Olen entinen les tadi olainen. Kysy mitä vaan!
En tiedä, onko tämä kielletty aihe täällä, siksi laitoin otsikon noin. Tarkemmin siis vanhoillisles tadi olainen. Vanhempani ja jotkut sisarukseni ovat edelleen. Vastaan asiallisiin kysymyksiin.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaatko jotain lestadiolaisuudesta, esim Suviseuroja? Kävin kerran, "turistina" ja minusta oli mukavanoloinen tapahtuma.
Oikeastaan käyn yhä suviseuroissa lähes joka vuosi, tapaamassa serkkuja ja joitakin harvoja vanhoja kavereita ja ihan vain nauttimassa seurakentän tunnelmasta. Tunnelma ei ole aivan yhtä ihana kuin silloin, kun vielä koin kuuluvani joukkoon, mutta siellä on silti aina mukavan rauhallista ja nostalgista. Suosittelen kyllä kaikkia käymään vaikka vilkaisemassa, jos yhtään kiinnostaa ja haluaa vaikka hiukan pakoon hektisyydestä ja stressistä.
Mitä muuta kaipaan, no sitä yhteisöllisyyttä. Tulin usein tunteelliseksi, kun kaikki yhteen ääneen lauloivat siionin lauluja, ja nykyäänkin kaipaan sitä voimakasta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Monet siionin laulut ovat minulle yhä tosi tärkeitä (esim. On mulla onnen päivä, Mun kotini taivaassa ihana on, Oi katsele lintua oksalla puun jne.), mutta en oikein tiedä, onko minulla "oikeutta" laulaa tai kuunnella niitä, kun en ole enää lestadiolainen.
Ap
Tuo on mielestäni hieman ikävän kuuloinen asia, että koet että sinulla ei ole oikeutta laulaa osaamiasi lauluja, ja lestadiolaiset siten olisivat jotenkin oikeammassa uskossa kuin sinä. Omalta kohdaltani koen, että oma taustani on mikä on, enkä tee siitä mitään ongelmaa. Laulan kun laulattaa.
Joskus seurueissa joissa tiedän olevan sekä meitä tavallisia että lestadiolaisia, tervehdin ensimmäisenä, ja ihan normaaleilla sanoilla, niin ei tarvitse kenenkään pohtia pitääkö tuolle sanoa Jumalan terve.
Mielenkiintoista, että käyt seuroissa (RY?) jos et ole uskomassa. Minä olen itse normaali evlut., mutta miehen puolen suvusta suurin osa on vanhoillisia. Itse koen kiusallisena tilanteet, joissa suurin osa on vanhoillisia (juhlat jonkun kotona) joissa juuri saapuva aloittaa ”jumalanterve-kättelykierroksen” ja sitten hämillään pysähtyy kohdalleni, katsoo tukkaani, meikkiäni ja korvakoruja. Yleensä olen reippaasti esitellyt itseni ja sanonut käsipäivää. Mutta rasittava tapa tuollainen, kätellä kaikki paikalla olevat 50 ihmistä, vähän niinkuin todistaakseen että ollaan tässä uskomassa. Eikö sen voisi perhejuhlissa jättää väliin? Latistaa tunnelmaa tuollainen kiertäminen jos muuta sanottavaa ei ole. Muistan kerran erään vanhan sukulaisen reippaasti huikanneen ”hei kaikille, en jaksa kiertää” ja sitten kätteli paikalla olevat pari uskonveljeä erikseen. Muutenkin olisi fiksua juhlissa joissa on paikalla 50/50 uskovia ja ei uskovia, pysyä neutraalilla linjalla.
