Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen entinen les tadi olainen. Kysy mitä vaan!

Vierailija
08.05.2020 |

En tiedä, onko tämä kielletty aihe täällä, siksi laitoin otsikon noin. Tarkemmin siis vanhoillisles tadi olainen. Vanhempani ja jotkut sisarukseni ovat edelleen. Vastaan asiallisiin kysymyksiin.

Kommentit (386)

Vierailija
181/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta pukeutumisesta vielä. Onko värien käyttö ehkä hiukan hillitympää kuin keskimäärin?

Ainakin aikuisilla mielestäni joo. Lapsia kyllä puetaan räväkkäämpiinkin väreihin ja kuoseihin (just se Marimekko ja muita), mutta aikuiset tykkäävät mustasta ja ruskeasta. Teinit sitten pukeutuvat viimeisen muodin mukaisesti, joten riippuu ihan muodista onko heillä värikkäitä vai hillitympiä vaatteita.

Ap

Käyttävätkö per,se- shortseja tai ultratiukkoja farkkuja mitä muut teinit suosii?

Minishortseja ja tiukkoja farkkuja kyllä, en mistään perseshortseista tiedä. Se tosin poikkeaa valtamuodista, että lestadiolaiset eivät yleensä suosi kovin lyhyitä paitoja, joissa napa näkyy. Poikkeuksia kyllä tässäkin.

Ap

Vierailija
182/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut Suvi Ratisen kirjan Matkaystävä? Jos olet niin mitä pidit? Antaako se realistisen kuvan v-lestadiolaisista? Paheksutaanko kyseistä kirjaa siellä? Kysyn siksi kun juuri luin ja tykkäsin kirjasta tosi paljon, se kertoo siis liikkeestä eronneen naisen tarinan.

Ap taisi sanoa, ettei ollut lukenut tätä, mutta jos joku toinen on, niin minua kiinnostaa saman kirjan lukeneena kuulla, onko asennoituminen oikeasti sellaista, että heti jos vain tilaisuus olisi, varmasti tehtäisiin kaikkea mahdollista?

Pidin kirjan tarinaa todella surullisena ja ahdistavana, koska siitä välittyi se kuva, että päähenkilö halusi kiihkeästi olla "normaali", muttei ymmärtänyt ettei jokaisen ei-lestadiolaisen elämä ole sellaista kuin hän kuvitteli. Tuntui todella pahalta hahmon puolesta, että hän koki nolommaksi myöntää perhetaustansa kuin kumppaninsa pettämisen. Eihän taustalleen kukaan mitään voi, mutta omille teoilleen ja valinnoilleen kyllä. Tarina oli monin paikoin puhutteleva ja koskettava, mutta toivon, ettei oikeasti liikkeessä olevilla olisi tällaista sisäistä ristiriitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sunnuntaisin tehdä töitä, lukuunottamatta hengellisiä työtehtäviä? Saako siivota, pestä pyykkiä, urheilla? Käyvätkö perheet yleensä kirkossa joka sunnuntai?

Saa tehdä töitä, jos silloin on töitä, yleensä ei ole. Saa tehdä kaikkia tavallisia juttuja, mikään juttu ei ole kielletty erityisesti sunnuntaina. Lestadiolaiset eivät yleensä käy kovin usein kirkossa, ehkä jouluna tai pääsiäisenä, vaan oman yhteisönsä järjestämissä seuroissa, jotka ovat siis sunnuntaisin. Seuroissa sitten käydään lähes joka sunnuntai, toiset useammin kuin toiset. Seuroihin kuuluu yhteislaulua, seurapuhe, sen jälkeen kahvittelu jonka jälkeen on toinen puhe ja lisää yhteislaulua. Voi käydä myös vaikka vain ensimmäisellä tai toisella puheella, molemmilla ei tarvitse.

Ap

Millaisella maantieteellisellä alueella yhteisö yleensä toimii? Muutama lähikunta? Onko seurojen paikalla jokin nimi, niin kuin on Jeh.todistajien valtakunnansali?

Rauhanyhdistyksiä on etenkin Oulun seudulla aika pienilläkin paikkakunnilla, ja sitten on Oulun rauhanyhdistys. Muissakin Suomen kaupungeissa on niitä, mutta ei kuitenkaan varmaan niin paljoa. Ja tosiaan rauhanyhdistys on sen nimi.

