Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentaa se kun monilla niin kauniita koteja ja itsellä ihan rupunen

Vierailija
05.05.2020 |

Millä rahalla ihmiset sisustavat, remontoivat ja laittavat puutarhojaan? Itsekin yritän laittaa, mutta ei ikinä olisi varaa uutena mitään ostaa, eikä monesti edes käytettynä. Ilmaiseksi annetaan myös huonekaluja ym, mutta eipä ne useimmiten kovin hienoja ole ja vaikeaa saada sellaista kivaa kokonaisuutta kun kaikki elementit vaan haalittu jostain.

Miten saada kaunis sisustus pienellä rahalla?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa ennen halvan ja huonon näköinen koti. Ongelma ratkesi sillä, kun muutin miehen luokse, joka osaa sisustaa ja panostaa kotiin.

Vierailija
42/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kerran vuodessa yksi kalliimpi juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisustuspohdintaa kirjoitti:

Sisustustyylejä on laidasta laitaan, miksi kuvitellaan että joku monien menneiden vuosien valkoinen somekoti olisi sellainen upea, hieno, kadehdittava?

Minusta sellainen on mauton ja väritön, ja kertoo sopulimaisista, lammasmaisista seuraaja-persoonista eikä omaa persoonaa ja karismaa omaavista ihmisistä, koska sellaisia on todennäköisesti 80%:lla väestä edelleen. Monilla on olemassa lempivärejä koko ikänsä ajalta, miksi niitä värejä ja sävyjä ei hyödynnetä oman näköisessä sisustuksessa? Miksi pitää sisustaa vain toisille mieliksi, että vieraat tykkäävät?

Asun juuri nyt työsuhdeasunnossa ulkomailta palattuani eli en ole vielä saanut omaa enkä päässyt kunnolla sistustamaan, mutta esimerkiksi itse pitäisin tällaisesta kuin alla olevassa kuvassa. Tällaisia olen nähnyt monessa Euroopan maassa, enkä pelkkää valkoista. Tuossakin näkee uutta, vanhaa, tuunattua, erilaisia kuoseja, eri värejä, kevyttä ja raskasta kalustetta, eikä mitään steriiliä, vitivalkoista, minulle sellaista epäkodikasta. Tilapäisasunnossani on nyt paljon valkoista, kun valmiiksi kalustettu, ja minulla on sellainen olo kun olisin jossain odotushuoneessa tai sairaalan oleskelutilassa. En pysty keskittyä enkä saa sellaista kivaa hämyistä tunnelmaa tänne, kuin vasta iltaisin kun ulkona pimenee.

Monien tuttujen mielestä nämä ei varmasti ole kivoja kun kamalan levotonta, ei yhtenäinen, eikä näytä hirveän kalliilta eikä valkoisia pintoja ole seinissä eikä huonekaluissa, mutta he ovat nähneet liikaa somekoteja suomalaislehdissä ja suomalaisilla sometileillä joten kuvittelevat että se on hienoa kun sitä tyrkytetään joka tuutista ja että se on ainoa oikea tapa sisustaa. Siksi useimmat teistä pitävät näitä kauheina! :D

https://b.njus.me/pr0/l_87575891.png

https://metromode.se/mmImages/110/2016/03/vardgsrum_morka_vaggar-700x95…

Kivat tyylit kuvissa. Itse tykkään vieläkin runsaammasta brittiläisestä tyylistä ja cottage gardeneista. Suomalaisten mielestä mummolatyyli, mutta mua ei kiinnosta muiden mielipiteet. Olen ostanut opuskelijana jo vanhoja lähes antiikkisia huonekaluja, en ole koskaan pistänut rahaa lastulevyyn. Yksi kerrallaan, niin raha riittää. Ei liikkeistä vaan huutonetistä, torista yms.

Vierailija
44/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni puolesta näen ihmisten kodeista puolen, jota ei ulkopuoliset yleensä näe. Ainakin 95% ihan tavallisten ihmisten(!) kodeista täällä haukuttaisiin "alibi-kodiksi", jos näkisivät arjen keskelle. Eikä sitä vieraille siivottua asuntoa. Joten ap, älä sure, harvat asuu kiiltokuvakodissa!

Vierailija
45/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei edes ole minkäänlaista silmää sille, mikä olisi kaunista ja viihtyisää. Tori.fissä oli nyt hienoja pöytiä ja tuoleja kyllä, halvalla yksi aaltopöytäkin, tai sen näköinen. Mutta meillä on niin ahdasta jo, ei mitään mahdu kun miehen harrastusroinaa joka nurkka täynnä.

Ei kaikilla olekaan luonnostaan sisustussilmää vaan se harjaantuu ajan saatossa. Ammattilaisetkin hakee koko ajan inspiraatioita, kokeilee, etsii, tekee vääriä ratkaisuja, oppii.. Mä ajattelen että sisustuksen ei kuulu koskaan olla valmis vaan sen kuuluukin elää ihmisen mukana.

Paljon auttaa jo tavaran karsiminen ja uudelleen järjestely. Kaunista ja viihtyisää on just se mikä on sun mielestä kaunista ja viihtyisää.

Nuo sistusblogien esittelykodit on usein sisustettu simppeleillä peruskalusteilla, yhtenäisellä värimaailmalla ja oikeanlaisella valaistuksella.

Vierailija
46/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkalla maksavat.

Osa kyllä hankkii kestävää ja arvokasta, mutta he saattavat vuosia etsiä juuri täydellistä sohvaa tai muuta huonekalua. Siihen asti he säästävät ja tyytyvät siihen vanhaan sohvaan. Helpottaa jos hankkii kokonaisuuksia eikä koti ole ammuttu täyteen p*skaa vaan mieluummin vähemmän kuin enemmän. Eikä hommata kaikkea mikä näyttää kivalta, vaan mietitään koko ajan sitä kokonaisuutta.

Vierailija
47/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sitä mistä itse pidät äläkä sitä, mitä muut toitottavat hienoksi ja trendikkääksi ja tyylikkääksi. Näin saat oman näköisen kodin ja ne ovat aina hienoimpia!

Vierailija
48/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rupeaisin tekemään itselleni edullisesti viihtyisän kodin, niin tekisin ekana niin että jos vain mahdollista (vuokra-asunnoissakin jossain voi), maalaisin seiniä tai tehosteseinän. Sillä saa tosi paljon viihtyisyyttä lisää. Jos ei pysty maalaamaan, voi myös esim. tauluilla saada viihtyisyyttä ja väriä huoneeseen. Itse olen sohinut maalia tauluun joka mukailee omien olohuoneessa käyttämieni värien värimaailmaa ja tykkään kun olen voinut käyttää luovuutta siihen. Myös kangastauluja voi tehdä kankaasta.

Kannattaa tutkia vaikka Tikkurilan värikarttoja ja katsella mitkä sävyt sopii yhteen, jos itsellä ei ole värisilmää ja niitä mukaillen alkaisin sisustella ettei tule hirveä värisekamelska. Tai katsella inspiraatiokuvia esim. Pinterestistä,, jossa löytyy myös väripaletteja. Se on missä viihtyy, itse tykkään rauhoittavista sävyistä. Jo pelkillä koristetyynyjen sävyllä voi saada kivaa piristystä ja ne ei maksa paljoa.

Itse olen valinnut kalusteeni neutraalin väriseksi johon tuon koristetyynyillä ja huovalla väriä. Olen myös maalaillut vanhoja puukalusteitani raikkaamman väriseksi. Olen vasta löytänyt tuunaamisen jalon taidon ja kokeillut tuunailla jotain vanhoja juttuja vähän uudenlaiseksi.

Jo yhdellä viherkasvilla saa huoneeseen parhaimmillaan piristystä ja jos haluaa vielä lisäpiristystä niin voi valita vaikka värikkäitä kukkaruukkuja jotka ei ole kalliita. Kasveja saa halvalla esim. Lidlistä tai marketista.

Jos budjetti on pieni, kannattaa asioida kirppiksellä tai kierrätyskeskuksessa ja etsiä Torista juttuja, uusien sijaan.  Ja nähdä asioita tuunaamisen kannalta. Sisustussilmä ja taitotaso kehittyy sisustaessa.

Jos koti ei ole täydellinen niin entäs sitten? Tärkeintä on että itse viihtyy edes jotenkin.

Vierailija
49/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos lohduttavista kommenteista.

En tosiaan ihaile mitään tusinablogikoteja, vaan tykkään kyllä vähän sellaisesta persoonallisemmasta sisustustyylistä ja myös väreistä, vaikkakin omassa kodissani olen halunnut pitää esim seinät valkoisina.

Meillä on kyllä edelleen liikaa tavaraa, vaikka sitä paljon olenkin laittanut pois. Mies vaan taipuvainen säästämään kaiken ”koska niissä tunnearvoa”. Itse en ollenkaan samalla tavalla kiinny tavaraan. Lisäksi vielä kolme lasta, joilla heilläkin jokaisella jonkun verran sitä tavaraa..

