Onko häiriköivä, hullu naapuri riittävä peruste muutolle?
Mitä mieltä olette tällaisesta tilanteesta: muutin uuteen asuntoon n. puoli vuotta sitten. Toinen seinänaapuri on tasaiseen tahtiin tullut ovelle syyttämään minua milloin mistäkin.
Elän ihan tavallista elämää, en järjestä bileitä, en tupakoi, en grillaa, en pyykkää myöhään illalla, tai muutenkaan tahallisesti tai tahattomasti järjestä häiriötä talossa. Järjestyssääntöjä noudatan. Erityisesti nyt koronan aikaan elämä on mennyt hyvin hissukseen kotoa käsin opiskellen ja työskennellen. Ulkona käyn lenkillä ja luen kirjoja. Musiikkia kuuntelen kuulokkeet päässä.
Silti häneltä ei valituksen aiheet lopu ja syyttää asioista, joita en todellakaan ole tehnyt. Kun sanon hänelle, hän syyttää valehtelijaksi. Nyt tilanne on kärjistynyt vihalappuihin, joita hän tiputtelee postiluukusta.
Mitä tekisitte?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä. Isännöitsijä naureskelee tälle koko keissille. Olen pyytänyt häntä selvittämään näitä valituksen aiheita, jotta saataisiin rauha taloon.
https://www.kotitalolehti.fi/blogi/mihin-isannoinnista-voi-valittaa/#
"
Mihin isännöinnistä voi kannella ja mitä hyötyä siitä on?
Taloyhtiön hallitus voi tehdä kantelun, jos se epäilee, että isännöintiyritys on toiminut isännöinnin eettisten ohjeiden vastaisesti. Kantelu tehdään Isännöintiliitolle tai Isännöinnin auktorisointi ISA ry:lle.
Kantelu ei poista mielipahaa, ei paranna tulehtuneita suhteita, ei hävitä ongelmia eikä tuo hyvitystä kärsimyksistä. Valvontamenettelyssä selvennetään tilanne, jotta osapuolet voivat löytää ratkaisut ja sopia asiansa.
Valvontamenettelyssä ei selvitetä rikoksia eikä oteta kantaa vahingonkorvauksiin. Näitä varten meillä on poliisi ja oikeuslaitos."
No voi hyvä ihme taas tätäkin.
Jos isännöitsijä ei ole todistettavasti hoitanut annettuja tehtäviä tai syyllistynyt muihin vakaviin laiminlyönteihin, taloyhtiön voi irtisanoa isännöitsijän sopimuksen kesken kauden.
Mikäli isännöitsijän laiminlyönneistä on koitunut merkittävää taloudellista tai muuta toteen näytettyä haittaa taloyhtiölle, niin asiasta neuvotellaan ensin ja sitten yleensä käräjöidään.
Isännöitsijän voi kätevimmin vaihtaa määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä.
Näin meillä, mites teillä?
Säästä vihalaput, ja tee ilmoitus sekä poliisille ja isännöitsijälle tms tuosta.
Itse olen sillä kannalla, että ok jos itse muuttaa pois, mutta ihan oikein tuollaiselle olisi jos ihan itse hän joutuisi painumaan hevonkuuseen. Hän ei ole se henkilö, ketä valitsee asukkaat samaan taloon. Ja kaipa muutkin naapurit sitten sulle ulisis, jos olisivat samaa mieltä kuin valittaja.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsevälle naapurille ei mahda mitään, etenkään vuokra-asunnossa.
Itse jos olisin tuossa tilanteessa, etsisin uuden asunnon ja viimeinen 1-2kk ennen muuttoa antaisin aihetta valituksiin. Joka ikinen turha valitus jostain aiheesta poikisi kyseisen aktiviteetin kaksinkertaisena.
Ap. Kerro muutama esimerkki, mistä hän syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä muutin niin siellä uudessa paikassa talossa yks outo tyyppi oli usein tuijottamassa ja kerran sanoi mulle jotain outoja juttuja että meen ja tuun outoihin aikoihin ja on varmaan tosi mielenkiintoista ja jotain sellaista outoa ja mä en oikein ymmärtänyt
Sitten yhet muutti siellä myös ja siellä oli pulloja ja sen jälkeen joku kassi jossa oli laseja ja yks oli luullut että se on mun ja se ei todellakaan ollu mun vaan ihan varmasti sen jonka ne pullotkin oli ja siitä mä en pidä että mua syytetään jostain minkä kanssa mulla ei mitään tekemistä ja myös kadulle luontoon oli heitetty tölkkejä ja siitäkään mä en pidä että luontoon heitetään niin ne kerättiin jollain niistä mun reissuista kun eihän se niinkään me että vaan pitäisi olla sisällä eikä missään muka saisi käydä
Oletko koskaan kuullut välimerkeistä?
Jos isännöitsijä ei auta niin sitten poliisi.
Kotirauhan rikkominen ja kunnianloukkaus ovat ihan lakiin kirjattuja rikosnimikkeitä.
Ihmeen munatonta touhua muutenkin, muuttaminenhan on ihan hirveä riesa. Vai onko kyse siitä ettet oikein pidä asunnostakaan?
Säästä jokainen heippalappu. Ennen kuin menet ulos ovesta pihalle, otat kännykän valmiiksi ja kuvaat hänen puheensa (varmista jostain ensin, onko laillista, mutta kerrostalon pihalla lienee laillista kuvata). Pidät joka päivä listaa naapurin (aiheettomista) yhteydenotoista. Lähetät joka viikko listan isännöitsijälle ja vuokranantajalle. Kun yhteydenottoja on listassa tarpeeksi, rikosilmoitus häirinnästä ja vainoamisesta poliisille.
Valitettavasti ei todennäköisesti lopeta häirintää, vaikka saisi millaiset sakot tai rangaistukset.
Luo vaikka Excel-taulukko, johon merkkaat päivämäärät ja kellonajat sekä mitä suullinen valitus koski . Kirjalliset laput arkistoit siihen mukaan, Lisää myös selitys oletko itse ollut paikalla ja mitä teit, mitä ajankohtaa valitus koski. Noin kuukauden ajan.
Voit myös haastatella muita naapureita ja kysellä onko sama tyyppi valitellut heillekin. Se antaa sinulle lisää itsevarmuutta.
Toimitat sen kaiken isännöitsijälle ja asunnon omistajalle. Ja jos he eivät osaa sanoa mitään ota yhteys myös vuokralaisten yhdistyksen lakineuvontaan.
Pelkät puheesi eivät nyt riitä. Sinulla pitää olla vakuutusta sanoillesi. Vaatii vaivaa, mutta sitten yleensä voi tapahtua. Kirjallinen vetoaa aina enemmän kuin suulllinen valitus. Sinulle jää myös mustaa valkoisella, että olet liikkeellä rakentavassa hengessä.
Olet ainakin tehnyt parhaasi ja sen jälkeen voit todeta asunnon omistajalle, että odotit asunnolta turvaa ja rauhallisuutta. Nyt saat koko ajan stressata koska hullu naapuri käy taas kimppuusi. Ehkä sekin saa omistajaan vauhtia hänen tajutessaan, että seuraava vuokralainen voi lähteä yhtä nopeasti kuin sinäkin.
Olen muuttanutkin naapurin takia. Hän ei valittanut eteenpäin, mutta oli muuten täysi m**kku.
Ei ole, ei missään tapauksessa. Joudut maksamaan vähintään miljardin sopimussakkoa valtiolle jos tuon vuoksi muutat.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanutkin naapurin takia. Hän ei valittanut eteenpäin, mutta oli muuten täysi m**kku.
Olitko siis itse se häiritsevä osapuoli?
Vierailija kirjoitti:
Häiritsevälle naapurille ei mahda mitään, etenkään vuokra-asunnossa.
Ainakaan Lumolla. Itse muutin pois kun öisin möykkääviä uusia erästä vaihtoehtoista uskontoa edustavia asukkaita ei saatu ruotuun ja kaksi muutakin perhettä muuttivat myöhemmin pois samasta syystä. Möykkääjät toki asuvat siellä edelleenkin 🙄
Up