Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset valitsevat yleensä saman koulutustason kuin vanhemmilla on

Vierailija
07.05.2020 |

Korkeasti koulutettujen vanhempien lapset opiskelevat yleensä itsekin korkeakoulututkinnon. Alemmin koulutettujen lapset voivat haluta korkeampaa koulutustasoa kuin vanhemmillaan, niin päin voi mennä. Mutta ei niin että korkeasti koulutettujen vanhempien lapsi olisi duunari. Ellei sitten ole jotain mystistä intohimoa. Mutta ei muuten. Minun vanhemmat olivat tavallisissa duunariammateissa, mutta minä meninkin yliopistoon. He eivät osanneet neuvoa reittiä siihen, eiväthän he voineet tietääkään mistään yliopistotutkinnoista siihen aikaan. Ihan itse päätin hankkia korkeakoulutuksen. Oletan, että lapsenikin tulevat tekemään niin.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida! Mun isä on arkkitehti ja äiti hammaslääkäri. Menestyneitä urallaan.

Minä olen kosmetologi, isosisko on media assistentti ja veli opiskelee amiksessa vartijaksi. Meillä jokaisella lapsella siis pelkkä amis, vaikka vanhemmat muuta.

Ollaan ehkä poikkeus.

Moi tutut!

Vierailija
22/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos toinen vanhempi on korkeasti koulutettu ja toinen ei?

Äidin koulutustaso ilmeisesti periytyy todennäköisemmin.

Tässämvaikuttaa enemmän käytäntö kuin perimä. Äiti on iseammin se, joka opastaa lasta läksyissä ja huolehtii että kouluhommat on tehty. Koulutuksen ja opiskelun merkitys välittyy enemmänkin tämän kautta. Lahjakkuus periytyy molemmilta vanhemmilta, miten nyt perimä sattuu kenenkin kohdalla järjestymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei koska lapsen äiti on ikityötön sossupummi joka lähinnä miettii miten saa huijattua kelalta tukia.

Hirvee summa ulosotossa ja lisää tulee jatkuvasti.

Vierailija
24/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on avot ja ai sitten. kirjoitti:

Itsellä on vanhemmat jotka on korkeastikoulutettuja. Olen ns. kultalusikkalapsi. Äidin tulot nettona on kuukaudessa sen 5000e ja isän tuplasti.

Huomasivat kyllä heti että olen sellainen haihattelija ja filosofiapainotteinen pohdiskelija. Myös kielitaitoa löytyy. Tiedämmehän että kääntäjänä tienaa alle tonnin kuukaudessa, jos tekee normaalia työaikaa freelancerina.

Totesivat että menet nyt amikseen ja hankit suoraan hyvän ammatin.

Suomessa on ihan liikaa turhia paperimaistereita.

Olivat kuitenkin sitä mieltä että olisin ollut mahtava paperimaisteri, mutta kannattaa opetella ihan oikea ammatti ja harrastaa vähemmän arvostettuja juttuja omalla ajallaan, eikä käyttää yhteiskunnan varoja korkeastikoulutettujen inflaatioon.

Totesin että olen samaa mieltä. Olin jo ripariaikana menettänyt uskoni ja teologian opiskelu olisi tuntunut ammatillisessa mielessä turhalta täskiltä. Täsk täsk täks.

Isä sanoi että opettele rakentamaan taloja. Ja minähän opettelin.

Vanhempia kannattaa aina kuunnella lapsoset.

Nyt myöhemmin olen kyllä paperimaisterikin.

Työ se on mikä kannattaa.

Meidän suku on ollut punainen jo vuodesta 1916, ja edelleen opetetaan lapsille punaisia arvoja.

Minäpä osaan rakentaa itselleni omakotitalon ihan koska vain ja ihan mihin vain.

Olen mestari jo syntyessäni. Tienaan toki neljä kertaa vähemmän kuin äitini tienaa.

Onneksi perin ihan hitun paljon rahaa heiltä.

Sanoisin että korkeastikoulutettujen lapsista tulee myös parempia amiksia ja työväenluokan porukkaa.

No et taida mikään kova mestari olla jos raksapuolella tienaat päälle tonnin kuussa käteen.

Mun isä on ollut mestari rakennuksilla ja kyllä se palkka on ollut lähempänä 5000 kuin 1000 euroa kuussa.

Hän on rakentanut meille 5 omakotitaloa ja niillä tienannut. (On rakentanut muillekin niitä taloja)

Mun vanhemmat siis duunareita. Me lapset samoin.

Miehen vanhemmat korkeammin koulutettuja. Mieheni lopetti lukion aikoinaan ja luki itselleen duunariammatin. Itsellä sama.

Nykyään kaikilla on melko lailla samat mahdollisuudet opiskella niin korkeakoulu- kuin duunariammatti jos vaan yhtään kiinnostaa ja päätä löytyy.

Vierailija
25/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni toisin. Vanhemmat oli duunareita, mutta kannustivat kyllä opiskelemaan. Nyt kaikki kolme heidän lastaan on korkeakoulutettuja ja hyvillä aloilla töissä.  Vanhempien asenteella on merkitystä, mutta kyllä se halu kouluttautua lähtee jokaisesta itsestään. Koulutus on kuitenkin tässä maassa ilmaista ja opintotuen takia kaikille mahdollista, jos niin vain haluaa.

Vierailija
26/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän minä. Toinen vanhempani on akateeminen ja toinen vain kansakoulun käynyt.

Vierailija
27/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni väheksymättä se on päinvastoin ja hyvä niin.

Vierailija
28/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai.. mä tiedän lääkärin jonka lapsi on kampaaja..

Niin?

Vierailija
29/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on avot ja ai sitten. kirjoitti:

Itsellä on vanhemmat jotka on korkeastikoulutettuja. Olen ns. kultalusikkalapsi. Äidin tulot nettona on kuukaudessa sen 5000e ja isän tuplasti.

Huomasivat kyllä heti että olen sellainen haihattelija ja filosofiapainotteinen pohdiskelija. Myös kielitaitoa löytyy. Tiedämmehän että kääntäjänä tienaa alle tonnin kuukaudessa, jos tekee normaalia työaikaa freelancerina.

Totesivat että menet nyt amikseen ja hankit suoraan hyvän ammatin.

Suomessa on ihan liikaa turhia paperimaistereita.

Olivat kuitenkin sitä mieltä että olisin ollut mahtava paperimaisteri, mutta kannattaa opetella ihan oikea ammatti ja harrastaa vähemmän arvostettuja juttuja omalla ajallaan, eikä käyttää yhteiskunnan varoja korkeastikoulutettujen inflaatioon.

Totesin että olen samaa mieltä. Olin jo ripariaikana menettänyt uskoni ja teologian opiskelu olisi tuntunut ammatillisessa mielessä turhalta täskiltä. Täsk täsk täks.

Isä sanoi että opettele rakentamaan taloja. Ja minähän opettelin.

Vanhempia kannattaa aina kuunnella lapsoset.

Nyt myöhemmin olen kyllä paperimaisterikin.

Työ se on mikä kannattaa.

Meidän suku on ollut punainen jo vuodesta 1916, ja edelleen opetetaan lapsille punaisia arvoja.

Minäpä osaan rakentaa itselleni omakotitalon ihan koska vain ja ihan mihin vain.

Olen mestari jo syntyessäni. Tienaan toki neljä kertaa vähemmän kuin äitini tienaa.

Onneksi perin ihan hitun paljon rahaa heiltä.

Sanoisin että korkeastikoulutettujen lapsista tulee myös parempia amiksia ja työväenluokan porukkaa.

No et taida mikään kova mestari olla jos raksapuolella tienaat päälle tonnin kuussa käteen.

Mun isä on ollut mestari rakennuksilla ja kyllä se palkka on ollut lähempänä 5000 kuin 1000 euroa kuussa.

Hän on rakentanut meille 5 omakotitaloa ja niillä tienannut. (On rakentanut muillekin niitä taloja)

Mun vanhemmat siis duunareita. Me lapset samoin.

Miehen vanhemmat korkeammin koulutettuja. Mieheni lopetti lukion aikoinaan ja luki itselleen duunariammatin. Itsellä sama.

Nykyään kaikilla on melko lailla samat mahdollisuudet opiskella niin korkeakoulu- kuin duunariammatti jos vaan yhtään kiinnostaa ja päätä löytyy.

Nykyään kannattaa pitää itsensä mahdollisimman halpana ja tehdä hyvin. Se kilpailuttaa alaa.

Isäsi on mielestäni ahne ja ei kukaan halua maksaa sellaiselle. Kyllä isäsikin tietää varmasti että nykyään pitää tehdä todella halvalla. Tonnin hintaan suunnilleen kuussa, muuten ei saa töitä.

Ulkolaiset tekee vieläkin halvemmalla ja nopeasti.

Vierailija
30/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kykyjen mukaan mennään. Toinen ammattikorkeakoulussa ja toinen ammattikoulussa linjalla, johon pääsee kaikki, jotka sinne hakee.

Vierailija
31/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat elämänkoulun käyneitä duunareita, lapset korkeakoulutettuja. Asenteesta se on vain kiinni. 

Vierailija
32/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa... Mulla ja vaimolla on yliopistotutkinnot, mutta lapset (15- ja 17-vuotiaat) eivät osoita kiinnostusta kovin pitkään koulutukseen. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Itse en halua osoittaa mitään uraa, tuossa vaiheessa pitää osata elää omien ratkaisujen kanssa.

Vierailija
33/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, eikä Li-tyttönen voi asialle yhtään mitään.

Vierailija
34/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh onneksi mulle ei käynyt näin. Äitini on käynyt vain peruskoulun ja itse olen yliopistossa

ohis

Vierailija
35/35 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi yleistää. Ite tiedän useammankin akateemisen perheen kasvatin jossa lapsista tuli duunareita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme