Olen entinen les tadi olainen. Kysy mitä vaan!
En tiedä, onko tämä kielletty aihe täällä, siksi laitoin otsikon noin. Tarkemmin siis vanhoillisles tadi olainen. Vanhempani ja jotkut sisarukseni ovat edelleen. Vastaan asiallisiin kysymyksiin.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Onko Kempeleen Messias, Juha Sipilä vielä vääntämässä ruuveja?
Juha Sipilä ei ole vanhoillislestadiolainen, hän on pikkuesikoinen. Eli lestadiolainen mutta eri uskon haara kuin vanhoilliset.
Selvennykseksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Säilyikö välit perheenjäseniin eroamisestasi huolimatta?
- Onko ikkunallinen pesukone oikeasti kielletty? Entä voiko alusvaatteet jättää kuivumaan näkyvästi?
- Sallivatko lestadiolaiset kasvissyönnin?
(Tuohon edelliseen muuten ap)
Säilyivät hyvinä. Minulla on muitakin lestadiolaisuudesta eronneita sisaruksia, ja vanhemmat ottavat meidät aina yhtä ilomielin vastaan kuin uskovat sisarukset. Surullisia he kyllä olivat ainakin aluksi. Ja ehkä minulla tuli sellainen luontainen kaikkoontuminen heistä, mutta siinä ei ollut syynä perheen asenne vaan oma haluni ottaa etäisyyttä. Rakkaita ovat kaikki silti.
Eivät ole kiellettyjä :D Tämä on vain niin jotenkin huvittava myytti. Ja meidän perheessä alusvaatteet kuivataan kuivausrummussa jonka jälkeen ne laitetaan pinoon pöydälle, mutta jos ne jätettäisiin kuivumaan en usko, että niitä alettaisiin piilottelemaan. Ainakin meidän perhe suhtautuu ihan luontevasti alusvaatteisiin.
Sallivat, ei ongelmaa.
Ap
Kiva kuulla tämä.
Miksi lestalapset eivät saa n. 10vuotiaasta eteenpäin enää leikkiä muiden lapsien kanssa?
Miksi he vieläpä kiusaavat normaaleja luterilaisia lapsia esim. koulussa?
Onko muuten sana lesta hyväksytty vai haukkanimi? (Olisiko pitänyt sanoa lestadiolaislapset?)
Naapurini on vanh.lestaliodailen ja hän tuli käymään kylässä.
Sammutin television, kun käsitykseni mukaan uskonto kieltää telkkarin katsomisen.
Hän sanoi, ettei olisi tarvinnut, mutta en kehdannut alkaa kyselemään tarkemmin.
Siis onko sallittu katsoa vai ei? Entä kyläpaikassa? Entä radio, jos se on päällä vaikka Novalla, tai Radiorockilla?
Onko lasten hyväksikäyttö yleistä?
Entä vaimojen väkisin makaaminen?
Ootko korkeakoulutettu? Oliko teillä telkkaria? Kuinka vanha olit kun kuulit ekaa kertaa Guns'n'Rosesista?
Hei. Kasvissyönnillä tarkoitin vegetarismia/veganismia. Tuli mieleen kun itsekin olen kasvissyöjä ja se on yleistä nykyään. Joskus olen kuullut, että uskovaiset voivat pitää kasvissyöntiä tienä pahuuteen, joka tuo mukanaan muitakin epäuskonnollisia aatteita. Omistautunutta veganismia voidaan pitää jopa kilpailijana uskonnolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Säilyikö välit perheenjäseniin eroamisestasi huolimatta?
- Onko ikkunallinen pesukone oikeasti kielletty? Entä voiko alusvaatteet jättää kuivumaan näkyvästi?
- Sallivatko lestadiolaiset kasvissyönnin?
Minua taas kiinnostaa miten mieleesi tuli kysyä tuo kasvissyöntikysymys? Tarkoitatko että lestadiolaiset kieltäisivät tai sallisivat kasvisten syönnin? Tai että lihaa olisi pakko syödä?
T. Ei ap
Hei. Kasvissyönnillä tarkoitin vegetarismia/veganismia. Tuli mieleen kun itsekin olen kasvissyöjä ja se on yleistä nykyään. Joskus olen kuullut, että uskovaiset voivat pitää kasvissyöntiä tienä pahuuteen, joka tuo mukanaan muitakin epäuskonnollisia aatteita. Omistautunutta veganismia voidaan pitää jopa kilpailijana uskonnolle.
Vierailija kirjoitti:
Sammutin television, kun käsitykseni mukaan uskonto kieltää telkkarin katsomisen.
Hän sanoi, ettei olisi tarvinnut, mutta en kehdannut alkaa kyselemään tarkemmin.
Siis onko sallittu katsoa vai ei? Entä kyläpaikassa? Entä radio, jos se on päällä vaikka Novalla, tai Radiorockilla?
Naapurisi oli kohtelias ja sinä olit kohtelias.
Eikä lestoja haittaa jos tv/radio pyörii jossakin, normijärjellä varustettu ihminen ymmärtää ettei kaikki pyöri hänen napansa ympärillä ja etenkin jos lesta menee toisen kotiin, niin hänelle on kyllä ok että talo elää tavallaan.
Silti on kohteliasta kunnioittaa toisen vakaumusta (niinkuin sinä teit) ja siitä tulee molemmille osapuolille hyvä mieli.
Saavatko lestadiolaiset juoda viiniä ruuan kanssa? Kyllähän Jeesuskin joi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sallittu katsoa vai ei? Entä kyläpaikassa? Entä radio, jos se on päällä vaikka Novalla, tai Radiorockilla?Naapurisi oli kohtelias ja sinä olit kohtelias.
Eikä lestoja haittaa jos tv/radio pyörii jossakin, normijärjellä varustettu ihminen ymmärtää ettei kaikki pyöri hänen napansa ympärillä ja etenkin jos lesta menee toisen kotiin, niin hänelle on kyllä ok että talo elää tavallaan.
Silti on kohteliasta kunnioittaa toisen vakaumusta (niinkuin sinä teit) ja siitä tulee molemmille osapuolille hyvä mieli.
Meidän koulussa lestan ei tarvinnut olla luokassa jos katsottiin opetusohjelmaa teeveestä
Miksi Marian piti olla neitsyt?
Ovatko kristityt naiset jotain saastaisia ,jos eivät ole neitsyitä?
Onko 14 vuotiaana r.aiskattu lapsi lestadiolaisten mielestä tehnyt huo.rin?
Vierailija kirjoitti:
Onko 14 vuotiaana r.aiskattu lapsi lestadiolaisten mielestä tehnyt huo.rin?
Joutuuko tämä lapsi antamaan rskaiuksen anteeksi, jos r.skaaja on lestadiolainen ja katuu?
Jumala kieltää raamatussa kivunlievityksen?
Synnyttävätkö naiset ilman kipulääkettä?
Eeva on paha= naiset ovat pahoja.
Pitääkö paikkansa, että uskovaisten naiset on yhteisiä?
Ei kysyttävää.
Itse irtisanouduin perheeni vanhoillislestadiolaisuudesta 12-vuotiaana, kun näin millaisen helvetin isosiskoni joutuivat läpi käymään. Minulle ei tuota samaa, oli selvä jo silloin lapsena, vaikka jälkeen päin olen hieman ihmetellyt miten kanttini kesti siinä iässä. Siis en lähtenyt seuroihin, enkä halunnut mitään uskonnon tuputusta.
Tiukan väännön läpi käytyäni suhteet vanhempiin palautuivat kyllä kuntoon. Mitä lienevät puolestani rukoilleet en tiedä, eikä kiinnostakaan. Molemmat kuolleet jo. Sisaruksistani osaan on välit hyvät, osaan ei, eikä sillä ole tekemistä sen kanssa ketkä uskovat mihin ja milläkin tavoin.
En koe olevani uskonnon uhri, koska se irtautumisprosessi kasvatti minua aika lailla. Opin sen vakaumuksen, että kaikista asioista ei voi olla samaa mieltä edes rakastamiensa ihmisten kanssa, eikä ketään kannata yrittää väkisin käännyttää.
Siitä olen iloinen, että äitini, joka oli hyvin tiukka uskossaan, elämänsä lopulla korjasi välinsä veljeensä, joka oli lapsuudessani saatanasta seuraava. Tämä enoni oli jehovantodistaja, mikä kai on tavallaan vieläkin ankarampi uskonsuuntaus kuin lestadiolaisuus.
Luulen, että vanhempani oppivat lapsikatrastaan kasvattaessaan aika paljon. Ainakin he olivat viime vuosinaan paljon fiksumpia kuin meidän kasvuiässämme ollessaan.
Kaikkea hyvää ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Miten se parannuksen tekeminen onnistuu sitten, jos on jo kerennyt ottamaan tatuoinnin ja korvareiät?
Niin no, varmaan se riittää että vain lakkaa käyttämästä korvakoruja ja pyrkii piilottamaan tatuoinnin. En usko, että sellaista ihmistä käännytettäisiinkään, voi riippua lestadiolaisyhteisöstä.
Ap
Minä olen myös ex-vl, kotoisin Oulun seudulta. Kielsin uskoni n.2005-2006 kun olin 15-16-vuotias.
Oliko ap teillä niin että et saanut hengailla hirveästi "epäuskosten" kanssa?
Minun vanhempani olivat tosi tiukkoja siitä keiden kanssa kaveerasin ja en mm.päässyt ei-lestojen kavereiden luokse yökylään, paitsi yhden joka oli minun ja muutaman vl-kaverini todella hyvä ystävä.