Huostaanotto ja muun perheen taloudellinen romahdus
Erityisnuoren avohuollon sijoitus todennäköisesti jatkuu ja silloin nuori huostaanotetaan. Talouteen jää asumaan minä ja pikkusisar. Asumistuki pienenee kun asunto jää kahdelle liian isoksi, 3 huonetta/69 neliötä. Lapsilisä ja elatus menee sijoituspaikkaan. Oma työsuhteeni loppuu nyt joulukuussa ja olen etsimässä töitä paraikaa. Asumme pk-seudulla ja vuokrat on kalliit. Työssä ollessani pärjäisimme hyvin. Pikkusisaruksella on myös diagnoosi, ja koulun vaihto ei auta asiaa. Nykyisessäkin koulussa hän on ollut vasta keväästä lähtien. Muutokset tulevat olemaan kohtuuttomia pikkusisarukselle. Sijoitettava nuori jää myös tälle paikkakunnalle, ja välimatka kasvaa. Nyt olemme olleet lähekkäin ja kotilomat ovat onnistuneet hienosti. Autoa ei ole ja julkisten varassa mennään. Varaa ei ole muuttoon, ei ole myöskään läheisiä jotka auttaisivat. Olin laskenut silloin joskus ennen kuin sijoitukseen päädyttiin, että pärjäämme hyvin palkallani ja tuilla. Pystyn opiskelemaan opintoni loppuun, saamaan paremman työpaikan jolla kustannan elämäni kun jään yksin. Sijoitus muutti kaiken. Olemme tässäkin asuneet vasta puolisen vuotta. Muutto oli hirveä, ja asunto niin huonossa kunnossa, että vasta nyt olen voinut laittaa viimeiset tavarat paikoilleen.
Sijoitus ei tule olemaan pysyvä, vaan tähtää siihen että nuori palaa kotiin muutaman kuukauden kuluttua. Sitten on taas muutto isompaan asuntoon.
Sijoitetulla nuorella on kaikki tuki takana, mutta minä ja sisarus jäädään ns oman onnemme nojaan. En tiedä miten tuleva muutos vaikuttaa häneen. Olen miettinyt että antaisnko hänet myös pois. Itselläni ei niin väliä, mutta hän tarvitsee pysyvät ja turvalliset olosuhteet. Olen täysin uupunut ja hauras. Koko kroppaani on väsymyksestä raskas. Omasta puolestani olen melko valmis luovuttamaan.
Kommentit (18)
Ehkä kannattaisi av:n sijaan kysyä neuvoa sosiaalityöntekijältä.
Kai niillä lapsilla on isäkin. Anna se nuorempi lapsi isälleen.
Asunnon koko ei ratkaise vaan hinta, miksi ihmiset jatkuvasti väittää että pitää muuttaa pienempään. Jos maksat nyt siitä asunnosta esim 950 euroa kuukaudessa, ja löydät ison talon 650 eurolla, niin asunto on halvempi
Sosiaalityöntekijään yhteys. Kun on tarkoitus, että lapsi palaa. Tuetaan taloudellisesti, ettei koti mene alta. Tukea järjestetään myös sijoitetun kotiin.
Voi sua. Onpa hirvee tilanne. Oletko varma että kelasta eivät anna teille armoo jos tarkoitus nuorella on kumminkin kotiutua? Ota yhteyttä sossuin ja kerro tilanteesta, hae myös harkinnanvaraista toimeentulotukea..
Olen tosi pahoillani puolestasi. Jos nuori palaa muutaman kuukauden päästä, kannattaa pitää vanhasta kodista kiinni.
Voimia. Pimeydessäkin voi selvitä. Elämä voi olla joku päivä vielä hyvää.
Hirveä tilanne. Voimia, jaksa vielä hetki. Asiat voivat vielä selvitä. Saat kaiken empatiani.
Että lapsiko toi rahan ja nyt kun lasta ei ole niin rahat loppuu? Sijoitushan on lapsen parhaaksi jos kerran ei kotona voi asua. Voi sinua kun ajattelet vain omaa mukavuuttasi ja omaa pahoinvointiasi.
Pystytkö menemään vaikka seurakunnan diakoniaan? Siellä ei jäsenyyttä kysytä.
Voisi myös etsiä vertaistukiryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Että lapsiko toi rahan ja nyt kun lasta ei ole niin rahat loppuu? Sijoitushan on lapsen parhaaksi jos kerran ei kotona voi asua. Voi sinua kun ajattelet vain omaa mukavuuttasi ja omaa pahoinvointiasi.
Anteeksi MITÄ?! Luitko edes aloitusta kokonaan?
Tuskin sijoitus kestää pari kuukautta. Sääliä et tarvitse. Järjestät halvemman asunnon, niin muutkin tekee. Kirjoituksesta sai kuvan että sijoitetusta lapsestasi et välitä. Mietit vain rahaa. Nyt haisee tarinasi, toivottavasti lapsesi lähtee sijoituksesta sitten omilleen asumaan. Ja kun kyse jo nuoresta niin etkö ole ymmärtänyt että tukesi loppuu pian muutenkin hänen kohdallaan?
En oikein ota selvää ongelmasta. Lapsi on sijoituksessa ja asunto liian iso kahdelle, kuitenkin ap haluaa heti kun lapsi palaa kotiin isomman asunnon. Ei kai tuossa silloin kannata muuttaa minnekään. Mikäli sijoitus on muodostumassa lyhytaikaiseksi tai lapsi käy kotilomilla, voi sosiaalityöntekijä kirjoittaa siitä lausunnon kelaan. On aika usein auttanut siten ettei asumistukea ole pienennetty lukumäärän mukaan. Matkakulut maksaa sijaishuoltopaikka. Lisäksi kotilomilla maksetaan luonapitokorvaus. Veikkaan tosin, että jos huostaanottoa valmistellaan, ei sijoitus tule olemaan vain muutamaa kuukautta. t: sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sijoitus kestää pari kuukautta. Sääliä et tarvitse. Järjestät halvemman asunnon, niin muutkin tekee. Kirjoituksesta sai kuvan että sijoitetusta lapsestasi et välitä. Mietit vain rahaa. Nyt haisee tarinasi, toivottavasti lapsesi lähtee sijoituksesta sitten omilleen asumaan. Ja kun kyse jo nuoresta niin etkö ole ymmärtänyt että tukesi loppuu pian muutenkin hänen kohdallaan?
Ikävää että voit noin huonosti. Tsemppiä!
Onko poika? Olisi kannattanut antaa sijoitukseen jo aiemmin. Naisen tehtävä ei ole kasvattaa murrosikäistä poikaa. Naiset kantavat ihan liikaa vastuuta miesten tötöilystä ja vastuunpakoilusta
Tsemppiä tilanteeseen, kaikki järjestyy varmasti parhain päin
Vierailija kirjoitti:
En oikein ota selvää ongelmasta. Lapsi on sijoituksessa ja asunto liian iso kahdelle, kuitenkin ap haluaa heti kun lapsi palaa kotiin isomman asunnon. Ei kai tuossa silloin kannata muuttaa minnekään. Mikäli sijoitus on muodostumassa lyhytaikaiseksi tai lapsi käy kotilomilla, voi sosiaalityöntekijä kirjoittaa siitä lausunnon kelaan. On aika usein auttanut siten ettei asumistukea ole pienennetty lukumäärän mukaan. Matkakulut maksaa sijaishuoltopaikka. Lisäksi kotilomilla maksetaan luonapitokorvaus. Veikkaan tosin, että jos huostaanottoa valmistellaan, ei sijoitus tule olemaan vain muutamaa kuukautta. t: sosiaalityöntekijä
Nuoren muuttaessa takaisin kotiin tilan tarve taas kasvaa. Saan itse päättää huostaanotosta, mutta olen sitä mieltä että sijoitus on ollut niin lyhyt, että on parempi odottaa vielä jokunen kuukausi. Silloin avohuollon sijoitus muuttuu huostaanotoksi, koska avohuollon sijoitusta voi jatkua vain puoli vuotta. Pyysin nuorelle sijoituspaikkaa alun alkaenkin. Suunta on nyt hyvä, mutta toivoisin vielä lisäaikaa että muutoksesta tulee pysyviä ja nuori varmasti pärjää kotona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko se asumistuki edes heti huostaanoton jälkeen (seuraavasta kuukaudesta alkaen) vai jollain viiveellä nykyään, vaikka ei mitään lausuntoa erikseen kirjoitettaisikaan?
Avohuollon sijoitus voi olla pisimmillään puoli vuotta. Mikä on lyhin mahdollinen aika sen jälkeen huostaanottoa käytännössä?
Siis entinen asunto oli ns pommi? Saitko tai haitko korvauksia? Homeet ei liity kasvatuskysymyksiin millään tavalla. Mielialoihin ne kyllä vaikuttaa.
Tilaa aika toimistolle, siis kelaan. Hommaa asianajaja. Ota saikkua. Liity yhdistyksiin ja kysy neuvoa ja tukea. Juo puhdasta vettä ja syö terveellisesti.
👍
Ota yhteyttä sosiaalitoimeen ja kerro tilanteesi.