Ap

Vierailija
184/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yhteisö suhtautuu seksuaalivähemmistöihin? Onko tavallista, että perhe tavallaan hylkää sellaisen joka näihin vähemmistöihin kuuluu? Miksi tupakointi on kuitenkin sallittua ( ainakin tiedän monen polttavan), vaikka tupakkakin on päihde? Mitä pahaa musiikissa on?  Jos nainen ei halua paljon lapsia niin miten muut perheet yhteisössä suhtautuvat ja onko se "outoa" jos jollakin onkin pieni perhe?  Miten lestadiolaiset yleisesti arvostavat ihmisiä ja onko "tavallinen" ihminen heidän silmissään alempiarvoinen?  Miten  erikoisesti pukeutuviin ihmisiin suhtaudutaan ( sellaisiin joilla esim erkoiset hiukset tai lävistyksiä)  ja pidetäänkö heitä tavallaan heti syntisinä ulkonäkönsä takia?  Onko heillä olemassa sellaisia ammatteja, jotka ovat täysin kiellettyjä? Miksi kilpaurheilu kiellettyä ( ainakin olen ymmärtänyt näin) ? Onko tavallista, että lapsi ei voi harrastaa moniakaan harrastuksia vaan ne ovat kiellettyjä? Muistan vaan täälläkin olleen joskus keskustelun, jossa lapsi olisi tahtonut harrastaa balettia, mutta yhteisön paineen takia perhe ei ollut halukas sitä aloittamaan. Kiitos jos jaksat vastata. 

Itsekin olen tavannut monia aika ilkeitä yhteisöön kuuluvia, mutta toisaalta myös erään todella mukavan ihmisen.

Vierailija
185/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin kuvia suviseuroista ja esim. punaisia vaatteita ei näkynyt. Tietysti tuo tapahtuma on ehkä pukeutumisen kannalta eri asia kuin arki.

Teinit melko tavallisesti pukeutuneita, sellaisia tosi tyrkysti pukeutuneita ei kuitenkaan näkynyt kuvissa.

Vierailija
186/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo suviseurat nuorille joku tapaamis- tai seurustelunsloituspaikka?

Miten siellä lähestytään vastakkaista sukupuolta/ saa lähestyä?

Mitä tapahtuu?

Vierailija
187/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo pukeutumis- ja muutenkin tyyli om hyvännäköistä. Näkee,kuinka vaikeaa hiusvärejä, meikkejä ym on käyttää niin, että me parantaisi ulkonäköä.

Vierailija
188/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yhteisö suhtautuu seksuaalivähemmistöihin? Onko tavallista, että perhe tavallaan hylkää sellaisen joka näihin vähemmistöihin kuuluu? Miksi tupakointi on kuitenkin sallittua ( ainakin tiedän monen polttavan), vaikka tupakkakin on päihde? Mitä pahaa musiikissa on?  Jos nainen ei halua paljon lapsia niin miten muut perheet yhteisössä suhtautuvat ja onko se "outoa" jos jollakin onkin pieni perhe?  Miten lestadiolaiset yleisesti arvostavat ihmisiä ja onko "tavallinen" ihminen heidän silmissään alempiarvoinen?  Miten  erikoisesti pukeutuviin ihmisiin suhtaudutaan ( sellaisiin joilla esim erkoiset hiukset tai lävistyksiä)  ja pidetäänkö heitä tavallaan heti syntisinä ulkonäkönsä takia?  Onko heillä olemassa sellaisia ammatteja, jotka ovat täysin kiellettyjä? Miksi kilpaurheilu kiellettyä ( ainakin olen ymmärtänyt näin) ? Onko tavallista, että lapsi ei voi harrastaa moniakaan harrastuksia vaan ne ovat kiellettyjä? Muistan vaan täälläkin olleen joskus keskustelun, jossa lapsi olisi tahtonut harrastaa balettia, mutta yhteisön paineen takia perhe ei ollut halukas sitä aloittamaan. Kiitos jos jaksat vastata. 

Itsekin olen tavannut monia aika ilkeitä yhteisöön kuuluvia, mutta toisaalta myös erään todella mukavan ihmisen.

Seksuaalivähemmistöihin suhtaudutaan kielteisesti. Tai ei siis siihen itse vähemmistöön kuulumiseen, vaan siihen, jos toteuttaa seksuaalisuuttaan.

Omasta mielestäni perheestä potkiminen ei ole kovin yleistä lestadiolaisten keskuudessa, ainakaan minun lähipiirissäni. Eli tuskin sitä vähemmistöön kuuluvaa lasta hylättäisiin, mutta kuten on varmaan jo viesteistäni tullut selväksi, perheissä on eroja.

En tiedä, miksi tupakointi on sallittua, varmaan siksi, koska se ei varsinaisesti päihdytä tai muuta käytöstä.

Musiikin ajatellaan olevan maallista ja erkaannuttavan Jumalasta (en ole samaa mieltä).

Ehkäisyyn suhtaudutaan kielteisesti, mutta harva alkaa suoraan kellekään sanomaan, vaikka jollakin ei olisikaan paljoa lapsia. Selän takana saatetaan kyllä puhua.

Kristillisen opin mukaan jokainen ihminen on samanarvoinen, oli millainen tahansa, ja näin minut kasvatettiin. Jotkut sitten kasvattavat toisella tapaa.

Jos sellainen ihminen on vaikka suviseuroissa tai seuroissa, saa varmasti katseita osakseen, mutta ei heille olla avoimen vihamielisiä. Monien päässä leimaantuvat kyllä "syntisiksi".

Kiellettyjä ammatteja on vaikka tanssija, kilpaurheilija, baarimikko, DJ jne. sellaiset aika itsestäänselvät.

Kilpaurheilu on kielletty varmaan siksi, että pelätään, että urheilusta tulee tärkeämpi osa elämää kuin Jumalasta.

Ei kovin moni harrastus ole kielletty, just tanssiharrastus ja vaikka joku rumpujensoitto. Jalkapalloa tms. saa harrastaa, mutta millään kovin korkealla tasolla ei, koska kilpaurheilusääntö.

Ap

Vierailija
189/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu?

Joo, todellakin, nuoret eivät siellä muuta teekään kuin ovat kavereiden kanssa. Kyllä jotkut siellä aloittavat seurustelunkin.

Itse en ole mikään lestadiolaisten seurustelusuhteiden ekspertti, koska en ole koskaan seurustellut lestadiolaisen kanssa, mutta yleensä ollaan samassa kaveriporukassa ja hiljalleen voi vaikka alkaa enemmän jutella tälle kiinnostuksenkohteelle. Usein näissä porukoissa on tällaista hiljaista flirttailua, ja kaikki tietävät, ketkä ovat pian yhdessä.

Mitä tapahtuu? Ai siis seurustelusuhteessa vai suviseuroissa?

Ap

Vierailija
190/386 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu?

Joo, todellakin, nuoret eivät siellä muuta teekään kuin ovat kavereiden kanssa. Kyllä jotkut siellä aloittavat seurustelunkin.

Itse en ole mikään lestadiolaisten seurustelusuhteiden ekspertti, koska en ole koskaan seurustellut lestadiolaisen kanssa, mutta yleensä ollaan samassa kaveriporukassa ja hiljalleen voi vaikka alkaa enemmän jutella tälle kiinnostuksenkohteelle. Usein näissä porukoissa on tällaista hiljaista flirttailua, ja kaikki tietävät, ketkä ovat pian yhdessä.

Ap

Seurustelumielessä. Saa pitää kädestä? Muuta?

Vierailija
191/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. Itse olen alueelta, jossa on edelleen paljon vanhoillislestadiolaisia ja lapsena olin paljonkin tekemisissä heidän kanssaan. Yleisesti ottaen lestadiolaiset ovat ihan mukavia tavallisia ihmisiä mutta täällä päin ainakin on ihan yleistä että rakennusurakat menevät lestadiolaisille firmoille, koska aina on joku uskonveli päättämässä asiasta ja lisäksi pystyvät omien verkostojensa ja talkoohengen ansiosta pitämään hinnat alhaisina. Kaverini ostivat lestadiolaisen rakennusfirman korjauttaman & tarkastaman talon lestadiolaiselta välitysfirmalta, mikä osoittautui hometaloksi, mikä oli välittäjän ja rakennusfirman tiedossa. Eikö vääräuskoisten huijaaminen ole väärin?

Siihen kiinnitin jo lapsena huomiota että monessa tuntemassani perheessä oli kuollut/vammautunut lapsi jossain onnettomuudessa kun lapsia ei juurikaan valvota.

Vierailija
192/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu?

Ap

Seurustelumielessä. Saa pitää kädestä? Muuta?

No virallisesti ei juuri muuta saa tehdä, mutta uskon, että monet silti vaikka suutelevat, salaa siis. Ja onhan tuollainen nuorten seksuaalisuuden täydellinen kieltäminen aika rajoittavaa ja ahdistavaa, jos sen tykkäämänsä ihmisen kanssa ei muuta saa tehdä kuin vähän pitää kädestä ja antaa poskisuukkoja.

Ap

Vierailija
193/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ketju. Itse olen alueelta, jossa on edelleen paljon vanhoillislestadiolaisia ja lapsena olin paljonkin tekemisissä heidän kanssaan. Yleisesti ottaen lestadiolaiset ovat ihan mukavia tavallisia ihmisiä mutta täällä päin ainakin on ihan yleistä että rakennusurakat menevät lestadiolaisille firmoille, koska aina on joku uskonveli päättämässä asiasta ja lisäksi pystyvät omien verkostojensa ja talkoohengen ansiosta pitämään hinnat alhaisina. Kaverini ostivat lestadiolaisen rakennusfirman korjauttaman & tarkastaman talon lestadiolaiselta välitysfirmalta, mikä osoittautui hometaloksi, mikä oli välittäjän ja rakennusfirman tiedossa. Eikö vääräuskoisten huijaaminen ole väärin?

Siihen kiinnitin jo lapsena huomiota että monessa tuntemassani perheessä oli kuollut/vammautunut lapsi jossain onnettomuudessa kun lapsia ei juurikaan valvota.

On väärin, tietysti. Todella ikävää tuollainen tahallinen huijaaminen, joidenkin rahanahneudella ja moraalittomuudella ei ole rajaa.

Ap

Vierailija
194/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut Suvi Ratisen kirjan Matkaystävä? Jos olet niin mitä pidit? Antaako se realistisen kuvan v-lestadiolaisista? Paheksutaanko kyseistä kirjaa siellä? Kysyn siksi kun juuri luin ja tykkäsin kirjasta tosi paljon, se kertoo siis liikkeestä eronneen naisen tarinan.

En ole ap, mutta elän itse lestadiolaisuudessa (tosin olen melko liberaali vl). Ratisen kirja oli samaistuttava. Siihen oli saatu todella hyvin kuvattua lestadiolaisia elämää. Ei tietenkään kaikilla ole noita samoja kokemuksia, mutta itse tunnistin kirjasta hyvin esim. sen miten päähenkilö pohti lapsena ystävänsä joutumista helvettiin ja sitä, mikä on oikein ka mikä väärin. Myös nuorten porukoita oli kuvattu hyvin ja vaikka lestadiolainen edelleen olen, oli päähenkilön kasvaminen kyseenalaistamaan uskoa tutun kuuloista.

Jos joku haluaa saada kirjan kautta ikkunan lestadiolaisuuteen, Matkaystävä on siihen hyvä.

Vierailija
195/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko köyhiä lestadiolaisperheitä? Yhteisössä suositaan hyvältä näyttämistä ulospäin eli hienoja taloja, kaunista sisustusta ja merkkivaatteita ym. Millaista on elämä niillä, jotka ei tähän muottiin mahdu?

Vierailija
196/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sunnuntaisin tehdä töitä, lukuunottamatta hengellisiä työtehtäviä? Saako siivota, pestä pyykkiä, urheilla? Käyvätkö perheet yleensä kirkossa joka sunnuntai?

Saa tehdä töitä, jos silloin on töitä, yleensä ei ole. Saa tehdä kaikkia tavallisia juttuja, mikään juttu ei ole kielletty erityisesti sunnuntaina. Lestadiolaiset eivät yleensä käy kovin usein kirkossa, ehkä jouluna tai pääsiäisenä, vaan oman yhteisönsä järjestämissä seuroissa, jotka ovat siis sunnuntaisin. Seuroissa sitten käydään lähes joka sunnuntai, toiset useammin kuin toiset. Seuroihin kuuluu yhteislaulua, seurapuhe, sen jälkeen kahvittelu jonka jälkeen on toinen puhe ja lisää yhteislaulua. Voi käydä myös vaikka vain ensimmäisellä tai toisella puheella, molemmilla ei tarvitse.

Ap

Millaisella maantieteellisellä alueella yhteisö yleensä toimii? Muutama lähikunta? Onko seurojen paikalla jokin nimi, niin kuin on Jeh.todistajien valtakunnansali?

Rauhanyhdistyksiä on etenkin Oulun seudulla aika pienilläkin paikkakunnilla, ja sitten on Oulun rauhanyhdistys. Muissakin Suomen kaupungeissa on niitä, mutta ei kuitenkaan varmaan niin paljoa. Ja tosiaan rauhanyhdistys on sen nimi.

Ap

SRK:n (= Suomen Rauhanyhdistysten keskusyhdistys) sivuilla kerrotaan, että rauhayhdistyksiä on yhteensä Suomessa 173 , suurimmat Oulussa, Jyväskylässä ja Helsingissä.

