Lapsen 7v kaveri kertoi että he saavat herkkupäivisin 70g sipsipussin veljensä kanssa PUOLIKSI
Eihän tuosta jää kun n. 15-20 sipsiä per nenä (?) Ja veli on vielä vanhempi.
Aikamoista kitsastelua minusta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudestani, kuten monen muunkin, ostettiin irtokarkkeja kappaleittain. Suunnilleen yhtä monta kappaletta kuin nyt ostetaan satoja grammoja. Karkkiaski oli 25gr eikä sitä syöty kerralla. 1/3 limsapullo kerran viikossa sisarusten kesken. Ei oltu lihavia.
Joten, ihan hyvältä kuulostaa 70 he sipsejä sisaruksille. Jos niitä nyt on pakko syödä.
Niinhän niitä myytiin. Sormella osoitettiin kioskin ikkunan läpi montako kappaletta kutakin makeista laitetaan.
Kauaksi on ne ajat jääneet. Nykyisessä kulutusyhteiskunnassa voi vain miettiä mikähän myyjän tuntipalkkaksi kertyi irtokarkkeja lapsille markalla laskiessa.
Mutta kyllä niitä makeisia lapsena osasi erilaisia arvostaakin.
En ymmärrä miksi lapsi pitäisi opettaa mättämään epäterveellistä ruokaa. Omassa lapsuudessa suklaapatukat aina puolitettiin siskon kanssa, sipsejä sain vain harvoin kavereiden synttäreillä ja en niitä oppinut syömään. Myöskään mehuja/limsoja ei meillä juotu ja en niihin koske nyt aikuisenakaan. Kaikki on tottumisesta kiinni. Omalla lapsellani ei ole erikseen herkkupäiviä, mutta todellakin olen opettanut kohtuutta. Sipsejä saa tyyliin 10 silloin kun niitä on ja jälkkärinä saattaa olla yksi karkki. Kylässä ollessamme lapsi osaa itse säädellä herkkujen määrää, ei siis pelkoa, että alkaisi ahmia tms. Hän tietää sopivat rajat.
Totuus voi olla taas jossain välissä tätä tarinaa kuten yleensä lasten jutuissa. Omani ainakim osaavat kertoa mahtavia tarinoita, hieman juttua, pari sekaannusta ja hieman unohdellen osan tarinasta lopputulos voisi kuulostaa tuolta 😁
Mun lapsi ei saa sipsejä ollenkaan. Leffaan mennessä 3krt vuodessa saa poppareita. Herkkupäivää ei ole, mutta 1-3krt viikossa saa ruoan jälkeen vanukkaan, suklaapatukan tai 80g karkkipussin.
"Eihän tuosta jää kun n. 15-20 sipsiä per nenä (?)"
Kyllä siitä jää reilusti enemmän. Sipsit on painoltaan kevyitä, 75g pussillisesta tulee kaksi jälkiruokakulhollista sipsejä.