Lopetin piirtämisen, koska olinkin siinä huono
Ei ole oikein pointtia tällä avautumisella.
Itse en siis ollut hyvä koulussa. Tyylitajua ei ole pätkääkään, enkä osaa edes esim. sisustaa. Urheillakaan en osaa, en pysty edes juoksemaan kun keuhkoihin alkaa sattua. Suuntavaisto aivan surullinen, koulusuunnistuksessa oli jo saavutus jos en eksynyt. Sosiaalisestikin olen täysi katastrofi. En siis ole ollut koskaan ollut hyvä missään, vaan kaikessa ollut aina todella surullinen tapaus.
Aina kuitenkin lohdutti yksi asia. Tykkäsin piirtää ja olin siinä mielestäni hyvä. Omasta mielestäni tein kivannäköisiä töitä. Käytin niihin aikaa, piirsin vähintään viikottain jos en joka päivä, käytin tunnelatauksia piirtämiseen.
Ja kuten sanottu, omasta mielestäni olin hyvä siinä ja sanoin sitä ääneenkin. Mutta edes lähipiiristä ei oikein koskaan kehuja tullut. Oli outoa, kun samaan aikaan tuli luettua muiden piirtäjien valitteluja, kun aina pyydetään piirtämään sitä ja tätä.
Minua ei koskaan pyydetty. Olisin ollut innoissani, jos joku olisi pyytänyt.
Yhden teokseni annoin lahjaksi. Lahjan saajan ilme teki sydämeen epämukavan olon. Juuri se ilme, että näyttäisi kuin toinen pohtisi onko kyseessä vitsi vai ei.
Julkaisin kuvia somessa. Tykkäyksiä tuli pari, nekin läheisiltä. Kokeilin lisätä hakusanoja ja siten lisätä näkyvyyttä, ajattelin että ehkä vaan ihmiset eivät ole löytäneet näitä. Ei auttanut. Samaan aikaan aloin seurailla, miten muilla samoja hakusanoja käyttävillä meni. Kuvat keräsivät paljon tykkäyksiä ja kehuja. Omissa kuvissa taas saattoi kuulla heinäsirkkojen sirinän. Lopulta alkoi melkein hävettää, kun kuvassa oli miljoona hastagia ja kaksi tykkäystä, nekin tyyliä omilta vanhemmilta.
Sitten tein lopulta rohkean vedon ja julkaisin yhden piirustuksen keskustelupalstalla ja pyysin mielipiteitä. Kun näin kommentteja tulleen paljon, niin avasin keskustelun innoissani ja aloin lukea. Into vaihtui siihen, että tuntui kuin sydän tippuisi pois. Kilteimmätkin kertoivat, miten kuvassani kaikki oli pielessä. Ei-niin kiltit taas totesivat tyylillä, että kuva on ihan hieno jos tekijä on n. 10 vuotias. Olin sanaton ja järkyttynyt, kokeilin julkaista toisen piirroksen, jos eka vaan sattui olemaan huono. No tämä toinen sai vielä pahemmat arvostelut.
Kerran löysin kivan kuuloisen ketjun, jossa ihmiset julkaisivat tekemiään kuvia tai muita luovia teoksia. Tuntui hyvänmielen ketjulta, kun kaikkia kehuttiin ja kannustettiin. Rohkaistuin julkaisemaan omanikin. Ja jälleen aivan jäätävät palautteet.
Ei varmaan monen mielestä kuulosta pahalta. Mutta itselleni se oli, olin aina luullut olevani hyvä piirtäjä. Vaikka kaikessa muussa olen huono, niin jaksoi pysyä positiivisena, koska ajattelin olevani keskivertoa parempi piirtäjä. En tosiaan kyllä näin jälkeenpäin osaa selittää, minkä takia näin olen kuullut. Defenssi, ehkä.
Jonkin aikaa yritin vielä piirtää, mutten saanut siitä enää sitä samaa iloa ja onnistumisen tunnetta. Kuvat eivät enää näyttäneet hienoilta edes omissa silmissäni. Aloin heittää roskiin kuvia, joista ennen olin ollut niin ylpeä.
