Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei enää ikinä tällaista keittiötä. Listaa virheesi.

Vierailija
05.05.2020 |

Alamme suunnitella keittiöremonttia ja haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, mitä EI KOSKAAN olisi pitänyt ottaa keittiöön. Eli mikä oli virheellinen hankinta? Esim. materiaalit, värit taikka muoto. Ottaisitko rosterit, marmorit, avohyllyt vaiko saarekkeen. Kiiltokaapit, mustat, valkoiset, punaiset. Pitäisikö keittiö sijoittaa olohuoneen yhteyteen vai ei? Tällaisia mielipiteitä kaipaan ja nimenomaan käyttäjän negatiivisesta kokemus-näkökulmasta eli minkä nykykeittiöstäsi nyt vaihtaisit erilaiseksi jos voisit?

Kommentit (849)

Vierailija
561/849 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ikinä Upon integraatioliettä. Levyn pinta on ihan hirveän näköinen vaikka on vasta vuoden vanha. Ennen jokaista keittokertaa pesen lieden ettei pintaan pala kiinni mitään likatahroja. Silti jotain jää joskus huomaamatta.

Lisäksi siinä on painikkeet liian lähellä toisiaan. Joka kerta kun yritän vähentää tehoa, sammutan koko lieden.

Surkein liesi ikinä.

Vierailija
562/849 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

INDUKTIO!!! Autocorrect prkl 😁😁

Vierailija kirjoitti:

Ei enää ikinä Upon integraatioliettä. Levyn pinta on ihan hirveän näköinen vaikka on vasta vuoden vanha. Ennen jokaista keittokertaa pesen lieden ettei pintaan pala kiinni mitään likatahroja. Silti jotain jää joskus huomaamatta.

Lisäksi siinä on painikkeet liian lähellä toisiaan. Joka kerta kun yritän vähentää tehoa, sammutan koko lieden.

Surkein liesi ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/849 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tasolla vedenkeitin, kahvinkeitin, leiväpaahdin, tehosekoitin ja tv. Eli 5 pistorasiaa noihin. Satunnaisesti käytettäviin laittesiin tarvitaan 2-3 lisää (sodastream, kakkuvatkain, sauvasekoitin, munankeitin, vohvelirauta, tms)

Muuten hyvä mutta sodastreamiin ei tarvita sähköä ;)

Tässäkin huomaa, että tarpeet on eri perheissä ja keittiöissä kovin erilaiset. Mikä toimii toisilla, ei välttämättä sovi naapuriperheelle ;)

Eli kysyin niistä pistokkeista, kun meillä on tosiaan "vain" 6 tason päällä ja kylläkin lisäksi yksi (rikka)imuria varten seinällä lähellä lattiaa.

Leivänpaahdin (aika turhaan) ja kahvinkeitin (päivittäisellä käytöllä) pistokkeissa tasolla.

Vedenkeitintä meillä ei ole, vesi kiuhuu riittävän nopeasti pienessä kattilassa induktiolla. 

Tehosekoitin (monitoimikone?) puuttuu myös (ollaanko me outoja?)

Ei todellakaan TV:ä keittiössä

Satunnaisesti käytettäviin laittesiin tarvitaan meillä yleensä kerrallaan vain se yksi pistoke, toki kiva kun voi valita muutamasta (3x2 pistokkeet) eri kohdasta tasoa: Mainitsemistasi meillä sodastream toimii ilman verkkovirtaa ja on tasolla aina käytettävissä ja munankeitintä meillä ei ole (mihin sitä tarvitaan?)

Ai mihin tarvitaan munankeitintä?  No munan keittämiseen, eikö sulle ole valjennut?

Ihan sama, jos kysyisit, mihin tarvitaan leivänpaahdinta.  Leivän paahtamiseen.

Kahvinkeitin?  Kahvin keittämiseen.

Jne.

Munat VOI tietysti keittää myös kattilassa.

