MITÄS SITTEN, jos lapsi sairastuttaa isovanhempansa koronaan ja tämä kuolee siihen???
Miettikääpä sitä ja sen vaikutuksia ennen kuin päästätte lapsoset isovanhemman lähelle.
Vaikka Tampereen professori muuta sanoo.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa avauksessa taisi olla se pointti, että eilen tv:ssä joku Tampereen geriatriaprofessori ei ollut kovin huolestunut siitä, että lapset ovat fyysisesti isovanhmepinen lähellä. Että on tuhoisampaa että eivät ole.
Että jokainen saapi ihan itse valita pitääkä fyysistä yhteyttä lähisukulaisisin ja otta samlla suuren riskin että kuolee koronaan ja tuupaltaan maan alle vai jatkaako eloa ja pitää etäisyyttä. Taisi unohtua se pitkä tuska, että on jonkun tappanut viemällä hänelle koronan.
Että ei mennyt kaikilla ihan kaaliin. HUSin pomo taisi olla hiukkasen eri mieltä.
Ihan samahan se on jokaisen flunssan, mahataudin ynnä muun tarttuvan taudin kohdalla.
Juu flunssat ja mahataudithan tappavat yhdessä maassa tuhansia päivässä.
Meidän lapsia ei ole muilla mitään asiaa halailla. Olemme puolisoni kanssa molemmat riskiryhmässä. Yhdessä voidaan ulkoilla ja jutella, mutta sen pidemmälle ei mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tarvitse olla oma lapsi. Itsekin voi tartuttaa omat vanhempansa tai isovanhempansa kuolemaan johtavaan tautiin. Itse kysymykseen, mitä sitten?, loputon syyllisyys, syyllisyys joka ei ikinä katoa.
Itse tuntisin enemmän syyllisyyttä siitä, etten ole käynyt tapaamassa ja toinen menehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tarvitse olla oma lapsi. Itsekin voi tartuttaa omat vanhempansa tai isovanhempansa kuolemaan johtavaan tautiin. Itse kysymykseen, mitä sitten?, loputon syyllisyys, syyllisyys joka ei ikinä katoa.
Itse tuntisin enemmän syyllisyyttä siitä, etten ole käynyt tapaamassa ja toinen menehtynyt.
Et voi tietää ennen kuin olet kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa avauksessa taisi olla se pointti, että eilen tv:ssä joku Tampereen geriatriaprofessori ei ollut kovin huolestunut siitä, että lapset ovat fyysisesti isovanhmepinen lähellä. Että on tuhoisampaa että eivät ole.
Että jokainen saapi ihan itse valita pitääkä fyysistä yhteyttä lähisukulaisisin ja otta samlla suuren riskin että kuolee koronaan ja tuupaltaan maan alle vai jatkaako eloa ja pitää etäisyyttä. Taisi unohtua se pitkä tuska, että on jonkun tappanut viemällä hänelle koronan.
Että ei mennyt kaikilla ihan kaaliin. HUSin pomo taisi olla hiukkasen eri mieltä.
Ihan samahan se on jokaisen flunssan, mahataudin ynnä muun tarttuvan taudin kohdalla.
Meidän lapsia ei ole muilla mitään asiaa halailla. Olemme puolisoni kanssa molemmat riskiryhmässä. Yhdessä voidaan ulkoilla ja jutella, mutta sen pidemmälle ei mennä.
Aika monessa kehitysmaassa erilaiset mahataudit ja flunssat ovat hyvinkin yleisiä kuolinsyitä.
Mitä taasen koronaan tulee, se ei ole Suomessa tappanut tuhansia päivässä. Eikä sitä muutamat halailut tule miksikään muuttamaan. Hysteria on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flunssan jälkitautina tullut keuhkokuume on yksi yleisimpiä vanhusten kuolinsyitä Suomessa. Ei se toki tuhansia tapa päivässä, mutta eipä koronakaan ole Suomessa sellaisia määriä tappanut. Myöskin esim. norovirus voi olla hyvinkin kohtalokas jo vanhukselle.
Isovanhempi on kyllin vanha päättämään itse onko riski sen arvoinen vai ei.
Koko ajan on tullut tuutista, että älä vie lapsia isovanhempien luo. Miksi ap heität nuo tiedotteet nurkkaan heti, kun tulee yksikin poikkeava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Seurauksena on isovanhemmille hyvä mieli. Mahdollisesti myöhemmin hautajaiset ja perinnönjako. Varmaan ne isovanhemmat osaavat itse päättää, kuinka tärkeää se lastenlasten näkeminen on. Elääkö mieluummin loppuun asti täysillä vai ilotonta elämää erityksessä.
Isovanhemmat ei siitä päätä tapaavatko lastenlapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrä että mihin se perustuu, että lapset olisivat jotenkin vähemmän tartuttavia. Samaa lajia ne kuitenkin ovat kuin aikuisetkin. Katsooko se virus muka että tämän on vasta 7-vuotias, joten enpä nyt olekaan niin tarttuva sitten.
No eihän neolekaan, prosentuaalisesti tartuttavat hiukan enemmän, kertoo saksalainen uusin tutkimus. SUomessa on puhuttu puppua niin että korvat heiluvat, koska halutaan viruksen leviämistä nopeammin - eli Ruotsin mallia. Nyt kannattaa katsoa vaikka Sanna Ukkola Twitteriä alusta asti - ei tarvitse omaa tiliä tai hänen korona tv:tä alfasta, joka päivä asiantuntevia vieraita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurauksena on isovanhemmille hyvä mieli. Mahdollisesti myöhemmin hautajaiset ja perinnönjako. Varmaan ne isovanhemmat osaavat itse päättää, kuinka tärkeää se lastenlasten näkeminen on. Elääkö mieluummin loppuun asti täysillä vai ilotonta elämää erityksessä.
No kuka sitten päättää keitä sinne mummon/papan kotiin otetaan kylään ja keitä ei? Kyllä se on ihan mummon/papan oma asia valita keitä hän tapaa ja keitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka sitten päättää keitä sinne mummon/papan kotiin otetaan kylään ja keitä ei? Kyllä se on ihan mummon/papan oma asia valita keitä hän tapaa ja keitä ei.
Vanhemmat päättävät alaikäisten lastensa puolesta. Meillä ei tavata isovanhempia lainkaan, vaikka kuinka haluaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät alaikäisten lastensa puolesta. Meillä ei tavata isovanhempia lainkaan, vaikka kuinka haluaisivat.
Joo, lapsen puolesta, mutta ei isovanhemman puolesta. Siinä on iso ero. Itsekkäät vanhemmat toki rajoittavat myös isovanhempien oikeuksia lapsi apuvälineenään.
Alottajalla on mielenterveysongelmia josta syystä on välit menny poikki kaikkiin sukulaisiin ja kavereihin eikä saa lasta minnekkään hoitoon josta syystä on kateellinen.
Jos joku tarjoaa apua että saisi vapaata niin se ei kumminkaan kelpaa mutta sitte haukutaan muita jotka pitää lapsivapaata kun ollaan kateellisia ihan ku se olis iteltä pois.
Korkki kiinni ja ulkoilemaan.
Kyllä muutkin osaa hoitaa lapsia ja käyttävät myös lapsiin sen ajan kun toiset katkerana tilittää netissä ongelmiaan jotka johtuvat ihan itsestään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, lapsen puolesta, mutta ei isovanhemman puolesta. Siinä on iso ero. Itsekkäät vanhemmat toki rajoittavat myös isovanhempien oikeuksia lapsi apuvälineenään.
Ajatteliko isovanhempi käydä kaappaamassa lapsenlapsen kotoaan vai miten ajatteli tapaamisen toteuttaa ilman vanhemman suostumusta? Riskiryhmään kuuluvana alaikäisten huoltajana olen mielelläni itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaapas mihin paikkaan tulee se tatuointi "tämä tarttui n.n.:ltä", kun kerran tunnutte tietävän automaattisesti täsmällisen tartuntalähteen.
Se täysin oireeton tartuttaja voi olla ihan kuka tahansa tavattu, naapuri, postinkantaja, ruokapalvelulähetti.
Tartunta vaatii edelleen sen min 15min lähikontaktin, mä en ainakaan hengaa meidän postinjakajan kanssa sekunttiakaan.... mutta totta tuossa sun viestisäs on se, etät tuon taudin voi saada ihan keneltä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteliko isovanhempi käydä kaappaamassa lapsenlapsen kotoaan vai miten ajatteli tapaamisen toteuttaa ilman vanhemman suostumusta? Riskiryhmään kuuluvana alaikäisten huoltajana olen mielelläni itsekäs.
Rautalanka avuksi: Sinä vanhempana päätät keitä LAPSESI tapaa. Isovanhempi päättää ihan itse keitä hän tapaa. Jos mummo ei lastasi halua tavata, sinun päätöksesi ei tilannetta muuta. Jos mummo haluaa tavata, mutta sinä et anna, rajaat mummon oikeuksia lapsi apuvälineenä. Hyvin yksinkertaista. Kaikki me olemme riskiryhmää, koska kukaan ei ole immuuni koronalle.
Usein lapsenlapset ovat isovanhemmille tärkeämpiä kuin päinvastoin: lapsia helposti ahdistaa kun omituiselle haiseva puolituttu ryppynaama pakottaa syliin, halaa väkisin ja antaa leivoksia joissa vihreä homereunus.
Kannattaa selvittää onko rahat patjassa vai lipastossa ennen kuin lähettää lapset.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrä että mihin se perustuu, että lapset olisivat jotenkin vähemmän tartuttavia. Samaa lajia ne kuitenkin ovat kuin aikuisetkin. Katsooko se virus muka että tämän on vasta 7-vuotias, joten enpä nyt olekaan niin tarttuva sitten.
Lapset tartuttavat ja saavat tartuntoja siinä missä aikuisetkin.
Nyt vaan halutaan levittää korona lapsiin, kun he sairastavat vähin oirein.
Jos isovanhempi on hoivakodissa, häntä ei ainakaan lapsenlapsi tartuta. Hoivakodeissa kun vierailukielto jatkuu edelleen.