Lopulta koko piirtäminen sitten vaan loppui. Kun nyt vuosienkin jälkeen katson piirustustarvikkeita, niin inspiraation ja ilon sijasta niekeskelen itkua. Kuvitellessani olevani hyvä piirtäjä, ostin kalliit tarvikkeet. Jo puuvärini ovat todella hinnakkaat ja laadukkaat. Ja ne keräävät jo toista vuotta pölyä laatikossa. Ehkä laitan ne syksyllä myyntiin.
En enää tee vapaa - ajalla muuta, kun selailen nettiä ja käyn joskus kävelyllä. Olo on täysin tyhjä. Ja epäonnistumisen tunne on mukana kaikkialla. Hetken koin tänään iloa, kun näin että pitkään hoitaman ruukkuruusu oli alkanut kasvattaa nuppua. Mutta ilo haihtui heti, kun tajusin miten surullinen juttu taas oli. Että minulle on saavutus, kun kukkia tuottava kasvin kasvattaa kukan. Aika matalilla mennään.
Kommentit (186)
Ryhdy pilapiirtäjäksi! Ei Ville Rantakaan osaa piirtää.
En näe piirrosta linkissä. Ilmeisesti jotain on ollut esillä, ettei kyseessä ole keisarin uudet vaatteet -ilmiö, jossa positiiviset kommentit keräävät tykkäyksiä.
Näittekö muut oikeasti jotain? Jos, kiva jos ainakin yksi kuva on OK.
Vierailija wrote:
Mitäpä jos kirjoittaisit? Harvoin saa lukea näin hyvin kirjoitettua tekstiä vauvapalstalla, joten ainakin täällä olet keskivertoa parempi kirjoittaja :D Moni kirjallisuusihminen/kirjoittaja ei osaa oikeastaan mitään muuta oikein tehdäkään. Toinen mitään muuta kuin yhtä asiaa osaamaton ryhmä on rumpalit. En tiedä miksi :D
Ei tekstissä ole mitään erikoista. Jos on normaalijärkinen, osaa saada selkeää tekstiä aikaan. Piirroksia voi arvioida piirroksista.
Vanha ketju, siksi ei näy piirrosta.
Mielenkiintoinen aihe kyllä. Minusta ei ole hyvä, että lapsille vakuutellaan jokaisen olevan hyvä jossain. Olisi fiksumpaa sanoa, että jokainen saattaa olla hyvä jossain. Ihmisen on syytä ymmärtää, ettei hänen arvonsa riipu siitä, onko hän jossain muita parempi. Miksi pitäisi olla?
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Minä suorastaan rakastin piirtämistä ja maalaamista. Sitten tapasin mieheni ja menin ekaa kertaa hänen kotiinsa. Katselin hänen yhtä mustavalkoista kuvaa. Kysyin mistä olet tällaisen valokuvan saanut. (Clint Eastwoodin naama). Hän sanoi, ei kun katso tarkemmin piirsin sen lyijykynällä. Olin mitvit. Tuijotin kuvaa ja tajusin, että se on tosiaan piirretty. Kun näytti sitten muita töitään, niin mietin että minä todella luulin olevani hyvä. Eikä oikein nappaa enää, vaikka mieheni kannustaa tehdä omaa jälkeä. Jotenkin en saa enää irti mitään siitä touhusta.
Mä kuulemma masennan mun miestä biisejä tekemällä. Mie ei mitään muuta niin paljon haluaisi kuin osata säveltää, sovittaa ja sanoittaa biisejä. Harmi vain että hän osaa tyyliin c,f,g, pihalla kasvaa kukka, kukalla on jalassa sukka- tasoista musisointia. Silti hän keksii siinä kun soitellaan niin tosi hyviä
Miehesi on outo, jos ei arvosta, että osaa täydentää tekemisiäsi. Miksei hän iloitse, että osaatpa tehdä hyvin ja hän haluaa osallistua?
Palautteen jälkeen voi myös yrittää korjata muiden huomauttamia asioita. Jos ei siihen pysty, ei teknisesti osaa tehdä muutoksia.
Tunnekytköskin voi puuttua. Piirrokset saattoivat olla huonoja, mutta saattoi olla että lisäksi ei selvinnyt, mitä olit yrittänyt tehdä. Selittely ei pelasta mutta itselleen voi yrittää selvittää, mitä haluaisi saada aikaan ja sitten pyrkiä siihen.