Leivänkin voi paahtaa pannulla.

Kahvin voi keittää liedellä.  

Minä tykkään käyttää munankeitintä siksi, kun siinä ei takuuvarmasti munat rikkoudu, ja saa aina haluamanilaisia munia, kun vain valitsen keittoajan.  Munat voi antaa olla siinä keittimessä sitten siihen asti, kunnes niitä tarvitsee.  Keitin sammuu automaattisesti.

Mutta tähän varsinaiseen asiaan, jos olisin itse nyt suunnittelemassa omaa taloa, tekisin nimenomaan keittiöstä ison.  Muitten huoneitten ei tarvitsisi olla kauhean isoja.   Kulmahyllyjä en laittaisi mihinkään, ne on hankalia.  Sitä ajattelee, että ne on säilytystilaa, mutta oikeasti niihin ei mahdu juuri mitään ja nehän on vielä epäkäytännöllisiä juuri siksi, kun ne on kulmassa, taso on kolmion muotoinen.  Siihen ei nätisti käy mikään.

Äitini kerrostaloasunto on oikea väärän suunnittelun riemuhuuto.  Olohuone ja makuuhuone valtavia hallimaisia tiloja, ja keittiö minimaalinen, vaatehuone olematon ja siivouuskomero niin pieni, ettei imuri mahdu sisään.  Että kyllä näitä suunnittelun kukkasia löytää.

Itse olen asunut liiketalossa, asunnossa, joka oli alunperin ollut iso toimistotila.  Sitä oli aika metka sisustaa ja tykkäsin kyllä siinä asua.

Vierailija
564/849 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi tiskikone ja uuni. Ei enää ikinä näin! Kahdella tiskarilla peseytyy isommatkin määrät. Kahdella voi myös pitää toisessa puhtaat astiat ja toisessa likaiset. Ei enää tyhjennysrumbaa. Sama uunin kanssa. Saa paistettua kaiken kerralla.

Vierailija
565/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhden hengen talous ja siksi varmaan mietinkin, miten tavattomia määriä ruokaa laitetaan perheessä, että tarvitaan kahta uunia?

Mulle ei nyt oikein muuta tule mieleen kuin joulunaika jolloin ehkä on tarvetta kinkun ja laatikoiden paistoon...

Vierailija
566/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yhden hengen talous ja siksi varmaan mietinkin, miten tavattomia määriä ruokaa laitetaan perheessä, että tarvitaan kahta uunia?

Mulle ei nyt oikein muuta tule mieleen kuin joulunaika jolloin ehkä on tarvetta kinkun ja laatikoiden paistoon...

Meillä olisi toiminut 2 uunia ja apk:ta silloin kun lapset (4) asuivat kotona ja vieläkin viikoittain kun laitan enemmän ruokaa ja meillä on ruokavieraita.

Mutta 41v olen selvinnyt normivehkeilläkin:) Vaatiihan se vähän sumplimista kun esim liha ja uunijuurekset pitää kypsentää eri lämpötiloissa mutta toistaiseksi on selvitty. Uuni tosin saisi olla 80cm leveä ja liesilevykin 5 "polttimolla". Se auttaisi jo paljon.

Vierailija
567/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi toiminut 2 uunia ja apk:ta silloin kun lapset (4) asuivat kotona ja vieläkin viikoittain kun laitan enemmän ruokaa ja meillä on ruokavieraita.

Mutta 41v olen selvinnyt normivehkeilläkin:) Vaatiihan se vähän sumplimista kun esim liha ja uunijuurekset pitää kypsentää eri lämpötiloissa mutta toistaiseksi on selvitty. Uuni tosin saisi olla 80cm leveä ja liesilevykin 5 "polttimolla". Se auttaisi jo paljon.

Kiitos valaisusta. Nyt vielä viiden polttimon hellakin :D

Mä olen tarvinnut maksimissaan kolmea. Kaalilaatikkoa tehdessä ohrat kypsyivät yhdellä, kaalit pehmenivät padassaan toisella ja kolmannella paistelin jauhelihaa.

