Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää töiden ja lastenhoidon yhdistelmää

Vierailija
08.05.2020 |

Olen yh (lapsi joka toinen vkl isällään) ja olen tähän tilanteeseen aivan lopussa. Minulla on ollut tosi raskasta koko korona-arki. Vaativa asiantuntijatyö etänä etäpalavereineen yhdistettynä 5-vuotiaan lapsen kotihoitoon 8 viikon ajan on imenyt kaikki voimani. Lapsi hyppii pienessä kerrostaloasunnossa seinille tekemisen puutteesta. En pysty aktivoimaan ihan koko ajan, itsenäisesti jaksaa puuhailla ehkä tunnin pari, mutta silloinkin tarvitsee huomiota vähän väliä ("katso äiti"). Oma elämäni koostuu tyynysodasta, strategiapalavereista, linnan rakentamisesta ja asiakaspuheluihin vastaamisesta. Mitään ei pysty tekemään kunnolla, ei töitä eikä lastenhoitoa. Jatkuva syyllisyys joka suuntaan. Liikaa ruutuaikaa lapsella, liian huono työteho töissä. Voisin vaan itkeä aamusta iltaan.

Olen henkisten voimieni äärirajoilla ja valmis vaikka irtisanoutumaan työstä jotta elämä edes jostain päästä vähän helpottuisi. En jaksa enää. Vien lapsen ma päiväkotiin mutta pelkään että joudun jäämään itse sairaslomalle kun keskittymiskykyni ja työkykyni ovat tämän tilanteen seurauksena raunioina. Olen lapselle jatkuvasti kireä ja kiukkuinen vaatimastaan huomiosta.

Pahinta on kaiken kattava huonommuuden tunne siitä miten huonosti jaksan. Häpeän omaa kyvyttömyyttäni niin että tekisi mieli hypätä sillalta. Miten muut lapselliset tuntuvat selviytyvän tästä ajasta niin upeasti?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monikaan selviä upeasti. Se mitä luet ja katsot kuvia vaikka facebookista, se on aivan eri kuin mitä todellisuus heilläkin on.

Vierailija
2/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko viedä lapsen viikonlopuksi isälle ja yrittää rentoutua sen ajan? Ehkä ensi viikko alkaisi paremmin. Voit myös pyytää töistä sairaslomaa jos tuntuu että olet oikeasti burn Outin partaalla. Hyvä että viet maanantaina lapsen päiväkotiin.

Mun miehellä on vaativa asiantuntijatyö ja jos olisin samanlaisessa hommassa olisi meilläkin aika kireät tunnelmat (vaikka vanhempia kaksi..) olen opiskelija niin olen pystynyt aika hyvin joustamaan omista koulutöistä. Voin vain kuvitella miten rankkaa sulla on ollut. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia sulla ylipäätään on ollut lapsi kotona? Jos teet töitä, lapsi hoitoon.

Vierailija
4/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sulla ylipäätään on ollut lapsi kotona? Jos teet töitä, lapsi hoitoon.

Päiväkodit olleet auki koko ajan, teidän valinta pitää lapsi kotona. Laitetaanko mitali tulemaan postissa, vai kiillotatko vielä vähän sitä marttyyrikruunua?

Vierailija
5/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan pystyä kaikkeen niin kuin muutkin vanhemmat. En halua olla huonompi siksi että olen yksinhuoltaja.

Vierailija
6/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie pentu tarhaan. 

Vierailija
7/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme velliperseitä nykyajan vanhemmat ja ihmiset yleensä. Kuinka te olisitte esim. sota-aikoina pärjänneet, kun vertaa sen ajan kodit, koneita ei ollut vaan kaikki tehtiin käsin? Miehet rintamalla monia viikkoja, eikä tietoa heidän oloistaan siellä. Joku sanoi tämän korona aikana, että isoisät joutuivat aikoinaan rintamalle, nyt se sota käydään kotisohvalla.

Vierailija
8/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vika. :)

Vierailija
9/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit olleet auki koko ajan, teidän valinta pitää lapsi kotona. Laitetaanko mitali tulemaan postissa, vai kiillotatko vielä vähän sitä marttyyrikruunua?

Hyvä pointti. Olen pelännyt koronatartuntaa ja halunnut noudattaa hallituksen ohjeita. Lisäksi lapsen päiväkotiryhmässä ei ole ollut ketään muuta, siis KAIKKI ryhmän muut lapset kotihoidossa. Tunnen itseni luuseriksi kun joudun antamaan periksi.

Ap

Vierailija
10/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, iso halaus sinulle! Olisi paljon jälkiviisaita neuvoja, mutta ne ei hyödytä yhtään mitään. Onneksi tämä tilanne on vain väliaikainen, se on auttanut minua jaksamaan eteenpäin.

Jatkoa ajatellen voisin sanoa, että kun päivästä käyttää edes 15min siihen, että keskittyy täysin lapseen ja leikkii hänen kanssaan, niin se rauhoittaa heitä jo todella paljon. Sellainen aito läsnäolo ja keskeytyksetön vuorovaikutus antaa sille lapselle tunteen, että hänestä ollaan kiinnostuneita. Sanoit toki, että lapsi saa paljon huomiota. Niin minäkin luulin antaneen, mutta totuus oli, että aina oli "jotain tärkeämpää", joka keskeytti vuorovaikutuksen epäsuotuisasti. Kun päätin, että päivästä on löydyttävä puoli tuntia/tunti siihen, että vain olen ja leikin lapsen kanssa, niin kotona tilanne rauhoittui ihan eri tavalla. En vieläkään pidä leikkimisestä, mutta teen sen lapsen, en itseni takia.

