Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko oikeasti että jokin kännykkäsovellus voisi oikeasti näytellä merkittävää roolia koronaepidemian taittamisessa?

Vierailija
05.05.2020 |

Kyllä vähän liikaa munia on laitettu tähän koriin.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tosiaan. 

Minäkin käyn vain kaupassa kerran viikossa, muutoin en näe kuin teini-ikäsitä lastani.

Miten ihmeessä joku sovellus löytäisi kaikki ne ihmiset joita ohitan kaupassa tai matkalla jne, jos heillä ei sellaista sovellusta edes ole, tai muutenkaan... Aika ufotouhulta kuulostaa.

Kyllä tässä ihan omia aivoja on käytettävä ja pysyttävä kaukana ventovieraista ja muistakin porukoista.

Vierailija
2/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö juuri tuollainen sovellus ole toiminut erinomaisesti Etelä-Koreassa? Todella vähän sairastuneita väkilukuun verrattuna, ja kaikkein tärkeintä, ei ole ollut juuri mitään sulkemisia ja yhteiskunnan ja talouden alasajamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan. Samanlaista näennäispuuhastelua kuin se infokirjekin.

Vierailija
4/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on kai siinä, että jokaisen tartunnan saaneen pitäisi itse merkitä sovellukseen ”minulla on korona” ja sitten antaa karttasovelluksen seurata liikkeitäni ja kertoa siitä muille, vaikkakin anonyymisti. Ei kiitos. Haluaisin toki itse tietää, kunka paljon sairaita on lähistölläni, mutta en halua muiden tietävän sairaudestani.

Vierailija
5/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se kiva. Meillä on jo kaksi kännykkäliittymää valmiina tätä varten. Ostetaan pre-paid ja hylätään liittymä sitten kun korona on ohi? On tärkeää, että sovellus toimii myös ei älypuhelimissa, niin on helpompaa suostua. Voisi olla velvollisuus kantaa sovellusta mukanaan, jotta korona saataisiin rajattua.

Vierailija
6/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, joka voi näytellä merkittävää roolia taudin torjunnassa, on siltä suojaava rokote. Kaikki muu on vain enemmän tai vähemmän toimivia tapoja hidastaa taudin leviämistä.

Vierailija
7/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on kai siinä, että jokaisen tartunnan saaneen pitäisi itse merkitä sovellukseen ”minulla on korona” ja sitten antaa karttasovelluksen seurata liikkeitäni ja kertoa siitä muille, vaikkakin anonyymisti. Ei kiitos. Haluaisin toki itse tietää, kunka paljon sairaita on lähistölläni, mutta en halua muiden tietävän sairaudestani.

Epäluuloiset suomalaiset eivät taatusti rupea jakelemaan terveystietojaan tai varsinkaan sijaintiaan kaikelle kansalle. En rupeaisi minäkään. Sitä anonymiteettiahan ei millään voida taata. Ja muutenkin hullu ajatus tuollainen kyttäyssovellus. 

Vierailija
8/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdään missä levittäjä on kulkenut ja keiden kännykät on sillä reitillä verkossa. Poimitaan numerot ja lähetetään massaviestit ko. henkilöille. Kannattanee kokeilla, vai eikö?

Vierailija
9/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähdään missä levittäjä on kulkenut ja keiden kännykät on sillä reitillä verkossa. Poimitaan numerot ja lähetetään massaviestit ko. henkilöille. Kannattanee kokeilla, vai eikö?

Senkun kokeilet, mun puhelimesta ei tuu ainakaan yhtään koronaseuranta sovellusta löytymään. Tai voishan sen tietty tuohon vanhaan puhelimeen pistää prepaid liittymän kanssa ja nakata työauton takapenkille pariks päiväks.

Vierailija
10/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole mikään uskon asia, vaan tekniikkakysymys. Ja kyllä, tällaisia ”seurantasovelluksia” meillä on laitteet, nyt jo, ilman koronaakin, pullollaan. Kyse taitaa olla tietosuojalaista, joka hankaloittaa käyttöönottoa.