Hmm.. kaksi polttimoa vielä, annas kun mietin. Samalla jälkkäriksi kerroskiisseli! Marjakiisseli keitetään neljännellä ja vaniljakiisseli sitten sillä viidennellä. No joo, löytyyhän niille käyttöä.

Vierailija
568/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoiset peiliovet. Uraan tarttuu kaikki lika, rasva ja pöly. Ärsyttävät putsata.

Kuivauskaappi. Meillä ihan turha. Tiskaan harvoin ja kun tiskaan niin kuivaan astiat heti takas kaappiin.

Leikkuulauta integroituna. Ei oo tullut käytettyä kun on hankala putsata.

Liian vähän pistorasioita.

Rosteriset kodinkoneet. Ei sovi lapsiperheeseen. Vaikka joka päivä putsaa niin silti aina täynnä sormenjälkiä ja naarmuja.

Vierailija
569/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kerrostaloasunto on oikea väärän suunnittelun riemuhuuto.  Olohuone ja makuuhuone valtavia hallimaisia tiloja, ja keittiö minimaalinen, vaatehuone olematon ja siivouuskomero niin pieni, ettei imuri mahdu sisään.  Että kyllä näitä suunnittelun kukkasia löytää.

Iso keittiö vs. iso olohuone. Nuokin ovat sellaisia asioita, ettei voi aukottomasti toista väittää oikeaksi ja toista vääräksi, vaan ihmisten omat tarpeet vaikuttavat. Minä ottaisin 100 kertaa mieluummin ison olohuoneen. Keittiö saa olla vaikka kuinka pieni, kunhan sinne mahtuu keittiökoneet ja tiskiallas. 

Vaatehuonetta en tarvitse ollenkaan. Tykkään tavallisista kaapeista ovineen enemmän. Aika monessa kodissa vaatehuone on epämääräisen rojun säilytyspaikka (toki tarpeellinen juuri siksi). 

Onko äitisi asunto vanha? Ennen on tainnut riittää, että siivouskomeroon mahtuu moppi ja ämpäri. 

Vierailija
570/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tiskikone mutta siitä huolimatta en luopuisi kuivauskaapista. Tosin mun kuivauskaappini on turhan iso. Pienempi riittäisi siihen, että perunakattilan tiskaisee.

On myös jonkin verran astioita joita en tiskariin laita. Kristallit, jotkin perityt vanhat posliinit, jokunen kukkavaasikin tulee huuhdeltua.

En mä näitä koskaan asiapyyhkeessä kuivaa, niin helppo vaan laittaa kuivauskaappiin.

Vierailija
571/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tarvinnut maksimissaan kolmea. Kaalilaatikkoa tehdessä ohrat kypsyivät yhdellä, kaalit pehmenivät padassaan toisella ja kolmannella paistelin jauhelihaa.

Hmm.. kaksi polttimoa vielä, annas kun mietin. Samalla jälkkäriksi kerroskiisseli! Marjakiisseli keitetään neljännellä ja vaniljakiisseli sitten sillä viidennellä. No joo, löytyyhän niille käyttöä.

Lähinnä sellainen 5 polttimon taso olisi tarpeeksi leveä. Eilenkin oli hankaluuksia kun oli wokkipannu, vesikattila ja iso paistinpannu yhtäaikaa liedellä. Yksikään ei ollut täysin renkaan sisällä, turhaa energiahukkaa. 

Vierailija
572/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa ensi vuonna talonrakennusprojekti. Keittiökuviot on jo melko selkeänä mielessä, mutta yksi asia askarruttaa. Meille tulee I-keittiö niemekkeellä, nimekkeeseen sijoitetaan induktioliesi. Niemekkeen jälkeen tulee heti samansuuntaisesti ruokapöytä, jonka jälkeen sohva, eli nykyaikainen avokeittiö-ruokailu-olkkari. Suunnittelin niemekkeeseen lieteen integroitua liesituuletinta, mutta sitten aloin pohtimaan sen haittapuolia. Koska liesituulettimessa ei ole valoa, olen käsittänyt että niemekkeen päälle on sitä varten asennettu erilliset valaisimet, (esim. Artekin käsikranaatit tmv.). Tämä näyttäisi hassulta, kun samantapaiset lamput tulee myös ruokapöydän päälle. Toinen asia mitä pohdin, on missä säilytätte mm. öljypulloa, jota ainakin itse käytän kokkaillessa paljon?

Em. pohdintojen vuoksi olen kallistumassa perinteiseen isoon liesituulettimeen, jonka reunalle voi kasata pulloja, mausteita yms. sekä saa kunnon työvalon liesitasolle.

Eli te, joilla on liesitasoon integroitu liesituuletin (ei se nouseva malli), kertokaa kokemuksianne! Y

Kiitos!

Vierailija
573/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä sellainen 5 polttimon taso olisi tarpeeksi leveä. Eilenkin oli hankaluuksia kun oli wokkipannu, vesikattila ja iso paistinpannu yhtäaikaa liedellä. Yksikään ei ollut täysin renkaan sisällä, turhaa energiahukkaa. 

No joo, toi on kyllä totta: wokkipannu vie valtavan tilan. Sain sellaisen käytettynä (siis erittäin vähän käytettynä) äidiltäni ja tajusin heti ekasta kerrasta miksi se on jäänyt käyttämättä.

Vierailija
574/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tasolla vedenkeitin, kahvinkeitin, leiväpaahdin, tehosekoitin ja tv. Eli 5 pistorasiaa noihin. Satunnaisesti käytettäviin laittesiin tarvitaan 2-3 lisää (sodastream, kakkuvatkain, sauvasekoitin, munankeitin, vohvelirauta, tms)

Onko nämä laitteet kaikki samaan aikaan käytössä?

Vierailija
575/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekkarin kaappi oli iso virhe. Alkuun se tuntui hyvältä ajatukselta kun kuiva-aineet saa vedettyä kaapista esille, mutta vieraiden ja tuttujen kotkotus siitä että apteekkarinkaappi on jo pois muodista on saanut vain katumaan ja häpeämään ratkaisua jälkeenpäin.

Niin se olisi tosi käytännöllinen ja tilaa säästävä, mutta häpeä ja katumus ja vieraiden kotkotus ja se ettei enää muodissa,... muuten hyvä, mutta pois vaan. Tilalle paljon pistokkeita.

Meillä on täysikorkea apteekkarinkaappi ja VIHAAN sitä! Hyllyjä on vaikea korkeussäätää ja aina joku pakkaus on väärän korkuinen. Kaapin lattia on täydellisen mahdoton putsata mekanismin alta. Tavaroita hakiessasi joudun sinkoilemaan kaapin puolelta toiselle, kun tavarat on eri puolilla. Jos haluaa maksimoida tilan, on pakkauksia vaikea saada ulos.

Vierailija
576/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä laitteet kaikki samaan aikaan käytössä?

Olen eri mutta kerron omasta kokemuksestani.

Mulla on työtasolla neljä pistorasiaa, eikä ne tahdo riittää tietenkään. Kaksi paikkaa vievät mikro ja astianpesukone.

Kahdessa on kahvinkeitin ja munankeitin. Niitä käytän joka päivä (samanaikaisesti) ja jos haluan käyttää vaikka silppuria tai vatkainta, joudun kiskokaan jomman kumman töpselin irti. Tämä on kertakaikkisen hankalaa koska töpselit on pistorasioissaan niin hitsin tiukasti kiinni, että ne saa irti vain työllä ja tuskalla. Samoin pistorasioihin on käsittämättömän hankala laittaa töpseli. Pistorasiat ovat vinossa kulmassa (samassa härpäkkeessä kuin putkivalaisin), eikä niitä reikiä näe ellei kumarru pää nurin päin tiskipöytää vasten. Enkä tajua miksi ne on niin saamarin tiukat!