En varsinaisesti käy mielestäni seuroissa. Ry:n sunnuntaiseuroissa en ole vuosiin käynyt. Suviseurat ovat enemmänkin minulle sellainen kesätapahtuma, jossa kyllä kuuluu jatkuvasti kaiuttimista puhe, mutta olen lapsuudesta saakka aika hyvin onnistunut suodattamaan sen taustahälinäksi. Tällainen käytäntö on hyvin yleinen, että yhteisöstä eronneet lapset käyvät yhä suviseuroissa. Suviseurat kun ovat minulle paljon muutakin kuin se uskonnollisuus, siellä ollaan ystävien kanssa, nautitaan kesästä ja syödään. Suviseuroissa on muuten halpaa ja tosi hyvää ruokaa, paljon halvempaa kuin joku festariruoka. Päivisin on keittoja ja spagettia, illalla pizzaa, ja viime vuosina on alettu myymään myös panineja. Ja sitten siellä on karkki- ja jäätelökioskit ja myymälä, jossa myydään kaikkea vaipoista makaroneihin ja kekseihin. Voi, harmittaa oikeasti että ne ovat tältä vuodelta peruttu.
Ap
Onko trampoliinilla pomppiminen sallittua?
Vierailija kirjoitti:
Todella mielenkiintoista ja asiallista keskustelua. Kiitos ap!
Itse pienellä paikkakunnalla sivusta seuranneena, olen ihmetellyt seuraavaa...
Sisarussarjan vanhimmilla naimisissa olevilla on isot perheet 8-13 lasta, nykyään hiljattain naimisiin menneillä ei näy niitä lapsia syntyvän, useamman avioliittovuoden aikana siis. Että kärsiikö nuorempi sisarussarja lapsettomuudesta vai onko syynä ehkäisyn käyttö?
Lisäksi olen miettinyt, ajautuuko vanhoillislestadiolaisuus tulevaisuudessa vielä kahtiajakoon. Tarkoitan perinteistä suuntausta kannattavaa ja sitten vähän sallivampaa kannattavaa ( ehkäisy, Netflixin katselu) ?
Kommentoikaa muutkin vanhoilliset jotka seuraatte ketjua, tiedän työ teitä on!
Niin, uskon kyllä, että ehkäisy on nykyään yleisempää liikkeen keskuudessa kuin vielä vaikka 10v takaperin. Ja lestadiolaiset ovat tälläkin hetkellä osittain jakautuneita, että toiset hyväksyvät asioita, joita toiset eivät. Netflixin katselu on muuten tietääkseni ihan yleisesti sallittua, ja ei, en tiedä miksi. Minusta on ihan hyvä, että liikkeeseen alkaa tulla vähän liberaalimpaa ajatusmaailmaa, koska ihan oikeasti, miksi Jumalaa kiinnostaisi, laitammeko me naamaamme meikkiä vai emme? Kuuntelemmeko pop-musiikkia vai emme? Tanssimmeko vai emme? Raamatussakin ihmiset tanssivat Jumalan ylistykseksi.
Ap
Suviseuroissa ilmeisesti monesti nousee joku myymälän tuote hittituotteeksi, esim joskus oli valkoinen trikoopipo. Mitä muita hittituotteita on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Mitä lestadiolaiset sanovat siitä, että kun he pitävät itseään muita parempana ( aivan kuin monet muutkin omaan lahkoonsa kuuluvat), jos heidän kanssaan keskustellessa ilmaisee , että kaikki ovat saman arvoisia Jumalan edessä.
Oletko ap keskustellut heidän kanssaan asiasta.
Itse olen ollut ikäni vankasti Jumalaan uskova, mutta mihinkään lahkoon tai ns pieneen piiriin en mene juuri tästä syystä.
Eivät sellaiset ihmiset suoraan sano pitävänsä itseään muita parempina, varmasti kiistäisivät asian, jos heiltä kysyisin. Joten en siis tiedä, miten he perustelevat ylemmyydentuntoisen käytöksen päässään, varmaan ajattelevat olevansa Jumalan valittuja ja ainoita oikeita kristittyjä. Eikä sillä, että pystyisin näiltä ihmisiltä kysymään, omaan lähipiiriini (perhe, muu lähisuku) kun ei kuulu sellaisia ihmisiä, vaan niihin törmäsi vaikka koulussa, ja kiersin heidät kaukaa. Omat vanhempani aina korostivat sitä, että jokainen on saman arvoinen, enkä saa kohdella ketään kavereitani erillä tavalla kuin toista, sanoa kavereilleni etteivät he pääse taivaaseen tms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisia bloggaajia/instatilejä/julkkiksia?
Ööh, no päällimmäisenä tulee mieleen Janita Autio, joka on siis instassa tunnettu valokuvaaja. En tiedä, onko yhä lestadiolainen. Ei tule muita mieleen, en seuraa oikeastaan blogimaailmaa tai julkkiksia.
Ap
Oletko suviseuroissa yleensä asuntoautolla? Monta päivää? Onko sinulla ulkoisia "erottumismerkkejä" esim korvakorut ja miten niihin suhtaudutaan?
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa käärme symboloi pahaa, mutta miten käärmeisiin suhtaudutaan elävinä olentoina? Ovatko lestadiolaiset mitenkään taikauskoisia? Esim. käärmeen näkeminen tarkoittaisi jotain pahaa tapahtuvan?
Käärmeisiin ei suhtauduta ainakaan taikauskoisesti, eikä mielestäni kai mitenkään erillä tavalla kuin valtaväestökään? Isä kyllä aina tappoi kaikki kyyt, jotka eksyivät lähelle meidän pihaa tai tietä, mutta syynä oli meidän monet pienet lapset, jotka juoksentelivat ympäriinsä paljain jaloin ja olisivat voineet saada pureman, ei taikausko. Eivätkä ole muutenkaan taikauskoisia, ei ainakaan tule mieleen mitään taikauskoisia tapoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestadiolaiset eivät vahdi lapsiaan, vaan jättävät esim. 2 vuotiaat pihaan yksinään?
Miksi lestadiolaiset ovat niin ilkeitä toisille? Onko niin, että kun pyytää Jumalalta anteeksi, niin voi kohdella toisia huonosti?
Kun on paljon pieniä lapsia huollettavana, helposti se yksi tai kaksi jäävät huomaamatta ja juoksevat omille teille. Meidän perheessä ei kyllä tahallaan koskaan jätetty pieniä lapsia keskenään, vaan vahingossa, kun silmä vältti. Kellekään ei kyllä ole koskaan sattunut mitään sen isompaa vahinkoa kuin jotain kaatumisia, mutta huono juttuhan se tietysti on.
En tiedä, miksi jotkut lestadiolaiset ovat ilkeitä toisille. Olen jo useaan kertaan tässä ketjussa sanonut, että jotkut ovat rikkaita ja ylpeitä, eivätkä osaa kasvattaa lapsiaan hyville tavoille. Eivät kuitenkaan läheskään kaikki ole ulkopuolisille ilkeitä, mutta ehkä tällaiset ikävät ihmiset sitten erottuvat helpommin joukosta lestadiolaisina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsia ei vaan saadakaan, käytetäänkö hedelmöityshoitoja? Vai ajatellaanko, että myös lapsettomuus on Jumalan tahto?
Suhtaudutaanko erakkoluonteiseen lestadiolaiseen vihamielisesti, vaikka olisi harras uskovainen?
En rehellisesti sanottuna tiedä tähän vastausta. Ehkä, tai sitten eivät. En oikeastaan tunne lapsettomia lestadiolaisia pariskuntia, joten ehkä sitten käyttävät. Olen kyllä huomannut, että monella lestadiolaisella on erittäin hedelmälliset geenit eikä lapsettomuus ole kovin yleistä.
Ei. Kyllä nuorena varsinkin sai kyllä kuulla sellaista "sitten KUN sinulla on mies...", mutta harva kuittailee siitä, että pitäisi nyt löytää puoliso ja perustaa perhe. Omiin kokemuksiini pohjaten, ehkä jollakin muulla on tullut painetta osakseen.
Ap
Vierailijatarko kirjoitti:
Onkohan kukaan lestadiolaisuudesta erottautunut tullut myöhemmin katumapäälle ja mennyt takaisin yhteisöön? Onko se edes mahdollista ja jos on, niin onko siinä joku tietty menettelytapa, miten yhteisöön palataan?