Vierailija
11/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumutusta. Spektaakkelia.

Johan se on jossain tutkittu, että ei toimi. Jos on vapaaehtoista, ei ihmiset halua näyttää omia tietojaan, mutta haluaisivat nähdä toisten tiedot.

Vierailija
12/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se toimi, mutta toimiakseen se vaatii aika suuren käyttäjämäärän, ja sitä testaamista. Vapaaehtoisia käyttäjiä tästäkin maasta todennäköisesti löytyisi, taitaa kompastua niiden testien puutteeseen tuo viritys. Eri asia sitten, jos testikriteerejä muutetaan niin, että sovelluksen käyttäjä saa käydä testattavana säännöllisin väliajoin ilman ylimääräisiä kustannuksia.

Vierailija
13/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäluuloiset suomalaiset eivät taatusti rupea jakelemaan terveystietojaan tai varsinkaan sijaintiaan kaikelle kansalle. En rupeaisi minäkään. Sitä anonymiteettiahan ei millään voida taata. Ja muutenkin hullu ajatus tuollainen kyttäyssovellus. 

Ja samat epäluuloiset suomalaiset jakaa sosiaalisissa medioissa jatkuvasti sijaintejaan venäläisille, amerikkalaisille ja kiinalaisille.

Vierailija
14/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalittajat yhtykää! Mikä ohittamaton tilaisuus etsiä kaikki sairastuneet ja... niin mitä niille pitäisi tehdä? 

Kyllä, haluaisin tietää jos alueilla, joilla liikun, on erityisen paljon tartuntoja. Anonyymisti, yksilöimättä. Käyttäisin.

Annanko jollekin sovellukselle luvan seurata ja tallentaa liikkumisiani sekä jakaa tietojani ties kenelle? Not gonna happen. (tiedän, google & kumppanit tekee jo tätä ilman lupaa)

Vierailija
15/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lietsotaan paniikkia päivittäin ja siinä samassa tukitaan kanavat (kuten 112) oikeilta avuntarvitsijoilta. En kaipaa. 

Vierailija
16/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa nyt, miten älypuhelimessa oleva sovellus voi tietää, onko sen omistajalla koronavirus vai ei? Kun kuitenkin 80% tartunnansaaneista on joko oireettomia tai oireet ovat lieviä? Kuunteleeko se sovellus, jos omistajansa yskii? Ja mistä sovellus tietää, että yskä johtuu koronaviruksesta eikä esim astmasta? 

Vierailija
17/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun bluetoothkenttä on ollut välittömässä läheisyydessä jonkun tartunnansaaneen kanssa, saan ilmoituksen.

Ilmeisesti toimisi jotakuinkin näin? En saisi tietää mistä se altistus on tullut vaan ohjeet välttää sosiaalisia kontakteja ja hakeutua testeihin. Jos tulos on positiivinen, sama viesti lähtisi minun lähellä hengailleille.

Vierailija
18/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samat epäluuloiset suomalaiset jakaa sosiaalisissa medioissa jatkuvasti sijaintejaan venäläisille, amerikkalaisille ja kiinalaisille.

Ei liity tähän mitenkään. On nimittäin täysin eri asia jaella huomaamattaan somessa sijaintitietojaan (aika monihan ei edes tiedä, mitä tietoja kaikkinensa näkyy ja kenelle) kuin tietoisesti laittaa valtiovallan "määräyksestä" puhelimeen sovellus ja sinne tieto onko koronaa vai ei ja lupa seurata kaikkia liikkeitä. Jo nykyiset rajaukset ovat ongelma aika monella ja tuollainen ylhäältäpäin tuleva seuranta taatusti herättäisi sisäisen anarkistin vähän maltillisemmassakin kansanosassa. 

Vierailija
19/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ottaa sovelluksen käyttöön, jos viranomaiset julkaisevat kaikkien paikkakuntien tartuntatilastot.

Vierailija
20/67 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan käyttäisi.

Jos istun himassa sairaana niin miksi jonkun pitäisi tietää se?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi