Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neurologisista ongelmista kärsivän, 9v lapsen käytös on sen verran silmiinpistävää ja erikoista (pakenee uusia ihmisiä pöydän alle ym), että on helpompi sanoa kyseess olevan kehitysvamma

Vierailija
08.05.2020 |

Helpompaa kuin antaa ihmisten ihmetellä, miksi tyttäreni leikkii kovaan ääneen olemattomien ystävien kanssa bussipysäkillä ( hei juostaan tuonne päin, hihii) tai uusien ihmisten tullessa kylään ryömii pöydän alle. Tyttö on kova takertumaan minuun, kirjaimellisesti ja joudun usein olemaan puhetorvena kun ei uskalla puhua.
Diagnoosit ovat siis adhd ja laaja-alainen kehityshäiriö

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap <3 minulla samanlainen tyttö kotona. Selviä vaikeuksia ollut taaperoiältä mutta onneksi saatiin diagnoosi ja elämä alkoi helpottamaan sen myötä.

Vierailija
2/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kehitysvammainenhan hän onkin jos on laaja-alainen KEHITYSHÄIRIÖ. Mun mielestä pitäisi taas alkaa puhumaan ihan vain vammaisista, eikä yrittää normalisoida kaikia vammoja "erityisyydeksi". Lapsenkin on helpompi olla kun hän tietää että hän on vammainen, kuin että annetaan ymmärtää joka taholta että hän on vain erilainen, mutta ihan yhtä varmasti hänestä voi tulla vaikka lääkäri tai astronautti, kunhan vain opiskelee kunnolla.

Ei voi, ja kun lapselle selviää tämä, niin hän pettyy itseensä. Aikuisiin hänen pitäisi pettyä, kun ovat valehdelleet, ja hän on joutunut kokea huonommuutta muita kohtaan, kun muut pääsevät pikkuopiskelulla eteenpäin ja hänellä ei lämässä ole muuta kuin opiskelu 24/7, ja siltikään ei edes yläasteella kerrtotaulu onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia lapsen leikkiä

Vierailija
4/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tutustuneet Miten rokotukset vaikuttavat? Juuri tällaisia neurologisia oireita.

Vierailija
5/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tutustuneet Miten rokotukset vaikuttavat? Juuri tällaisia neurologisia oireita.

Äitilläs oli neuroilogisia ongelmia kun sua teki, ja isälläs on vieläkin.

Vierailija
6/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kehitysvammainenhan hän onkin jos on laaja-alainen KEHITYSHÄIRIÖ. Mun mielestä pitäisi taas alkaa puhumaan ihan vain vammaisista,

Ei ole ja se on ihan yksi lysti, mitä mieltä sinä olet, koska näissä asioissa käytetään virallisia diagnoositermejä.

KAtsos kun näitä vammoja ja erityisyyksiä on erilaisia. Ja Laaja-alainen kehityshäiriö EI ole sama kuin kehitysvamma - ihan noin määritelmällisesti, niillä on eri kriteerit. Kehitysvamma on kognitiivisen toiminnan heikkous, eli älykkyysosamäärä on alle 80. Laaja-alainen kehityshäiriö sen sijaan on pääseäassa sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelma, johon liittyvät rajoittuneet, kaavamaisena esiintyvät mielenkiinnon kohteet ja toiminnot. Laaja-alaisen kehityshäiriön omaavalla ihmisellä usein ilmenee ikätasoon nähden poikkeavaa käytöstä ja myös _jonkinasteista_ kognitiivista heikkenemistä voi esiintyä - mutta ei niin suurta kuin kehitysvammassa, eikä välttämättä esiinny ollenkaan.

Laaja-alaisesta kehityshäiriöstä lapsena kärsivä yleensä oppii kertotaulut ihan normaalisti.

Vierailija
7/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kovinkaan aukottomasti todistettu tällaista yhteyttä. Mutta oletetaan, että jokin tilastollinen yhteys on olemassa, niin silti, eikö neurologisesti poikkeava lapsi ole parempi kuin kuollut lapsi? Ja kyllä neurologisesti poikkeavakin voi olla onnellinen elämässä ja tyytyväinen itseensä. Sekin taitaa monilta unohtua. Itsekin neurologisesti poikkeava ja olen kyllä tyytyväinen, että äitini on aikoinaan ottanut mulle rokotukset ja itsekin olen lapselleni ne ottanut.

Vierailija
8/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sillä minkäänlaista mitä väitätte

Onko lyönyt päänsä ja onko tutkittu? Onko jotain muuta tapahtunut, traumaattistakin? Voi myös olla jotain sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja yksin jäämisen pelkoa jotka voivat johtua jostain huonoista kokemuksista. Onko kiusattu? Toimintaterapia ja keskusteluterapia voisivat auttaa.

Itse tein niin kun yksi oli tulossa käymään että otin ruokapöydältä ruokailuvälineet ja menin niiden kanssa pöydän alle mutta siihen oli syy se joka oli tulossa ja mulla on erityisherkkyys niin aistin että epämiellyttävä esitti aluksi kuinka paljon tahansa niin se tulikin sitten myöhemmin esiin väkivaltaisuus, alkoholismi yhdistettynä diabetekseen ja erittäin koleeriseen luonteeseen ja narsismiin

Älä väitä lastasi joksikin joka ei äläkä väitä muille lapsestasi joka ei pidä paikkaansa älä pilaa lapsesi elämää

Vierailija
9/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on laaja-alaisilla oppimisvaikeuksilla (entinen heikkolahjaisuus) ja tuolla laaja-alaisella kehityshäiriöllä?

Vierailija
10/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä adhd lapsi ujostele ketään ja tekee tuttavuutta kaikkien kanssa. Saa olla silmät selässäkin, että kenen mukaan on taas menossa. Joskus tuntuu, että helpompi jos menisi vaikka sinne pöydän alle mielikuvituskavereidensa kanssa.

Anna lapsesi olla sellainen kuin on. Iloitse, että hänellä on rikas mielikuvitus. Se kun yleensä iän myötä useimmilta häviää. Kyllä se ihmispelkokin lopulta vähenee.

Vierailija
11/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

F84 Laaja-alaiset kehityshäiriöt

F84.0 Lapsuusiän autismi

F84.1 Epätyypillinen autismi

F84.2 Rettin oireyhtymä

F84.3 Muu lapsuusiän persoonallisuutta hajottava (disintegratiivinen) kehityshäiriö

F84.4 Älylliseen kehitysvammaisuuteen ja kaavamaisiin liikkeisiin liittyvä hyperaktiivisuusoireyhtymä

F84.5 Aspergerin oireyhtymä

F84.8 Muu lapsuusiän laaja-alainen kehityshäiriö

F84.9 Määrittelemätön lapsuusiän laaja-alainen kehityshäiriö

Vierailija
12/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kehitysvammainenhan hän onkin jos on laaja-alainen KEHITYSHÄIRIÖ. Mun mielestä pitäisi taas alkaa puhumaan ihan vain vammaisista, eikä yrittää normalisoida kaikia vammoja "erityisyydeksi". Lapsenkin on helpompi olla kun hän tietää että hän on vammainen, kuin että annetaan ymmärtää joka taholta että hän on vain erilainen, mutta ihan yhtä varmasti hänestä voi tulla vaikka lääkäri tai astronautti, kunhan vain opiskelee kunnolla.

Ei voi, ja kun lapselle selviää tämä, niin hän pettyy itseensä. Aikuisiin hänen pitäisi pettyä, kun ovat valehdelleet, ja hän on joutunut kokea huonommuutta muita kohtaan, kun muut pääsevät pikkuopiskelulla eteenpäin ja hänellä ei lämässä ole muuta kuin opiskelu 24/7, ja siltikään ei edes yläasteella kerrtotaulu onnistu.

No ei ole. Esim. asperger lapseni ei ole kehitysvammainen. Ei sillä että kehitysvammaisuudessa mitään pahaa olisi, mutta ei ole fiksua niputtaa kaikkea yhden käsitteen alle.

Laaja-alainen kehityshäiriö on kattonimike monelle häiriöille, ja ap:n lapsen kohdalla tarkoittanee sitä, ettei oikein tiedetä mikä on vialla, mutta jotain tuon suuntaista on.

Kehitysvammaisuutta ei ole esim. toimintarajoitteet vain motoriikan ja sosiaalisten taitojen suhteen, vaan kehitysvammaisuudesta puhutaan kun henkilön älykkyys on selvästi alentunut ja toimintakyky rajoittunut hyvin monella osa-alueella.

Vierailija
13/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tollanen tyttö, nyt jo aikuinen.

Vierailija
14/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on laaja-alaisilla oppimisvaikeuksilla (entinen heikkolahjaisuus) ja tuolla laaja-alaisella kehityshäiriöllä?

Toisen alle kuuluu esimerkki autismi ja toinen on puolestaan hyvin epämääräinen nimitys vaikeille oppimisvaikeuksille, joista ei saada tarkkaa otetta mistä on kyse.

Vierailija
15/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laaja- alainen kehityshäiriö ei tarkoita kehitysvammaa.

Vierailija
16/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melko sama tilanne samoilla diagnooseilla, 7v tyttö. Leikki on erittäin tärkeää ja ryntää heti koulun jälkeen leikkimään, ei ole kiinnostunut esim. oman kännykän saamisesta (toisin kuin sisko joka vinkui jo 6-vuotiaana puhelinta) ja toisaalta mitä iloa siitä olisi sillä ei uskalla puhua puhelimessa mitään vaikka siellä olisi mummo tms. Menee ihan lukkoon. Ja sitten tuo pöydän alle piiloutuminen!  Siellä sitten kyhjöttää pitäen jalastani kiinni ja minä' koetan  houkutella että se on vaan iskän työkaveri/äidin uusi ystäävä ei tarvitse pelätä. Toisten lasten kanssa ei osaa leikkiä, menee täysin lukkoon siinäkin tilanteessa. 

Nukkuu minun ja mieheni välissä, emme jaksa enää koettaa saada omaan sänkyynsä. On kovin takertuvainen minuun ja jos menen johonkin tivaa mieheltäni heti, mihin äiti meni? Tuntuu kuin olisimme ikuisesti siinä vaiheessa jossa n. 2-vuotiasta opetetaan että vaikka äiti lähtee, tämä tulee takaisin.

Vierailija
17/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä teille. Ikävä tilanne, nykyään ei vielä ymmärretä neurokirjon ongelmia hyvin.

Vierailija
18/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuollainen lapsena. Diagnoosina ADD ja asperger. Nykyään olen täysin normaali työssäkäyvä ja opiskeleva nuori. Eivät varhaislapsuuden oireet välttämättä kerro kovinkaan paljoa tulevasta. Nyt voi tuntua kurjalta, mutta parin vuoden päästä tilanne voi olla jo täysin toinen. Ole lapsesi tukena ja näytä hänelle, että rakastat ja välität hänestä.

Tsemppiä!

N19

Vierailija
19/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä melko sama tilanne samoilla diagnooseilla, 7v tyttö. Leikki on erittäin tärkeää ja ryntää heti koulun jälkeen leikkimään, ei ole kiinnostunut esim. oman kännykän saamisesta (toisin kuin sisko joka vinkui jo 6-vuotiaana puhelinta) ja toisaalta mitä iloa siitä olisi sillä ei uskalla puhua puhelimessa mitään vaikka siellä olisi mummo tms. Menee ihan lukkoon. Ja sitten tuo pöydän alle piiloutuminen!  Siellä sitten kyhjöttää pitäen jalastani kiinni ja minä' koetan  houkutella että se on vaan iskän työkaveri/äidin uusi ystäävä ei tarvitse pelätä. Toisten lasten kanssa ei osaa leikkiä, menee täysin lukkoon siinäkin tilanteessa. 

Nukkuu minun ja mieheni välissä, emme jaksa enää koettaa saada omaan sänkyynsä. On kovin takertuvainen minuun ja jos menen johonkin tivaa mieheltäni heti, mihin äiti meni? Tuntuu kuin olisimme ikuisesti siinä vaiheessa jossa n. 2-vuotiasta opetetaan että vaikka äiti lähtee, tämä tulee takaisin.

Tuntuupa kamalalta, että seitsemänvuotiaalle ei saa leikki enää olla normaalia toimintaa.

Oudompaa se pikkulasten kännykän käyttö ym mun mielestä on. No ehkä mullakin on joku kehityshäiriö.

Vierailija
20/70 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tollanen tyttö, nyt jo aikuinen.

Millaista elämää hän viettää nyt aikuisena?