On palannut, sekin ihan suhteellisen yleistä, ainakin aikuisten keskuudess. Tosiaan, se yhteisöstä eroaminenkaan ei ole mitenkään virallista eikä vanhoillislestadiolaisia ole (ainakaan tietääkseni :o) kirjattu mihinkään ylös, sitä vain lakkaa käymästä seuroista ja noudattamasta uskonnon tapoja, sanoo perheelle ja tutuille, että ei ole enää vanhoillislestadiolainen. Ja sitten jos haluaa takaisin, pitää pyytää vain joltain vanhoillislestadiolaiselta, ihan kuka tahansa käy, synnit anteeksi ja sitten alkaa taas tehdä niitä vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluvia juttuja. Toki tuttavilta voi molemmissa tapauksissa tulla kyselyitä ja ihmettelyä, mutta se onkin toinen juttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko trampoliinilla pomppiminen sallittua?
On. Oman lapsuudenkotinikin pihassa on trampoliini.
Ap
onko suurin osa rakennusfirmoista lestadiolaisten omistamia?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsia ei vaan saadakaan, käytetäänkö hedelmöityshoitoja? Vai ajatellaanko, että myös lapsettomuus on Jumalan tahto?
Suhtaudutaanko erakkoluonteiseen lestadiolaiseen vihamielisesti, vaikka olisi harras uskovainen?
Lapsettomuushoidot ovat sallittuja, sillä niitä pidetään sairaudenhoitona. (Raskaudenkeskeytys ei tietenkään tule kuuloonkaan.)
T. Ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko suviseuroissa yleensä asuntoautolla? Monta päivää? Onko sinulla ulkoisia "erottumismerkkejä" esim korvakorut ja miten niihin suhtaudutaan?
Ei, vaan tulen ihan tavallisella autolla yleensä jonkun sisaruksen kyydissä ja sitten olinpaikasta riippuen olla siellä sen päivän tai nukkua vaikka teltassa. Omalla perheelläni on muuten asuntovaunu, ei auto. Ei ole korvakoruja, enkä suviseuroissa yleensä meikkaakkaan (koska en jaksa, en siksi että erottuisin joukosta), joten en juuri poikkea siellä muista. Suviseuroissa on nykyään kasvavissa määrin just vaikka korvakoruja käyttäviä ihmisiä, eikä heihin suhtauduta juuri mitenkään. Jotkut saattavat tuijottaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suviseuroissa ilmeisesti monesti nousee joku myymälän tuote hittituotteeksi, esim joskus oli valkoinen trikoopipo. Mitä muita hittituotteita on ollut?
En ole tällaisesta kuullutkaan. En kyllä todellakaan osaa sanoa :D Ehkä hämärä muistikuva, että jonain vuonna ostettiin sieltä just jotain pipoa, mutta en kyllä tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
onko suurin osa rakennusfirmoista lestadiolaisten omistamia?
En nyt sanoisi että suurin osa, mutta varmaan ihan merkittävä osa kyllä, etenkin Oulun seudulla.
Ap
onko suviseuroissa yleensä paljon porukkaa öisin hereillä?
omistaako moni lestadiolaisperhe oman bussin? ei kai mahduta samaan autoon, jos lapsia on 15.
Toki voi, ainakin minä tein asioita salaa vaikka kuinka paljon. Kotona ei ehkä yleensä, mutta kavereiden luona ja vaikka kaupungilla käydessä.
En sanoisi, että se yhteisö seuraa, vaan oma perhe (vanhemmat). Nämä sitten voivat puhutella sinua, jos olet jäänyt kiinni jostain sopimattomasta tai he "ovat huolissaan" sinusta. En ole koskaan kuullut, että mitkään seurakunnan vanhimmat tulisivat kolkuttamaan kotiovelle. Yhteisön sisäinen kontrolli ja paine kohdistuu ehkä enemmän niihin aikuisiin/vanhempiin, jotka sitten tarkkailevat lapsiaan. En kyllä tästäkään tiedä, koska aikuisena en ollut enää lestadiolainen. Ilmiantajia on varmaan, mutta omaan perheeseen ei koskaan kohdistunut mitään tällaista, koska olimme aika mallikelpoisia ja huomaamattomia lestadiolaisia, joten omaa kokemusta ei ole.
Ap