taivaslaulu, Matkaystävä esim.)? Jos olet, samaistutko niihin tai tunnistatko yhteisön niistä?
kirjoitti:
Miksi lestadiolaiset kuvittelevat olevansa muita parempia ihmisiä?
Jotkut voivat tosiaan kuvitella niin. Kuten aikaisemmin mainitsin, monet ovat rikkaita, mikä saattaa nostaa kusen hattuun, kuten myös korkealle kouluttautuminen ja terveelliset elämäntavat. Omat vanhempani aina korostivat sitä, että kaikki ovat samanarvoisia emmekä me ole parempia, mutta toiset sitten voivat kasvattaa ihan erillä tavalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös ex-vl, kotoisin Oulun seudulta. Kielsin uskoni n.2005-2006 kun olin 15-16-vuotias.
Oliko ap teillä niin että et saanut hengailla hirveästi "epäuskosten" kanssa?
Minun vanhempani olivat tosi tiukkoja siitä keiden kanssa kaveerasin ja en mm.päässyt ei-lestojen kavereiden luokse yökylään, paitsi yhden joka oli minun ja muutaman vl-kaverini todella hyvä ystävä.En sanoisi, että vanhempani olivat hirveän tiukkoja. Sen kyllä muistan, kun menin yläasteelle ja aloin ensimmäistä kertaa elämässäni saada kunnolla kavereita (jotka olivat siis ei-lestadiolaisia), äiti sanoi, että minun kannattaisi hankkia myös "uskovaisia" ystäviä. Ongelma oli se, että lähiseudun lestadiolaiset olivat syrjineet/kiusanneet minua koko ala-asteen, etenkin pojat, joten ei ihan hirveästi huvittanut olla heidän kanssaan. Mutta kyllä äiti ne ei-lestadiolaiset kaverini hyväksyi ja sain käydä heillä yötä ihan vapaasti, mutta kaverini olivatkin kaikki aika kilttejä ja lestamaisia. Jos olisin kaveerannut jonkun lävistetyn emoporukan kanssa, olisi äiti voinut olla tiukempi.
Ap
Olen metallisti?
Oisitko hengannut mun kanssa?
En tiedä. Jos olisit ollut sellainen samantyylinen kuin minä ja silloiset kaverini, eli kiltti ja luonnollinen tyttö, joka ei kiroile tai värjää tukkaansa, niin ehkä. Nykyään voisin toki olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleistä eh käisy on nykyään? Kun on jo aika paljon pieniäkin lestaperheitä...
Varmasti yleistynyt, mutta sitä en tiedä kuinka yleistä, perheet kun siitä harvoin avautuvat. Luulen, että suurin osa ei vielä kuitenkaan käytä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko, että vl-yhteisössä naisella on yhteisöstään tulevia paineita
A) pysyä hoikkana tai jopa alipainoisena
B) näyttää hyvältä (samalla kun meikkaus on kielletty, pitäisi olla kauniit pitkät hiukset, hyvä iho, hyvä kroppa ja kalliit muodinmukaisesti merkkivaatteet)
C) toimia kodinhengettärenä (en puhu nyt lastenhoidosta vaan vaikkapa sisustamisesta ja siitä, että monet tuntemani vl-naiset suhtautuvat naureskellen ”ostomakeaan” eli sääli niitä jotka syövät jotain ei-itsetehtyä herkkua 😝)
D) kieltäytyä liiasta kouluttamisesta (pätee osin varmaan myös poikiinkin, reippaasti vaan kotiäidiksi tai jonkun uskovaisen omistamaan firmaan töihin)? Tämähän tuntuu olevan hyvin sosiaaliseen statukseen liittyvää. ”Kymppilessujen” (anteeksi ilmaus, en keksinyt parempaa) suorastaan oletetaan opiskelevan, tavisneitojen taas avioituvan 19-vuotiaina.
Mielelläni kuulisin muutenkin ajatuksiasi näistä aiheista.
En ole ap mutta tunnen lestadiolaisia. Koskaan en ole kuullut heidän rajoittavan kouluttautumista, päinvastoin he ovat usein korkeasti koulutettuja ja lapsilta odotetaan hyvää koulumenestystä. Aikainen naimisiinmeno ei estä opiskelua.
