Miksi lasten väkivaltaisuus hyväksytään?
Miksi lapset ovat julkisessa puheessa pelkkiä reppanoita ja uhreja? Miksi ei puhuta lapsista, jotka vetävät ihan armotta vanhempiaan turpaan päivästä toiseen ja halolla päähän? Monikohan lapsi on tämänkin kriisin aikana hakannut vanhempaansa ja paiskonut tavaroita päin naamaa ja kuinka usein? Kehtaisivatko hakata samalla tavalla opettajaansakin, kun matikka ei uppoa? Miksi vanhempaa saa hakata? Miksi sitä pitäisi ymmärtää? Ihanko oikein tunteita sanoittaa?
Kommentit (30)
Minä opetan lapsilleni, ettei yhtäkään tappelua saa aloittaa, mutta kaikki mihin tahtomattaan joutuu saa lopettaa.
Itsepuolustuslajien oppiminen pitäisi olla kansalaisvelvollisuus.
Suurin osa ihmisistä on luonnostaan väkivaltaisia psykoja. Hyvin harva on oikeasti vilpitön ja empaattinen.
Tämän takia olen itse eristäytynyt yhteiskunnasta. En jaksa kanssaihmisiä.
T. Lapsena pahoinpidelty varmaan satoja kertoja, toisten lasten toimesta
Niitäkin lapsia on jotka on kasvatettu, kurissa ja nuhteessa pidetty, mutta käytös on häiriintynyttä silti. Sille ei voi sitten mitään ja mt-apua ei kertakaikkiaan lapselle saa.
Minutkin opetettiin lapsena siihen, ettei saa koskaan käyttää väkivaltaa. Sen seurauksena koko koulu kiusasi ja pieksi minua vuosia. 14-vuotiaana aloin lyödä takaisin ja touhu loppui siihen. Väkivaltaisesta ja yksinäisestä lapsuudesta jäi sellaiset traumat, että en ole sen koommin ottanut muihin ihmisiin kontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Minä opetan lapsilleni, ettei yhtäkään tappelua saa aloittaa, mutta kaikki mihin tahtomattaan joutuu saa lopettaa.
Itsepuolustuslajien oppiminen pitäisi olla kansalaisvelvollisuus.
Tunnen yhden tämmöisenkin... "Ei ollu mun vika, keinuja ei ollu vapaana, joten kävin tönimässä muut pois. Niitten vika kun ei päästäny mua keinuun." Tämä sama häiriintyny 10v käy niitten 5v päälle ilman syytä. Tai no "ärsytti kun ne vaan oli tossa, ei oo mun syy"... Näitäkin löytyy kun vaan "puolustaa itteensä".
Samoin kun tuli tilanne missä yks oikeasti muka puolusti itseään. 5 muksua vähän härnäsi, ja tämä yks kävi nyrkein päälle. Mitäpä kun ne 5 muuta ottaisi kanssa piruilun sijaan nyrkit käyttöön, niin mitäpä luulet että keneen siinä sattuu? Kehota vaan lapsiasi hakkaamaan muita, omaan nilkkaan se osuu kuitenkin. Ja jos tilanteessa kävisi jotain, niin se "itsensä puolustaja" sen aloitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe on niin tabu. Monet lastentarhanopettajatkin ovat sanoneet että kyllä on normaalia kun lapsi on väkivaltainen🤔 Monesti lapsi saa jostain mallin väkivallasta.
Ei oo normaalia. Lapsella on häikkää. Ammattiauttajalle.
Ei ole minun lapsi vaan entinen hoitolapsi. Sanoi vaan että väkivalta on normaalia pienellä lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mitä te kirjoitatte. Minä olenkin jo mummoikäinen.
En ole koskaan tavannut ketään, joka olisi hyväksynyt pienenkään lapsen väkivaltaisuuden. Sitä sattuu, että lapset tappelevat keskenään tai pelkkää ymmärtämättömyyttään lyö, mutta en minä hyväksy sitäkään.
Sama täällä ja en ole mummoikäinen, mutta neljän äiti. Meillä lapset eivät lyö, koska kaikki sen suuntainen on kitkettyä jo aivan pienenä. Se ei vaan ole hyväksyttävää missään olosuhteissa. Ketään ei lyödä ja se koskee myös perheemme eläimiä. Lapset ovat tosi hyvin sisäistäneet nämä arvot. Meillä on hevosia ja yhden henkilön olen joutunut heittämään pellolle, kun läpsäisi hevosta. Lapsemme, ihan pienetkin, olivat aivan järkyttyneitä, että miten voi olla mahdollista, että joku lyö hevosta!
Järkyttyykö teidän hevosetkin, jos joku hevonen läpsäisee ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mitä te kirjoitatte. Minä olenkin jo mummoikäinen.
En ole koskaan tavannut ketään, joka olisi hyväksynyt pienenkään lapsen väkivaltaisuuden. Sitä sattuu, että lapset tappelevat keskenään tai pelkkää ymmärtämättömyyttään lyö, mutta en minä hyväksy sitäkään.
Sama täällä ja en ole mummoikäinen, mutta neljän äiti. Meillä lapset eivät lyö, koska kaikki sen suuntainen on kitkettyä jo aivan pienenä. Se ei vaan ole hyväksyttävää missään olosuhteissa. Ketään ei lyödä ja se koskee myös perheemme eläimiä. Lapset ovat tosi hyvin sisäistäneet nämä arvot. Meillä on hevosia ja yhden henkilön olen joutunut heittämään pellolle, kun läpsäisi hevosta. Lapsemme, ihan pienetkin, olivat aivan järkyttyneitä, että miten voi olla mahdollista, että joku lyö hevosta!
Järkyttyykö teidän hevosetkin, jos joku hevonen läpsäisee ihmistä?
Turpaa vaa.
Niin, tuossahan ei sanottu että kumpi aloitti sen tilanteen.... Jos toinen yritti viedä toisen käsistä jotain, niin sai tasan mitä ansaitsi. Ehkä aikuisenakin muistuu mieleen ettei saa ottaa toisen omaa.
Isoin ongelmahan on snagarillakin ne rajattomat jotka kokee oikeudekseen kiilailla ja aukoa päätään täysin räävittömästi kenelle tahansa koska "saan, kun enhän mä ees lyö!1". Kaikki snagarilla turpiin saaneet eivät todellakaan ole viattomia pulmusia.