Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää töiden ja lastenhoidon yhdistelmää

Vierailija
08.05.2020 |

Olen yh (lapsi joka toinen vkl isällään) ja olen tähän tilanteeseen aivan lopussa. Minulla on ollut tosi raskasta koko korona-arki. Vaativa asiantuntijatyö etänä etäpalavereineen yhdistettynä 5-vuotiaan lapsen kotihoitoon 8 viikon ajan on imenyt kaikki voimani. Lapsi hyppii pienessä kerrostaloasunnossa seinille tekemisen puutteesta. En pysty aktivoimaan ihan koko ajan, itsenäisesti jaksaa puuhailla ehkä tunnin pari, mutta silloinkin tarvitsee huomiota vähän väliä ("katso äiti"). Oma elämäni koostuu tyynysodasta, strategiapalavereista, linnan rakentamisesta ja asiakaspuheluihin vastaamisesta. Mitään ei pysty tekemään kunnolla, ei töitä eikä lastenhoitoa. Jatkuva syyllisyys joka suuntaan. Liikaa ruutuaikaa lapsella, liian huono työteho töissä. Voisin vaan itkeä aamusta iltaan.

Olen henkisten voimieni äärirajoilla ja valmis vaikka irtisanoutumaan työstä jotta elämä edes jostain päästä vähän helpottuisi. En jaksa enää. Vien lapsen ma päiväkotiin mutta pelkään että joudun jäämään itse sairaslomalle kun keskittymiskykyni ja työkykyni ovat tämän tilanteen seurauksena raunioina. Olen lapselle jatkuvasti kireä ja kiukkuinen vaatimastaan huomiosta.

Pahinta on kaiken kattava huonommuuden tunne siitä miten huonosti jaksan. Häpeän omaa kyvyttömyyttäni niin että tekisi mieli hypätä sillalta. Miten muut lapselliset tuntuvat selviytyvän tästä ajasta niin upeasti?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sulla ylipäätään on ollut lapsi kotona? Jos teet töitä, lapsi hoitoon.

Päiväkodit olleet auki koko ajan, teidän valinta pitää lapsi kotona. Laitetaanko mitali tulemaan postissa, vai kiillotatko vielä vähän sitä marttyyrikruunua?

No kyllä joka helkkarin paikassa on hakattu päähän, että päiväkodit on vain yhteiskunnan kannalta kriittisten alojen työntekijöiden lapsille. Eikä päiväkodeissa kovin paljon ole lapsia käynytkään. Eli suurin osa ihmisistä on toiminut niin kuin Ap, turha sitä mennä haukkumaan.

Höpöhöpö. Joka paikassa on nimenomaan sanottu, että jos pystyy pitämään lapsen kotona niin suositellaan, mutta mikäli vanhemman työssäkäynti sen vaatii, lapsen voi viedä hoitoon. Jos perheessä on käytännössä yksi vanhempi, ja hän tekee töitä (ihan sama tapahtuuko työt etänä vai ei), niin lapsi voi mennä hoitoon.

Olen itse päiväkodissa töissä, ja ihan kaikkien alojen työntekijöiden lapsia on ollut hoidossa. Kotiin on jääneet pääasiassa ne, joiden lapset ovat olleet virikehoidossa. Lisäksi tietysti ne, joiden opinnot keskeytyivät koronan vuoksi, ja lomautetut, ovat pitäneet lapset kotona. Jotkut vanhemmat ovat pitäneet lomia pois, tai muuttaneet työvuorojaan niin että toinen vanhempi on aina kotona.

Lapsia on ollut noin 1/4 normaalista.

Vierailija
22/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on AINA epäonnistuminen. Eli epäonnistuit jo siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa jauhettiin että ei muita lapsia päiväkotiin tai kouluun kuin niiden joiden vanhemmat ovat kriittisillä aloilla. Oikein täälläkin linkkien kera nostettiin esille esim. bloggareita joilla lapsi päiväkodissa. Kunnon naureskelut ja haukkumiset päälle.

Myös jokainen äiti ja isä ovat miettineet omia lapsiaan etteivät he sairastuisi ja ajattelivat että koska ovat itsekin kotona, tekemässä etätöitä, olisi jotenkin jopa väärin viedä lapsi päiväkotiin. Kun vaikka tosiaan töitä tehnyt, niin se oma ala ei ole ollut kriittinen. Samoin kuin tyypit ovat haukkuneet kaikki jotka eivät siihen ole pystyneet, kuinka itse ollaan oltu 15 vuotta kotiäitinä ja jotkut itkee muutaman kuukauden takia. Niin KOTIÄITINÄ, ei siis ole tehnyt samaan aikaan töitä. Nyt monet ovat sekä töissä että kotiäitinä ja/tai -isänä. Tai se oma "työ" on jotain instavaikuttajana toimimista, jossa se "duuni" on jotain hilipatitöttöröötä ja sitten syyllistetään muita vanhempia joilla on ihan oikea 5 päivää viikossa, 8 tuntia päivässä työ eikä joku "siis tää firman x voide on tosi ihanaa" ja kolme kuvaa omasta naamasta. Niin ja vielä kehdataan valittaa, sekä itse jatketaan sitä lomailua, eikö siis töiden tekemistä kotona lasten kanssa ja paheksutaan niitä loppuunpalaneita vanhempia jotka vievät lapsensa päiväkotiin tai kouluun.

Ja nyt sitten täällä haukutaan kun "oisit vienyt sen pennun hoitoon". Ihmiset jotka puhuvat lapsista pentuina ovat muutenkin kuvottavia ihmisiä, mutta vielä syyllistää jotain ihmistä joka on tehnyt sekä täyttä työpäivää että hoitanut lastansa kotona ja pitänyt lapsensa terveenä. Sanoisin että hävetkää, mutta eipä tommosia palikoita se kiinnostaa. 

Vierailija
24/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä työnantajalta osittaista tai kokonaista lomautusta, teet vaikka puolta päivää ja saat ansiosidonnaista lopun aikaa. Meillä on annettu pyynnöstä lomautusta tällaisessa tilanteessa. Ei kannata polttaa itseään loppuun saikulle asti, parempi kun sovitte työnantajan kanssa ennen kuin siihen pisteeseen joudutaan. 

Vierailija
25/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista helvettiä se on kaikilla, joilla hoidettavana lapset ja päätoimiset etätyöt yhtäaikaa. Tosiaan, itsekin olen samassa suossa rämpinyt useamman viikon, koska on annettu ymmärtää, että lasta ei saa tuoda päiväkotiin, jollei ole pakko. Odotan kuin kuuta nousevaa, että 14.5. koittaa. Tsemppiä!

Kiitos empatiasta! Mäkin meinasin odottaa 14.5.asti, mutta nyt on pakko. En oo kahteen päivään enää pystynyt keskittymään töihin lainkaan. Istun vain tuskastuneena tietokoneen äärellä koko päivän saamatta mitään aikaiseksi enkä jaksa oikein edes leikkiä lapsen kanssa. Unetkin on kaikonneet, mikä oli mulle viimeinen pisara päätöksessä laittaa lapsi hoitoon.

Ap

Vierailija
26/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua täysin ap. Olin samassa tilanteessa, sillä erolla että kotona 3 lasta. Eskari, 3. Ja 5. lk. Minäkin olen yksin, joka toinen vk.loppu lapset isällä. Etätyöstä ei meinannut tulla mitään ja olin ihan loppu! Lopulta tein päätöksen, että eskari meni sinne eskariin ja isoille opet soitti ja neuvoivat koulutehtävät ja seurasivat että ne tulee tehtyä, se vastuu poistui minulta. Nyt niillä on käytössä Teams. Minä menin takaisin toimistoon, siellä vain pari hlö paikalla. Ruokkiksella kävin kotona laittamassa isoille ruoat, välillä vaan soitin että lämmittävät. Helpotti meillä.

Vierailija
27/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan ihan tavallisten perheiden lapsia on ollut hoidossa ja hoidossa olevien määrä kasvaa jatkuvasti. Mistä ap edes tietää, kuinka moni ryhmästä on kotona? Ei ne päivähoitoon vievät asiasta huutele.

Vierailija
28/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero on AINA epäonnistuminen. Eli epäonnistuit jo siinä.

Höpö höpö. Ero helpotti kaikkien elämää ja rauhoitti sekä minun, exäni että lapsen arjen. Eron ansiosta olemme jälleen hyvissä väleissä.

Ap

Vierailija
29/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua täysin ap. Olin samassa tilanteessa, sillä erolla että kotona 3 lasta. Eskari, 3. Ja 5. lk. Minäkin olen yksin, joka toinen vk.loppu lapset isällä. Etätyöstä ei meinannut tulla mitään ja olin ihan loppu! Lopulta tein päätöksen, että eskari meni sinne eskariin ja isoille opet soitti ja neuvoivat koulutehtävät ja seurasivat että ne tulee tehtyä, se vastuu poistui minulta. Nyt niillä on käytössä Teams. Minä menin takaisin toimistoon, siellä vain pari hlö paikalla. Ruokkiksella kävin kotona laittamassa isoille ruoat, välillä vaan soitin että lämmittävät. Helpotti meillä.

Lisään vielä, että se on paskapuhetta että ennen pärjättiin, kukaan ei väsynyt, sodittiin vaan ja juostiin pitkin metsiä ilman väsyä. Ei totuus ole noin. Sodassa oli karkureita, hermoromahduksen saaneita, siellä itkettiin äitiä ja lamaannuttiin pelosta. Pitkät hiihtomatkat ja valvominen jaksettiin pervitiinin voimin. Yksi vanhempi nainen muisteli, että äiti vaan itki ja ripusti pyykkiä. Toinen taas kertoi, että muistaa vain äidin selän kun kuori perunoita valtavalle lapsikatraalle. Eipä silloin todellakaan moni lapsi päässyt edes äitinsä syliin kuin harvoin.

Vierailija
30/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista helvettiä se on kaikilla, joilla hoidettavana lapset ja päätoimiset etätyöt yhtäaikaa. Tosiaan, itsekin olen samassa suossa rämpinyt useamman viikon, koska on annettu ymmärtää, että lasta ei saa tuoda päiväkotiin, jollei ole pakko. Odotan kuin kuuta nousevaa, että 14.5. koittaa. Tsemppiä!

Kiitos empatiasta! Mäkin meinasin odottaa 14.5.asti, mutta nyt on pakko. En oo kahteen päivään enää pystynyt keskittymään töihin lainkaan. Istun vain tuskastuneena tietokoneen äärellä koko päivän saamatta mitään aikaiseksi enkä jaksa oikein edes leikkiä lapsen kanssa. Unetkin on kaikonneet, mikä oli mulle viimeinen pisara päätöksessä laittaa lapsi hoitoon.

Ap

Sama täällä, unettomuushan tästä stressistä seurasi. Oon pinnistellyt äärirajoilla niin pitkään, että yks päivä lapsen kanssa vaan itkettiin yhdessä pari tuntia. Tänään onneks mies jäi kotiin lapsen kanssa (eka kerta koko aikana). Monella kaverilla on sama juttu. Osa joutunut laittaa lopulta lapsen päiväkotiin (äidillä burnout), osa sinnittelee sinne 14.5. asti. Alan kääntyä sille kannalle, että monet perheet on nyt niin äärirajoilla, että koronariski on pienempi paha kuin perheen mielenterveyden menetys, sanoi muut mitä tahansa.

T. tuo äskeinen

Vierailija
31/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä työnantajalta osittaista tai kokonaista lomautusta, teet vaikka puolta päivää ja saat ansiosidonnaista lopun aikaa. Meillä on annettu pyynnöstä lomautusta tällaisessa tilanteessa. Ei kannata polttaa itseään loppuun saikulle asti, parempi kun sovitte työnantajan kanssa ennen kuin siihen pisteeseen joudutaan. 

Ei niitä lomautuksia noin vaan anneta. Meinaat tosissasi, että työnantaja aloittaa yt-neuvotteluhärdellin sitä varten, että joku yksittäinen työntekijä saa ”lomaa”. Palkatonta lomaa voi saada, mutta sitten ei tule rahaakaan mistään.

Vierailija
32/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyössä tehdään töitä. Ei hoideta lapsia, kotia, mummoja eikä kultakaloja. Jos ei pysty tekemään etätyötä lapsen hereilläoloaikaan eikä ole mahdollisuutta tehdä työtään muunakaan vuorokaudenaikana (esim yöllä tai illalla puolison lopetettua omat työnsä), etätyö ei onnistu.  Tämä on ihan päivänselvä asia. Joissain työpaikoissa etätyö onnistuu hankalassakin perhetilanteessa, jos ei ole sidottu tiettyihin kellonaikoihin (esim palaverit) vaan voi tehdä koko hereilläoloaikansa töitä aina silloin, kun pystyy. Älä siis tosiaankaan stressaa huonommuuttasi vaan vie lapsi päiväkotiin. Tai mikäli mahdollista, voisit kysyä työnantajaltasi, voitko aloittaa kesäloman jo nyt.

Vierailija
33/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sulla ylipäätään on ollut lapsi kotona? Jos teet töitä, lapsi hoitoon.

Päiväkodit olleet auki koko ajan, teidän valinta pitää lapsi kotona. Laitetaanko mitali tulemaan postissa, vai kiillotatko vielä vähän sitä marttyyrikruunua?

No kyllä joka helkkarin paikassa on hakattu päähän, että päiväkodit on vain yhteiskunnan kannalta kriittisten alojen työntekijöiden lapsille. Eikä päiväkodeissa kovin paljon ole lapsia käynytkään. Eli suurin osa ihmisistä on toiminut niin kuin Ap, turha sitä mennä haukkumaan.

Höpöhöpö. Joka paikassa on nimenomaan sanottu, että jos pystyy pitämään lapsen kotona niin suositellaan, mutta mikäli vanhemman työssäkäynti sen vaatii, lapsen voi viedä hoitoon. Jos perheessä on käytännössä yksi vanhempi, ja hän tekee töitä (ihan sama tapahtuuko työt etänä vai ei), niin lapsi voi mennä hoitoon.

Olen itse päiväkodissa töissä, ja ihan kaikkien alojen työntekijöiden lapsia on ollut hoidossa. Kotiin on jääneet pääasiassa ne, joiden lapset ovat olleet virikehoidossa. Lisäksi tietysti ne, joiden opinnot keskeytyivät koronan vuoksi, ja lomautetut, ovat pitäneet lapset kotona. Jotkut vanhemmat ovat pitäneet lomia pois, tai muuttaneet työvuorojaan niin että toinen vanhempi on aina kotona.

Ihan en usko, että ryhmästä 3/4 on virikelapsia... omassa tuttavapiirissä (ne kuuluisat asiantuntijatyöt :) vanhemmat on kaikki täysin loppu etätöiden ja juurikin päiväkoti-ikäisten lasten yhdistelmää. Kaikkien lapset menee ensi viikolla hoitoon (kuten myös omani).

Vierailija
34/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä onkin lomautettuna n. 80% henkilökunnasta. Minä olen niitä harvoja onnellisia (?) joiden työ jatkui entisellään ja työmäärä jopa lisääntyi. Kysyin jo lomautusta mutta siihen vaaditaan uudet yt:t. Jos koronatilanne jatkuu, aion pyytää osa-aikaista lomautusta. Niin, että pidän lapsen hoidossa. Repikää siitä, syyllistäjät. Mä aion pitää omasta jaksamisesta huolta. En ole kenellekään muuta kuin haitaksi tällaisena loppuunpalaneena ihmisrauniona.

Ap

Vierailija
35/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS TÄSTÄ KETJUSTA <3

Vierailija
36/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella, että kotiin olisi jääneet vain virikehoitolaiset (mikä ylipäätään on ikävä nimitys). Olen sos.tt lastensuojelussa eli kriittisellä alalla ja meillä töissä kaikilla on lapset kotona etätöiden ajan.

Ja joo, on superrankkaa.

Vierailija
37/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä onkin lomautettuna n. 80% henkilökunnasta. Minä olen niitä harvoja onnellisia (?) joiden työ jatkui entisellään ja työmäärä jopa lisääntyi. Kysyin jo lomautusta mutta siihen vaaditaan uudet yt:t. Jos koronatilanne jatkuu, aion pyytää osa-aikaista lomautusta. Niin, että pidän lapsen hoidossa. Repikää siitä, syyllistäjät. Mä aion pitää omasta jaksamisesta huolta. En ole kenellekään muuta kuin haitaksi tällaisena loppuunpalaneena ihmisrauniona.

Ap

Oikein. Lapsellasi on vain yksi äiti. On kuitenkin todennäköisempää palaa loppuun ja menettää työkyky kuin sairastua vakavasti ja menehtyä. Helppoja valintoja nämä eivät ole, mutta teet oikein.

Vierailija
38/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, iso halaus sinulle on! Olisi paljon jälkiviisaita neuvoja, mutta ne ei hyödytä yhtään mitään. Onneksi tämä tilanne on vain väliaikainen, se on auttanut minua jaksamaan eteenpäin.

Jatkoa ajatellen voisin sanoa, että kun päivästä käyttää edes 15min siihen, että keskittyy täysin lapseen ja leikkii hänen kanssaan, niin se rauhoittaa heitä jo todella paljon. Sellainen aito läsnäolo ja keskeytyksetön vuorovaikutus antaa sille lapselle tunteen, että hänestä ollaan kiinnostuneita. Sanoit toki, että lapsi saa paljon huomiota. Niin minäkin luulin antaneen, mutta totuus oli, että aina oli "jotain tärkeämpää", joka keskeytti vuorovaikutuksen epäsuotuisasti. Kun päätin, että päivästä on löydyttävä puoli tuntia/tunti siihen, että vain olen ja leikin lapsen kanssa, niin kotona tilanne rauhoittui ihan eri tavalla. En vieläkään pidä leikkimisestä, mutta teen sen lapsen, en itseni takia.

Minusta tämä ei ole totta. Kyse on ihan tekemisen puutteesta, ei huomiontarpeesta. Ei 5-vuotias keskimäärin leiki yksikseen pitkiä aikoja. Siis voi leikkiä yksin jonkun pidemmän pätkän, mutta ei koko aikaa. Eikä normaalisti sellaista edes oletettaisi. Ihan typerää edes ajatella että keskittynyt työnteko ja lapsenhoito onnistuisi jollain "pikkukikalla".

Tsemppiä ap. Minustakin tämä on ollut tosi raskasta ja tunnistan tunteen epäonnistumisessa sekä vanhempana että työntekijänä. Silti ajattelen, että tämä ei todellakaan ole normaalitilanne, eikä tässä tarvitse pärjätä hienosti.

Vierailija
39/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapset olleet koko ajan hoidossa. Ei ole edes yritetty järjestää muuten. Minulla on siihen oikeus, eikä kiinnosta pätkääkään osallistua koronatalkoisiin. Eikä todellakaan kiinnosta kenenkään paheksunta.

Vierailija
40/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan kun kyselin täältä saako lapsen viedä päiväkotiin jos itse lapsen ainoana vanhempana teen kotona etätöitä. Minutkin teilattiin kyllä pystyyn ja käskettiin tekemään konkurssi ja velkaantumaan kuten muutkin, koska eihän se isolla mittapuulla yhden ihmisen velkaantuminen missään näy. Muutaman päivän kipuilin ja vein sitten kumminkin lapsen päiväkotiin, koska ei parivuotiaan kanssa töiden teosta tullut mitään. Oli pitkään ryhmänsä ainoa lapsi, mutta viikko viikolta lapset ovat lisääntyneet. En ylipäätänsä ymmärtänyt miksi me täällä perähikiällä oltaisiin suljettuina neljän seinän sisään (täällä viimeisin tapaus on kuusi viikkoa sitten esille tullut espanjan tuliainen). Jos tilanne muuttuu, eletään sitten sen mukaan, mutta toistaiseksi mennään näin. Lapsi voi hyvin ja työt tulee kotona tehdyksi ja näillä näkymin ruokaa on pöytään tiedossa loppuvuodeksikin. Ihanaa hoitaa kokoukset ja muut kun kukaan ei ole kannettavan näyttöä sulkemassa, hyppimässä ympärillä tai tuhoamassa asuntoa, omat puheenvuorot saa hoidettua ilman taaperon yhtymistä esitykseen ja taaperokin voi paremmin kun ympärillä on läsnäolevia aikuisia.