Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neurologisista ongelmista kärsivän, 9v lapsen käytös on sen verran silmiinpistävää ja erikoista (pakenee uusia ihmisiä pöydän alle ym), että on helpompi sanoa kyseess olevan kehitysvamma

Vierailija
08.05.2020 |

Helpompaa kuin antaa ihmisten ihmetellä, miksi tyttäreni leikkii kovaan ääneen olemattomien ystävien kanssa bussipysäkillä ( hei juostaan tuonne päin, hihii) tai uusien ihmisten tullessa kylään ryömii pöydän alle. Tyttö on kova takertumaan minuun, kirjaimellisesti ja joudun usein olemaan puhetorvena kun ei uskalla puhua.
Diagnoosit ovat siis adhd ja laaja-alainen kehityshäiriö

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keetotaulu on niin yksinkertainen asia, että kyllä sen oppimista voisi pitää älykkyyden mittarina.

Vierailija
42/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä melko sama tilanne samoilla diagnooseilla, 7v tyttö. Leikki on erittäin tärkeää ja ryntää heti koulun jälkeen leikkimään, ei ole kiinnostunut esim. oman kännykän saamisesta (toisin kuin sisko joka vinkui jo 6-vuotiaana puhelinta) ja toisaalta mitä iloa siitä olisi sillä ei uskalla puhua puhelimessa mitään vaikka siellä olisi mummo tms. Menee ihan lukkoon. Ja sitten tuo pöydän alle piiloutuminen!  Siellä sitten kyhjöttää pitäen jalastani kiinni ja minä' koetan  houkutella että se on vaan iskän työkaveri/äidin uusi ystäävä ei tarvitse pelätä. Toisten lasten kanssa ei osaa leikkiä, menee täysin lukkoon siinäkin tilanteessa. 

Nukkuu minun ja mieheni välissä, emme jaksa enää koettaa saada omaan sänkyynsä. On kovin takertuvainen minuun ja jos menen johonkin tivaa mieheltäni heti, mihin äiti meni? Tuntuu kuin olisimme ikuisesti siinä vaiheessa jossa n. 2-vuotiasta opetetaan että vaikka äiti lähtee, tämä tulee takaisin.

Millainen oli raskausaikasi, entä synnytys? Millainen tyttö oli vauvana? Oliko hän vauvana hoidossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kehitysvammainenhan hän onkin jos on laaja-alainen KEHITYSHÄIRIÖ. Mun mielestä pitäisi taas alkaa puhumaan ihan vain vammaisista,

Ei ole ja se on ihan yksi lysti, mitä mieltä sinä olet, koska näissä asioissa käytetään virallisia diagnoositermejä.

KAtsos kun näitä vammoja ja erityisyyksiä on erilaisia. Ja Laaja-alainen kehityshäiriö EI ole sama kuin kehitysvamma - ihan noin määritelmällisesti, niillä on eri kriteerit. Kehitysvamma on kognitiivisen toiminnan heikkous, eli älykkyysosamäärä on alle 80. Laaja-alainen kehityshäiriö sen sijaan on pääseäassa sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelma, johon liittyvät rajoittuneet, kaavamaisena esiintyvät mielenkiinnon kohteet ja toiminnot. Laaja-alaisen kehityshäiriön omaavalla ihmisellä usein ilmenee ikätasoon nähden poikkeavaa käytöstä ja myös _jonkinasteista_ kognitiivista heikkenemistä voi esiintyä - mutta ei niin suurta kuin kehitysvammassa, eikä välttämättä esiinny ollenkaan.

Laaja-alaisesta kehityshäiriöstä lapsena kärsivä yleensä oppii kertotaulut ihan normaalisti.

Laaja-alainen kehityshäiriö ON keva eli kehitysvamma (diagnoosi). Taidat nyt sekoittaa laajamuotoinen kehityshäiriö diagnoosiin, joka on nepsy diagnoosi. Tosin laajamuotoinen kehityshäiriö on myös diagnoosi, joka joskus saattaa muuttua laaja-alaiseksi kehityshäiriöksi eli kevaksi.

Nepsydiagnoosin omaavan äitinä tiedän.

Itse en koskaan esittele lastani kenellekään diagnoosin kautta tai diagnoosilla.

Vierailija
44/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko termeistä jankkaavat mennä muualle, taas kerran pilataan hyvä keskustelu jankkaamalla asian vierestä. Kyllä jokainen vanhempi itse tietää jos lapsella on diagnoosi että mitä se käytännössä tarkoittaa.

Vierailija
45/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä melko sama tilanne samoilla diagnooseilla, 7v tyttö. Leikki on erittäin tärkeää ja ryntää heti koulun jälkeen leikkimään, ei ole kiinnostunut esim. oman kännykän saamisesta (toisin kuin sisko joka vinkui jo 6-vuotiaana puhelinta) ja toisaalta mitä iloa siitä olisi sillä ei uskalla puhua puhelimessa mitään vaikka siellä olisi mummo tms. Menee ihan lukkoon. Ja sitten tuo pöydän alle piiloutuminen!  Siellä sitten kyhjöttää pitäen jalastani kiinni ja minä' koetan  houkutella että se on vaan iskän työkaveri/äidin uusi ystäävä ei tarvitse pelätä. Toisten lasten kanssa ei osaa leikkiä, menee täysin lukkoon siinäkin tilanteessa. 

Nukkuu minun ja mieheni välissä, emme jaksa enää koettaa saada omaan sänkyynsä. On kovin takertuvainen minuun ja jos menen johonkin tivaa mieheltäni heti, mihin äiti meni? Tuntuu kuin olisimme ikuisesti siinä vaiheessa jossa n. 2-vuotiasta opetetaan että vaikka äiti lähtee, tämä tulee takaisin.

Tuntuupa kamalalta, että seitsemänvuotiaalle ei saa leikki enää olla normaalia toimintaa.

Oudompaa se pikkulasten kännykän käyttö ym mun mielestä on. No ehkä mullakin on joku kehityshäiriö.

Se on aika sairasta jos tungetaan kännykkää ala-kouluikäisille väkisin. Monet vanhemmat syypäitä lasten käytöshäiriöihin, näin on ilmaissut aika moni supernanny. Adhd on oikeasti harvinainen- yleisempää on vanhemman oma rajattomuus :/

t.psyk.hoitaja

Vierailija
46/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuollainen lapsena. Diagnoosina ADD ja asperger. Nykyään olen täysin normaali työssäkäyvä ja opiskeleva nuori. Eivät varhaislapsuuden oireet välttämättä kerro kovinkaan paljoa tulevasta. Nyt voi tuntua kurjalta, mutta parin vuoden päästä tilanne voi olla jo täysin toinen. Ole lapsesi tukena ja näytä hänelle, että rakastat ja välität hänestä.

Tsemppiä!

N19

Tämä! Kiitos tästä kommentista! Itse nepsylapsen äitinä huomaan, että monet vanhemmat tuo lapsen diagnoosi edellä joka paikkaan. En ymmärrä tätä. Kyllä, tyttäreni toimii usein erikoisesti, ajattelee out of box - mutta miksi minulla olisi tarve alleviivata asiaa.

Vierailija
47/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö lapsi normaalia koulua?

Vierailija
48/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jotenkin tosi ikävää, että leikkivää lasta pidetään jotenkin erityisenä. :(

Nykyaikana ei kai siis enää kouluikäisenä saisi leikkiä mitään ettei pidettäisi jälkeenjääneenä.

Vierailija
49/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kehitysvammainenhan hän onkin jos on laaja-alainen KEHITYSHÄIRIÖ. Mun mielestä pitäisi taas alkaa puhumaan ihan vain vammaisista,

Ei ole ja se on ihan yksi lysti, mitä mieltä sinä olet, koska näissä asioissa käytetään virallisia diagnoositermejä.

KAtsos kun näitä vammoja ja erityisyyksiä on erilaisia. Ja Laaja-alainen kehityshäiriö EI ole sama kuin kehitysvamma - ihan noin määritelmällisesti, niillä on eri kriteerit. Kehitysvamma on kognitiivisen toiminnan heikkous, eli älykkyysosamäärä on alle 80. Laaja-alainen kehityshäiriö sen sijaan on pääseäassa sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelma, johon liittyvät rajoittuneet, kaavamaisena esiintyvät mielenkiinnon kohteet ja toiminnot. Laaja-alaisen kehityshäiriön omaavalla ihmisellä usein ilmenee ikätasoon nähden poikkeavaa käytöstä ja myös _jonkinasteista_ kognitiivista heikkenemistä voi esiintyä - mutta ei niin suurta kuin kehitysvammassa, eikä välttämättä esiinny ollenkaan.

Laaja-alaisesta kehityshäiriöstä lapsena kärsivä yleensä oppii kertotaulut ihan normaalisti.

Laaja-alainen kehityshäiriö ON keva eli kehitysvamma (diagnoosi). Taidat nyt sekoittaa laajamuotoinen kehityshäiriö diagnoosiin, joka on nepsy diagnoosi. Tosin laajamuotoinen kehityshäiriö on myös diagnoosi, joka joskus saattaa muuttua laaja-alaiseksi kehityshäiriöksi eli kevaksi.

Itse en koskaan esittele lastani kenellekään diagnoosin kautta tai diagnoosilla.

Ei ole.

Nepsylapsen äitinä sinun pitäisi todellakin tietää tämä. Laaja-alainen kehityshäiriö on autismikirjon häiriö, ja se ei ole kehitysvammaisuutta. Kehitysvammaisuuden diagnoosikriteeri on älykkyysosamäärä.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt0…

Ihan googlettamallakin saatte tietoa aiheesta.

Vierailija
50/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä, miksi täällä jotkut väittävät tuon olevan kehitysvamma-diagnoosi kun se ei ole. Eikä kyse ole todellakaan siitä, että kehitysvamma-diagnoosi oli mikään maailmanloppu. On paljon aikuisia ihmisiä, joilla on diagnosoimaton kehitysvamma, ja he pärjäävät ihan hyvin elämässä. Mutta autismissa on kyse toisenlaisista ongelmista ja haasteista. Tosin autismiin voi liittyä myös kehitysvammaisuutta, mutta nämä ovat kaksi eri diagnoosia.

Kehitysvammadiagnoosit ovat ICD luokassa F70-F79. Laaja-alainen kehityshäiriö, eli F84 sisältää puolestaan autismikirjon häiriöt.

Vierailija
51/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jotenkin tosi ikävää, että leikkivää lasta pidetään jotenkin erityisenä. :(

Nykyaikana ei kai siis enää kouluikäisenä saisi leikkiä mitään ettei pidettäisi jälkeenjääneenä.

Sama pisti silmään, itsekin leikin vielä yläasteella kavereiden, sisarusten ja serkkujen kanssa. Nykyäänkö se on joku heikkolahjaisuuden merkki? Ihan normaali koulut käynyt ihminen minäkin olen.

Vierailija
53/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. Myös lapsella ollut laaja - alainen kehityshäiriö, mutta diagnoosit muuttuneet matkan varrella. Laaja-alainen kehityshäiriö ei ole kehitysvamma vaan enemmänkin autisminkirjoon kuuluvaa.

Lapsella on neuropsykiatrisia vaikeuksia.

Joku, jolla ei ole mitään käsitystä, kokemusta tai ymmärrystä eivät selvästi ymmärrä viestin aloitustakaan vaan luulevat, että kyse on leikistä kun kun lapsi menee pöydän alle jne.

Autisminkirjo ja laaja - alaiset kehityshäiröt voivat näkyä käytöksessä, sosiaalisessavuorovaikutuksessa jne. Osa voi olla tosi lahjakkaita tietyissä asioissaja päätyä omien lahjojen ja kiinnostuksen mukaiselle alalle töihin, silti ei ne häiriöt mihinkään katoa, vaikka henkilö itse ei sitä huomaakaan. Kuitenkin uusia asioita vuorovaikutuksesta opitaan kantapään kautta.

Vierailija
54/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama pisti silmään, itsekin leikin vielä yläasteella kavereiden, sisarusten ja serkkujen kanssa. Nykyäänkö se on joku heikkolahjaisuuden merkki? Ihan normaali koulut käynyt ihminen minäkin olen.

Jos ei ole kokemusta tai edes koulutusta autisteista tai Laaja-alaisista kehityshäiriöstä tai neuropsykiatrisista vaikeuksista, niin ehkä tämä leikki - asia ei avaudu sinulle kun peilaat asioita oman kokemuksesi kautta. Leikki itsessään ei tietenkään ole lainkaan kummallista, outoa tai huono asia tuossa iässä. Kukaan ei pidä leikkivää lasta erityisenä - kyse ei ole siitä.

Sanoisinko näin, että erityinen ja tavallinen lapsi voivat syödä, puhua, nukkua ja leikkiä, mutta ne laadulliset erot, vaikeudet jne ovat se juttu, mikä hankaloittaa erityisen pärjäämistä ja suoriutumista noissa asioissa..

Vierailija
55/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Nepsylapsen äitinä sinun pitäisi todellakin tietää tämä. Laaja-alainen kehityshäiriö on autismikirjon häiriö, ja se ei ole kehitysvammaisuutta. Kehitysvammaisuuden diagnoosikriteeri on älykkyysosamäärä.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt0…

Ihan googlettamallakin saatte tietoa aiheesta.

Juuri näin. Ei ole kyse KEVAsta.

Vierailija
56/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  olin tavattoman ujo lapsi ja vielä 15 vuotiaana minulla oli 10 vuotias bestis jonka kanssa leikimme barbeilla sekä teimme majoja metsään,  jouduin  tämän takia rankasti kiusatuksi.  Opiskelut  kokkilinjalla 16-vuotiaana  jäivät kesken kun en tuntenut olevani samaa sarjaa muiden tyttöjen kanssa, en meikannut enkä pukeutunut muodikkaasti.  Ja olin yhä toivottoman hiljainen. Ensimmänen poikaystävä minulla oli 21-vuotiaana.  26-vuotiaana sain sitten tietää että minulla oli lapsena todettu jonkinsortin laaja kehityshäiriö sekä epäkypsä persoonallisuus ja tuohon päälle lätkäistiin uutena diagnoosina vielä ADHD.

Vierailija
57/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen luokkakaveri on sanankaltainen. 12v saa raivokohtauksia, leikkii mielikuvitushahmoilla, hytkyy pöydän alla luokassa, käy käsiksi muihin, hyväksyy vain yhden luokkakaverin, uskoo joulupukkiin, pissii housuihin. En tiedä daignoisia, mutta on tosi outo. On normiluokalla, mutta ei ole normaali. Toisten pitää vain sietää, kun esim. Potkii muita. Ei saa kiusata pikku neiti nenäkästä..., sanoo ope.

Vierailija
58/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP:n lapsi tavallisessa vai erityiskoulussa?

Vierailija
60/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on epäkypsä persoonallisuushäiriö? Ei löydy netistä tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan