Olen entinen les tadi olainen. Kysy mitä vaan!
En tiedä, onko tämä kielletty aihe täällä, siksi laitoin otsikon noin. Tarkemmin siis vanhoillisles tadi olainen. Vanhempani ja jotkut sisarukseni ovat edelleen. Vastaan asiallisiin kysymyksiin.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Onko lestadiolaisia yleensä töissä "perinteisillä" aloilla, julkinen sektori ja juuri rakentaminen,muttei esim it?
Lestadiolaisia on töissä kyllä monilla aloilla, moni on korkeapalkkaisissa johtotehtävissä just vaikka it-alalla, sitten on paljon lääkäreitä, ja monilla on oma yritys. Oulun seudun eräät isoimmat yritykset ovat tai ovat olleet monet lestadiolaisten omistuksessa, ja Oulun verotiedoissa keikkuu kärjessä monia lestadiolaisia. Toki on sitten myös sellaisia perusduunareita ja julkisen sektorin työntekijöitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo suviseurat nuorille joku tapaamis- tai seurustelunsloituspaikka?
Miten siellä lähestytään vastakkaista sukupuolta/ saa lähestyä?
Mitä tapahtuu?
Joo, todellakin, nuoret eivät siellä muuta teekään kuin ovat kavereiden kanssa. Kyllä jotkut siellä aloittavat seurustelunkin.
Itse en ole mikään lestadiolaisten seurustelusuhteiden ekspertti, koska en ole koskaan seurustellut lestadiolaisen kanssa, mutta yleensä ollaan samassa kaveriporukassa ja hiljalleen voi vaikka alkaa enemmän jutella tälle kiinnostuksenkohteelle. Usein näissä porukoissa on tällaista hiljaista flirttailua, ja kaikki tietävät, ketkä ovat pian yhdessä.
Mitä tapahtuu? Ai siis seurustelusuhteessa vai suviseuroissa?
Ap
Seurustelumielessä. Saa pitää kädestä? Muuta?
No virallisesti ei juuri muuta saa tehdä, mutta uskon, että monet silti vaikka suutelevat, salaa siis. Ja onhan tuollainen nuorten seksuaalisuuden täydellinen kieltäminen aika rajoittavaa ja ahdistavaa, jos sen tykkäämänsä ihmisen kanssa ei muuta saa tehdä kuin vähän pitää kädestä ja antaa poskisuukkoja.
Ap
Voiko yhteisöön kuuluvana tehdä ylipäätään monia asioita salaa?
Voisi ainakin kuvitella että jo perheiden koon takia silmäpareja on joka puolella.
Onko lestadiolaisessa yhteisössä tiukka seuranta? Puututaanko jos vaikka ei käyttäydy ”tarpeeksi uskovaisesti”, jos on jotenkin erilainen tai epäillään esim. seksualisen suuntautumisen suhteen? Kuinka voimakas kokemuksesi mukaan sisäinen kontrolli yhteisössä on? Onko ilmiantajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaatko jotain lestadiolaisuudesta, esim Suviseuroja? Kävin kerran, "turistina" ja minusta oli mukavanoloinen tapahtuma.
Oikeastaan käyn yhä suviseuroissa lähes joka vuosi, tapaamassa serkkuja ja joitakin harvoja vanhoja kavereita ja ihan vain nauttimassa seurakentän tunnelmasta. Tunnelma ei ole aivan yhtä ihana kuin silloin, kun vielä koin kuuluvani joukkoon, mutta siellä on silti aina mukavan rauhallista ja nostalgista. Suosittelen kyllä kaikkia käymään vaikka vilkaisemassa, jos yhtään kiinnostaa ja haluaa vaikka hiukan pakoon hektisyydestä ja stressistä.
Mitä muuta kaipaan, no sitä yhteisöllisyyttä. Tulin usein tunteelliseksi, kun kaikki yhteen ääneen lauloivat siionin lauluja, ja nykyäänkin kaipaan sitä voimakasta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Monet siionin laulut ovat minulle yhä tosi tärkeitä (esim. On mulla onnen päivä, Mun kotini taivaassa ihana on, Oi katsele lintua oksalla puun jne.), mutta en oikein tiedä, onko minulla "oikeutta" laulaa tai kuunnella niitä, kun en ole enää lestadiolainen.
Ap
Tuo on mielestäni hieman ikävän kuuloinen asia, että koet että sinulla ei ole oikeutta laulaa osaamiasi lauluja, ja lestadiolaiset siten olisivat jotenkin oikeammassa uskossa kuin sinä. Omalta kohdaltani koen, että oma taustani on mikä on, enkä tee siitä mitään ongelmaa. Laulan kun laulattaa.
Joskus seurueissa joissa tiedän olevan sekä meitä tavallisia että lestadiolaisia, tervehdin ensimmäisenä, ja ihan normaaleilla sanoilla, niin ei tarvitse kenenkään pohtia pitääkö tuolle sanoa Jumalan terve.
Mielenkiintoista, että käyt seuroissa (RY?) jos et ole uskomassa. Minä olen itse normaali evlut., mutta miehen puolen suvusta suurin osa on vanhoillisia. Itse koen kiusallisena tilanteet, joissa suurin osa on vanhoillisia (juhlat jonkun kotona) joissa juuri saapuva aloittaa ”jumalanterve-kättelykierroksen” ja sitten hämillään pysähtyy kohdalleni, katsoo tukkaani, meikkiäni ja korvakoruja. Yleensä olen reippaasti esitellyt itseni ja sanonut käsipäivää. Mutta rasittava tapa tuollainen, kätellä kaikki paikalla olevat 50 ihmistä, vähän niinkuin todistaakseen että ollaan tässä uskomassa. Eikö sen voisi perhejuhlissa jättää väliin? Latistaa tunnelmaa tuollainen kiertäminen jos muuta sanottavaa ei ole. Muistan kerran erään vanhan sukulaisen reippaasti huikanneen ”hei kaikille, en jaksa kiertää” ja sitten kätteli paikalla olevat pari uskonveljeä erikseen. Muutenkin olisi fiksua juhlissa joissa on paikalla 50/50 uskovia ja ei uskovia, pysyä neutraalilla linjalla.
Sivuhuomautuksena että Netlixissä nähtävä Unorthodox on ihan helkkarin hyvä!
Kertoo vanhoillisen rajoittavan ortodoksiyhteisön jättävän Etsyn tarinan.
Todella mielenkiintoista ja asiallista keskustelua. Kiitos ap!
Itse pienellä paikkakunnalla sivusta seuranneena, olen ihmetellyt seuraavaa...
Sisarussarjan vanhimmilla naimisissa olevilla on isot perheet 8-13 lasta, nykyään hiljattain naimisiin menneillä ei näy niitä lapsia syntyvän, useamman avioliittovuoden aikana siis. Että kärsiikö nuorempi sisarussarja lapsettomuudesta vai onko syynä ehkäisyn käyttö?
Lisäksi olen miettinyt, ajautuuko vanhoillislestadiolaisuus tulevaisuudessa vielä kahtiajakoon. Tarkoitan perinteistä suuntausta kannattavaa ja sitten vähän sallivampaa kannattavaa ( ehkäisy, Netflixin katselu) ?
Kommentoikaa muutkin vanhoilliset jotka seuraatte ketjua, tiedän työ teitä on!
Vierailija kirjoitti:
Sisarussarjan vanhimmilla naimisissa olevilla on isot perheet 8-13 lasta, nykyään hiljattain naimisiin menneillä ei näy niitä lapsia syntyvän, useamman avioliittovuoden aikana siis. Että kärsiikö nuorempi sisarussarja lapsettomuudesta vai onko syynä ehkäisyn käyttö?
Lisäksi olen miettinyt, ajautuuko vanhoillislestadiolaisuus tulevaisuudessa vielä kahtiajakoon. Tarkoitan perinteistä suuntausta kannattavaa ja sitten vähän sallivampaa kannattavaa ( ehkäisy, Netflixin katselu) ?
Kommentoikaa muutkin vanhoilliset jotka seuraatte ketjua, tiedän työ teitä on!
En ole ap, mutta huomannut samaa. Suuren sisarussarjan vanhimmat ovat hankkineet suuren perheen ja nuoremmat sisarukset ovat valinneet toisin. Tosin en tiedä onko tämä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoikaa muutkin vanhoilliset jotka seuraatte ketjua, tiedän työ teitä on!En ole ap, mutta huomannut samaa. Suuren sisarussarjan vanhimmat ovat hankkineet suuren perheen ja nuoremmat sisarukset ovat valinneet toisin. Tosin en tiedä onko tämä yleistä.
Nuoremmat viimeistään tajuavat etteivät halua samaa?
Mitä lestadiolaiset sanovat siitä, että kun he pitävät itseään muita parempana ( aivan kuin monet muutkin omaan lahkoonsa kuuluvat), jos heidän kanssaan keskustellessa ilmaisee , että kaikki ovat saman arvoisia Jumalan edessä.
Oletko ap keskustellut heidän kanssaan asiasta.
Itse olen ollut ikäni vankasti Jumalaan uskova, mutta mihinkään lahkoon tai ns pieneen piiriin en mene juuri tästä syystä.
Lestadiolaisia bloggaajia/instatilejä/julkkiksia?
Raamatussa käärme symboloi pahaa, mutta miten käärmeisiin suhtaudutaan elävinä olentoina? Ovatko lestadiolaiset mitenkään taikauskoisia? Esim. käärmeen näkeminen tarkoittaisi jotain pahaa tapahtuvan?
Miksi lestadiolaiset eivät vahdi lapsiaan, vaan jättävät esim. 2 vuotiaat pihaan yksinään?
Miksi lestadiolaiset ovat niin ilkeitä toisille? Onko niin, että kun pyytää Jumalalta anteeksi, niin voi kohdella toisia huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo suviseurat nuorille joku tapaamis- tai seurustelunsloituspaikka?
Miten siellä lähestytään vastakkaista sukupuolta/ saa lähestyä?
Mitä tapahtuu?
Joo, todellakin, nuoret eivät siellä muuta teekään kuin ovat kavereiden kanssa. Kyllä jotkut siellä aloittavat seurustelunkin.
Itse en ole mikään lestadiolaisten seurustelusuhteiden ekspertti, koska en ole koskaan seurustellut lestadiolaisen kanssa, mutta yleensä ollaan samassa kaveriporukassa ja hiljalleen voi vaikka alkaa enemmän jutella tälle kiinnostuksenkohteelle. Usein näissä porukoissa on tällaista hiljaista flirttailua, ja kaikki tietävät, ketkä ovat pian yhdessä.
Mitä tapahtuu? Ai siis seurustelusuhteessa vai suviseuroissa?
Ap
Seurustelumielessä. Saa pitää kädestä? Muuta?
No virallisesti ei juuri muuta saa tehdä, mutta uskon, että monet silti vaikka suutelevat, salaa siis. Ja onhan tuollainen nuorten seksuaalisuuden täydellinen kieltäminen aika rajoittavaa ja ahdistavaa, jos sen tykkäämänsä ihmisen kanssa ei muuta saa tehdä kuin vähän pitää kädestä ja antaa poskisuukkoja.
Ap
Voiko yhteisöön kuuluvana tehdä ylipäätään monia asioita salaa?
Voisi ainakin kuvitella että jo perheiden koon takia silmäpareja on joka puolella.
Onko lestadiolaisessa yhteisössä tiukka seuranta? Puututaanko jos vaikka ei käyttäydy ”tarpeeksi uskovaisesti”, jos on jotenkin erilainen tai epäillään esim. seksualisen suuntautumisen suhteen? Kuinka voimakas kokemuksesi mukaan sisäinen kontrolli yhteisössä on? Onko ilmiantajia?
Ainakin täällä yläkoululaiset tytöt tuntuvat kovasti valvovan toisiaan. Jos joku on meikannut, käyttänyt hajuvettä, pukeutunut sopimattomasti tai kuullut popmusiikkia, se on iso puheenaihe ja tapahtuma. Ehkä tyttöjä jotenkin kannustetaan enemmän valvomaan toistensa elämää?
Kiitos hyvästä ketjusta, AP. On tullut itsellenikin moni seikka yllätyksenä, vaikka lesta olenkin ollut.
Tässä moni kyselijä vetelee hieman mutkia suoriksi puhumalla "lestadiolaisista," vaikka olisi aika tärkeää tehdä ero vanhoillis- ja esikoislestadiolaisten välille. Itse kuuluin siis jälkimmäisiin, ja meno on aivan uskomattoman tiukkapipoista ja jyrkkää noissa piireissä. Teillä vanhoillisillahan on ollut aika rento meininki "omiin meikäläisiini" verrattuna. :D
Jos lapsia ei vaan saadakaan, käytetäänkö hedelmöityshoitoja? Vai ajatellaanko, että myös lapsettomuus on Jumalan tahto?
Suhtaudutaanko erakkoluonteiseen lestadiolaiseen vihamielisesti, vaikka olisi harras uskovainen?
Mielenkiintoinen ketju. Olen aikuisena tutustunut kahteen ex-lestadiolaiseen naiseen. Minulle oli yllätys, kuinka oikeasti ovat pystyneet elämään keski-ikäisiksi tietämättä mitään nykymusiikista, elokuvista yms.
Ihan perus suomipoppi oli kummallekkin ihan outoa. Elokuvissa on käyty vasta keski-iässä.
Suhtautuminen lapsiin ainakin heillä on ollut ihan erilainen, kuin minulla, joka olen jokaisen lapsen ihan tahtomalla tahtonut. Heille näitä on tullut. Kummallakin heillä on jotenkin ajatus, että kyllä ne pärjää ja asioista ei puhuta ja vahtiminenkin ollut vähän mitä sattuu. En siis halua sanoa, että kaikki lestadiolaisäidit ajattelisi, että kyllä herra lapsista huolen pitää. Mutta minulla vain särähtänyt joskus korvaan se, että jos lapselle on sattunut jotain, niin ei se pahemmin ole huolettanut.
Mutta tämä voi johtua siitä, että ovat niin täynnä omien ongelmien kanssa ja päänsä kanssa, koska irroittautuminen vaatii kovaa ponnistelua ja itsensä kasvattamista uudelleen, niin ei ehkä jaksa panetua kahdeksan lapsen ongelmiin ja asioihin.
Kumpikin on eronnut miehestään uskosta irroittautumisen jälkeen ja se on tuonut toki lisäongelmia.
Raskasta varmaan, koska äkkiä mennäänkin äärilaidasta toiseen. Alkoholi onkin uskottomana sallittua ja irtosuhteet ja kaikki. Sitten painaa kuitenkin synnintunto ja niiden asioiden kanssa kamppaillaan ja kipuillaan. Vaikeaa on, ennen kuin tasapainon löytää ja löytääkö lie ikinä.
Hienoja naisia kumpikin ja vaikeaa on heillä ollut. Ovat kuitenkin selvinneet jaloilleen, vaikka psyykkeen puolella kummallakin on vaikeaa sen ristiriidan vuoksi, mihin on lapsesta asti kasvatettu ja sen, mitä itse haluaa.
Uskoa ei ole kumpikaan jättänyt, vain lestadiolaisuuden.
Sipilähän on lestadiolainen ja piti kyllä hyvin huolen, että avustuksia ja rahoja valui hänen ja perheensä tileille.
Taivaspaikka varmaan odottaa
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvästä ketjusta, AP. On tullut itsellenikin moni seikka yllätyksenä, vaikka lesta olenkin ollut.
Tässä moni kyselijä vetelee hieman mutkia suoriksi puhumalla "lestadiolaisista," vaikka olisi aika tärkeää tehdä ero vanhoillis- ja esikoislestadiolaisten välille. Itse kuuluin siis jälkimmäisiin, ja meno on aivan uskomattoman tiukkapipoista ja jyrkkää noissa piireissä. Teillä vanhoillisillahan on ollut aika rento meininki "omiin meikäläisiini" verrattuna. :D
Kyaynpä sitten sinulta asiaa joka on askarruttanut jo vuosia. Onko esikoislestadiolaisilla jokin sääntö koskien naisten tukkaa? Usein näkee nutturan tai letin, eikä koskaan polkkatukkaa lyhyenpää. Usaeasti tukka on kammoilla kiinnitetty, ainakin 50-60 vuotiailla.
Vierailija kirjoitti:
Voit halutessasi valottaa vähän tuota meininkiä? Varmaan outoa monelle ja tahtoisivat tietää. Kun tietää asioista, on helpompi suhtautua toisiin ihmisiin eikä tule niitä vääriä käsityksiä tai uskomuksia.
Onkohan kukaan lestadiolaisuudesta erottautunut tullut myöhemmin katumapäälle ja mennyt takaisin yhteisöön? Onko se edes mahdollista ja jos on, niin onko siinä joku tietty menettelytapa, miten yhteisöön palataan?
Niin, en tiedä. Ehkä tuo on kuitenkin enemmän lasten kuin aikuisten piirre, vaikka en sanokaan, että en tietäisi myös joitain ylemmyydentuntoisia aikuisia lestadiolaisia... Eivätkä kaikki lestadiolaiset olleet meille ilkeitä, esimerkiksi se serkku, josta puhui edellisessä viestissäni, oli ja on edelleen hyvä ystäväni, siihen aikaan jopa paras.
Ap