Tämä on yksi syy, miksi haluaisin joka laitteelle oman pistorasian vaikka joka laitetta en käyttäisi samaan aikaan.

Nyt mulla on keittiön pöydällä vedenkeitin ja leivänpaahdin. Näille on vain yksi pistorasia johon olen uskaltanut laittaa jakajan koska se ei ole lähellä vesipistettä. Itse asiassa leivänpaahdinta pidänkin mieluiten ruokapöydällä koska siitähän mä aamiaisleipäni nappaan syötäväksi.

Vierailija
577/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida kun apteekkarinkaappi on saanut niin paljon palautetta. Mä koen sen kanssa hankalaksi ja meille on rempassa tulossa nyt Dispensa Duo, eli 60cm syvä korkea kaappi jossa jääkaappityylillä sisukset, mutta sisällä oleva osuus liukuu vielä mekanismilla ulos jotta sisällön näkee ja ei tarvi kurotella perälle. Tykästyttiin tähän messuilla, vaikuttaa ainakin tosi hyvältä! Toivottavasti ei paljastu ongelmia. Jos jollain on kokemuksia niin kuulisin mielelläni.

Vierailija
578/849 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koskaan enää avokeittiötä

ei koskaan enää pistorasioita vaakapinnoille/työpöydille (sinne menee vääjäämättä kaikki ruoanmurut ja jauhot, siis sellaiset, jotka mahtuvat pistorasian suojakannen raoista)

ei koskaan enää hankalahoitoista  marmoritasoa

ei koskaan enää korkeakiiltoisia ovia

Vierailija
579/849 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liesituuletinta jonka suodatinta ei voi pestä koneessa. En tiedä valmistetaanko nykyään enää näitä missä on vaihdettava kuitukangassuodatin. Kerran kun paistaa pihvit tai lätyt niin tukossa on.

Muutenkin olisi ihanaa jos koko pömpelin voisi pestä koneessa. Inhottaa ajatella vuosikausien rasvakertymiä jossain tuulettimen uumenissa. Jos joku tietää helposti puhdistettavan liesituulettinen niin saa vinkata!

Vierailija
580/849 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kuvassa on oikeastaan kaikki inhokit: https://d38jyormajor1t.cloudfront.net/1140x760,fit,q85/sisustusprodmedi…

Avokeittiö, jossa ruokailutila ja olkkari täysin samaa tilaa. Mustat pinnat. Avohyllyt. Ei kestä aikaa tuo kuvan keittiö, tulee näyttämään tosi vanhan aikaiselta muutaman vuoden päästä. Ylipäätään kaikki keittiöTRENDIT tulisi unohtaa ja panostaa laadukkaisiin ja aikaa kestäviin ratkaisuihin ja kalustevalintoihin, ellei sitten halua 10v välein teettää kymppitonnien remppaa. Jos massia on, niin eihä siinä sitten.

Usein vaan tosi kalliit rempat tehdään trendi edellä. Jos kaapistot ovat klassisen ajattomat, voi kikkailla välitilalla, vetimillä ja työtasolla, eikä sitten vuosien päästä tarvitse uusia koko keittiötä.

Avokeittiöthän ovat jo nyt menossa pois muodista, asuntomessuilla nähtiin jo erillisiä keittiöitä ja tiloja, jossa on puoliavokeittiö. Harmi vaan, että kaikissa nykypäivänä valmistuvissa taloissa on yhä avonainen oleskelu/keittiö, jota ei voi edes mitenkään jakaa järkevästi erillisiin tiloihin korkean huonekorkeuden takia. Mieltymykset muuttuvat, kohta rakennetaan seiniä. Sen takia avokeittiötkin kannattaisi suunnitella siten, että tilan voi tarvittaessa jakaa.