Olen entinen les tadi olainen. Kysy mitä vaan!
En tiedä, onko tämä kielletty aihe täällä, siksi laitoin otsikon noin. Tarkemmin siis vanhoillisles tadi olainen. Vanhempani ja jotkut sisarukseni ovat edelleen. Vastaan asiallisiin kysymyksiin.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko, että vl-yhteisössä naisella on yhteisöstään tulevia paineita
A) pysyä hoikkana tai jopa alipainoisena
B) näyttää hyvältä (samalla kun meikkaus on kielletty, pitäisi olla kauniit pitkät hiukset, hyvä iho, hyvä kroppa ja kalliit muodinmukaisesti merkkivaatteet)
C) toimia kodinhengettärenä (en puhu nyt lastenhoidosta vaan vaikkapa sisustamisesta ja siitä, että monet tuntemani vl-naiset suhtautuvat naureskellen ”ostomakeaan” eli sääli niitä jotka syövät jotain ei-itsetehtyä herkkua 😝)
D) kieltäytyä liiasta kouluttamisesta (pätee osin varmaan myös poikiinkin, reippaasti vaan kotiäidiksi tai jonkun uskovaisen omistamaan firmaan töihin)? Tämähän tuntuu olevan hyvin sosiaaliseen statukseen liittyvää. ”Kymppilessujen” (anteeksi ilmaus, en keksinyt parempaa) suorastaan oletetaan opiskelevan, tavisneitojen taas avioituvan 19-vuotiaina.
Mielelläni kuulisin muutenkin ajatuksiasi näistä aiheista.
En ole ap mutta tunnen lestadiolaisia. Koskaan en ole kuullut heidän rajoittavan kouluttautumista, päinvastoin he ovat usein korkeasti koulutettuja ja lapsilta odotetaan hyvää koulumenestystä. Aikainen naimisiinmeno ei estä opiskelua.
Puhut varmaan opiskelusta poikien kohdalla.
Eri
En vaan myös tyttöjen. Tytöt muutenkin opiskelevat useammin korkeakouluissa kuin pojat. Pätee myös lestadiolaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 14 vuotiaana r.aiskattu lapsi lestadiolaisten mielestä tehnyt huo.rin?
Ei. Lapsi raiskattiin, eikä hän voinut asialle mitään. Toki voi olla joitain äärimmäisen vanhoillisia lestadiolaisia, jotka näin ajattelevat, mutta yleisesti lestadiolaiset eivät ajattele niin.
Ap
Mutta hänhän on nyt saastainen...eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös ex-vl, kotoisin Oulun seudulta. Kielsin uskoni n.2005-2006 kun olin 15-16-vuotias.
Oliko ap teillä niin että et saanut hengailla hirveästi "epäuskosten" kanssa?
Minun vanhempani olivat tosi tiukkoja siitä keiden kanssa kaveerasin ja en mm.päässyt ei-lestojen kavereiden luokse yökylään, paitsi yhden joka oli minun ja muutaman vl-kaverini todella hyvä ystävä.En sanoisi, että vanhempani olivat hirveän tiukkoja. Sen kyllä muistan, kun menin yläasteelle ja aloin ensimmäistä kertaa elämässäni saada kunnolla kavereita (jotka olivat siis ei-lestadiolaisia), äiti sanoi, että minun kannattaisi hankkia myös "uskovaisia" ystäviä. Ongelma oli se, että lähiseudun lestadiolaiset olivat syrjineet/kiusanneet minua koko ala-asteen, etenkin pojat, joten ei ihan hirveästi huvittanut olla heidän kanssaan. Mutta kyllä äiti ne ei-lestadiolaiset kaverini hyväksyi ja sain käydä heillä yötä ihan vapaasti, mutta kaverini olivatkin kaikki aika kilttejä ja lestamaisia. Jos olisin kaveerannut jonkun lävistetyn emoporukan kanssa, olisi äiti voinut olla tiukempi.
Ap
Olen metallisti?
Oisitko hengannut mun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 14 vuotiaana r.aiskattu lapsi lestadiolaisten mielestä tehnyt huo.rin?
Joutuuko tämä lapsi antamaan rskaiuksen anteeksi, jos r.skaaja on lestadiolainen ja katuu?
En tunne yhtään r,aiskattua lestadiolaista, joten en todellisuudessa tuosta anteeksipyynnöstä tiedä, mutta lestadiolaiset eivät hyväksy r.aiskaamista, joten lapsella on oikeus ilmoittaa asiasta poliisille ja haastaa r.aiskaaja oikeuteen, eikä lestadiolaisyhteisö tuomitse lasta.
Ap
Kuinka yleistä eh käisy on nykyään? Kun on jo aika paljon pieniäkin lestaperheitä...
Kuinka yleistä eh käisy on nykyään? Kun on jo aika paljon pieniäkin lestaperheitä...
Vierailija kirjoitti:
Jumala kieltää raamatussa kivunlievityksen?
Synnyttävätkö naiset ilman kipulääkettä?
Eeva on paha= naiset ovat pahoja.
Ainakin oma äitini käytti kivunlievitystä synnytyksissä, eli ainakaan yleisesti ei ole kielletty.
Ap
Mihin uskontoon kuuluu sairaalloinen suhtautuminen läskiin eli ihraan, oli sitten ihmisellä tai eläimellä. Niin paljon, että blogissa haukkuu läskiä kovin sanoin. Kerro toki ap? Sana on hetken vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö paikkansa, että uskovaisten naiset on yhteisiä?
Ei.
Ap
Onko sinun aikuisena ollut helppo "mennä maailmaan", seurustella ja löytää muita ihmissuhteita?
Tunnistatko lestadiolaisen, kun sellaisen näet?
Miten pukeutuvat ja sisustavat?
Vierailija kirjoitti:
Voiko lestadioilaista saada ”perheen”, siis yhteisön? Olen suvuton ja vanhemmaton ja tukiverkoton perheellinen, ja tunnen oloni juurettomaksi ja yksinäiseksi. Olen perus kristitty. Jos alkaisin lestaksi niin saisinko yhteisön joka auttaa ja tukee elämässä? Vai onko tämä myytti vain?
Kyllä, mutta ei tarvitse olla lesta saadakseen hengellisen perheen =) Meilläkin on, käydään LHPK:n messuissa.
Lestadiolaiset kuulostavat sääntöineen kristittyjen juutalaisversiolta. Tarkoitan tietenkin hasideja, ortodoksijuutalaisia.
Oletko samaa mieltä?
Lestojen varakkuus ja siihen pyrkiminen sekä ylimielisyys ja leuhkuus eivät ole Kristuksen opettamaa uskoa.
Oletko samaa mieltä?
Vierailijatarko kirjoitti:
Miten tuo parannuksen tekeminen, miten se mitataan, kuka on tehnyt parannusta tarpeeksi.
Mitä miehesi sanoi, kun erositte yhteisöstä?
Miksi lestadiolaisten säännöt muuttuu niin paljon: kilpaurheilu on kielletty, ei olekaan kielletty, Telkkaria ei saa katsoa, no tottakai nyt netin kautta saa katsoa. Meikkaaminen on kielletty, no kyllä vähän voi meikata.
Ei parannusta mitenkään mitata, se riittää, että joku lestadiolainen, kuka vain saarnaa sinulle synnit anteeksi ja sitten olet tehnyt parannuksen. Toki sen jälkeen oletetaan, että alat käyttäytyä lestadiolaisen opin mukaisesti, mutta sitä itse parannusta ei tarvitse ansaita mitenkään.
Minulla ei ollut miestä, olin teini-ikäinen, kun erosin.
En tiedä, miksi muuttuvat, se oli yksi osasyy omalle eroamiselleni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun aikuisena ollut helppo "mennä maailmaan", seurustella ja löytää muita ihmissuhteita?
Ei ole suhteita, olen erittäin vaikea ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Marian piti olla neitsyt?
Ovatko kristityt naiset jotain saastaisia ,jos eivät ole neitsyitä?
Lestadiolaiset eivät kirjoittaneet Raamattua, en tiedä. Varmaan siksi, että Marian neitsyys todisti sen, että Jeesuksen sikiäminen oli ihme.
Lestadiolaiset eivät hyväksy esiaviollista seksiä, mutta en sanoisi, että he ovat silloin "saastaisia". Myöskään pojilla ei esiaviollinen seksi ole sallittua, joten tämä ei ole mikään pelkkien tyttöjen siveyssääntö.
Ap
Näin, koskee myös miehiä!
Yhdynnässä mies ja nainen tuevat yhdeksi lihaksi, ja se on meille uskovaisille pyhä asia. Yhdyntä = avioliitto. Mutta ei se nyt "saastaiseksi" tee, ja syntisiä ollaan kaikki joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet naisten oikeuksien toteutumisesta lestadiolaisessa yhteisössä ja perheessä?
Minusta ehkäisysääntö on epäreilu naisten kannalta, jotka uhraavat kehonsa, mielenterveytensä ja elämänsä lapsilleen. Mies voi käydä töissä melkein koko sen ajan, kun vaimo hoitaa lapsia kotona, ja he ovatkin harvemmin niitä, jotka uupuvat. Omassa perheessäni on 13 lasta ja vanhimman ja nuorimman lapsen ikäero on 24 vuotta, joten tuosta voi laskea kuinka monta vuotta äiti joutui hoitamaan meitä pentuja kotona ja uhraamaan meille kaiken. Itseäni ajatus koko aikuisiän mittaisesta kotiäitiydestä ei miellyttänyt, sekin oli yksi eroamiseni syistä.
Ap
Miksi seurakunnan vanhimmat on ainoastaan miehiä?
Mitä ajattelet tästä?
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että lestadiolaisten naisten on vaikeaa löytää uskovaa puolisoa? Olen kuullut, että pojat lähtee useammin liikkeestä kuin tytöt.
Etenkin nykyään mielestäni on, vaikka ei mahdotonta. Itseeni ei ole koskaan kukaan lestadiolaispoika vilkaissutkaan, ja oman ujon luonteeni vuoksi en itsekään uskaltanut lähestyä ketään.
Ap
Ei. Lapsi raiskattiin, eikä hän voinut asialle mitään. Toki voi olla joitain äärimmäisen vanhoillisia lestadiolaisia, jotka näin ajattelevat, mutta yleisesti lestadiolaiset eivät ajattele niin.
Ap