Mitä tehdä ihmisen kanssa joka muistuttelee sinua aiemmista virheistä ja epäonnistumisista?
Uuden sivun kääntäminen elämässä ei ainakaan helpotu.
Kommentit (40)
Älä anna sen enää kiusata sua. Itsekin olen katkaissut välit sisarukseen joka kuvitteli että olen hänen jatkeensa jota saa ohjailla miten mielii. Yhteydenottoja on tunnut paljonkin mutten vastaa niihin. Ainoastaan kun haluan nähdä sisaruksen jälkikasvua otan yhteyttä, ja pyrin näkemään heitä niin että sisarus on matkoilla.
Vanhempasi kiusaa sinua, oli syy sitten mikä tahansa. Teet itsellesi palveluksen kun lopetat yhteydenpidon. Minuakin on yritetty syyllistää välien katkaisemisesta muiden perheenjäsenten taholta, mutten ole korviani lotkauttanut. Sisarukseni pitää heitäkin lyhyessä lieassa, en ole ainoa joka saa kärsiä, mutta olen ainoa joka teki asialle jotain. Puhuminen hänelle on turhaa, sillä hänessä ei ole kuulemma mitään vikaa vaan me muut olemme hulluja.
Vierailija kirjoitti:
Älä anna sen enää kiusata sua. Itsekin olen katkaissut välit sisarukseen joka kuvitteli että olen hänen jatkeensa jota saa ohjailla miten mielii. Yhteydenottoja on tunnut paljonkin mutten vastaa niihin. Ainoastaan kun haluan nähdä sisaruksen jälkikasvua otan yhteyttä, ja pyrin näkemään heitä niin että sisarus on matkoilla.
Vanhempasi kiusaa sinua, oli syy sitten mikä tahansa. Teet itsellesi palveluksen kun lopetat yhteydenpidon. Minuakin on yritetty syyllistää välien katkaisemisesta muiden perheenjäsenten taholta, mutten ole korviani lotkauttanut. Sisarukseni pitää heitäkin lyhyessä lieassa, en ole ainoa joka saa kärsiä, mutta olen ainoa joka teki asialle jotain. Puhuminen hänelle on turhaa, sillä hänessä ei ole kuulemma mitään vikaa vaan me muut olemme hulluja.
Kiitos että käytit tuota sanaa kiusata. Minulle hän selittää sen vaikka minä. Yhdessä vaiheessa elämässä minulla oli niin henkisesti lyöty olo, että ihmettelin sitä miten hän samaan aikaan vaatii ulkoista suoritusta ja väheksyy kun sellaiseen en ole kyennyt. Minulla on ollut olo, kuin makaisin väsyneenä maassa ja minua lyötäisiin nousemaan. Ei niin, että yritettäisi nostaa.
ap
Riiippuu asioista ja niiiden merkityksistä. Varmaan ainakin nyt korona aikana pariskunnillla menee se vähän hifistelyn puolellekin kun siiinä valosssa missä niiitä tarkkaileee on nyt poikkeukselllisen kirkas.
Vierailija kirjoitti:
Riiippuu asioista ja niiiden merkityksistä. Varmaan ainakin nyt korona aikana pariskunnillla menee se vähän hifistelyn puolellekin kun siiinä valosssa missä niiitä tarkkaileee on nyt poikkeukselllisen kirkas.
Kisssat voi nostaa rohkeasti pöydällle ja niin monesti onkin hyvä tehdä muttta asioita kun voi käsitelllä niiin monella eri tavalla ja tyylillä sekä tilannetajulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos että käytit tuota sanaa kiusata. Minulle hän selittää sen vaikka minä. Yhdessä vaiheessa elämässä minulla oli niin henkisesti lyöty olo, että ihmettelin sitä miten hän samaan aikaan vaatii ulkoista suoritusta ja väheksyy kun sellaiseen en ole kyennyt. Minulla on ollut olo, kuin makaisin väsyneenä maassa ja minua lyötäisiin nousemaan. Ei niin, että yritettäisi nostaa.
ap
Niin, ja tähän päälle tosiaan antaa rahaa. Ja näyttää pitäneen huolta että kertoo tästä esim.sukulaisille. Että hän tukee. Veikkaan että ulospäin näytän saamattomalta hyväksikäyttäjä-lapselta ja hän empaattiselta vanhemmalta.
ap
Joskus olen suoraan hänelle avannut ja analysoinut sitä mitä hän minulle tekee ja hän kieltää sen. On sanonut jopa, että hänestä tulee hullu jos kuuntelee juttujani. Siksi sanon etten itsekään tiedä mikä totta. Ei myöskään pyydä anteeksi, välillä näyttää korjanneen toimintaansa mutta se tuntuu pinnalliselta, pakotetulta ja hyvin herkästi ailahtavalta, aivan kuin pinnan alla kuitenkin olisi tiivis massa jotain muuta.
En siis ikinä tiedä mistä asiasta on "tehnyt parannuksen" ja mikä jatkuu kun anteeksipyyntöä harvoin kuuluu.
ap
Enkä tiedä millaisia asioita hän patoaa. Viimeksi tuli ilmi, että hän on tyrmistynyt kuinka kymmenen vuotta sitten olin kuulemma kertonut kavereilleni millainen hän on. En muista itse tapausta mutta hyvin mahdollista jos hänelle ei itselleen ole voinut puhua tai mitään selvittää ja joltain olen tarvinnut tukea että jaksan. Hänen mielestään se on väärin, koska kaverini ovat luontaisesti minun puolellani eikä hän pääse kertomaan omaa puoltansa.
ap
Ja tosiaan jos hän on saanut raivokohtauksen, on se luonnollinen seuraus minun käytöksestä ja ymmärrettävää, hänhän on vain ihminen. Esimerkiksi silloin kun hän tuli auttamaan minua muutossa , olimme sopineet klo 10 alaovella, minä tulin paikalle klo 10 jolloin hän oli raivona, sillä oli ollut paikalla jo 9.56 ja joutunut odottamaan.
Minun vastaus hänen käytökseen puolestaan tulkitaan irrallisena kontekstista. Yleensä sävyyn "kehtaat puhua vanhemmallesi noin". Viimeksi näin tapahtui kun hän vaati minua sietämään käytöstään jos olen häntä kypsempi. Kun kysyin, kuinka pitkälle minun sitten tulee venyä, onko olemassa mitään rajaa kuinka pitkälle lapsen pitää venyä vanhemman narsismin edessä, hän oli pöyristynyt ja teki numeron, kuinka kehtaat OMALLE ISÄLLES puhua noin, ja käänsi sen omaksi surkutteluksi häntä itseään kohtaan.
ap
Rukoilin eilen Jumalaa että pääsen vapaaksi narsistista. Vaikka ei saisi tuomita ettei sinua tuomittaisi. No, tuomittakoon minutkin sitten narsistiksi jos näin oikein on, mutta minä en ainakaan henkisesti kiusaa ja vainoa muita.
ap
Helpompi olisi olla itsenäistynyt ja taloudellisesti tasapainossa. Olisinpa vaan ymmärtänyt aiemmin, ennen henkistä uupumusta tehdä sen. Siitä huolimatta että välit pysyi olemalla hänen kontrollissaan, nimenomaan olemalla ei-itsenäinen.
ap
Onko isäsi vähän äkkipikainen ja helposti suuttuva persoona? Hehän ovat usein tuollaisia ihan kaikille...
Vierailija kirjoitti:
Onko isäsi vähän äkkipikainen ja helposti suuttuva persoona? Hehän ovat usein tuollaisia ihan kaikille...
On! Äitini on saanut kokea käytöstä myös mutta eron myötä vapautunut. Veli on elänyt ulkoisesti "mallikelpoisesti" sekä säilyttänyt etäisyyden.
ap
Anteeksi, mutta en nyt ihan ymmärrä, miten hän on pakottanut sinut elämään hänen rahoillaan? Ilmeisesti asut kuitenkin omillasi ja sinulla on mahdollisuus hankkia opiskelu- tai työpaikka. Tottakai hän pääsee määräileään elämästäsi, jos sinä et edes yritä pärjätä omillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On! Äitini on saanut kokea käytöstä myös mutta eron myötä vapautunut. Veli on elänyt ulkoisesti "mallikelpoisesti" sekä säilyttänyt etäisyyden.
ap
Omassa suvussa myös on näitä. Etuna, että yleensä leppyvät myös välittömästi.
Mutta olen ottanut etäisyyttä, ei vain jaksaminen riitä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta en nyt ihan ymmärrä, miten hän on pakottanut sinut elämään hänen rahoillaan? Ilmeisesti asut kuitenkin omillasi ja sinulla on mahdollisuus hankkia opiskelu- tai työpaikka. Tottakai hän pääsee määräileään elämästäsi, jos sinä et edes yritä pärjätä omillasi.
Olet oikeassa, ei pitäisi ensimmäisenä ottaa rahaa vastaan vaikka olisikin tiukkaa. Olen ollut töissä ennen koronaa, nyt ei ole sitäkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Omassa suvussa myös on näitä. Etuna, että yleensä leppyvät myös välittömästi.
Mutta olen ottanut etäisyyttä, ei vain jaksaminen riitä muuten.
Olisipa hänkin. Ulkoisesti leppyy mutta sisäänsä patoaa ja muistaa vuosien päähän sellaista mitä minä joskus olen sanonut vaikka on itse puhunut myös loukkaavasti. Minä olen sitten unohtanut ja vaikea sanoa mitään asiaan joka kaivetaan vuosien päästä esiin että sinä sanoit näin. Itse olen varmaan vuosien mittaan muuttunutkin. Vaikea siinä sitten sanoa mitään asiaan, jota ei muista. Hän sitten sanoo, "niin sinä et muista" ja luo minulle olon miten pahasti olenkaan tehnyt ja sitten unohtanut.
ap
Päästä nyt jo irti ja lopeta samojen juttujen jauhanta. Koronatyöttömyys on hyvää aikaa keskittyä itsensä kokoamiseen. Tai voit tietysti myös käyttää sen suhteenne turhaan puimiseen. Ilman terapeuttia et kyllä pääse muuta kuin samaa kehää uudelleen ympäri.
Inhottaa vaan kun haluaisin elää rauhassa ja vanhempi noin keskittynyt minuun. Joka päivä ahdistaa. Jo pelkästään ahdistus kapeuttaa ajatuksia ja lamaa niin että ei helpota eteenpäin menemistä.
ap