Tuo on totta, osa vl-perheistä ja -suvuista elää noin, osa jopa kilvoittelee lasten koulutuksella. Kun lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi, saa äiti lyyran rintapieleensä. Mikäs sen hienompaa kun kulkea kylillä täysi tusina lyyroja rintapielessä...
Sitten on vielä enemmän niitä vl-perheitä, joissa vanhemmat ja myöhemmin lapset ovat niitä tavan duunareita. Et ole ehkä heihin siksikään tavannut, että he myös todennäköisimmin eivät asu siellä yliopistokaupungissa vaan jossain kehyskunnassa tai maaseudulla.
Näissä duunariperheissä moni tyttö aloittaa tienaamaan taskurahoja yläasteen alussa käymällä tekemässä siivous- ja lastenhoitokeikkoja muiden uskovaisten perheissä. 14-vuotiaana voidaan hoitaa jonkun perheen lapsia vaikkapa koko vuorokauden. Ehkä ollaan kesätöissä ihan verokortillakin jossain uskovaisen yrityksesssä. Siitä sitten 16-vuotiaana peruskoulun päätyttyä siirrytään äitikouluun (hotelli- ja ravintola-alan opintoihin) ja mahdollisesti saadaan ne jopa valmiiksi. Avioidutaan 18- tai 19-vuotiaana ja sen jälkeen kotiäitinä. Koko elämä sillä samalla paikkakunnalla, kaupungissa käydään ainoastaan Oulussa ja sinnekin mennään vain kun synnytetään tai muuten on asiaa sairaalaan.
En sano, etteikö se voisi olla onnellinen elämä. Mutta jotenkin tuntuu, että näillä nuorilla ei ehkä ihan hirveästi ole muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Mihin uskontoon kuuluu sairaalloinen suhtautuminen läskiin eli ihraan, oli sitten ihmisellä tai eläimellä. Niin paljon, että blogissa haukkuu läskiä kovin sanoin. Kerro toki ap? Sana on hetken vapaa.
Tiedän, että jotkut lestadiolaiset ovat tosiaan tuollaisia, en kyllä mainitsemaasi blogia tiedä. Minun oma äitini ja jotkut sisarukseni ovat kuitenkin ylipainoisia, eikä oma perheeni ole koskaan suhtautunut siihen negatiivisesti tai "sairaalloisesti". On ikävää, jos olet kuullut tai lukenut haukkumista lestadiolaisten suunnalta.
Ap
Olen eronnut esikoislestadiolaisuudesta noin 20-vuotiaana mentyäni naimisiin lestadiolaismiehen kanssa, joka myös on eronnut liikkeestä sittemmin. Naisen asema lestadiolaispiireissä on mielestäni alisteinen. Naisen mielipiteillä "uskon asioissa" ei ole minkäänlaista painoarvoa, eikä nainen saa puhua seuroissa saati toimia saarnaajana. Koin myös itse olevani "alakastia" lestadiolaisten keskuudessa, enkä ole koskaan kokenut kuuluvani porukkaan. Joku sanoi tuosta että lestadiolaiset pyrkivät vaurauteen. Lestadiolaiset kasvatetaan erittäin spartalaiseen työmoraaliin ja tunnollusuuteen. Siinä on varmaan yksi syy siihen miksi menestyvät yrittäjinä ja työelämässä. Itse olen myös kiinnittänyt huomiota siihen miten pinnallisilta monien lestadiolaisten elämänarvot tuntuvat: pääasia että on kulissit kunnossa, hienot talot ja autot ja perhe-elämä näyttää ulospäin hyvältä. Itse koin lapsuudessani sellaista tunnekylmyyttä ja sen lisäksi henkistä väkivaltaa pelottelun, kontrollin ja alistamisen muodossa, että sairastuin aikuisiällä psyykkisesti.
Onko vanhoillislestadiolaisuudessa tärkeää se, että menestyy urallaan ja tienaa paljon ?
Näin luterilaisena masturboijana kuulostaa minulle rakkaudettomammalta syyllistäen retostella jonkun seksijuttuja yhteisön edessä kuin vaikkapa se itse runkkaaminen.
Kävikö äitisi töissä? Onko sisaruksillasi suuret perheet?