Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olet varautunut eläkkeen laukkauttamiseen?

Vierailija
08.05.2020 |

Jos olet nyt alle 50-vuotias, oletko varautunut siihen, että eläkejärjestelmä ehditään lakkauttaa ennen eläköitymistäsi?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa olisi toimittu kuten Italiassa olisi eläkelaitokset hyvässä jamassa ja rahaa riittäisi meidänkin eläkkeisiin. Mutta koska vanhempi ikäluokka on tämänkin asian mogannut niin olen itse kerännyt rahaa 16-vuotiaasta eläkepäiviä varten. Osakkeisiin sijoitan joka kuukausi ja elän niukasti. Tein töitä ja opintoja aina yhtä aikaa ja pidän vuodessa Max kaksi viikkoa lomaa. Nyt takana 14 vuotta tätä. Kaikki siksi, että omien vanhempieni ikäluokka ei hallinnut talousasioiden hoitoa ja heidän piti saada kaikki ja jättää tulevat sukupolvet siivoamaan sotkut. Toivon, että edes perintöä jää.

Meillä on työeläkerahastoissa niin paljon varoja, että kaikille ennen vuotta 1954 syntyneille voidaan maksaa eläkkeet. En siis keksi, millä tavalla vanhempiesi sukupolvi meni mokaamaan - paitsi siinä, että naisetkin saavat eläkettä. Ennen ei näin ollut ja systeemi toimi hyvin.

Mites vuoden -54 jälkeen syntyneet - millä rahoilla heidän on tarkoitus ostaa leipää?

Niillä varoilla, joita nytkin joka kuukausi kertyy. Mutta jos eläkejärjestelmään kosketaan, tarkoittaa se sitä, että enää ei makseta eläkemaksuja eikä kerry eläkettä, rahastojen rahat käytetään loppuun sitä mukaa kun porukkaa jää eläkkeelle eli suunnilleen niin, että 1968 on viimeinen ikäluokka, joka saa eläkettä.

Tai vaihtoehtoisesti asetetaan eläkekatto 1000€/kk jolloin eläkettä riittää myös meille, joiden eläkemaksu on nyt lähes 25% bruttopalkasta.

Eläkekatto voidaan asettaa vain tuleville eläkkeille ja samalla se tarkoittaisi sitä, että yli 2500 e/kk tienaavien eläkemaksu olisi vakio.

Muistathan, että tuosta eläkemaksusta maksat itse korkeintaan 8,65% palkasta, loput maksaa työnantaja. Eli pienempi eläkemaksu hyödyttäisi ensisijaisesti työnantajaasi.

Vierailija
62/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt sievoisen pesämunan, joten olen jo nyt vapaa eläkejärjestelmästä. Uskon että se valitettavasti tulee romahtamaan.

Aiotko pärjätä pääomatuloilla vai käyttää säästöjä elämiseen?

Säästöillä menen, pääomatulot eivät riittäisi :/

Pankki on viimeinen paikka, johon kannattaa luottaa. Yksi klikkaus pankin puolelta ja varallisuutesi on jäädytetty kokonaan tai osittain. Jos kokeilet sulkea tilisi ja nostaa rahasi esim. Osuuspankista niin se ei kuulemma onnistu, aiemmin koronakriisin aikana edes tallelokeroaan ei saanut tyhjentää. Muista neuvoni, älä luota pankkeihin, mitään talletussuojaa ei ole kenelläkään mihinkään rahoihinsa jos joku kunnon kriisi iskee. Älkää olko sinisilmäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö juttuja

Vierailija
64/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopottelen ja elän muutenkin todella epäterveellistä elämää. Enköhän minä ehdi kuolla pois hyvissä ajoin ennen vanhuutta.

Vierailija
65/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun eläke laukkaa. Kuka sitä muka laukkaittaisi? Terkuin mummo.

Vierailija
66/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan "pää märkänä" kaikki rahat mitkä irtoaa. Tää ponzi tulee kaatumaan. No nyt olen tosin lähdössä ulkomaille töihin, joten siitäkin syystä on pakko itse hoitaa omaa eläketurvaa... Parempi olisi että purettaisiin hallitusti ja palautettaisiin maksettuja eläkemaksuja (myös ne työnantajan maksamat) työntekijöille, ja kaikki saisi rahoilla tehdä mitä haluavat. minä sijoittaisin. 

Vierailija
67/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen puolet jengistä on niin kuutamolla, ettei niistä ole sijoittajiksi. Siksi uskoisin, että nykyisen kaltainen eläkejärjestelmä on paras.

Vierailija
68/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 sijoitusasuntoa. Aloitin hyvään aikaan

Vierailija
69/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät? Koronan jälkimainingeissa voidaan tehdä kaiken näköisiä uusia lakeja jotta talous ”saadaan taas kasvuun” kuten se meille tullaan perustelemaan.

Ap

Ellei halua eläkkeiden loppuvan, ei varmaan kannata äänestää persuja eikä koksuja. Nehän ihmisten perustoimeentuloa aina leikkaavat ja antavat rikkaille verohelpotuksia.

Aloitus on monella tavalla älytön. 0/5

Oma kommenttisi on älytön. Äänestä vihreitä ja vasemmistoa niin saat kehitysmaista kaikki matalan äö:n elätettävät tänne, se muutaman prosentin tai promillen vaativiin tehtäviin kykenevä porukka pääsee usahan ja brittiläisen kansainyhteisön maihin eikä edes katso Suomeen päin, kaikki mahtuvat täysihoitoon Suomeen, jotka tänne asti viitsivät tulla tai leirillä satuilevat hyvän tarinan.

Vierailija
70/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten loppuu myös eläkemaksujen maksaminen palkasta. Lisäksi jo maksetut maksut pitää kuitenkin tilittää ihmisille, sillä kyse on heidän omasta rahastaan.

Vierailija
71/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On säästetty sijoitusasunto. Ei me missään tapauksessa tulla saamaan lähellekään mitään, mitä esim meidän vanhemmat saa. Äitikin oli kunnan töissä (aineopettajana) opiskeluajoista lähtien viimeiseen "sallittuun" hetkeen saakka eli 68-vuotiaaksi kai ja sai koko suurimman "superkertymän" mikä oli mahdollista saada ja saa nyt enemmän eläkettä kuin mitä hänen palkkansa oli, siis kun katsoo sen mukaan mitä tulee tilille.

Itse me tultaisiin tämänhetkisen taulukon mukaan saamaan 50% palkasta. Ja 25 vuoden päästä, kun eläkkeelle jäädään, niin saas nähdä saadaanko edes puolet siitä. Kyllä siihen vaan täytyy varautua, kun ei täällä uusia eläkkeenmaksajiakaan tule olemaan kovin paljon, nyt syntyneiden ikäluokka on niin pieni, ettei tarvita kummoistakaan matikkapäätä näkemään miten tässä tulee käymään.

Eipä taida olla mahdollinen tuo äitisi superkertymäeläke, koska eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkatuloja. Superkertymäeläke ei missään vaiheessa nouse yli 80% eläkkeellejäämispalkasta.

No en osaa sanoa eurolleen, mutta kyllä se koko lailla samoihin meni, eläke siis karvan verran yli neljä tonnia. Eläkeläinen ei saa tulonhankkimisvähennystä, totta, mutta noin suuressa eläkkeessä se ei merkitse niin paljon, vaan enemmän merkitsee se, ettei eläkkeestä tarvitse maksaa työeläkemaksuja. Myöskin liiton jäsenmaksut jäi pois. Minulle jäi ainakin terävästi mieleen se hämmästys, että mitä h... sun tilillehän tulee enemmän kuin aiemmin (hän siis pyysi minua katsomaan, että kaikki eläkepäätökset tms on oikein, enhän minä äitini tiliä muuten näe). Mutta voi olla että oli joku ensimmäisen vuoden inansa pielessä oleva verokortti, liian pienet ennakonpidätykset tai joku muu poikkeustilanne. Ei osaa sanoa, siitä on jo jokunen vuosi.

Miksi tuo on millään tasolla tässä keskustelussa? Niin jäi minun shakkikerhon jäsenmaksukin pois kun lopetin shakin peluun, mutta ei verot/veroluontoisen maksut siitä miksikään muuttuneet. Liiton jäsenmaksu EI ole mikään veroluontoinen maksu vaan ihan vapaaehtoinen kulu, kuten esimerkiksi aku ankan tilaus. 

Vierailija
72/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö juttuja

Julkaistu: 29.6.2015 15:13, Päivitetty 29.6.2015 20:28

"Ihmiset tosi järkyttyneitä" – käteiset piiloon patjan alle

Kreikka pyörii tällä hetkellä käytännössä "käteistaloutena". Pankkien sulkeminen ja nostorajoitukset ovat järkyttäneet kreikkalaisia, Ateenassa asuva suomalaismies kertoo.

Kreikassa viime kuukausina kiihtynyt talletuspako kulminoitui viikonloppuna viranomaisten ilmoitukseen sulkea kreikkalaispankkien ovet maanantaista alkaen.

– Saman päivän iltana, kun ilmoitus kansanäänestyksestä tuli, ihmiset lähtivät automaateille, kreikkalaisyhtiö Eunicen rahoitusjohtaja Olli Kuronen kertoo.

– Kreikkalaiset ovat riskiä karttavia ihmisiä, toisin kuin yleinen uskomus tuntuu olevan. Ihmiset ovat täällä tosi järkyttyneitä, että tilanne on ajautunut tähän, Ateenassa pitkään asunut Kuronen kertoo.

Kreikan viranomaiset määräsivät, että kreikkalaiset voivat nostaa käteistä korkeintaan 60 euroa päivässä. Aktian pääekonomisti Anssi Rantala sanoo.

Lauantaipäivän aikana pankeista nostettiin miljardin euron arvosta käteistä rahaa, uutissivusto Greek Reporter kertoi. Edeltäneellä viikolla nostoja kertyi noin neljä miljardia.

Rantala sanoo, että oligarkit ja muu varakas väki on siirtänyt rahansa jo aikaa sitten muualle.

Viime päivien käteisnostot ovat pienyritysten ja tavallisen kansan varautumista pankkien sulkemiseen.Rantalan mukaan pankkien sulkeminen on ensimmäinen vaihe, jotta viranomaiset pääsevät ottaman käyttöön "älykkäämpiä pääomaliikkeiden rajoituksia". Muun mahdollisen sääntelyn valmistelu vaatii vähintäänkin jonkin päivän aikaa.

– Se on tehty aiemmin Kyproksella, se on tehty Islannissa"

Vierailija
73/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä on kertynyt tähän mennessä mukavasti. Oma asunto on jo vuosia maksettu ja kahdesta helposti myytävästä sijoitusasunnosta toinen on maksettu kolmen vuoden ja toinen 8 vuoden kuluttua.

Vierailija
74/74 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole säästöjä pennin p:tä, mutta koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä (2400 e/kk), niin laukataan nyt sitten vaan. Vanhempieni perinnöllä pistän hyrskyn myrskyn.