Miten olet varautunut eläkkeen laukkauttamiseen?
Jos olet nyt alle 50-vuotias, oletko varautunut siihen, että eläkejärjestelmä ehditään lakkauttaa ennen eläköitymistäsi?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Koronan jälkimainingeissa voidaan tehdä kaiken näköisiä uusia lakeja jotta talous ”saadaan taas kasvuun” kuten se meille tullaan perustelemaan.
ApEläkkeisiin ei kuitenkaan voida koskea koska niillä on perustuslain turva. Eläke on itse työn sivukuluna ansaittua rahastoitua rahaa, ei sitä voida ottaa pois eikä lopettaa.
Poikkeustilan aikana voidaan.
Itse asiassa ei voida, koska kyseessä on nimenomaan perustuslain suoma turva. Koronakriisin jälkeinen aika ei ole sellainen uhka, jolloin valmiuslakiin vedoten voidaan sosialisoida yksityisten rahastojen varoja sillä perusteella, että joutilaille halutaan maksaa keskituloisten elintasoon mahdollistavia summia.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa olisi toimittu kuten Italiassa olisi eläkelaitokset hyvässä jamassa ja rahaa riittäisi meidänkin eläkkeisiin. Mutta koska vanhempi ikäluokka on tämänkin asian mogannut niin olen itse kerännyt rahaa 16-vuotiaasta eläkepäiviä varten. Osakkeisiin sijoitan joka kuukausi ja elän niukasti. Tein töitä ja opintoja aina yhtä aikaa ja pidän vuodessa Max kaksi viikkoa lomaa. Nyt takana 14 vuotta tätä. Kaikki siksi, että omien vanhempieni ikäluokka ei hallinnut talousasioiden hoitoa ja heidän piti saada kaikki ja jättää tulevat sukupolvet siivoamaan sotkut. Toivon, että edes perintöä jää.
Meillä on työeläkerahastoissa niin paljon varoja, että kaikille ennen vuotta 1954 syntyneille voidaan maksaa eläkkeet. En siis keksi, millä tavalla vanhempiesi sukupolvi meni mokaamaan - paitsi siinä, että naisetkin saavat eläkettä. Ennen ei näin ollut ja systeemi toimi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On säästetty sijoitusasunto. Ei me missään tapauksessa tulla saamaan lähellekään mitään, mitä esim meidän vanhemmat saa. Äitikin oli kunnan töissä (aineopettajana) opiskeluajoista lähtien viimeiseen "sallittuun" hetkeen saakka eli 68-vuotiaaksi kai ja sai koko suurimman "superkertymän" mikä oli mahdollista saada ja saa nyt enemmän eläkettä kuin mitä hänen palkkansa oli, siis kun katsoo sen mukaan mitä tulee tilille.
Itse me tultaisiin tämänhetkisen taulukon mukaan saamaan 50% palkasta. Ja 25 vuoden päästä, kun eläkkeelle jäädään, niin saas nähdä saadaanko edes puolet siitä. Kyllä siihen vaan täytyy varautua, kun ei täällä uusia eläkkeenmaksajiakaan tule olemaan kovin paljon, nyt syntyneiden ikäluokka on niin pieni, ettei tarvita kummoistakaan matikkapäätä näkemään miten tässä tulee käymään.
Eipä taida olla mahdollinen tuo äitisi superkertymäeläke, koska eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkatuloja. Superkertymäeläke ei missään vaiheessa nouse yli 80% eläkkeellejäämispalkasta.
No en osaa sanoa eurolleen, mutta kyllä se koko lailla samoihin meni, eläke siis karvan verran yli neljä tonnia. Eläkeläinen ei saa tulonhankkimisvähennystä, totta, mutta noin suuressa eläkkeessä se ei merkitse niin paljon, vaan enemmän merkitsee se, ettei eläkkeestä tarvitse maksaa työeläkemaksuja. Myöskin liiton jäsenmaksut jäi pois. Minulle jäi ainakin terävästi mieleen se hämmästys, että mitä h... sun tilillehän tulee enemmän kuin aiemmin (hän siis pyysi minua katsomaan, että kaikki eläkepäätökset tms on oikein, enhän minä äitini tiliä muuten näe). Mutta voi olla että oli joku ensimmäisen vuoden inansa pielessä oleva verokortti, liian pienet ennakonpidätykset tai joku muu poikkeustilanne. Ei osaa sanoa, siitä on jo jokunen vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Koronan jälkimainingeissa voidaan tehdä kaiken näköisiä uusia lakeja jotta talous ”saadaan taas kasvuun” kuten se meille tullaan perustelemaan.
ApEläkkeisiin ei kuitenkaan voida koskea koska niillä on perustuslain turva. Eläke on itse työn sivukuluna ansaittua rahastoitua rahaa, ei sitä voida ottaa pois eikä lopettaa.
Itse asiassa ei voida, koska kyseessä on nimenomaan perustuslain suoma turva. Koronakriisin jälkeinen aika ei ole sellainen uhka, jolloin valmiuslakiin vedoten voidaan sosialisoida yksityisten rahastojen varoja sillä perusteella, että joutilaille halutaan maksaa keskituloisten elintasoon mahdollistavia summia.
Sehän nähdään. Suomen luottoluokitus laskee kun on miljoona työtöntä, miljoona eläkeläistä ja pari miljoonaa alaikäistä. Elättäjät eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa olisi toimittu kuten Italiassa olisi eläkelaitokset hyvässä jamassa ja rahaa riittäisi meidänkin eläkkeisiin. Mutta koska vanhempi ikäluokka on tämänkin asian mogannut niin olen itse kerännyt rahaa 16-vuotiaasta eläkepäiviä varten. Osakkeisiin sijoitan joka kuukausi ja elän niukasti. Tein töitä ja opintoja aina yhtä aikaa ja pidän vuodessa Max kaksi viikkoa lomaa. Nyt takana 14 vuotta tätä. Kaikki siksi, että omien vanhempieni ikäluokka ei hallinnut talousasioiden hoitoa ja heidän piti saada kaikki ja jättää tulevat sukupolvet siivoamaan sotkut. Toivon, että edes perintöä jää.
Meillä on työeläkerahastoissa niin paljon varoja, että kaikille ennen vuotta 1954 syntyneille voidaan maksaa eläkkeet. En siis keksi, millä tavalla vanhempiesi sukupolvi meni mokaamaan - paitsi siinä, että naisetkin saavat eläkettä. Ennen ei näin ollut ja systeemi toimi hyvin.
Mites vuoden -54 jälkeen syntyneet - millä rahoilla heidän on tarkoitus ostaa leipää?
Olen pysyvällä sairaseläkkeellä jo nyt, joten tämä mahdollinen ongelma ei onneksi koske minua.
Aloin henkisesti varautua yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän nähdään. Suomen luottoluokitus laskee kun on miljoona työtöntä, miljoona eläkeläistä ja pari miljoonaa alaikäistä. Elättäjät eivät riitä.
Elättäjät ei riitä ja silloin todetaan, että karsitaan kuluja. Ei enää asumistukea, ei harkinnanvaraista toimeentulotukea, ei vastikkeetonta työttömyysetuutta jne. Sen sijaan eläkkerahastoihin ei voida koskea luottoluokituksen laskiessa, koska kyseessä ei ole valtion raha. Samalla tavalla voitaisiin ottaa valtiolle AY-liikkeiden omaisuus kaikkinen vuokra-asuntoyhtiöineen.
Joten vahva höpsis sinun sosialisointiunelmillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elättäjät ei riitä ja silloin todetaan, että karsitaan kuluja. Ei enää asumistukea, ei harkinnanvaraista toimeentulotukea, ei vastikkeetonta työttömyysetuutta jne. Sen sijaan eläkkerahastoihin ei voida koskea luottoluokituksen laskiessa, koska kyseessä ei ole valtion raha. Samalla tavalla voitaisiin ottaa valtiolle AY-liikkeiden omaisuus kaikkinen vuokra-asuntoyhtiöineen.
EU:n jäsenmaana Suomi joutuu pitämään yllä tiettyä sosiaaliturvan tasoa, sori siitä. Eläkejärjestelmämme on vain osittain rahastoiva. Myös me nelikymppiset olemme sinne jo jonkin aikaa jotakin maksaneet ja otamme myös itsellemme sen minkä olemme maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites vuoden -54 jälkeen syntyneet - millä rahoilla heidän on tarkoitus ostaa leipää?
Niillä varoilla, joita nytkin joka kuukausi kertyy. Mutta jos eläkejärjestelmään kosketaan, tarkoittaa se sitä, että enää ei makseta eläkemaksuja eikä kerry eläkettä, rahastojen rahat käytetään loppuun sitä mukaa kun porukkaa jää eläkkeelle eli suunnilleen niin, että 1968 on viimeinen ikäluokka, joka saa eläkettä.
Jos eläkkeet lakkautetaan, niin koko järjestelmä täytyy uusia.
Ei eläkkeitä noin vain lakkauteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä varoilla, joita nytkin joka kuukausi kertyy. Mutta jos eläkejärjestelmään kosketaan, tarkoittaa se sitä, että enää ei makseta eläkemaksuja eikä kerry eläkettä, rahastojen rahat käytetään loppuun sitä mukaa kun porukkaa jää eläkkeelle eli suunnilleen niin, että 1968 on viimeinen ikäluokka, joka saa eläkettä.
Tai vaihtoehtoisesti asetetaan eläkekatto 1000€/kk jolloin eläkettä riittää myös meille, joiden eläkemaksu on nyt lähes 25% bruttopalkasta.
Eikö sen takia me yritetä tätä laumaimmuniteettia, että vanhat ja heikot poistuisivat?
Saadaan mekin viellä eläkettä.
Pitää muistaa että puolet maan miehistä kuolee kymmenen vuoden sisään sodassa, joten en stressaa, koska kaikille ei sitä eläkettä tarvitse maksaa jotka ovat töitä tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen takia me yritetä tätä laumaimmuniteettia, että vanhat ja heikot poistuisivat?
Saadaan mekin viellä eläkettä.
Pitää muistaa että puolet maan miehistä kuolee kymmenen vuoden sisään sodassa, joten en stressaa, koska kaikille ei sitä eläkettä tarvitse maksaa jotka ovat töitä tehneet.
En tiedä mitä yritätte. Itse julistan sodan korkeintaan katkeilevia hiuksia vastaan.
Eläkejärjestelmää olisi muutettu joka tapauksessa. Nyt muutos tulee vain nopeammin kuin mitä aiemmin oli suunniteltu.
Voihan sitä sitten myydä ”palveluitaan” vanhemmalla iällä jos ei meinaa raha riittää
T. GILF
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä ei lakkauteta. Se on turvassa siksi että se ei ole valtion/poliitikkojen rahaa vaan eläkevakuutusyhtiöiden . Tosin yritti se Rinne kahmaista sieltä rahaa, onneksi ei onnistunut. Eläkevskuutusrahasto ei ole poliitikkoja varten.
Eläke kyllä pienenee - kiitos ahneiden rohmu boomereiden joiden jättieläkkeet tyhjentää pajatson - mutta ei se LAKKAA.
Pohja se löytyy joka säkistä aikanaan. Varoja on tällä hetkellä 200mrd ja ulos maksetaan vuodessa 30mrd.
Epäilen, että näin käy ennen pitkää. En ole kovin paljon vielä ennakoinut. Säästötilillä on 10 000 e. Mutta jotain muuta pitäisi keksiä, kuin säästötili. Onko hyviä ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU:n jäsenmaana Suomi joutuu pitämään yllä tiettyä sosiaaliturvan tasoa, sori siitä. Eläkejärjestelmämme on vain osittain rahastoiva. Myös me nelikymppiset olemme sinne jo jonkin aikaa jotakin maksaneet ja otamme myös itsellemme sen minkä olemme maksaneet.
Työeläkkeet on rahastoissa, takuueläkkeet jne. tulevat valtion kassasta. Myös te nelikymppiset voitte joutua tilanteeseen, jossa valtio vie säästönne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä ei lakkauteta. Se on turvassa siksi että se ei ole valtion/poliitikkojen rahaa vaan eläkevakuutusyhtiöiden . Tosin yritti se Rinne kahmaista sieltä rahaa, onneksi ei onnistunut. Eläkevskuutusrahasto ei ole poliitikkoja varten.
Eläke kyllä pienenee - kiitos ahneiden rohmu boomereiden joiden jättieläkkeet tyhjentää pajatson - mutta ei se LAKKAA.
Pohja se löytyy joka säkistä aikanaan. Varoja on tällä hetkellä 200mrd ja ulos maksetaan vuodessa 30mrd.
Muista nyt eläkehekumassasi, että suuret ikäluokat alkavat olla pienet ikäluokat eli sieltä on katoamassa seuraavan 5 vuoden aikana ihan luontaisella poistumalla melkoinen eläkkeensaajien joukko. Jokaisessa säkissä on pohja, mutta ei se tilanne sillä parane, että valtio nappaa rahat. Samalla tavalla se voisi mennä kaikkien säästötileille ja ilmoittaa, että nämä menevät nyt parempaan tarpeeseen eli perustulon avulla loikoileville.
Opettelen sellaisia taitoja, joiden avulla uskon voivani tienata vähän ylimääräistä myös vanhana ja raihnaisena.