Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rekrytoijilla on aivan kilahtanut hattuun tämä korona-aika ja työnhakijoiden epätoivo

Vierailija
06.05.2020 |

Oletteko huomanneet samaa? Olen muutamassa haastattelussa ollut, niin ihan hanttihommiinkin kyselevät ne kliseisimmät kysymykset. Yksi korosti haastattelussa "nyt onkin selvästi työnantajan markkinat, joten oletko valmis joustamaan palkastasi?" Sitten sanotaan, että emme vielä ilmoita, palkkaammeko sinut vai emme, palaamme asiaan ehkä kahden viikon kuluttua. Mitä helvettiä? Voisin tulla töihin saman tien. Miksi pitää odotuttaa niin pitkään?

Poikkeuslaissa voisi olla pykälä myös sille, että työnantajat eivät saa hyväksikäyttää tilannetta ja työnhakijoiden epätoivoa esimerkiksi palkanalennuksilla.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sadistejahan ne on muuten tupannu olemaan?

Vierailija
2/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jotkut ehkä, mutta eivät kaikki. Unohdin lisätä aloitukseen, että eivät myöskään jaksa vastata yhteydenottoihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotkut ehkä, mutta eivät kaikki. Unohdin lisätä aloitukseen, että eivät myöskään jaksa vastata yhteydenottoihin. 

Kuitenkin leipiintyneet hommaan.

Vierailija
4/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia työpaikkoja kannattaa välttää. Tuollainen asenne työnhakijoita kohtaan kertoo aika paljon yrityksen tavasta kohdella työntekijöitä. Ansaitset parempaa. 

Vierailija
5/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia työpaikkoja kannattaa välttää. Tuollainen asenne työnhakijoita kohtaan kertoo aika paljon yrityksen tavasta kohdella työntekijöitä. Ansaitset parempaa. 

Parempi vaikka työttömänä kuin kiusattavana jossain läävässä.

Vierailija
6/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijat ovat usein sellaisia ärsyttäviä ylipirtsakoita nuoria naisia ja esittävät juuri niitä kysymyksiä, jotka tekevät haastattelusta äärimmäisen kiusallisia. "Mitkä ovat vahvuutesi ja heikkoutesi? Missä  näet itsesi 5 vuoden päästä? Miten työkaverit kuvailisivat sinua? Miksi meidän pitäisi valita sinut tähän työhön?" HALOO! Kyse on muutaman kuukauden työstä, joka ei vaadi mitään koulutusta. Vähän alan jo kyseenalaista heidän taitojaan arvioida sopivia työntekijöitä, kun esittävät niin turhanpäiväisiä kysymyksiä. Paremmin toimivaa olisi esimerkiksi.... "Milloin voit aloittaa? Oletko käytettävissä koko työn ajan? Kerro osaamisestasi ja aiemmasta työkokemuksestasi." Huoh.  

Vierailija
7/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei edes HRstä selviä katkeroitumatta, turha edes kuvitella, että itse sitä työtäkään sitten kestäisi.

Vierailija
8/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen vain suorarekrytointeihin tuon takia. Kaikki paikat, joissa rekryfirma välissä saavat jäädä. Onneksi omalla alalla noita välikäsiä ei rekryissä hirveästi käytetä.

Vierailija
9/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei edes HRstä selviä katkeroitumatta, turha edes kuvitella, että itse sitä työtäkään sitten kestäisi.

Mikä ihmeen kommentti tämä on? Miten työ ja rekrytoinnin hoitaminen edes liittyvät toisiinsa? 

Vierailija
10/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoijat ovat usein sellaisia ärsyttäviä ylipirtsakoita nuoria naisia ja esittävät juuri niitä kysymyksiä, jotka tekevät haastattelusta äärimmäisen kiusallisia. "Mitkä ovat vahvuutesi ja heikkoutesi? Missä  näet itsesi 5 vuoden päästä? Miten työkaverit kuvailisivat sinua? Miksi meidän pitäisi valita sinut tähän työhön?" HALOO! Kyse on muutaman kuukauden työstä, joka ei vaadi mitään koulutusta. Vähän alan jo kyseenalaista heidän taitojaan arvioida sopivia työntekijöitä, kun esittävät niin turhanpäiväisiä kysymyksiä. Paremmin toimivaa olisi esimerkiksi.... "Milloin voit aloittaa? Oletko käytettävissä koko työn ajan? Kerro osaamisestasi ja aiemmasta työkokemuksestasi." Huoh.  

"Missä näet itsesi viiden vuoden päästä?"-kysymykseen ainut oikea vastaus on "mahdollisimman kaukana tästä lafkasta!"

Vierailija
11/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen vain suorarekrytointeihin tuon takia. Kaikki paikat, joissa rekryfirma välissä saavat jäädä. Onneksi omalla alalla noita välikäsiä ei rekryissä hirveästi käytetä.

Jep, itekin saanut onneksi duunit jo vuosia ilman että täytyy jonkun HR-airheadin kanssa puhua lausettakaan. Jäljelle jää ainoastaan yleisvitutus siitä, että tuollaisia turhakkeille maksetaan palkkaa tuollaisesta roskasta.

M/40

Vierailija
12/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkään hr ei voi olla huonosti hoidettu?

Aina hakijan vika?

Vierailija
13/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan älytöntä ajanhaaskausta, rekryfirmat juoksuttavat helppoihinkin hommiin monella haastattelukierroksella, videohaastatteluilla, ennakkotehtävillä ja vielä parhaimmillaan psykologiset testit päälle. Näilläkään ei kuitenkaan ole takeita että se juuri sopivin ja paras tyyppi löytyisi, mutta lasku rekrytoivalle yritykselle on kyllä valtava.

Sain onneksi jokin aika sitten työpaikan suorarekryllä. Tein hakemuksen, sain kutsun haastatteluun, olin siinä tunnin. Seuraavana päivänä soittivat että paikka on minun. Näin.

Vierailija
14/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kierrän kaukaa kaikki rekryfirmojen kautta auki olevat paikat. Mielestäni se antaa yrityksestä itsestäänkin paljon paremman ja luotettavamman kuvan, kun hoitavat rekryt itse.

Vierailija
15/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kilahtanut hattuun työnhakijoillakin. Perehdytyskin pitäisi kuulemma järjestää etänä...

Vierailija
16/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin naurattaa nämä iänikuiset samat kysymykset työnhakijalle. Missä olet 5 vuoden päästä, täytyisi varmaan kysyä kysyjältä samaa. Nämä haastattelijat ovat yleensä älykääpiöitä ja kiusaajia. Toivoisin sinne ammattitaitoisempaa väkeä. Tyhmiin haastatteluihin kyllästynyt. Nämä haastattelijat ovat olevinaan jotain kuninkaita, olen huomannut tällaisen, olen muutamissa haastatteluissa huomannut että olen pätevämpi kuin haastattelija, tämähän on myrkkyä haastattelijalle. Ei voi päteä kun olen pätevämpi. En todellakaan ala nöyristelemään ja per.....sett...ä nuolemaan missään haastatteluissa, olen oma itseni, jos se ei kelpaa niin antaa olla kyseisen paikan.

Vierailija
17/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli töissä auki paikka rekryfirman kautta, saimme melkein 100 hakemusta, mutta jostain syystä firma lähetti meille kolmen ihmisen tiedot, joilla ei kellään ollut toivottuja täysin realistisia ominaisuuksia, eikä alan kokemusta. Työ melko perus assarin hommaa, johon varmasti olisi tulijoita. Ehkä nämä henkilöt olivat jotain heidän omia suosikkejaan tai tuttuja. Muita hakemuksia emme saaneet näytille, kun kerroimme että tämä ei ole ihan mitä haettiin.

Päädyimme lopulta hoitamaan rekrytoinnin itse ja saimmekin lopulta hyvän työntekijän.

Vierailija
18/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäänhän on rekry ollut naurettavaa. Haen kesäduunia myyjänä - oletko valmis ylitöihin, oletko valmis kouluttautumaan omalla ajalla, niin ja perehdytystunneista ei makseta palkkaa. Wtf 😅

Vierailija
19/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samat tyypit valittaa, kun rekrytointi on niin kallista. Itsehän ne sitä aikaa hukkaa täysin tarpeettoman epäilyyn siitä, osaako/oppiiko joku tekemään sen työn. Ennenkin on opittu vaikka ei hienoja koulutuksia tai erilaisia lupia ole ollutkaan.

Vierailija
20/112 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua on kyllä nykyään yksi typerimmistä haastattelukysymyksistä.