Rauhanyhdistyksiä on tosiaan ainakin kaikilla isommilla paikkakunnilla, mutta sitten on sellaisia pienempikin. Itse olen käynyt rauhayhdistyksellä ainakin Kuopiossa, Helsingissä , Espoossa, Vantaalla, Oulussa, Turussa, Tampereella, Lempäälässä, Ylöjärvellä, Porissa, Savonlinnassa, Tyrnävällä... En edes muista kaikkia.

Syy siihen, miksi niin monilla tullut käytyä rauhanyhdistyksillä ympäri Suomea, on se, että lestadiolaisilla on usein aika laajalle levittyneet sosiaaliset verkostot ja kavereiden luona kyläillessä on tullut sitten käytyä myös seuroissa.

Vierailija
197/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyisin miten ihmeessä perheillä on varaa järjestää häät kaikille lapsille. Kun käsittääkseni häihin panostetaan ja ne on jo suvunkin laajuuden takia isot vl-piireissä? Ja sit jos perheessä on se 10+ lasta, niin miten ihmeessä ne kaikille kustannetaan??

Jumalan huolenpito

25

»Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

26

Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 27Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

28»Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää.

29

Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä.

30

Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!

31»Älkää siis murehtiko: ’Mitä me nyt syömme?’ tai ’Mitä me juomme?’ tai ’Mistä me saamme vaatteet?’

32

Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä.

33

Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.

34Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.

Vierailija
198/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetko köyhiä lestadiolaisperheitä? Yhteisössä suositaan hyvältä näyttämistä ulospäin eli hienoja taloja, kaunista sisustusta ja merkkivaatteita ym. Millaista on elämä niillä, jotka ei tähän muottiin mahdu?

En ketään sellaisia kunnolla köyhiä, mutta joitakin aika pienituloisia perheen kokoon verrattuna, mukaanlukien oma perheeni aina välillä, kun kummallekaan vanhemmalle ei löytynyt töitä mistään. Kyllä hekin selviävät, lapsilisää tulee usein verrattain paljon ja vaatteita ja ruokaa saa halvemmallakin. Mutta meidän perheemme lapset eivät sitten olleet lainkaan muiden lestadiolaisten suosiossa, sanoisin että melkein kaikkia ainakin jossain välissä kiusattiin. Tähän ei kyllä köyhyys ollut ainoana syynä, koska välissä sitten saattoi molemmilla vanhemmilla olla työ jolloin meillä oli enemmänkin rahaa. Mutta sen muistan kyllä, kun kadehdin rikasta serkkuani, jolla oli kalliita vaatteita ja kelloja ja sellaista, ja yritin parhaani mukan kopioida häntä, vaikka rahaa ei tosiaan liiaksi ollut. Monesti lestadiolaisilla on laaja tukiverkko ympärillään, joka tarvittaessa tukee vaikeassa elämäntilanteessa.

Ap

Vierailija
199/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ketään sellaisia kunnolla köyhiä, mutta joitakin aika pienituloisia perheen kokoon verrattuna, mukaanlukien oma perheeni aina välillä, kun kummallekaan vanhemmalle ei löytynyt töitä mistään. Kyllä hekin selviävät, lapsilisää tulee usein verrattain paljon ja vaatteita ja ruokaa saa halvemmallakin. Mutta meidän perheemme lapset eivät sitten olleet lainkaan muiden lestadiolaisten suosiossa, sanoisin että melkein kaikkia ainakin jossain välissä kiusattiin. Tähän ei kyllä köyhyys ollut ainoana syynä, koska välissä sitten saattoi molemmilla vanhemmilla olla työ jolloin meillä oli enemmänkin rahaa. Mutta sen muistan kyllä, kun kadehdin rikasta serkkuani, jolla oli kalliita vaatteita ja kelloja ja sellaista, ja yritin parhaani mukan kopioida häntä, vaikka rahaa ei tosiaan liiaksi ollut. Monesti lestadiolaisilla on laaja tukiverkko ympärillään, joka tarvittaessa tukee vaikeassa elämäntilanteessa.

Ap

Miten voidaan olla niin tarkkoja "oikeasta" uskosta mutta silti ei havaita alkeellisimpia asioita, mitä tulee köyhien väheksyntään tai ihmisten erotteluun omaisuuden perusteella..?

Vierailija
200/386 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lestadiolaisia yleensä töissä "perinteisillä" aloilla, julkinen sektori ja juuri rakentaminen,muttei esim it?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi