G: Tekisitkö abortin, jos odottamasi lapsi olisi vammainen?
a) jos kyse olisi esimerkiksi downin syndroomasta
b) jos kyse olisi vammasta, joka tekee lapsesta elinkelvottoman ja lapsen odotetaan kuolevan tuntien tai päivien sisällä syntymästään
c) lapsella on INCL
Perusteluja mielellään mukaan!
Omat vastaukseni:
a) Tekisin. Minulla on jo kaksi lasta, odotan nyt kolmatta. Olemassa olevat lapset vetäisivät pidemmän korren. En myöskään ole varma, jaksaisimmeko me mieheni kanssa. Tilanteeseen vaikuttaa, että minulla on downin syndroomainen veli ja olen nähnyt, mitä se on ja mitä vanhempani ovat joutuneet ottamaan vastaan. Lisäksi me terveet sisarukset olemme kärsineet tilanteesta aika pahasti, vaikka vanhempani ovat kaikkensa yrittäneet.
b) Tekisin. En voisi elää odotellen viikkoja synnytystä, jonka jälkeen ei olisi mitään iloa, pelkkää surua. Lyhentäisin kaikkien asianosaisten kärsimyksen mahdollisimman lyhyeksi.
c) Tekisin. Tähänkään minusta ei äitinä olisi ja minusta kuolema sikiövaiheessa on parempi kohtalo lapselle kuin tämä.
Kommentit (47)
meillä on downin lapsi ja uutta vammaista en huolisi tuossakin on 99% liikaa kestettävää.
että täällä äiti ihmiset kirjoittavat tuollaista. Miksi edes pohtia tai tehdä tälläistä " leikkimielistä" galluppia? Joillekin vaikeasti vammaisen lapsen kanssa eläminen on arkea, hyvine ja huonoinen puolineen.
abortin. Ehkä olisi hyvä, että nekin jotka asialla hurskastelevat miettisivät ihan oikeasti ja tosissaan, miltä tuntuisi olla siinä valintatilanteessa ja mitä silloin saattaisi tehdä. Sitä kutsutaan empatiaksi.
Vierailija:
että täällä äiti ihmiset kirjoittavat tuollaista. Miksi edes pohtia tai tehdä tälläistä " leikkimielistä" galluppia? Joillekin vaikeasti vammaisen lapsen kanssa eläminen on arkea, hyvine ja huonoinen puolineen.
oo ihana leikkiä Jumalaa kun saa valita pitäskö sairaan lapsen,valitsisko terveen lapsen???
Oletetaan näin että tulis useampi raskaus,ja jokaisessa ennustettas jonkin sortin vammaa .. Kuinka monta aborttia olisitte siis valmiita tekemään?
koska olen noita testauksia vastaan.
Joten vastaan ei kaikkiin kohtiin, koska todennäköisesti en tietäisi lapsen vammasta mitään. Luoja päättää kuka saa elää ja kuka ei.
Mä en vartavasten tekisi vammaista lasta. Jos en tietäisi asiasta niin sitten olisi asia erikseen.
G: Tekisitkö abortin, jos odottamasi lapsi olisi vammainen?
a) jos kyse olisi esimerkiksi downin syndroomasta
- Tuskin.. riippuu hieman viikoista, koska saisin asiasta kuulla.
b) jos kyse olisi vammasta, joka tekee lapsesta elinkelvottoman ja lapsen odotetaan kuolevan tuntien tai päivien sisällä syntymästään
- Ehdottomasti tekisin
c) lapsella on INCL
- En tiedä, mikä se on.
Perusteluja mielellään mukaan!
-Mielestäni kaikilla elämään kykenevillä tulisi olla oikeus elää, mutta ymmärrän hyvin sen päätöksen tehneitä, jotka keskeyttää raskauden kuullessaan lapsen vammautumisesta. Voihan joillain jo syntyneillä olla ihana elämä, mutta kyllä ne valmiudet terveellä on täysin erilaiset, myöntäkää pois.
Sitä en tiedä, mikä INCL on, joten en osaa vastata...
on tauti, jossa lapsi syntyy normaalina. Oppii kenties kävelemään. Sitten alkaa taantuminen. Lapsi sokeutuu, kuuroutuu, tulee täysin kehitysvammaiseksi. Kuolee n. 8-10-vuotiaana. Ei ole hoitoa.
Ja sikiö oli muutenkin todella sairas! Toivon, etten päätöstä joudu enää ikinä tekemään, mutta sitten jos joudun, niin katson asiaa silloin miten toimia. Eli asia kun ei ole niin yksiselitteinen. Surullisia juttuja, mutta silti niin arkipäivää!
minulla on yksi sairas lapsi ja voimat riittää hädin tuskin siihen että selviän huomiseen. Toinen olisi mahdotonta.
Me emme tietenkään ota riskiä että voisinodottaa toista lasta. Esikoisen sairaus ei ole perinnöllinen mutta silti. Eikä meillä sitäpaitsi ole edes seksiä koska voimat ei riitä, joten jollei joku paha henki puutu asiaan, tästä ei tarvitse päättää...
Minulla on kolme lasta ja heidän tarpeensa pitäisi ottaa huomioon kyseisessä tilanteessa. En itse haluaisi synnyttää vauvaa varmaan tuskaan ja kuolemaan (ennenaikaiseen siis). En myöskään haluaisi, että nämä isommat sisarukset joutuisivat kestämään nuorimmaisen kuihtumisen ja kuolemisen ja menettämisen tuskan, jos heidät siltä voisin säästää.
Uskon Jumalaan, mutten silti pidä aborttia oikeassa tilanteessa mitenkään huonona ratkaisuna. Ihan kamalaa tuskaa ja surua se silti varmasti tuottaisi. Vaikka koittaisin ajatella niin, että sen ihmislapsen olisi parempi olla taivaassa..
Hypoteettisia pohdintoja nämä tietenkin ovat, jo siksikin, etten tiedä tuleeko meille enää lisää lapsia ja siksi, että oikeasti päätöksen voi tehdä vasta, kun on siinä tilanteessa.
julmaa leikkiä jumalana tai ei mutta minusta kuitenkin oleellisinta on vanhempien jaksaminen. jos tietää itse että ei ole resursseja hoitaa ja huolehtia loppuikää vammaisesta lapsesta niin mun mielestä abortti on pewrempi ratkaisu kun hylätä lapsi laitokseen.
Vierailija:
minulla on yksi sairas lapsi ja voimat riittää hädin tuskin siihen että selviän huomiseen. Toinen olisi mahdotonta.Me emme tietenkään ota riskiä että voisinodottaa toista lasta. Esikoisen sairaus ei ole perinnöllinen mutta silti. Eikä meillä sitäpaitsi ole edes seksiä koska voimat ei riitä, joten jollei joku paha henki puutu asiaan, tästä ei tarvitse päättää...
en todellakaan tekisi aborttia. kysymykseen a) siis: ei.
muihin en osaa sanoa. millainen veljesi sitten on ? sairasteleeko? onko " huonotasoinen" tms.? eikö lapsi ole kuitenkin lahja eikä taakka?
Siis että elämä pyörii vain ja ainoastaan sairaan lapsen ympärillä. Ei sellainen ole elämää kenellekään. Luulen vain että nämä jeesustelijat saavat vielä joskus maistaa " omaa lääkettä " eli parempi oikeasti olla ihan tyst vaan, kun ei tiedä mitä se on!
Minulla myös 2 tervettä lasta ja en haluaisi, että yhden tosi sairaan vuoksi ei olisi heille aikaa. Enkä tiedä jaksaisinko itsekään. Jos kuitenkin syntyisi vammainen lapsi jota ei ultrissa olisi huomattu, niin varmasti sitä rakastaisin, ja ehkä voimia löytyisi jostain. Vasta vasten en kuitenkaan tekisi.
Vain siinä tapaksessa, että sellaista tiedetään epäillä ja osataan etsiä, voidaan se tutkimuksissa löytää. Tavallisissa rutiinibiopsiassa tai punktiossa se ei tule ilmi.
tekisin joka tapauksessa abortin. En halua enempää lapsia. Ikä ja lapsiluku eivät riitä sterilointiin. Mutta en halua enää lapsia. Terveitä tai sairaita.