Haluaisin kotiimme esim kaunista taidetta. Pikkurahalla en vaan ole löytänyt sellaista, paitsi pari kivaa julistetta, mutta en niitäkään pitäisi seinällä jos olisi varaa laittaa taiteeseen enemmän rahaa. Nyt yritin etsiä kauniita laatikoita, joihin voisin laittaa sisälle papereita ja muuta sekalaista tavaraa, jotka kuitenkin pitäisi säästää. Mutta en nyt ainakaan nopeasti kun etsin, löytänyt mistään. Kivoja olisi esim sellaiset erilaiset pahvisen kirjavat, vaikkapa kukakuvioiset.

Sitten haluaisin lisää viherkasveja, mutta olen ihan surkea kasvien kanssa. Myös puutarha odottaa innokasta laittajaa.

Etsinnässä mahdollisimman helppohoitoisia kasveja. Eikä niihinkään ole laittaa mitään satoja euroja todellakaan, hyvä jos edes jokunen kymppi.

T. Ap

Helppohoitoisia kasveja jos etsit suosittelen jotain näistä

palmuvehka, anopinkieli, peikonlehti, viirivehka, kultaköynnös

Aloittaisin palmuvehkasta, sitä on lähes mahdoton saada hengiltä jos ei ylikastele. Sietää myös sitä ettei saa paljoa valoa.

Kannattaa ostaa jostain ketjuliikkeestä nuo kasvit, esim. Prismasta olen löytänyt oman palmuvehkani.

Lue hoito-ohjeet niin sillä pärjäät hyvin.

Vierailija
50/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan ihaile mitään tusinablogikoteja, vaan tykkään kyllä vähän sellaisesta persoonallisemmasta sisustustyylistä ja myös väreistä, vaikkakin omassa kodissani olen halunnut pitää esim seinät valkoisina.

Meillä on kyllä edelleen liikaa tavaraa, vaikka sitä paljon olenkin laittanut pois. Mies vaan taipuvainen säästämään kaiken ”koska niissä tunnearvoa”. Itse en ollenkaan samalla tavalla kiinny tavaraan. Lisäksi vielä kolme lasta, joilla heilläkin jokaisella jonkun verran sitä tavaraa..

Haluaisin kotiimme esim kaunista taidetta. Pikkurahalla en vaan ole löytänyt sellaista, paitsi pari kivaa julistetta, mutta en niitäkään pitäisi seinällä jos olisi varaa laittaa taiteeseen enemmän rahaa. Nyt yritin etsiä kauniita laatikoita, joihin voisin laittaa sisälle papereita ja muuta sekalaista tavaraa, jotka kuitenkin pitäisi säästää. Mutta en nyt ainakaan nopeasti kun etsin, löytänyt mistään. Kivoja olisi esim sellaiset erilaiset pahvisen kirjavat, vaikkapa kukakuvioiset.

Sitten haluaisin lisää viherkasveja, mutta olen ihan surkea kasvien kanssa. Myös puutarha odottaa innokasta laittajaa.

Etsinnässä mahdollisimman helppohoitoisia kasveja. Eikä niihinkään ole laittaa mitään satoja euroja todellakaan, hyvä jos edes jokunen kymppi.

T. Ap

Aloittaisin palmuvehkasta, sitä on lähes mahdoton saada hengiltä jos ei ylikastele. Sietää myös sitä ettei saa paljoa valoa.

Kannattaa ostaa jostain ketjuliikkeestä nuo kasvit, esim. Prismasta olen löytänyt oman palmuvehkani.

Onko mikään noista kasveista sellainen joka viihtyy vähällä valolla?

Vierailija
51/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota talteen joku huone tai asunto joka ois mielestäsi just nappi ja toteuta hissukseen vähän samanlainen. Jo pari hauskaa vintage-huonekalua tekee asunnosta persoonallisen. Tai lisää väriä muutamalla ruukulla tai taululla.

Ihan kiva sun asuntosi kuitenkin varmaan on. 

Vierailija
52/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Onko mikään noista kasveista sellainen joka viihtyy vähällä valolla?

Oikeastaan kaikki ovat pärjänneet minulla hämärämmässäkin eli ei suoraan ikkunan läheisyydessä. Minulla on pari kultaköynnöstä, toinen suoraan ikkunalla ja toinen kaapin päällä sivummalla ikkunan valosta ja kumpikin hyvävointisen näköisiä. Viirivehka, palmuvehka ja anopinkieli on pärjänneet oikeasti hämärässä, eli eivät ole lähellä ikkunaa, nämä sietää hämärämpää paikkaa. Peikonlehti on näyttänyt vähän kärsivän kauempana valosta verrattuna toiseen peikonlehteen joka on ikkunalla.

Suosittelin kyseisiä kasveja koska en ole ainakaan itse onnistunut tumpelona niitä tappamaan vaikka olen paljon viherkasveja onnistunut saamaan hengiltä. Kasvilamppuja voi myös kokeilla, ja niillä antaa valoa hämärässä oleville kasveille, jos kasvi näyttää kärsivän valonpuutteesta.

Vierailija
53/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkurahalla saa tosi kivannäköistä myös!

Itse olen sisustanut ajan kanssa eli tehnyt löytöjä pikkuhiljaa kirpputoreilta, huutonetistä, fb-kirpparilta.. ottanut vastaan sukulaisten vanhoja huonekaluja jos hienoja. Välillä myös ostanut jotain uutena Ikeasta tms. Jos koet ettei itselläsi ole tarpeeksi visuaalista silmää niin olisiko sulla joku kaveri jolla on näkemys ja joka voisi tulla makutuomariksi? Kodin viihtyisyyteen vaikuttaa myös siisteys ja se ettei ole mitään turhaa ja ylimääräistä tavaraa. Itselläni on ollut tapana viedä varastoon aina kaikki ylimääräinen tavara ja sieltä sitten myöhemmin kierrätykseen.

Vierailija
54/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputoreilta löytyy joskus hienoja tauluja, julisteita, käsitöitä. Kannattaa myös katsoa taidealan oppilaitosten myyjäisten tarjonta, sieltä löytyy upeita nuorien suunnittelijoiden töitä.

Vierailija
55/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja muutkin vertailijat. Olkaa armeliaita itsellenne ja muille. Tuolla vertailulla vain ruokitte omaa huonommuuttanne aivan syyttä.

Uskaltakaa elää ja olla juuri niinkuin sisin sanoo, älkääkä verratko itseänne muihin.

Meistä jokainen luontokappale on yksilöllinen ja omassa totuudessaan ja mieltymyksissään omanlainen, oikeanlainen. Kehittäkää se itsetunto niin vahvaksi, ettei tarvitse hävetä omia mieltymyksiään ja valintojaan! Niin kauan, kun ei vahingoita muita yksilöitä, kaikki on ok.

Vierailija
56/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota jokaisesta huoneesta vähintään kerran vuodessa kuvia. Toinen vinkki on katsella kotiaan peilin kautta. Joskus katselin meidän pihaan avoimen ikkunan heijastuksen kautta (koska siitä näki kätevästi lasten leikkipaikalle) ja olin vaikuttunut itsekin näkemästäni vaikka se piha on ihan tavallinen. Piha näytti paljon rehevämmältä ja monimuotoiselta peilikuvanaan. Eli aivot turtuvat "todellisuuteen".

Molemmilla tavoilla voi löytyä kohtia jotka näyttävät tai valokuvien kohdalla näyttivät hyvältä. Ja mitkä näyttävät karsealta ja oli oikea liike muuttaa.

Vierailija
57/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä lisätä että valokuvista hyppäävät silmään kaikki "järkevät" lehti- ja muut pinot yms. sälä :)

Vierailija
58/60 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeallakin on näköjään sisustusneuvontaa, nykyoloissa etänä.

https://www.ikea.com/fi/fi/customer-service/services/etaesuunnittelupal…

Vierailija
59/60 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työni puolesta näen ihmisten kodeista puolen, jota ei ulkopuoliset yleensä näe. Ainakin 95% ihan tavallisten ihmisten(!) kodeista täällä haukuttaisiin "alibi-kodiksi", jos näkisivät arjen keskelle. Eikä sitä vieraille siivottua asuntoa. Joten ap, älä sure, harvat asuu kiiltokuvakodissa!

95% on niitä alibikoteja, ja 5% niitä blogikoteja? :D

Vierailija
60/60 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisteys on parasta tapa sisustaa. Tosi yksinkertainenkin koti näyttää ihanalta kun se on siisti, eikä turhaa rojua ole näkösältä. Vanhoja huonekaluja voi maalata ja nojatuolia / sohvaa somistaa edullisesti vilteillä / tyynyillä. Kirjahyllyn tai muun vastaavan voi stailata kivan näköiseksi (katso pinterestistä ideoita). Suosi yhtenäistä värimaailmaa. Maljakkoon puunoksa tai heiniä pihalta. Valaisimia saa myös edullisesti ja niillä saa kivasti luotia kotiin tunnelmaa. Inspiroidu minimalistisista tyyleistä (mutta unohda se, että huonekalujen pitäisi olla kallista merkkikamaa).

Muista myös, että instassa kaikki ei ole sitä miltä näyttää :) Itse rakastan kodin kauneutta, mutta yhtälailla tämä on välillä pelkkää kaaosta ja sotkua. Sitä tulee harvemmin someen laitettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan