Missä Helsingin alueella on parhaimmat kaupungin vuokra-asunnot?
Kommentit (31)
Vuokralaiset merinäköalalla kirjoitti:
Katajanokalla, mutta sinne lienee vaikeaa päästä ilman suhteita vai vuosikymmenten jonottamista.
Kaupungin asuntoja ei jonoteta vaan ne jaetaan kiireellisyysjärjestyksessä. Joku voi saada asunnon päivässä hakemuksen jättämisestä, kun toinen uusii hakemuksensa vuosikaudet yhtään tarjousta saamatta.
Vierailija kirjoitti:
En ole Helsingistä, mutta Helsingin kaupungin vuokra-asunnot kuulostavat joltain myytiltä ja tuntuu, että kaikki, jotka sellaisessa asuvat, ovat muuttaneet siihen kämppään ainakin viisitoista vuotta sitten.
No mä olen muuttanut melkein tasan 15 vuotta sitten :D. Silloin muutin yksiöön, nyt asun kaksiossa samassa talossa, eri rapussa. Sain vaihdettua sisäisessä vaihdossa. Kyllä se lottovoitolta silloin tuntui, ja tuntui edelleen. Helsinki, Vallila.
Vapaarahoitteisista löytyy asuntoja myös keskustasta ja kantakaupungista: https://www.vuokraovi.com/yritykset/uusimaa/helsingin-kaupunki--asuntop…
Hekan kohteet löytyvät listattuna täältä: https://www.hekaoy.fi/fi/asunnot/kohteet
Mitä tulee kysymykseesi niin helpottaisi, jos tietäisi mielestäsi tärkeitä asumisen kriteerejä. Sijainti, palvelut, ulkoilumahdollisuudet, liikenneyhteydet, neliövuokra, oma sauna / parveke / piha, hissi, rauhalliset naapurit, yhteisöllisyys, yhteiset tilat, remontit takana, jne. - lista on loputon!
Vierailija kirjoitti:
Katajanokalla, mutta sinne lienee vaikeaa päästä ilman suhteita vai vuosikymmenten jonottamista.
Kaupungin asuntoja ei jonoteta vaan ne jaetaan kiireellisyysjärjestyksessä. Joku voi saada asunnon päivässä hakemuksen jättämisestä, kun toinen uusii hakemuksensa vuosikaudet yhtään tarjousta saamatta.
No näin se menee. Ikuinen mysteeri on tuo jakoperuste. Mulla on miespuolinen ystävä, joka jonotti 18 vuotta Hgin kaupungin kämppää. Yksin asuva oli tuolloin ja vaikka asunto myytiin alta, ei silti saanut asuntoa. Sai lopulta kun hänen pomo otti asian hoitaakseen (valtion virasto) ja sai asunnon. Sitkeä jonottaja kyllä, syntyperäinen helsinkiläinen. Suhteet auttoi tuohon.
Minä sain asunnon 3kk hakemuksen jättämisestä. Yksin elävä nainen, asunto myytiin alta ja olen maalta muuttanut tänne 1989.
Kaveripariskunta sai Katajanokalta heti kun oli vauva tulossa, vaikkei ollut edes mitään häätöuhkaa kummallakaan. Olivat siis erillään asuva pariskunta, yksityisissä vuokra-asunnoissa vauvan tuloon asti.
Minä ja muut tässä kaikki työssäkäyviä.
Tutkimattomia ovat Hekan tiet, jos sallitte lainauksen Raamatusta.
Lauttasaari.
Tosin koko saaressa vain yksi kaupungin vuokratalo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin se menee. Ikuinen mysteeri on tuo jakoperuste. Mulla on miespuolinen ystävä, joka jonotti 18 vuotta Hgin kaupungin kämppää. Yksin asuva oli tuolloin ja vaikka asunto myytiin alta, ei silti saanut asuntoa. Sai lopulta kun hänen pomo otti asian hoitaakseen (valtion virasto) ja sai asunnon. Sitkeä jonottaja kyllä, syntyperäinen helsinkiläinen. Suhteet auttoi tuohon.
Minä sain asunnon 3kk hakemuksen jättämisestä. Yksin elävä nainen, asunto myytiin alta ja olen maalta muuttanut tänne 1989.
Kaveripariskunta sai Katajanokalta heti kun oli vauva tulossa, vaikkei ollut edes mitään häätöuhkaa kummallakaan. Olivat siis erillään asuva pariskunta, yksityisissä vuokra-asunnoissa vauvan tuloon asti.
Minä ja muut tässä kaikki työssäkäyviä.
Tutkimattomia ovat Hekan tiet, jos sallitte lainauksen Raamatusta.
Jos on nainen ja etenkin pienen lapsen äiti irtoaa asunto helposti.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, kiitos. Tämä on hyvin yleinen harhakäsitys, että olisi jotain jonoja. Toinen on se, että asukkaat valittaisiin tarpeen/hädän perusteella. Ei valita. Tällöin kaupungin asunnoissa asuisi vain ”huono-osaisia”.
Heka ei halua slummeja vaan taloyhtiöitä, joissa asuu sekaisin keskiluokkainen perhe, työtön keski-ikäinen, opiskeleva nuori jne. Kun Hekalle valmistuu uudiskohde tai vanha asunto jää tyhjilleen, asukkaat valitaan sosioekonomisten speksien perusteella. Kyse on tuurista: ehkä juuri tähän kämppään halutaan kaltaisesi 50 v. pienituloinen työssäkäyvä, ehkä ei.
Ylempi on siis Hekan virallinen kanta, että diversiteettiä haetaan. Herää kuitenkin kysymyksiä, kun itse on asunut sekä uudessa kohteessa Arabiassa että vanhassa rumassa talossa Vallilassa. Hyvin erilaiset naapurit näissä.
Monikaan ei tajua, miten epätasa-arvoinen tämä systeemi on. Jokainen työssäkäyvä helsinkiläinen maksaa siitä, että harvat ja valitut onnekkaat saavat asua HUOMATTAVASTI markkinahintoja halvemmalla. Ja yllättävän suuri osa näistä harvoista on hyvin toimeentulevia ihmisiä.
T. Hekan asukas
Minulla ei aikanaan ollut noita mainittuja suhteita, kahdessa viikossa sain asunnon, koska ero ja silloin alaikäiset lapset. Merinäköalaa siellä ei ihan kaikille riitä, muuten todella mukava asuinympäristö. Viihdyin kyllä. Ja jos ratikka ei kulkenut, kävellen ei kauaa keskustaan mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä muuttaisin Käpylään milloin vaan. Skattalla on kylmä 12kk vuodessa, ja helkkarin huonot liikenneyhteydet.
Huonot liikenneyhteydet? Kaksi ratikkalinjaa ajaa 5 min välein keskustaan. Käveleen 10 min. Meillä myös toki omat autot molemmilla.
Tuulee kyllä rannassa ihan tuntuvasti välillä mutta ei täällä mitenkään ihmeellisen kylmä ole. Kesällä varsinkin ihanaa kun ilma vaihtuu.
Kauas sillä autolla kestää päästä yli sen sillan, kun Viikkari heinäkuussa purkaa? Riittääkö 45min?
Ei vaikuta mitenkään kun Skattalle on kaksi siltaa. Pohjoissilta ei mene tukkoon kun sinne suuntaan on vaikea päästä satamasta autolla sallittuja reittejä. En ole jonottanut kertaakaan. Et ainakaan näytä paikallisia olevan..?
Kaupungin vuokrasuntoja on joka puolella, jopa säästöpankin rannassa jne. Asunnot sijaitsevat ns kovan rahan taloyhtiöissä. Nämä ovat tulleet kaupungille joko ihmisen kuoltua (ei perijiä) tai kaupungin ostamana (nämä taas kuuluvat ns säätiö asumisen piiriin). Omassa yhden rapun taloyhtiössä on muistaakseni kolme kaupungin omistuksessa olevaa asuntoa. Asunnot tosin ovat yksiöitä tai kaksioita niinkuin suurin osa itäisen kantakaupungin alueella.