Virheostos: Mummon Muusi!
Tuli sitten ostettua Mummon Muusijauhetta. Aivan hirveän makuista. Kertokaa, oi kertokaa kokeneemmat kokit, voiko sen upottaa johonkin sörsseliin missä maku ei haittaa.
Kommentit (70)
Kokeneemmat kokit varmaan osaavat tehdä muusit ihan perunoista...
Nytkö vasta huomasit? Sitä on ollut myynnissä jo ainakin 80-luvulla ja kaikki tiesivät, että siinä on jauhoinen ja ankea maku. Jännää on se, miksi se edelleenkin menee kaupaksi.
Voi upottaa jos tekee siitä mausteisen liha/soija-perunasoselaatikon chilillä ja juustoraasteella höystettynä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeneemmat kokit varmaan osaavat tehdä muusit ihan perunoista...
No aivan varmasti osaavat. Osaan minäkin, vaan laiskuuttani ostin koronavaraksi. En nyt viitsisi suoraan roskiinkaan heittää.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö vasta huomasit? Sitä on ollut myynnissä jo ainakin 80-luvulla ja kaikki tiesivät, että siinä on jauhoinen ja ankea maku. Jännää on se, miksi se edelleenkin menee kaupaksi.
Nyt vasta! Kerta se on ensimmäinenkin.
Jauheen voi käyttää suolaisen piirakan pohjaan. Jos on jo muussina niin ehkä johonkin sämpylätaikinaan?
Laita se voinokare siihen, sillä pelastaa paljon.
Ihan hyvää herkkujauhelihapyöryköiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ruoka-ainetta on, joita en kykene syömään (oksennan). Mummon muusi ja sikanautasäilyke.
Nuo kaksi sekoitetaan kätevästi keskenään puolustusvoimissa ja saadaan herkullista noppamössöä leiriolosuhteisiin.
Tuolleen pelkiltään se on tosiaan kamalan makuista, mutta kokeile käyttää sitä lihaperunasoselaatikkoon. Toimii oikeesti hyvin. Jotain piirakkaa siitä saa ilmeisesti tehtyä myös, mutta en ole itse testannut.
Kokeile maustaa. Voita, sipulijauhetta ja muskottipähkinää. Vatkaa sähkövatkaimella kuohkeaksi. Jos on edelleen pahaa, niin heitä pois. Turha siihen on lihaa haaskata, jos maku ei parane.
Minä käytän tuota suolaisiin kierteisiin, joten sopii hyvin leivontaan.
Lihamureketaikinaan korppujauhojen tilalle.
Tee perunarieskoja 😊 Oikea muusi parasta: jauhoiset perunat (Rosamunda paras) keitetään, soseuta kypsät tasaiseksi sähkövatkaimella, lisää maitoa ja perunoiden keitinvettä niin että tulee sopivan löysä sose. Mausteeksi voi, suola, valkopippuri js pyhämuusiin tryffeliöljyä 👌
Käytän keittoihin suuruksena sekä sämpylätaikinassa. Vuosia ollut mun luottotuote, jota on aina kaapissa.
Ei se muussikaan pahaa ole, ainahan noi vaatii voinokareen valmistajasta riippumatta.
Ei tuo Mummon muusi ole lainkaan huonointa lajissaan. Kouluruokailussa tarjottiin jossakin vaiheessä sellaista vetisen harmaata tapettiliisteriä muistuttavaa muusia, joka maistui lähinnä puulle. Kunnon perunoista tehtyä muusia meni kattilakaupalla, mutta tätä halpisversiota jäi kuulemma runsaasti tähteeksi sikalaan vietäväksi (silloin sai ruuantähteet viedä vielä sioille). Mummon perunahiutaleita käytän minäkin suolaisessa piirakanpohjassa ja sämpylä- ja hiivaleipätaikinassa.
Kokeile pakasteperunamuusiaineksia, ne ovat melkein yhtä hyviä, kuin itse tehty muusi.
Kaksi ruoka-ainetta on, joita en kykene syömään (oksennan). Mummon muusi ja sikanautasäilyke.