Vierailija
11/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme velliperseitä nykyajan vanhemmat ja ihmiset yleensä. Kuinka te olisitte esim. sota-aikoina pärjänneet, kun vertaa sen ajan kodit, koneita ei ollut vaan kaikki tehtiin käsin? Miehet rintamalla monia viikkoja, eikä tietoa heidän oloistaan siellä. Joku sanoi tämän korona aikana, että isoisät joutuivat aikoinaan rintamalle, nyt se sota käydään kotisohvalla.

Kotisohvalla, jossa pitää hoitaa työ - usein vaativakin - samalla, kun hoitaa lapsen koulun ja päiväkodin siinä samalla sohvalla? Sota-aikaan sai sentään keskittyä siihen sotimiseen tai kotitöihin.

Vähän empatiaa, oikeasti. Itse olen omassa työssäni nähnyt, kuinka monet vanhemmat ovat jaksamisensa äärirajoilla nyt. Eivät siksi, että olisivat niin laiskoja tai siksi, että eivät rakastaisi lapsiaan ja jaksaisi olla heidän kanssaan. Vaan koska vuorokauden tunnit ovat rajalliset.

Voimia ap

Vierailija
12/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Olen pelännyt koronatartuntaa ja halunnut noudattaa hallituksen ohjeita. Lisäksi lapsen päiväkotiryhmässä ei ole ollut ketään muuta, siis KAIKKI ryhmän muut lapset kotihoidossa. Tunnen itseni luuseriksi kun joudun antamaan periksi.

Ap

Älä murehdi ja häpeile. Meillä kävi vähän samoin, ja päiväkodista sanottiin että olisi ehkä ollut parempi lapselle olla siellä koko ajan. Ihan koko perheen jaksamisen takia. Tsemppiä, olet hyvä vanhempi ja teet varmasti parhaasi.

Vierailija
13/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin tunnen, että oon velliperse. Molemmat isoisäni ovat olleet sodassa ja en itse pysty hoitamaan edes yhtä lasta ja työtä.

Ap

Vierailija
14/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie pentu tarhaan. 

Niin vienkin, jo maanantaina.

Ap

Vierailija
15/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin tunnen, että oon velliperse. Molemmat isoisäni ovat olleet sodassa ja en itse pysty hoitamaan edes yhtä lasta ja työtä.

Ap

Sodassa keskityttiin pelkästään siihen sotaan. Tehtiin niin kuin käskettiin. Joskus kuoltiin, joskus jäätiin henkiin. 

Mutta sinä yh-äiti joudut tekemään montaa asiaa yhtä aikaa ja organisoimaan kaiken itse. Olet etätyöläinen, äiti, kokki, siivooja ja kaikkea muuta samaan aikaan. Siihen ei moni putkiaivo pystyisi. 

Kohta tämä onneksi päättyy. Olet selvinnyt hienosti!

Vierailija
16/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Mulla kotona 5v ja 2v, en ole edes töissä nyt mutta silti ollut tosi raskaita aikoja tuon 5v kanssa. Hermo kireällä kumpaankin suuntaan.

Vierailija
17/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pärjään hyvin, ja olen ihan tyytyväinen, koska mulla on aina ollutkin hiton raskasta. Aamuisin nopea päätös, meenkö suihkuun vai syönkö aamupalan. Molempia en ehdi arkena koskaan.

Mulle on normaali, että omaa aikaa tai harrastuksia ei lomien ulkopuolella ole lainkaan.

Varmasti on ihan hiton raskasta heillä/sinulla ap, jos on tottunut sellaiseen normaaliin, mitä se useimmilla on. Lohduttaisiko ajatus, että ei tää loputtomiin jatku? Kyllä sä selviät. Lapsen hyvinvointi on tärkeää, eli ihana, että revit sitä aikaa tyynysotiin.

Sitä en tiedä, mitä muut tästä korona-ajasta Facebookiin tarinoivat, kun en käytä facea, instaa tai vastaavia.

Ja asiantuntijatyö minullakin. Se, että arkeni on jo ennen koronaa ollut kuvaukseni kaltainen, liittyy esim läheisten sairauksiin ja muuhun. Olen silti onnellinen.

Vierailija
18/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä joka helkkarin paikassa on hakattu päähän, että päiväkodit on vain yhteiskunnan kannalta kriittisten alojen työntekijöiden lapsille. Eikä päiväkodeissa kovin paljon ole lapsia käynytkään. Eli suurin osa ihmisistä on toiminut niin kuin Ap, turha sitä mennä haukkumaan.

Vierailija
19/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän sinua. Säälittävää on se että apua ei saa. Jos olisin nyt raskaana muuttaisin sellaiseen kuntaan jossa maksetaan lapsiraha. Niillä voisi palkata lastenhoitajan ja ehkä pärjää. Säälittävä yhteiskunta sinun ja minun kaltaiset äidit jätetään heitteille ja jos nyt syyllistät itseäsi se on ihan ymmärrettävää koska se on tämän ajan henki yh perheitä kohtaan. Sossuun ei kannata mennä sieltä saa vaan pahan mielen: "mikset muka jaksa?" Kysyi lasu johtaja. T. Opiskeleva yh

Vierailija
20/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista helvettiä se on kaikilla, joilla hoidettavana lapset ja päätoimiset etätyöt yhtäaikaa. Tosiaan, itsekin olen samassa suossa rämpinyt useamman viikon, koska on annettu ymmärtää, että lasta ei saa tuoda päiväkotiin, jollei ole pakko. Odotan kuin kuuta nousevaa, että 14.5. koittaa. Tsemppiä!